Automatisk utlämning av svensk datatrafik till fler myndigheter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Det räcker att man skaffar boxer/canal digital/Viasat så ringer de jävlarna upp. De samkör registren redan idag.

"Hej! Vi ser här att du har skaffat Abonnemang..."

Jada, det är är jul etablerat. Återförsörsäljare och och tjänsteleverantörer är skyldiga sedan länge att rapportera till Radiotjänst i Kiruna. Oavsett vad du köper med TV mottagare eller tjänst som kan tillhandahåller så är leverantören skyldig enligt lag att rapportera det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Jag vill ha gratis film, spel, och musik så detta är FÖR JÄVLIGT!!! Ska jag inte få ägna mig åt kriminalitet i fred? VART ÄR VI PÅ VÄG???
Snart kommer de väl att sätta upp fartkameror på vägarna också!?!?! Kränkande är ordet!!!

Spelar ingen roll om du gör något som bryter mot lagen eller inte det ska inte vara såhär i ett demokratiskt samhälle. Får se hur sarkastisk du är när världen kommer kalla oss för 2010-talets Soviet.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Vad hände med kravet om rättslig prövning?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Jaha, dagisnivå... Allt är Alliansens fel?
Väx upp för fan.

Tja, inte fan är det vänsterns fel att vi får anal probes nu..

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Kryp tillbaka under din sten..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det har tyvärr inte så stor betydelse. Det röstades igenom igår.http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Det jag menar är att media inte vill rapportera om det viktigaste som hänt politiken i Sverige sen FRA-lagen. Det är fan sjukt.

I övrigt är den frågan felställd. Är det något som rättfärdigar en så enormt stor integritetskränkande åtgärd?

Edit:http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-vill-inte-bli-overvakade/

Tack för infon, såg att SvD hade skrivit något liknande. Angående omröstningen så är det "kul" att även se hur många som är frånvarande när det ska röstas om det som påverkar vår heliga offentlighetsprincip, vafan?

Tråkigt, jag vill inte bli en av "dom" som konstant misstror politiker, men dom kämpar hårt för att hamna just där.

Permalänk
Medlem

Väldigt stora brott här i Sverige, Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Vilket parti var det Thomas Bodström tillhörde nu igen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Men att sälja uppgifter till diverse callcenters går bra?
Tele2 vänder kappan efter vinden.

Skickades från m.sweclockers.com

Källa?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubbeezy:

Väldigt stora brott här i Sverige, Japp

Ja, har du inte hört det? Tydligen så är det så att vi måste ha det här för att skydda oss mot muslimterroristpedofilerna.

Men frågan är om det inte bara blir så att de letar alternativa kanaler för sin terrorverksamhet sedan?

Att använda internet för att kommunicera terrorbrott man tänker begå är lite som att försöka köpa sex på Malmskillnadsgatan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Piratpartiet?

Ni skämtar, det är inte ens ett parti, man har bara en idee, men kan inte överleva enbart på detta, man måste vidareutveckla sitt partiprogram.

SD214, synd bara att SD gjorde sig ovänner med SDU, ovanligt klantigt!

Du har verkligen ingen aning hur stort PP är. Det finns numera i runt 40 länder och har åsikter i de flesta frågor som de andra partierna har.

Jag hatar verkligen när folk jämför nya partiers politik med de gamla drakarna, de har ju haft flera decennium på sig att utveckla sin politik.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aresz:

Tack för infon, såg att SvD hade skrivit något liknande. Angående omröstningen så är det "kul" att även se hur många som är frånvarande när det ska röstas om det som påverkar vår heliga offentlighetsprincip, vafan?

Tråkigt, jag vill inte bli en av "dom" som konstant misstror politiker, men dom kämpar hårt för att hamna just där.

Det finns väl en anledning till att de inte var där. Partierna kör ju "my way or the highway" eftersom partiet kan slänga ut folk från riksdagen...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Vart fan är vi på väg?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilket parti var det Thomas Bodström tillhörde nu igen?

Socialdemokraterna vad jag vet, inte vänsterpartiet.

Till topic igen.
Det är så små saker som ändras hela tiden och går igenom, snart sitter vi här som Stasi i Tyskland, vi/ni som tycker fel eller inte är rätt sorts människor kommer att försvinna en efter en osv.
Det kanske låter som nån konspiration, men det är vad jag tror.
Det handlar nog inte om nästa år men.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget: Hej! Såhär ställer vi till oss det nya systemet. Det nya systemet består av flera olika delar och innebär inte att polisen per automatik får fri tillgång till lagrade trafikuppgifter. Vi kommer inte att ge Säpo, polis eller annan brottsbekämpande myndighet, direkt tillgång till våra trafikuppgifter. Det har vi aldrig gjort tidigare och vi kommer inte att göra det nu heller. Vi kommer enbart att använda gränssnittet för att ta emot Säpos/polisen begäran om utlämning av uppgifter, ingenting annat. Kontroll av begäran samt själva utlämningen av uppgifterna kommer vi att hantera manuellt, precis som vi alltid gjort. Det gör vi för att säkerställa att hanteringen sker säkert och på korrekta grunder. Givetvis vill vi vara behjälpliga i brottsbekämpande ärenden, vilket vi också är idag genom det samarbete som finns mellan oss som operatör och polisen. /Martin

Svar jag fått från Bredbandsbolaget.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Ah men detta var ju ingen direkt nyhet om man säger så ( Nej kom inte och ta mig nu SÄPO, jag lovar att inte berätta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Bredbandsbolaget: Hej! Såhär ställer vi till oss det nya systemet. Det nya systemet består av flera olika delar och innebär inte att polisen per automatik får fri tillgång till lagrade trafikuppgifter. Vi kommer inte att ge Säpo, polis eller annan brottsbekämpande myndighet, direkt tillgång till våra trafikuppgifter. Det har vi aldrig gjort tidigare och vi kommer inte att göra det nu heller. Vi kommer enbart att använda gränssnittet för att ta emot Säpos/polisen begäran om utlämning av uppgifter, ingenting annat. Kontroll av begäran samt själva utlämningen av uppgifterna kommer vi att hantera manuellt, precis som vi alltid gjort. Det gör vi för att säkerställa att hanteringen sker säkert och på korrekta grunder. Givetvis vill vi vara behjälpliga i brottsbekämpande ärenden, vilket vi också är idag genom det samarbete som finns mellan oss som operatör och polisen. /Martin

Svar jag fått från Bredbandsbolaget.

Det var mig ett kluddit svar.
Eftersom att han förklarar att det nya systemet består av flera olika delar, så verkar det ju som att dem gått med på en del av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blattis:

Det var det ingen som skrev. Han skrev "Vänstern" vilket av de flesta tolkas som Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Vänsterpartiet har väl i och för sig traditionellt opponerat sig mot sådant, men de har inget emot att vara stöttepelare åt sossarna.

Hur som helst så fortsätter nuvarande regeringen bara det som Socialdemokraterna rullade igång i och med bodström.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad är det för typ av brott som ska försöka förhindras?

Men hallå! USA Viruset kom till Sverige. Nissarna som sitter, vill visa upp sig, sträcka på sig, bära portföljen rätt!

Skrivet av Dussan89:

Är väldigt skrämmande hur dom får skapa sånt här utan folkomröstning eller dylikt.

Lagar skapas varje timme, utan vår vetskap!

Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa? Jag personligen tycker inte att det är något större problem. Visst kan det kännas obehagligt att någon kan få reda på alla sidor du surfar på, alla sms du skriver osv. Men ser man till helhetsbilden tycker jag ändå att det kan vara värt det. Avlyssna 100 000 - få fast en terrorist eller likande, är det ändå inte värt det? Men bara för att de har tillgång till att avlyssna folk betyder ju inte att de gör det konstant, det sker ju om de har någon anledning till det. Kort och gott drabbas inte vi invånare som sköter oss.

Sen är det ju inte småpojkar som arbetar med avlyssning, som skulle sitta och skratta åt dina sms. Det är ju professionella vuxna män som bara kollar efter potentiella hot. Jag, och de flesta andra, har inget att dölja. Möjligen de pinsamma sms man skickar till vänner och flickvän. Men det blir ju som att gå till doktorn för de röda prickarna du har på pillesnoppen, för oss som patient kan det kännas obehagligt, men för doktorn är det vardag. Han ser ju bara prickarna och granskar inte din kuk som du är rädd att han ska göra.

Självklart kan jag förstå att många av er tycker det är obehagligt men ville bara framföra min åsikt som inte är lika kritisk som de flestas. När man för diskussion med vänner om ämnet känns det alltför ofta som att folk hoppar med i vagnen bara för att, men när man väl börjar diskutera ämnet så visar det sig att de ändå tycker det är okej till viss del.

TL;DR: Jag skulle gärna se en framtid som tar nyfödda bebisars fingeravtryck och DNA, kameror i varje gathörn, mikrofoner i varje mobiltelefon osv. om det kan stoppa kriminaliteten.

(Är du polis? )

Eller rättare sagt, vill du ha en polisstat?

Eller varför inte chippmärka alla nyfödda bebisars nacke, typ så som man gör på en katt eller hund. Så man kan följa, se och läsa av all data.

Och som du skriver: "mikrofoner i varje mobiltelefon"
Varför inte en kamera på skallen med när du ändå håller på!

Nä, det är bara för bra.

Är du på riktigt? Jag förstår inte hur man kan tänka tanken ens.

Nätet skall väl fortfarande vara nätet? Eller?

Eller vi ska kanske köra på Kinakonceptet, "nissarna" bestämmer vad som skall läsas & skrivas?

För tro det eller ej, får detta framskrida, så kommer vi att komma dit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tullverket? Ska de sitta och avlyssna mina beställningar från USA så att de kan lägga på moms effektivare och sega ner paketen ännu mer eller?
Nej nu börjar det bli riktigt galet. Skatteverket ska fan inte ha tillgång till min kommunikation.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av blattis:

Till topic igen.
Det är så små saker som ändras hela tiden och går igenom, snart sitter vi här som Stasi i Tyskland, vi/ni som tycker fel eller inte är rätt sorts människor kommer att försvinna en efter en osv.
Det kanske låter som nån konspiration, men det är vad jag tror.
Det handlar nog inte om nästa år men.

Jag vet inte om jag blir rädd eller glad av detta uttalande men just nu ler jag ganska stort

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa? Jag personligen tycker inte att det är något större problem. Visst kan det kännas obehagligt att någon kan få reda på alla sidor du surfar på, alla sms du skriver osv. Men ser man till helhetsbilden tycker jag ändå att det kan vara värt det. Avlyssna 100 000 - få fast en terrorist eller likande, är det ändå inte värt det? Men bara för att de har tillgång till att avlyssna folk betyder ju inte att de gör det konstant, det sker ju om de har någon anledning till det. Kort och gott drabbas inte vi invånare som sköter oss.

Sen är det ju inte småpojkar som arbetar med avlyssning, som skulle sitta och skratta åt dina sms. Det är ju professionella vuxna män som bara kollar efter potentiella hot. Jag, och de flesta andra, har inget att dölja. Möjligen de pinsamma sms man skickar till vänner och flickvän. Men det blir ju som att gå till doktorn för de röda prickarna du har på pillesnoppen, för oss som patient kan det kännas obehagligt, men för doktorn är det vardag. Han ser ju bara prickarna och granskar inte din kuk som du är rädd att han ska göra.

Självklart kan jag förstå att många av er tycker det är obehagligt men ville bara framföra min åsikt som inte är lika kritisk som de flestas. När man för diskussion med vänner om ämnet känns det alltför ofta som att folk hoppar med i vagnen bara för att, men när man väl börjar diskutera ämnet så visar det sig att de ändå tycker det är okej till viss del.

TL;DR: Jag skulle gärna se en framtid som tar nyfödda bebisars fingeravtryck och DNA, kameror i varje gathörn, mikrofoner i varje mobiltelefon osv. om det kan stoppa kriminaliteten.

Du snackar fullständigt i nattmössan, detta är enbart ett jävla vapen mot det egna svenska folket och det riktas mot alla...
Listan kan göra lång hur den kan missbrukas, och det är ett hot mot demokratin, t.e.x kan våra folkvalda politiker utpressas genom att man hotar med att läcka känslig information om deras privatliv, du är extremt naiv som tror på att det är "vuxna "ärliga karlar" som sysslar med det här, allt sker i det dolda bakom kulisser det vi får se i media är bara EN DEL av sanningen. Du tror inte på allvar att dessa databaser kommer användas till annat i hemliga överrenskomellser ?

Övervakning används redan som vapen, t.e.x spårar man nu förtiden folk med telefoner och kreditkort, problemet hittils har ju varit att det krävats att brottet riskerar 2 års fängelse. Denna lilla paragraf har hindrat oss från total massövervakning.

Som sagt med ett sådant här system är ingen trygga, det skapar inte trygghet det skapar bara ren jävla ångest. Spelar ingen roll om inte har något att dölja bara vetenskapen om att tex allt man gör på nätet eller alla sms man skriver kan läsas av 3e part känns mkt olustigt speciellt om man med ett historiskt perspektiv vet att alla sånna här system har missbrukas tidigare och är igentligen bara en tidsfråga. Räcker med att en halv oseriös polisman som vill tjäna en liten hacka fixar fram uppgifterna, förmodigen kan han göra det med några kanpptryck och förmodligen kan han göra det utan att ens bli upptäckt...

Vad fan är detta för rättstat som går med på detta utan domstol det är skrämmande vart vi är påväg, allt för att minska skattefinansierad verksamhet, men rättstaten ska man fan inte snåla med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Jag vet inte om jag blir rädd eller glad av detta uttalande men just nu ler jag ganska stort

LOL! Klockrent! Hur var det nu? Kan man lär sig något av historia ......

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Jag blir så enerverad. Hur kan sådant här bara hända i bakgrunden?

Lite debatt blossar upp sen bara rullar det på ändå!?!

Ingen skulle ha godkänt att någon myndighet till höger och vänster skulle få koppla in sig och lyssna på våra privata telefonsamtal, men detta. Detta är helt ok det!?!?!?

/Uppgiven

Förmodligen har dom skrivit på ett avtal vilket hindrar dom från att t.e.x läcka information om avtalet...
Det är ju tack vara LÄCKTA dokument vi nu får reda på det...

Permalänk
Skrivet av Vizay:

Sen kan jag också fundera lite över hur naiva folk egentligen kan vara. Inte ens bankerna klarar av att hålla en så pass hög säkerhet att de står emot intrång (trots att budgetar som kan finansiera ett mindre land finns till enbart för säkerheten). Varför skulle det här lilla företaget som fått på sig att samla in allt vara bättre?

Bra skrivet , detta är varför dessa databaser är rent ut av farliga... lyckas man hacka maintrac..har man en guldgruva..
Är nog ett hetare mål att hacka banker och annat... informationen kan användas i utpressnign syfte, kanske för att utpressa
Reinfeldt eller hans familjemedlemmar... Känslig data är farlig i orätta händer..och det är bara en tidsfråga innan den hamnar i orättahänder...
man är naiv om man tror annat..

Och ja... tror inte heller att det kommer vara lika hög säkerhet på t,ex något sunkigt lager på tullverket tror det inte blir svårt att ta sig in där och få åtkomst..

Permalänk

Är det någon som vet om Bredband2 har skrivit på detta ? eller kommer göra det ?

Permalänk
Medlem

Nu är det enbart envägskommunikation som gäller tydligen....vi kan gnälla hur mycket som helst men ingen bryr sig....lilla nord korea snart.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- Geforce 5070 -16Gig Corsair LPX 3600MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Immersion:

Förmodligen har dom skrivit på ett avtal vilket hindrar dom från att t.e.x läcka information om avtalet...
Det är ju tack vara LÄCKTA dokument vi nu får reda på det...

Nop, detta är ett publikt dokument sedan det publicerades augusti 2012 (se toppen på dokumentet), men ingen bryr sig om att läsa dem. Jag fick en del fina chokar när jag läste den https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/83/1390... .

Problemet är efter nyår där EU direktiv och i förlängning arbete med dem inte längre är offentliga, då offentlighetsprincipen på utländska dokument i Svenska regeringen kommer att vara hemliga. Röstades igenom i förrgår (alla utom MP och V röstade för).

Kommande direktiv efter nyår kommer inte ens offentliga dokument att finnas på, och därmed helt jäkla omöjliga att motarbeta innan de sats i kraft.

Nu har vi haft en chans i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

VI VANN!

http://www.ssnf.org/Nyheter/Nyhetslistning/Stadsnaten-stoppar...

Säkert försöker de igen och igen och just nu är det stopp.

Undrar om någon kommer vilja erkänna att de jobbar på Maintrac efter det här.

Visa signatur