Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garantiärende på El giganten

Permalänk

Garantiärende på El giganten

Hej!

Jag har köpt en produkt som nu visat sig ha ett ursprungsfel. Lämnade in den hos El giganten och fick ett kvitto på samma summa som produkten kostade.
Egentligen ville jag bara hämta ut en likadan produkt men den fanns inte i lager.

Det jag undrar, är det möjligt för mig att begära pengar istället för ett sådant kvitto? Det känns som om det borde vara möjligt.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Beecooler:

Hej!

Jag har köpt en produkt som nu visat sig ha ett ursprungsfel. Lämnade in den hos El giganten och fick ett kvitto på samma summa som produkten kostade.
Egentligen ville jag bara hämta ut en likadan produkt men den fanns inte i lager.

Det jag undrar, är det möjligt för mig att begära pengar istället för ett sådant kvitto? Det känns som om det borde vara möjligt.

Mvh

Det elgiganten ska erbjuda är:

Avhjälpande av felet.
Antingen med ny, likvärdig, produkt alternativt lagning - kan inte detta erbjudas får kund kräva pengarna tillbaka.
Om jag inte minns fel, så ska du även kunna kräva tillbaka pengar om produkten är av särskild viktig karaktär för dig.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Köpte du ursprungligen produkten kontant, på kort, med faktura etc. har du rätt att få slantar tillbaka om du så önskar. Köpte du den däremot med ett tillgodokvitto har EG all rätt att ge dig ett nytt sådant istället för faktiskt pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag fick välja om jag ville ha pengarna insatta på samma konto som pengarna hade dragits ifrån när jag köpte en produkt på el giganten.Eller köpa nåt annat inne i butiken.Tar dock upp till 3 dagar innan pengarna satt på kontot igen.Väljer du en billigare produkt så får du mellan skillnaden insatt på kontot med.

Gäller enbart vid kontant betalning.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av twit:

Köpte du ursprungligen produkten kontant, på kort, med faktura etc. har du rätt att få slantar tillbaka om du så önskar. Köpte du den däremot med ett tillgodokvitto har EG all rätt att ge dig ett nytt sådant istället för faktiskt pengar.

Ja, men däremot har näringsidkaren rätt att låta avhjälpa felet i första hand.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Ja, men däremot har näringsidkaren rätt att låta avhjälpa felet i första hand.

Eftersom TS redan fått ett tillgodokvitto är turerna vid ett reklamationsärende fullständigt irrelevanta i detta fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom TS redan fått ett tillgodokvitto är turerna vid ett reklamationsärende fullständigt irrelevanta i detta fall.

Det har du förvisso rätt i.
Tänka sig att jag missade den detaljen.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Beecooler:

Hej!

Jag har köpt en produkt som nu visat sig ha ett ursprungsfel. Lämnade in den hos El giganten och fick ett kvitto på samma summa som produkten kostade.
Egentligen ville jag bara hämta ut en likadan produkt men den fanns inte i lager.

Det jag undrar, är det möjligt för mig att begära pengar istället för ett sådant kvitto? Det känns som om det borde vara möjligt.

Mvh

Säg åt dem att beställa in en ? Borde inte ta alltför många dagar om den exempelvis finns på andra lager. Vad är det för produkt? Kanske finns något bättre för slanten nu?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

köp något snorbilligt, så får man väl ut resten av pengarna ?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Men ska du inte ta ditt kvitto du fick från Elgigantens-serviceställe in till butikens kassa och få dina pengar där? Där dom nämligen har kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

köp något snorbilligt, så får man väl ut resten av pengarna ?

Förr var det rätt vanligt men på senare år när jag försökt samma sak själv har jag fått ett nytt tillgodokvitto på den resterande summan, ända ner till 50 spänn nån gång.
Så jag tror tyvärr inte att den lösningen fungerar

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Det elgiganten ska erbjuda är:

Avhjälpande av felet.
Antingen med ny, likvärdig, produkt alternativt lagning - kan inte detta erbjudas får kund kräva pengarna tillbaka.
Om jag inte minns fel, så ska du även kunna kräva tillbaka pengar om produkten är av särskild viktig karaktär för dig.

Skrivet av twit:

Köpte du ursprungligen produkten kontant, på kort, med faktura etc. har du rätt att få slantar tillbaka om du så önskar. Köpte du den däremot med ett tillgodokvitto har EG all rätt att ge dig ett nytt sådant istället för faktiskt pengar.

Skrivet av fermia:

Jag fick välja om jag ville ha pengarna insatta på samma konto som pengarna hade dragits ifrån när jag köpte en produkt på el giganten.Eller köpa nåt annat inne i butiken.Tar dock upp till 3 dagar innan pengarna satt på kontot igen.Väljer du en billigare produkt så får du mellan skillnaden insatt på kontot med.

Gäller enbart vid kontant betalning.

Jag betalade med kort. Men drog till en annan El gigant butik idag och snackade med dom. Dom sa direkt att jag borde fått tillbaka pengar om jag velat ha det. Så jag blev riktigt irriterad över att ha åkt flera mil i onödan för att få veta det.

Så jag bestämde mig för att skita i att köpa en ny på det andra El giganten och åka tillbaka och snacka med dom. När jag väl kom dit och sa vad som hänt förra gången jag snackade med deras personal där så sa han bara att klart du ska ha dina pengar tillbaka. Helt medgörlig kille.

Blir förbannad när dom säger att man inte ska kunna kräva pengar tillbaka och så får man veta att det faktiskt går på ett annat ställe. JÄVLA GRISAR ÄR DOM!

Menmen nu fick jag tillbaka hela summan kontant. Aldrig mer El giganten säger jag.

EDIT: Det var en router jag bytte in. Så nu ska jag se om jag hittar en ny router för max 800 inom Örebro kommun. Spelar ingen större roll vart det är bara man får tag i en bra router.

Är denna Routern bra?

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Skall användas till 2 bärbara typ 3-5 Smartphones och en Ipad i hemmet.
Datorerna brukar användas samtidigt på kvällar med mycket Youtube och spelande samtidigt. Klarar den belastningen för det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beecooler:

Menmen nu fick jag tillbaka hela summan kontant. Aldrig mer El giganten säger jag.

Inte bara detta. Om du nu går till en annan butik och köper en likadan router så har du även rätt att bli ersatt med mellanskillnaden av Elgiganten. Kraven är att du måste ha gjort vad du kan för att hålla nere priset. Det går alltså inte att gå till något mycket dyrare ställe om det finns ett billigare. Detta kan du göra eftersom vad du egentligen gjort är att sluta ett avtal med Elgiganten om att få en viss funktion till ett visst pris. Om de inte längre kan ge dig den funktionen ska du inte behöva skjuta till mer pengar för att uppnå samma syfte.

Jag hade gått tillbaka till butiken och påtalat detta och frågat om de inte kan ge dig någon annan bättre router istället. Jag ser att du inte verkar gilla Elgiganten, men då kanske det kan vara intressant att se dem lida lite.

Edit: Vilken router var det och vad betalade du?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Inte bara detta. Om du nu går till en annan butik och köper en likadan router så har du även rätt att bli ersatt med mellanskillnaden av Elgiganten. Kraven är att du måste ha gjort vad du kan för att hålla nere priset. Det går alltså inte att gå till något mycket dyrare ställe om det finns ett billigare. Detta kan du göra eftersom vad du egentligen gjort är att sluta ett avtal med Elgiganten om att få en viss funktion till ett visst pris. Om de inte längre kan ge dig den funktionen ska du inte behöva skjuta till mer pengar för att uppnå samma syfte.

Jag hade gått tillbaka till butiken och påtalat detta och frågat om de inte kan ge dig någon annan bättre router istället. Jag ser att du inte verkar gilla Elgiganten, men då kanske det kan vara intressant att se dem lida lite.

Edit: Vilken router var det och vad betalade du?

Det låter onekligen intressant. Men känner att jag inte riktigt hör hemma i ämnet och inte har tillräckligt med info för att pådriva en sådan situation.
Är det någon slags lag på det du säger? Tänkte om jag kunde läsa på lite om det isånnafall och kanske således ge det ett försök.

Jag hade en D-Link 655 som kosta 699:-

Jag vet inte om jag vill ha en likadan faktiskt. Hört mycket gott om Asus routrar så är rätt lagom sugen på en sådan.

Asus RT-N56U Just nu är det den jag är sugen på eftersom den ligger på samma prisområde.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Inte bara detta. Om du nu går till en annan butik och köper en likadan router så har du även rätt att bli ersatt med mellanskillnaden av Elgiganten. Kraven är att du måste ha gjort vad du kan för att hålla nere priset. Det går alltså inte att gå till något mycket dyrare ställe om det finns ett billigare. Detta kan du göra eftersom vad du egentligen gjort är att sluta ett avtal med Elgiganten om att få en viss funktion till ett visst pris. Om de inte längre kan ge dig den funktionen ska du inte behöva skjuta till mer pengar för att uppnå samma syfte.

Jag hade gått tillbaka till butiken och påtalat detta och frågat om de inte kan ge dig någon annan bättre router istället. Jag ser att du inte verkar gilla Elgiganten, men då kanske det kan vara intressant att se dem lida lite.

Edit: Vilken router var det och vad betalade du?

Hänvisa gärna till detta lagrummet.
och varför i helv. skulle någon "vilja se dem lida"?

Fattar inte hur folk resonerar, TS fick ju sina pengar tillbaka utan tjafs...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Hejhej!

Jag ville bara säga att det blev en Asus RT-N66U. Och jävlar vad nöjd jag blev! Bara installationen av routern gick hur jäkla smidigt som helst + att jag gjorde en FW uppdatering automatiskt innan man började använda den. Riktigt fint gjort av dom tycker jag!

Dock så skulle jag vilja fråga en grej. Man kan ju välja mellan 2,4 Ghz eller 5 Ghz bandet. Jag har förstått att det senare jag skrev har en mycket kortare räckvidd och dessutom är vädligt känsligt för störningar.

Men jag vill då veta hur känsligt är det? Skulle en microvågsugn störa ut allt utan problem om dom är ca 4-5 meter ifrån varandra?

Som svar på min egna fråga kanske det är bäst att testa sig fram?

EDIT:

Skrivet av lucifer579:

Hänvisa gärna till detta lagrummet.
och varför i helv. skulle någon "vilja se dem lida"?

Fattar inte hur folk resonerar, TS fick ju sina pengar tillbaka utan tjafs...

Skulle ändå vilja lägga fram att dom försökte ju blåsa mig rakt igenom. Första gången som jag gick dit och gjorde själva garanti ärendet så sa dom till mig ett flertal gånger att det inte gick att få ut pengar. Jag fick ett kvitto som dom senare sa att jag kunde använda som presentkort på vilken El gigant butik som helst.

2 dagar senare åker jag till en annan butik som säger att dom aldrig hört talas om att man ska få kvitton. Utan det är standard att man ska få presentkort.

Så jag håller fan med om att man jävlas med dom. Dom förtjänar ingen respekt överhuvudtaget när dom ljuger mig rakt i nyllet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beecooler:

Hejhej!

Skulle ändå vilja lägga fram att dom försökte ju blåsa mig rakt igenom.

Så jag håller fan med om att man jävlas med dom. Dom förtjänar ingen respekt överhuvudtaget när dom ljuger mig rakt i nyllet.

Elgiganten betalade tillbaka hela beloppet i form av ett tillgodokvitto. Hur får du det till att dom försöker blåsa dig?

Jag tror att den första affären handlade rätt- alltså att du skall ha ett tillgodokvitto eftersom det handlar om "reklamation". Men i ditt fall omedelbart uppdagat "ursprungsfel" utan att kunden ens hinner använda produkten.

Jag kan förstå personalen- att man lätt missar skillnaden, som är hårfin.

Tillåt mig att gratulera dig till att lyckas fixa katastrofrubriker i ett enkelt skitärende!

Vad gör du den dagen du får ett verkligt problem?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Elgiganten betalade tillbaka hela beloppet i form av ett tillgodokvitto. Hur får du det till att dom försöker blåsa dig?

Jag tror att den första affären handlade rätt- alltså att du skall ha ett tillgodokvitto eftersom det handlar om "reklamation". Men i ditt fall omedelbart uppdagat "ursprungsfel" utan att kunden ens hinner använda produkten.

Jag kan förstå personalen- att man lätt missar skillnaden, som är hårfin.

Tillåt mig att gratulera dig till att lyckas fixa katastrofrubriker i ett enkelt skitärende!

Vad gör du den dagen du får ett verkligt problem?

Verkar ju som du inte förstår.

Det kvittot jag fick fungerade inte överhuvudtaget på något vänster. När jag kom till den andra butiken så sa dom att såhär har vi aldrig gjort. De kunde inte ens få fram någon information från kvittot. Alltså ett kvitto som skulle vara värt 700 spänn var värt 0.

Det jag skulle fått var ett presentkort med pengar på eller möjligheten till pengar antingen på kortet jag använt för att betala med eller kontant.

Den första butiken sa till mig "Du skall kunna använda detta kvittot som betalning nästa gång du kommer in en av våra butiker"

Den andra butiken säger "Vi har aldrig använt oss av detta system som att ge kunder kvitton som "pengar""
Utan det jag skulle fått var antingen ett presentkort fyllt med 700:- eller 700:- kontant.

Och vad du tycker är ett skit ärende kanske inte jag tycker är. Ska vi alla tycka som dig? Knappast! Skärp dig grabben!