Permalänk
Medlem

Ny Gaming mus, några tips?

Tjena!

Jag ska köpa en ny spel-mus, men jag har ingen aning om vilken. Det ska nog ligga på cirka 500 kr. Jag vet att det är väldigt "personligt" vilken mus man har, men jag vill veta vilka ni använder, och varför.

Är tacksam för svar!
//Pontus

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Qpad 5K, helt klart bästa musen jag användt! sitter perfekt i handen, tror den ligger runt 500 lappen!

Dock är mus väldigt personligt alla har olika smak och tycke så gå till en butik och känn på ett par stycken!

Mvh

Permalänk
Medlem

använder också qpad 5k. tycker den sitter fint och den har sköna klickknappar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

Kör själv med Deathadder och gjort det de senaste 6 åren iaf. Är en mus som passar min hand helt perfekt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag använder Logitech MX518. Älskar att den är formad mer åt standardhållet men att lillfingret ändå aldrig släpar i musmattan.

Permalänk
Avstängd

Mionix Naos 8200.

Permalänk
Medlem

Corsair M95, ovärderlig i Battlefield när man kommer åt alla vapen och gadgets med tummen.

Snygg och otroligt skön mus vet inte vad den kostar men bör väl ligga någon hundralapp över bara. Klart bästa musen jag haft iaf.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Kör på Logitech G400. Det är liksom en enkel mus utan lull-lull som verkligen sitter perfekt i handen, billig är den också!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Köp någon med möjlighet till steglös scroll. Du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Gå till en butik och testa vilken som passar dig bäst i handen, eller om nån polare har nån du kan testa.

Själv har jag en MX518 och den passar perfekt för mig!

Permalänk

Jag kör på en Razer Deathadder 2013 och den äger så hårt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Medlem

Jag använder också Qpad 5K. jämförde med bl.a. Mionix Naos 8200 innan jag bestämde mig. 5K passade helt enkelt min hand bäst.
Så prova innan du bestämmer dig.

Visa signatur

CPU: i7 920 4 Ghz | Mobo: GA-X58A-UD5 | RAM : 6 GB DDR3 | GPU: Powercolor 7970 | SSD: Samsung 840 Pro Series 120GB | PSU: Corsair 750 w | Case: Antec P182 | Monitor: Asus VG278HE 144 hz | Keyboard:Corsair Vengeance K70 | Mouse : QPAD 5K | HDD: < 1tb

Permalänk
Medlem

Har en Logitech G9x som reservmus och som för övrigt är den bästa mus jag någonsin ägt, har dock kört Logitech möss sedan mitten av 90-talet... Den utmärker sig av att formen och greppet passar utmärkt till handen och sedan är det ett stort plus att den har en knapp för DPI-justering. Borde gå att finna för ett bra pris numera!

Som primär mus använder jag numera en MAD CATZ MMO7 med massor av knappar och justeringsmöjligheter och även den har en DPI-knapp så man snabbt och enkelt kan justera känsligheten mellan ett CRPG och en MMS. Den är dock i det dyraste laget och inget man bör chansa med om man inte vet med sig att man behöver en mus som fungerar till allt möjligt och kan ta lite pyssel med inställningarna

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag har gått tillbaka till Intellimouse 3.0 efter mycket läsning om dpi, laser och polling rate. Ren och skär BS! Så hitta en mus du gillar rent ergonomiskt, och gärna med en bra optisk lins. Allt annat är i stort sett försäljnings blaha....
Här har du en bra guide om du vill läsa på lite!
http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide

Permalänk
Medlem

Det beror mycket på vilka egenskaper du söker hos en mus.
Hur håller du musen tex ? Här brukar man skilja på palmgrip, clawgrip och fingertip grip. Palmgrip innebär att du lägger hela handytan mot musen när du spelar, clawgrip att du formar handen lite som en klo när du håller i musen och bara delvis lutar handflatan mot musen. Fingertip innebär att du inte lutar handflatan alls mot musen, utan bara använder fingrarna.

När det gäller formen om du kör palmgrip så är en mus som Qpad 5K väldigt passade med den form som kanske är mest anpassad för handen.
Själv kör jag liksom många andra med clawgrip. Ska man köra med claw eller fingertip grip så är vikten på musen av stort intresse och den är bekväm att greppa med de greppen. Här kan jag varmt rekommendera nya Steelseries kana v2. Lätt vikt, enkel form, trevliga och lättryckta knappar och framförallt en av de bästa sensorerna på marknaden.

När man väljer mus är det kanske passformen som är det allra viktigaste och det är mycket subjektivt, så man får helt enkelt känna sig för. Frågan man folk härinne kommer de mest att rekommendera den mus just de fastnat för och det brukar vara tämligen random svar som inte har något med några objektiva bedömningar att göra.

Det andra som är viktigt är en stabil och bra sensor på musen för att läsa av underlaget. Här går det att vara mer objektiv och tex säga att alla (om nu inte något undantag dykt upp på) icke optiska lasermöss lider av musaccelerationsproblem plus eventuellt andra problem med avläsningen. Har allvarliga dessa problem är varierar mellan modeller och hur känslig man är mot dessa varierar också.

En tredje aspekt är konfigurationsmöjligheter för musen. Räcker de möjliga inställningar i mjukvaran för vad man vill kunna göra ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Mx518, hitta en sådan beg och du kan skatta dig lycklig.

Permalänk
Avstängd

Razer Naga är bra

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Tjena!

Jag ska köpa en ny spel-mus, men jag har ingen aning om vilken. Det ska nog ligga på cirka 500 kr. Jag vet att det är väldigt "personligt" vilken mus man har, men jag vill veta vilka ni använder, och varför.

Är tacksam för svar!
//Pontus

http://www.dustinhome.se/product/5010760546/razer-deathadder-...

Weekend rush!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack så jätte mycket för alla svaren! Detta hjälpte mig verkligen! <3

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Vet ni någon bra (claw grip) mus som ni kan rekommendera?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Corsair M95, ovärderlig i Battlefield när man kommer åt alla vapen och gadgets med tummen.

Snygg och otroligt skön mus vet inte vad den kostar men bör väl ligga någon hundralapp över bara. Klart bästa musen jag haft iaf.

Funderar faktiskt på att köpa denna musen. Tycker du att den är bra när man spelar mycket FPS? Använder du dig av "clawgrip", "palmgrip" eller "fingergrip"?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Sensei RAW är faktiskt skön och ligger väl på 499:- tror jag. Lirat mest CS:GO med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dippenzz:

Sensei RAW är faktiskt skön och ligger väl på 499:- tror jag. Lirat mest CS:GO med den

Den har jag också kollat på. Man kan säga att jag väljer mellan dom två.

(Corsair Vengeance M95 vs SteelSeries Sensei RAW)

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Gigabyte M6980X, 300 kr
Lasermus som funkar klockrent. Lagom vikt. Allting känns bra i handen och jag är säker på att modellen lär passa de flesta handfattningar. Skrollhjulet känns också väldigt bra. Varken för hackingt/trögt eller för slappt, i.m.o. alldeles pefekt. Har 3 dpi-settings (customizable mellan 90-6000 dpi), LED-belysning (7 färger), 2 sidoknappar och mushjulet har tilt för side-scroll. Jag var så nöjd med min första att jag sedan köpte en till laptopen också. Den har visst även macro-hantering och kan binda keyboard-finesser, men jag använder det inte själv.

Tyvärr har jag endast sett musens lillasyster 'M6900' hos svenska återförsäljare. Den musen ska visst vara underlägsen i alla avseenden, det är alltså en helt annan mus även om den visuellt är väldigt lik. Jag är som sagt väldigt nöjd med mina M6980X, jag köpte båda två från den här säljaren:
http://www.ebay.com/itm/Gigabyte-M6980X-V2-6000DPI-USB-Laser-...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Gigabyte M6980X, 300 kr
Lasermus som funkar klockrent. Lagom vikt. Allting känns bra i handen och jag är säker på att modellen lär passa de flesta handfattningar. Skrollhjulet känns också väldigt bra. Varken för hackingt/trögt eller för slappt, i.m.o. alldeles pefekt. Har 3 dpi-settings (customizable mellan 90-6000 dpi), LED-belysning (7 färger), 2 sidoknappar och mushjulet har tilt för side-scroll. Jag var så nöjd med min första att jag sedan köpte en till laptopen också. Den har visst även macro-hantering och kan binda keyboard-finesser, men jag använder det inte själv.

Tyvärr har jag endast sett musens lillasyster 'M6900' hos svenska återförsäljare. Den musen ska visst vara underlägsen i alla avseenden, det är alltså en helt annan mus även om den visuellt är väldigt lik. Jag är som sagt väldigt nöjd med mina M6980X, jag köpte båda två från den här säljaren:
http://www.ebay.com/itm/Gigabyte-M6980X-V2-6000DPI-USB-Laser-...

Ja, det är ju också ett alternativ!

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival riktigt trevlig, ända jag kan klaga på är att främre tummknappen sitter lite långt bort =/ har dock små händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dippenzz:

Sensei RAW är faktiskt skön och ligger väl på 499:- tror jag. Lirat mest CS:GO med den

Har en likadan och kan instämma, rikigt go mus

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har en Logitech G9x som reservmus och som för övrigt är den bästa mus jag någonsin ägt, har dock kört Logitech möss sedan mitten av 90-talet... Den utmärker sig av att formen och greppet passar utmärkt till handen och sedan är det ett stort plus att den har en knapp för DPI-justering. Borde gå att finna för ett bra pris numera!

Som primär mus använder jag numera en MAD CATZ MMO7 med massor av knappar och justeringsmöjligheter och även den har en DPI-knapp så man snabbt och enkelt kan justera känsligheten mellan ett CRPG och en MMS. Den är dock i det dyraste laget och inget man bör chansa med om man inte vet med sig att man behöver en mus som fungerar till allt möjligt och kan ta lite pyssel med inställningarna

Får jag fråga hur länge du har haft din Mad Catz mus? Har funderat ett antal gånger på att köpa R.A.T.7/9 pga hur skön alla säger att den är men samtidigt så avskräcks man utav all negativa omdömen gällande byggkvalitén, mjukvaran och hur den inte klarar av alla musmattor.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Jag hade logitech G 9 laser innan, nu har jag raptor m40. snarlikstorlek och sitter bra i handen.
Finns inte någon affär nära, dator butik ?
Elgiganten annars. Så du vet om du vill ha en hög, låg bredare mus.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaaara:

Steelseries Rival riktigt trevlig, ända jag kan klaga på är att främre tummknappen sitter lite långt bort =/ har dock små händer.

Har också små händer. Men jag rtcker nog att RAW ser goare ut. Men man måste ju testa!

Skrivet av Tawen:

Jag hade logitech G 9 laser innan, nu har jag raptor m40. snarlikstorlek och sitter bra i handen.
Finns inte någon affär nära, dator butik ?
Elgiganten annars. Så du vet om du vill ha en hög, låg bredare mus.

Jag får la gå in på "Kjell & company" då.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.