Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säpo vill ha direktåtkomst till svensk datatrafik – förhandlar med operatörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5V3N:

Bakgrund:
Jag ser nu att det behövs ett enfrågeparti som PP för att kunna skydda oss från dessa övertramp på mänskliga rättigheter. Hoppas bara att så många som möjligt också inser vidden av denna lag och tillsammans kan stå upp och säga ifrån för att göra Sverige till ett förebilds-land där mänskliga rättigheter, censur och anonymitet värderas högt!

De etablerade partierna har ingen trovärdighet kvar längre. Fortsätter detta blir snart varje stat totalitär. Vad blir nästa steg? Förbjuda hårddiskar så att all data måste lagras i "molnet" och övervakas av myndigheterna? Obligatorisk GPS-spårning av alla fordon? Elektronisk fotboja för alla?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Med "denna ökande övervakning" menar jag så klart den som tillkommit på senare år. Massövervakningen av alla oavsett misstanke. Och den har inte satt dit någon. Avlyssning mot misstänkta och husrannsakan är tämligen traditionella medel som har stundvis hög effektivitet.

---

Jag läste nyss även att Svenska offentlighetsprincipen hotas.

Vänta, varför i hlvte står inte detta överallt i våra nyhetssajter? Underbara medier vi har i Sverige...

Permalänk
Medlem

Citat: "Det är en fråga jag inte kan gå in på, det är en förhandlingsfråga mellan oss och operatörerna. Vilka operatörer vi har anslutna kommer vi aldrig att svara på, säger Kurt Alavaara på Säpo."

Så löst sitter medborgarnas integritet i Sverige. Det är en förhandlingsfråga mellan myndigheter och företag.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men här är en länk med intervju med Maintrac´s VD.

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/maintracvi-levere...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5V3N:

+1 så utta helvete på dig! Det är dags för en förändring! Ett seriöst parti som värdesätter privatliv, integritet och anonymitet är vi verkligen i behov av! Piratpartiet får duga sålänge dock!

Just nu i Sverige
Svenskar beklagar sig över att Sverige förlorar i fotboll... Själv blir jag nedstämd över att vi imorgon förlorar en del av vår offentlighetsprincip och demokrati.

Vad gjorde du när vi förlorade vår offentlighetsprincip?

Permalänk
Inaktiv

Varför heter det "signalspaning" när Staten spionerar på oss?

Permalänk
Medlem

Till skillnad från NSA så lär dessa gossar få svårt att knipa certifikat från till exempel Google, så alla sökningar, allt som går över gmail, google drive...etc kan de inte komma åt alls då det är krypterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewqr:

Till skillnad från NSA så lär dessa gossar få svårt att knipa certifikat från till exempel Google, så alla sökningar, allt som går över gmail, google drive...etc kan de inte komma åt alls då det är krypterat.

Fast trafiken går ju ut från sverige, det är bara att läsa av här hemma, så att säga.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

kan man skydda sig mot detta? tex proxy server?
har inte orkat läsa igenom 13 sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Fast trafiken går ju ut från sverige, det är bara att läsa av här hemma, så att säga.

Inte om de inte kan dekryptera datan, NSA hade ju lyckats sno certifikat vad jag förstår vid ett par tillfällen men det tillhör knappast vanligheterna och svenska myndigheter lär nog inte ha de möjligheterna när det gäller företag i USA.

Så det blir typ trafik till sweclockers, eniro sökningar och liknande till svenska sajter och möjligtvis den okrypterade melj addressen du fått av din operatör, och sms förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Härligt. Då har du inga problem med att svara på dessa saker:

För- och efternamn?
Personnummer?
Adress?
Taxerad inkomst 2012?
Kontonummer?
Kukstorlek? Bildbevis tack! No homo.

Om du inte ger mig och resten av sweclockers ett svar på dessa frågor så har du någonting att dölja.

Nog fan bryr du dig.

Den är väl egentligen lite felvinklad?
För att vinkla det rätt så borde du ta reda på det istället för att be om det.

Permalänk
Medlem

IT världen svarar myndigheterna:

"the next-gen version of the crucial HTTP protocol will only work for URLs protected by HTTPS"
http://www.pcworld.com/article/2061189/next-gen-http-2-0-prot...

Permalänk
Medlem

snart vill dom väl plantera chip i skallen på alla svenska medborgare

Permalänk
Medlem

På samma vis som Kina förstör piratkopior på gatan, för att visa västvärlden hur lydiga de är, försöker Sverige inte vara sämre.
Vill man göra affärer med vissa större länder då gäller det att hålla befolkningen i ordning och göra som de säger.

Synd bara att så många känsliga uppgifter och data kommer sorteras och säkerligen förväxlas eller vara felaktiga.
Hur säker kommer denna information vara?
Vi får glädja oss med att vi snart inte kommer ha någon kriminalitet? Nej, tyvärr kommer det inte fungera så enkelt.

Citat från nyheten
"brottsutredare kan söka igenom databaserna och inhämta uppgifter omedelbart" wow, det betyder alla lobby organisationer, föreningar, ja, vem som helst som utreder brott kan söka igenom ALLA uppgifter??

Och betyder det att man numera inte ens behöver misstänka någon innan man redan kan få tillgång? Då kan man teoretiskt sätt hitta beviset först och sedan avgöra vilket brott det är. Låter väldigt olovligt ärligt talat.

Snart behöver inte Poliser gå ut ur sina bilar, eller ens kontor, utan jaga "överträdare" på nätet, för det är ju såå himla lugnt på gatorna...*sarkasm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av knivad:

snart vill dom väl plantera chip i skallen på alla svenska medborgare

Utöver ditt fingeravtryck i ditt pass, din mobil, kreditkort, bloprov som togs när du föddes, gps i bilen, kameror på offentliga platser etc.?

Tror chippet är överflödigt, gäller bara att koppla ihop allt som redan finns så räcker väl det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Utöver ditt fingeravtryck i ditt pass, din mobil, kreditkort, bloprov som togs när du föddes, gps i bilen, kameror på offentliga platser etc.?

Tror chippet är överflödigt, gäller bara att koppla ihop allt som redan finns så räcker väl det.

Jag använder mig av ett utländskt pass utan fingeravtryck, inte heller finns mitt blod sparat då jag inte är född här, ingen GPS i bilen (man klarar sig faktiskt med en hederlig karta + vägskyltar + sunt förnuft), har inget kreditkort och min mobil är en 11 år gammal knapptelefon, bor även ute på byggden där det inte finns några kameror...

Likväl känner jag mig övervakad av storebror. Det behövs något väldigt massivt för att få folket att kämpa för sina rättigheter. Revolt eller ett tredje världskrig. Jag tror ett av dom kommer inom en snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det är dom där jävla moderaternas smilfinkande åt USA som satt oss i skiten. Å nu kommer vi svenskar göra som vi alltid gör, knyta handen i fickan, i protest.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara....

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Härligt. Då har du inga problem med att svara på dessa saker:

För- och efternamn?
Personnummer?
Adress?
Taxerad inkomst 2012?
Kontonummer?
Kukstorlek? Bildbevis tack! No homo.

Om du inte ger mig och resten av sweclockers ett svar på dessa frågor så har du någonting att dölja.

Nog fan bryr du dig.

Jo fan , visst bryr jag mig, jag vill inte att min information ska hamna i dina eller obehörigas händer. Men all den information som du just bad om har redan varenda myndighet i hela Sverige. ( Förutom möjligtvis Kukstorlek , men vad vet jag )

Jag vill inte tjafsa , tycker bara att det är ganska töntigt att alla foliehattare skriker rakt ut för att polisen vill läsa deras E-post.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Folk med rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för.

Dom som tycker att Sverige håller på att bli ett nytt DDR får ju ta o inse att DDR övervakade oliktänkande och befolkningens politiska åsikter och tystade dom högljudda.

Skillnaden här är att övervakningen kommer att användas för att bekämpa grov brottslighet och terrorbrott, något jag knappast vill se i samhället. Olle 17 som tankar en 720p torrent kommer knappast bli drabbad. Mer övervakning tack!

Kan ju ta och medela att vi bevakar folk som är oliktänkade redan. Testa att gå på politiska mötens som blir störda av nazister, eller lägga upp en websida som farbror usa in gillar. Du hamnar på lite olika övervakningslistor....

Permalänk
Medlem

Har regeringen godkänt detta eller? Vad fan hände med vår demokrati liksom?

Typiskt av Sverige i så fall att ge fria händer till sådana här myndigheter med pengar och makt att få göra vad dom vill...

Det är säkert bara piratpartiet av alla som faktiskt engagerar sig i sådana här politiska frågor. Förhoppningsvis får dom större inflytande på röstfronten när sådana här saker händer...

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AnXeZ:

Jo fan , visst bryr jag mig, jag vill inte att min information ska hamna i dina eller obehörigas händer. Men all den information som du just bad om har redan varenda myndighet i hela Sverige. ( Förutom möjligtvis Kukstorlek , men vad vet jag )

Jag vill inte tjafsa , tycker bara att det är ganska töntigt att alla foliehattare skriker rakt ut för att polisen vill läsa deras E-post.

So sagt, att just du blir övervakad kanske har mindre betydelse för dig. Att den neutrala pressen inte kan garantera att de kan skydda sina källor till exempel är en helt annan femma.

Säg till exempel att någon indirekt involverad i projektet, underleverantör till företaget som tar fram övervakningssystemet känner till att det i praktiken skulle kunna användas på helt andra sätt. SÄPO vill absolut inte att denna informationen skall läcka då det kan skapa opinion mot deras nya fina verktyg.

För att SÄPO skall finna källan som skickade mailet eller ringde samtalet som läkte informationen måste det i dag vara ett lagbrott och utlämning av IP med mera skall godkännas av domstol eller myndighet (säg att SÄPO ber om ett OK från Beatrice Ask) och sedan skall det manuellt handläggas av Tele2 som råkade vara operatören i fråga. Då är Tele2 ett filter som kan neka att lämna ut om det inte finns rimliga grunder (vilket de också gör).

Om vi plockar bort filtret som är operatören och den involverade pappersexercisern och SÄPO kan söka direkt så har vi effektivt raderat yttrandefrihet och skydd av källa som är en grundlag.

Denna lilla effektivisering plockar plötsligt bort en grundlag, all din elektroniska kommunikation är i statens händer och det är upp till staten hur den hanteras. Fiender till staten är aldrig populära...

Om du vill säga något som går emot statens policy får du göra det i källare och mörka hörn i viskande toner. Men banne dig om du tar med dig en mobiltelefon som loggar dina rörelser och därmed visar vilka du umgås med och konspirerar tillsammans med.

Så även om du skiter i att staten ser just dig, så ser de även alla de som ifrågasätter om de personer som du röstat fram att föra din talan faktiskt gör det.

Lägg till offentlighetsprincipen på detta som är påväg bort. DVS. vad staten gör är en offentlig handling om det inte av särskild anledning måste hemligstämplas som det är i dag till att bli närmare den brittiska modellen där allting är hemligstämplat om inte särskilt beslut görs för att offentliggöra det.

Litar du verkligen på att Jimmy Åkesson för din talan och leder Sverige på rätt väg om han blir statsminister?
Eller skulle du vilja att pressen och oberoende utredare har möjlighet att ifrågasätta vad staten gör?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

So sagt, att just du blir övervakad kanske har mindre betydelse för dig. Att den neutrala pressen inte kan garantera att de kan skydda sina källor till exempel är en helt annan femma.

+Massa bra text.

Ville bara säga att detta var sjukt bra skrivet.
Ska lyssna dina podcasts också, var ju underhållande att läsa detta ^^

För övrigt verkar det som att Sverige lever efter mottot "Pengar Är Makt" känns det som då de håller på och inför så mycket onödigt som bara kostar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

So sagt, att just du blir övervakad kanske har mindre betydelse för dig. Att den neutrala pressen inte kan garantera att de kan skydda sina källor till exempel är en helt annan femma.

Säg till exempel att någon indirekt involverad i projektet, underleverantör till företaget som tar fram övervakningssystemet känner till att det i praktiken skulle kunna användas på helt andra sätt. SÄPO vill absolut inte att denna informationen skall läcka då det kan skapa opinion mot deras nya fina verktyg.

För att SÄPO skall finna källan som skickade mailet eller ringde samtalet som läkte informationen måste det i dag vara ett lagbrott och utlämning av IP med mera skall godkännas av domstol eller myndighet (säg att SÄPO ber om ett OK från Beatrice Ask) och sedan skall det manuellt handläggas av Tele2 som råkade vara operatören i fråga. Då är Tele2 ett filter som kan neka att lämna ut om det inte finns rimliga grunder (vilket de också gör).

Om vi plockar bort filtret som är operatören och den involverade pappersexercisern och SÄPO kan söka direkt så har vi effektivt raderat yttrandefrihet och skydd av källa som är en grundlag.

Denna lilla effektivisering plockar plötsligt bort en grundlag, all din elektroniska kommunikation är i statens händer och det är upp till staten hur den hanteras. Fiender till staten är aldrig populära...

Om du vill säga något som går emot statens policy får du göra det i källare och mörka hörn i viskande toner. Men banne dig om du tar med dig en mobiltelefon som loggar dina rörelser och därmed visar vilka du umgås med och konspirerar tillsammans med.

Så även om du skiter i att staten ser just dig, så ser de även alla de som ifrågasätter om de personer som du röstat fram att föra din talan faktiskt gör det.

Lägg till offentlighetsprincipen på detta som är påväg bort. DVS. vad staten gör är en offentlig handling om det inte av särskild anledning måste hemligstämplas som det är i dag till att bli närmare den brittiska modellen där allting är hemligstämplat om inte särskilt beslut görs för att offentliggöra det.

Litar du verkligen på att Jimmy Åkesson för din talan och leder Sverige på rätt väg om han blir statsminister?
Eller skulle du vilja att pressen och oberoende utredare har möjlighet att ifrågasätta vad staten gör?

Nu ska vi inte måla upp satan på väggen och skrika "IB , IB!!!".

Är dock inte Sverigedemokrat, , har faktiskt ingen aning om vad jag skulle rösta på om jag skulle rösta idag.

Men bra skrivet , hade inte tänkt så långt.

Du är nog en dem här som faktiskt har en aning och inte bara kastar på foliehatten och skriker IB eller åsiktsregistrering.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Inaktiv

Det roliga är att politikerna försvarar hemliggörandet av Billströms aktieaffärer, genom att hänvisa till "den personliga integriteten", men alla andra ska bekänna färg.

Permalänk
Medlem

Hela situationen är ju lite skruvad helt klart, ett steg närmare den "svarta lådan" som de olika telebolagen kör åt regeringar i diktaturländer (inklusive de svenska aktörerna på dessa marknader).

Finns dock en del del verktyg för att fortfarande hålla dig anonym om man verkligen vill, Tor, Ipsec (betvivlar att de lägger ner resurser på att läsa krypterad aes i realtid) etc.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av vi0lat0r:

Det är dom där jävla moderaternas smilfinkande åt USA som satt oss i skiten. Å nu kommer vi svenskar göra som vi alltid gör, knyta handen i fickan, i protest.

Du är medveten om att båda "sidorna" röstar likadant när det gäller större saker? FRA-lagen till exempel. Vänsterpartiet och Miljöpartiet hänger med Sossarna när de har viktiga röster och inte själva tjänar på att vara emot. Det är fruktansvärt.

När ska övergreppet på folket sluta? Vad är grejen med att allt våra politiker håller på med är bakom lyckta dörrar? Jag har väldigt svårt att se att någon politiker skulle se till folkets bästa när de inte står till svars för någon. Offentlighetsprincipen my ass, den funkar inte som det är.

Skrivet av AnXeZ:

Nu ska vi inte måla upp satan på väggen och skrika "IB , IB!!!".

Är dock inte Sverigedemokrat, , har faktiskt ingen aning om vad jag skulle rösta på om jag skulle rösta idag.

Men bra skrivet , hade inte tänkt så långt.

Du är nog en dem här som faktiskt har en aning och inte bara kastar på foliehatten och skriker IB eller åsiktsregistrering.

Lite trist att man ska riskera att bli målad som Sverigedemokrat för att man avskyr åt vilket håll makten går. Maktmissbruket är fruktansvärt. Vad kan vi ens göra egentligen? Folk verkar inte bry sig så mycket om det bara de får klaga på invandringen och sakna Zlatan.

Varför denna ovilja att riva upp hela skiten? Det är lite av en gåta för mig. Jag är inte beredd att lita på att Tele2 ska vara den enda instansen som stoppar maktfullkomna idioter att missbruka dagens teknik. Det är inte rimligt. Sen kan man också fråga sig hur pass mycket någon verkligen anstränger sig för att göra landet bättre för folket. Hur svårt hade det varit att fixa lite extra bostäder innan alla 87-94or flyttade hemifrån? Hur svårt hade det varit att hålla bra kvalitet på skolsystemet med bra lärare och vettigt upplägg?

Allt bottnar i att vi har ett system som bara gynnar de som faktiskt trampar på alla andra. Vi kan inte avsätta politiker, som någon påpekade. Vi kan inte bestämma med en folkomröstning. Vi har ingen makt om vi inte förändrar detta från grunden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

är tor och proxy uppkoppling verkligen laglig? möjligheten finns ju att konstapeln kommer knacka på bara för att han inte kan läsa vad jag gör?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem

När man börjar med massövervakning startas också utveckling av tekniken till att så småning om bli "oövervakningsbar". Så när all traffik är seamless krypterad och det blir svårare att se endpoints samt att allt detta blir användarvänligt, så kommer man inte ens att kunna hämta enskillda brottslingars traffikloggar som man kan göra idag om man går genom rätt procedur/filter. Långsiktigt kommer detta leda till säkrare kommunikation. Men om detta är en bra utveckling går att diskutera.

Personligen tycker jag att informationen som säpo vill ha lätttillgänglig ska vara svårt att få tag på. Det är dummheter att de när som hellst ska kunna kolla på vem jag pratar med och när jag pratar. Jag tycker att alla alltid ska kryptera sin traffik.