Vad bör jag veta vid köp av grafikkort?

Permalänk

Vad bör jag veta vid köp av grafikkort?

Det är snart jul och jag hade tänkt att skaffa mig ett nytt grafikkort men vet inte riktigt vad jag bör kolla efter så jag inte köper saker som inte passar till det jag har i datorn.

Grafikkortet jag hade tänkt att skaffa är detta

Detta är mitt moderkort

Om ni vill va kortfattade så behöver ni bara säga ja eller nej, passar grafikkortet till mitt moderkort och behöver jag bara plugga in den och spela??

Permalänk

Ja det passar i moderkortet, Se bara till så att du har plats i chassit och ett nätagg som orkar driva det.

Kortet är dock inget bra val i den prisklassen, Köp ett AMD R9-280X eller Geforce GTX 770 2GB istället

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ja det passar men kortet ser långt ut (247mm) så kolla att du har plats i lådan och 2st lediga 6-pins strömkontakter för att mata kortet.

Sen vore en 500W psu att föredra men jag misstänker att 450W räcker, det kanske tom går med en 400W men då ligger du väldigt nära gränsen (<100W marginal).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeddedRiver:

Det är snart jul och jag hade tänkt att skaffa mig ett nytt grafikkort men vet inte riktigt vad jag bör kolla efter så jag inte köper saker som inte passar till det jag har i datorn.

Detta är mitt moderkort

Om ni vill va kortfattade så behöver ni bara säga ja eller nej, passar grafikkortet till mitt moderkort och behöver jag bara plugga in den och spela??

Skrivet av H4nsson:

Ja det passar i moderkortet, Se bara till så att du har plats i chassit och ett nätagg som orkar driva det.

Kortet är dock inget bra val i den prisklassen, Köp ett AMD R9-280X eller Geforce GTX 770 2GB istället

Håller med ovanstående. Finns andra >3GB videominne-kort som presterar bättre för samma eller lägre summa.
Ett hett alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1428112

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeddedRiver:

Detta är mitt moderkort

Till att börja med så skulle du betala för en massa överflödigt minne som inte kan hanteras av kortet pga. för låg minnesbus. Förstår inte vad Nvidia tänker med när de slänger på 4GB Vram på ett kort med enbart 192 bits bus. I Absoluta bästa fall så kommer man kunna använda sig av ungefär 2.5GB av de 4GB som kommer med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vad har du för processor och vad har du för nätaggregat? Sen finns det som sagt bättre köp i den prisklassen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Ja det passar men kortet ser långt ut (247mm) så kolla att du har plats i lådan och 2st lediga 6-pins strömkontakter för att mata kortet.

Sen vore en 500W psu att föredra men jag misstänker att 450W räcker, det kanske tom går med en 400W men då ligger du väldigt nära gränsen (<100W marginal).

Detta är min PSU.

Grafikkortet får plats i chassit, mitt nuvarande grafikkort är också 247mm.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har du för processor och vad har du för nätaggregat? Sen finns det som sagt bättre köp i den prisklassen.

Min processor.

Mitt nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Håller med ovanstående. Finns andra >3GB videominne-kort som presterar bättre för samma eller lägre summa.
Ett hett alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1428112

Skrivet av H4nsson:

Jag gillar inte AMD/Radeon. (Har alltid hållit mig till GTX och kommer alltid att göra det.)

Är detta ett bättre val då??

Permalänk

Jag säger bara för några hundralappar till får du ett R9 290 som är det mest prisvärda kortet på marknaden nu. Och som är bättre än gtx 770 på alla plan.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skribent

Kolla på GTX 770 i 25-2800kr klassen om du nu prompt ska ha Nvidia, annars finns det riktigt fina GTX 680's för under 2000kr på sweclockers begagnat marknad med

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag säger bara för några hundralappar till får du ett R9 290 som är det mest prisvärda kortet på marknaden nu. Och som är bättre än gtx 770 på alla plan.

Skrivet av phoenixdisciple:

Kolla på GTX 770 i 25-2800kr klassen om du nu prompt ska ha Nvidia, annars finns det riktigt fina GTX 680's för under 2000kr på sweclockers begagnat marknad med

Det enda R9 290 var bättre är "Unified Shaders" om jag ser det rätt.

Hittade en 760 som ser bättre ut en den 770 som jag postade tidigare.

Här är den.

Jag ska också köpa mig en 2.4 tusen kroners skärm så jag är lite snål med grafikkortet.

Permalänk
Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Mitt nuvarande grafikkort är en Gainward GTX 660 Ti 2GB

Kan jag bara plugga in Gainward GTX 760 Phantomen i mitt chassi och använda båda??

Detta är mitt chassi

Permalänk
Skrivet av WeddedRiver:

Jag gillar inte AMD/Radeon. (Har alltid hållit mig till GTX och kommer alltid att göra det.)

Vill du ha ett GTX ta detta http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw... du sparar 300 kr från ordinarie pris.

Permalänk
Skrivet av WeddedRiver:

Mitt nuvarande grafikkort är en Gainward GTX 660 Ti 2GB

Kan jag bara plugga in Gainward GTX 760 Phantomen i mitt chassi och använda båda??

Detta är mitt chassi

Du kan inte använda båda.. köp ett till 660 Ti 2GB och kör dem i SLI istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeddedRiver:

Det enda R9 290 var bättre är "Unified Shaders" om jag ser det rätt.

Hittade en 760 som ser bättre ut en den 770 som jag postade tidigare.

Här är den.

Jag ska också köpa mig en 2.4 tusen kroners skärm så jag är lite snål med grafikkortet.

Du kan inte titta dig blind på MHz å antal shaders/Cuba Chris när det kommer till grafikkort tyvärr.. 770 är bättre än 760 oavsätt å sen är amds 290 bättre än 770 hur du än vrider å vänder på det direkt ur lådan..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeddedRiver:

Jag skulle valt ett kort med 3GB VRAM för att vara "lite framtidssäker".

Permalänk

Okej, jag har tittat runt nu ett bra tag och beslutat mig för den hära

Det dåliga är att alla klagar på att den blir för varm (~70-85C)

Jag har 4 fläktar riktandes mot där grafikkortet sitter, borde jag vara orolig för att den kan förstöras av värmen??

Med tanke på att mitt nuvarande grafikkort når 60C när jag spelar BF4/Arma2/Arma3 och andra spel med 4 fläktar riktandes mot den.
(Det grafikkortet jag har nu säger alla att 60C är bara bra för det är runt den graden då han börjar att ta i med alla hans krafter eller något liknande)

Passar grafikkortet till min PSU, processor och moderkort??

PSU

Processor

Moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeddedRiver:

Jag har 4 fläktar riktandes mot där grafikkortet sitter, borde jag vara orolig för att den kan förstöras av värmen??

Med tanke på att mitt nuvarande grafikkort når 60C när jag spelar BF4/Arma2/Arma3 och andra spel med 4 fläktar riktandes mot den.
(Det grafikkortet jag har nu säger alla att 60C är bara bra för det är runt den graden då han börjar att ta i med alla hans krafter eller något liknande)

PSU

Processor

Moderkort

Din PSU kommer få det väldigt svettigt. R9 290 låter förövrigt väldigt högt och kommer att ligga på 95°C under load. Om det inte är bråttom så vänta tills det släpps bättre kylare till den.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeddedRiver:

PSU

Processor

Moderkort

om jag inte har fel så har amd själva sagt att 75-85 grader inte är ett problem för kortet

Visa signatur

Ryzen 9800x3d | MSI Pro B850-S | Arctic Liquid Freezer III 280 | MSI 4080 | 32 GIG ram | Corsair 850W | Phanteks XT

Permalänk
Skrivet av h0lmarn:

Din PSU kommer få det väldigt svettigt. R9 290 låter förövrigt väldigt högt och kommer att ligga på 95°C under load. Om det inte är bråttom så vänta tills det släpps bättre kylare till den.

Hur lång tid kan det ta för dom att släppa ut grafikkortet med bättre kylare?? Det heter väll eftermarknadskylare, visst??

Permalänk
Skrivet av adillboy:

om jag inte har fel så har amd själva sagt att 75-85 grader inte är ett problem för kortet

Låter lite konstigt hur 70+ grader är helt perfekt för ett grafikkort..... Och som H0lmarn sa, att den lär komma att ligga på 95 grader...

Jag tycker att 60 grader på mitt grafikkort låter nog så mycket (GTX 660 Ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeddedRiver:

Hur lång tid kan det ta för dom att släppa ut grafikkortet med bättre kylare?? Det heter väll eftermarknadskylare, visst??

Ja, det heter eftermarknadskylare. Skulle gissa på första kvartalet 2014.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Skrivet av h0lmarn:

Ja, det heter eftermarknadskylare. Skulle gissa på första kvartalet 2014.

Så runt 1-3 månader?? Det är väll bara inbyggda fläktar på kortet, ingen utbyggnad som tar upp plats i chassit eller något som man måste montera dit på kortet själv??

Permalänk
Medlem

Kan lungt säga att man blir trött när alla jämt klagar på att kort går varma! Senast jag kollade upp alla komponenter på ett grafikkort så var alla delar godkända för arbetstemp mellan -40 till +120 grader celsius. Blir kortet 85 grader så so be it. Livslängde förkortas med ett par år. Ingen som använder kortet efter 8 år iallafall, så fattar inte att folk bryr sig så pass mycket. Ska man överklocka som f-n så kan jag gå med på att det spelar roll, men annars släpp det!

OnT: välj ett gtx 770 eller motsvarande från amd istället. Mer prestanda för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Till att börja med så skulle du betala för en massa överflödigt minne som inte kan hanteras av kortet pga. för låg minnesbus. Förstår inte vad Nvidia tänker med när de slänger på 4GB Vram på ett kort med enbart 192 bits bus. I Absoluta bästa fall så kommer man kunna använda sig av ungefär 2.5GB av de 4GB som kommer med.

Det är inte Nvidia som gjort det, dera kort har 2GbB vram. Detta var väl evga l nåt

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Om du sitter på ett 660 TI tycker jag det är onödigt att uppgradera. 760 ger bara ett par fps mer, inte heller 770 ger så värst mycket. Enda alternativet skulle vara 280X som förmodligen kommer ge en hel del mer i BF4 då Mantle släpps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p