Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Provat detta?https://forums.geforce.com/default/topic/544977/nvidia-geforce-560-ti/

Har länkat den tidigare men du verkar inte sett den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller på att testa olika grejor. Ska testa gamla drivrutiner också, men det är inte prioriterat än eftersom problemet fanns redan i början av 2012. Långt innan 320.xx drivrutinerna släpptes, tror inte ens de va uppe i 3xx.xx version när jag först upptäckte att det var något fel.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen lösning hittad.

Men har gjort en del tester som föreslogs i denna forumtråden:

• Underklockade GPU:n, sänkte klockvärden med ca 10%, både core memory och core clock. Testade också att höja voltvärdet med ca 10%. Ingen effekt.

• Flyttade GPU:n till min andra PCI-E port.

• Installerade gamla GPU drivrutiner (WHQL 314.22).

Jag skulle säkerhetskolla så att BIOS verkligen var uppdaterad. Jag laddade ner GIGABYTE's uppdateringsverktyg(@BIOS). Enligt det programmet är mitt moderkort rev. 1.0, men det står 1.3 på själva kortet. Uppdatering behövdes dock ej då jag har den nyaste versionen. Jag skapade ett supportärende via deras hemsida, beskrev problemet och hoppas att de svarar snart. Det finns väl en stor sannolikhet att det är samma uppdatering som gäller både rev 1.0 och 1.3.

Jag kommer att fortsätta leta tills jag hittar något. Jag kan inte med nuvarande kunskap köpa något nytt. Jag tror fortfarande att det är GPU:n, men jag måste göra mer tester. Än så länge kan det lika gärna vara Moderkortet också.

Fy vad tråkigt detta är.

Är det någon i Gävletrakten som kan låna ut en GPU till mig som jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Har du kollat i Windows loggar? Eventvwr alltså. Kolla vad som hänt runt de klockslag där datorn bråkat. Med lite tur kanske du kan hitta nån ledtråd eller kryptiskt fel som man kan googla på och härleda till en viss drivrutin eller dylikt. Nu har du ju redan testat att byta drivrutiner, men om det ofta t.ex. är grafikdrivrutinen som hänger sig så kan man ju misstänka att grafikkortet är boven.

Jobbigt att du inte har tillgång till utbytesdelar att testa med. Har du uteslutit PSU:n förresten? Om det är helt soprent på ledtrådar i eventvwr skulle det ju kunna vara strömproblem, även om det inte låter riktigt som det iom att datorn fryser. Men min erfarenhet är ändå att PSU:n ofta ligger bakom svårlösta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Låter som om det är något ESD fel som spökar, har du provat byta PCI-E port? Sätt grafikkortet på nästa PCI-e port!

Kan du utveckla ESD fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn:

Har du kollat i Windows loggar? Eventvwr alltså. Kolla vad som hänt runt de klockslag där datorn bråkat. Med lite tur kanske du kan hitta nån ledtråd eller kryptiskt fel som man kan googla på och härleda till en viss drivrutin eller dylikt. Nu har du ju redan testat att byta drivrutiner, men om det ofta t.ex. är grafikdrivrutinen som hänger sig så kan man ju misstänka att grafikkortet är boven.

Jobbigt att du inte har tillgång till utbytesdelar att testa med. Har du uteslutit PSU:n förresten? Om det är helt soprent på ledtrådar i eventvwr skulle det ju kunna vara strömproblem, även om det inte låter riktigt som det iom att datorn fryser. Men min erfarenhet är ändå att PSU:n ofta ligger bakom svårlösta problem.

Har skummat igenom systemloggarna i Event Viewer nu. Problemet har ju varit att datorn sällan verkar rapportera någonting när de skumma krascherna sker. När jag väl får en BSOD så brukar det vara ntoskrnl.exe, kod: 0xC4. Men har också haft inslag av wdf01000.sys, kod: 0x10D.

Jag har ingen erfarenhet av Event Viewerloggar, men jag kan inte hitta något direkt skumt utöver det jag ser i kraschrapporterna.

Om det skulle vara PSU:n det är fel på så är det ju inte lika dyrt att byta ut som GPU i alla fall. Jag har kontaktat XFX och hoppas de har någon hjälpsam åsikt.

Permalänk
Administrativ avgift

Byt ut ssden... Detta låter som 100% disk fel att få random frysningar då du gjort allt annat. Testa datorn med en vanlig mekanisk som du vet funkar så ska du nog se att det troligtvis blir bättre. Har fixat kompisars datorer med liknande system.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt 680 när jag köpte det, mitt under spel bara frös allt men ljudet fortsatte i några sekunder före allt blev svart och jag fick göra hård-resset för att få igång datorn igen. Det löste sig dock mirakulöst efter att jag monterat ur kortet och testade med mitt gamla HD5770.

Misstänker att det för mig berodde på drivrutiner eller att något blivit fel i monteringen.

Edit: läste sida t vå nu och såg att du redan gjort det du kunnat med grafikkortet, synd att det fortfarande krånglar... hoppas det löser sig tillslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Byt ut ssden... Detta låter som 100% disk fel att få random frysningar då du gjort allt annat. Testa datorn med en vanlig mekanisk som du vet funkar så ska du nog se att det troligtvis blir bättre. Har fixat kompisars datorer med liknande system.

Jag ska helt klart testa detta, men jag skulle inte säga att det är 100%.

Jag har en sekundär 300GB HDD som jag testar att köra spel i från. Men du menar alltså att detta inte gör någon skillnad om jag inte kör OS:et från den? Det är dessutom lite lustigt att disken skulle krascha datorn oftare när jag spelar spel än all annan typ av användning. Jag arbetar mycket med Adobe programmen och kopierar ofta stora mängder data, men det är mycket sällan datorn kraschar vid sådana tillfällen.

Läser SSD:n speldata annorlunda än annan data?

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kylare till processorn? Fick liknande problem både med mitt gamla Phenom II 965-system och mitt nya i7 2500 system när jag drog åt skruvarna på tok för hårt till min H80. Först vid uppgraderingen I det gamla systemet och sen i det nyinstallerade systemet.

Fungerade klockrent både med mitt gamla 460, 4850 och det integrerade på moderkortet. Men icke med mitt 660ti. Trots att det gamla 460 kortet va törstiga med strömförbrukning.

Lossade på skruvarna till kylblocket och sen rullade det på u.a.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Vad kör du för kylare till processorn? Fick liknande problem både med mitt gamla Phenom II 965-system och mitt nya i7 2500 system när jag drog åt skruvarna på tok för hårt till min H80. Först vid uppgraderingen I det gamla systemet och sen i det nyinstallerade systemet.

Fungerade klockrent både med mitt gamla 460, 4850 och det integrerade på moderkortet. Men icke med mitt 660ti. Trots att det gamla 460 kortet va törstiga med strömförbrukning.

Lossade på skruvarna till kylblocket och sen rullade det på u.a.

Cooler Master TX3 EVO

Man bara tryckte dit den, tror inte att det går att lätta på trycket.

HMM, nu när jag tittar noga på min processor i HW Monitor så ser jag att temperaturen konstant flukturerar mellan 32-45 grader väldigt snabbt när systemet idlar. Är det normalt?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av szer0:

Jag ska helt klart testa detta, men jag skulle inte säga att det är 100%.

Jag har en sekundär 300GB HDD som jag testar att köra spel i från. Men du menar alltså att detta inte gör någon skillnad om jag inte kör OS:et från den? Det är dessutom lite lustigt att disken skulle krascha datorn oftare när jag spelar spel än all annan typ av användning. Jag arbetar mycket med Adobe programmen och kopierar ofta stora mängder data, men det är mycket sällan datorn kraschar vid sådana tillfällen.

Läser SSD:n speldata annorlunda än annan data?

Menade mer om den börjar gå sönder så testa dra ur den och se om det blir bättre.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Cooler Master TX3 EVO

Man bara tryckte dit den, tror inte att det går att lätta på trycket.

HMM, nu när jag tittar noga på min processor i HW Monitor så ser jag att temperaturen konstant flukturerar mellan 32-45 grader väldigt snabbt när systemet idlar. Är det normalt?

Nä då va det inte det som va problemet. Den typen av fäste går det inte att överspänna ser det ut som (ingen egen erfarenhet). Men tempsen känns alarmerande.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av szer0:

Så gör min med, det beror på den höga uppdateringshastigheten i hwmonitor att du ser det, alla cpuer gör så just när den klockar upp sig för att den arbetar till med något, temp program med långsammare uppdatering gör att du inte ser spikarna på det viset utan en jämnare temp.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Så gör min med, det beror på den höga uppdateringshastigheten i hwmonitor att du ser det, alla cpuer gör så just när den klockar upp sig för att den arbetar till med något, temp program med långsammare uppdatering gör att du inte ser spikarna på det viset utan en jämnare temp.

Tack! då slipper jag oroa mig för det.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering om någon skulle trilla på denna tråden.

Jag lånade ett nytt nätagg Corsair RM 650W från en Alina butik. Hjälpte inte alls.

Sen lånade jag ett Asus GT 640 2GB för att kunna kraschtesta lite mer krävande spel än vad mitt interna Intel Graphics 3000 klarar av. Pang vips så var krascherna borta.

Lämnade tillbaka nätagget och GPU:n med 10% förlust. Klart värt ett par hundralappar att kunna felsöka själv istället för att lämna in hela burken på dyr felsökning.

Så det känns ganska säkert att det var mitt Asus GTX 560 Ti 448 core som ställde till. Har just fått RMA nummer från komplett.se och ska skicka tillbaka kortet nästa vecka. Hoppas att de kan återskapa felet så jag får ett nytt kort.

Snälla låt mitt 2014 vara ett stabilt systemår.

Permalänk
Medlem

Innan du skickar tillbaka det prova att köra tex mis afterburner och öka volten lite grann
Just 560ti serien verkar vara lite "snett" ställda på voltsidan
Alltså över/undervoltade och därmed instabila
Vet ej om detta gäller 448 core modellerna också men värt att testa

Börja med att köra deras kombustor och om du BSOD'r pilla lite med volten atingen upp eller ner men skulle börja med att ställa upp den lite grann och köra igen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Innan du skickar tillbaka det prova att köra tex mis afterburner och öka volten lite grann
Just 560ti serien verkar vara lite "snett" ställda på voltsidan
Alltså över/undervoltade och därmed instabila
Vet ej om detta gäller 448 core modellerna också men värt att testa

Börja med att köra deras kombustor och om du BSOD'r pilla lite med volten atingen upp eller ner men skulle börja med att ställa upp den lite grann och köra igen

Jag har redan testat att lirka lite med volt och klockvärden, 10% upp i voltvärde och 10% ner i klockvärde, ingen effekt alls. Räcker det med 10% eller skulle problemet kunna försvinna om jag gör större variationer?

Dessutom verkar inte kortet krascha under belastning utan ofta när spel avslutas/laddar data, dessutom har jag krascher när jag surfar på nätet. Jag har kört FurMark ett par varv utan krascher så belastning verkar inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Sista uppdateringen

Samma dag som komplett fick mitt paket fick jag ett svar, de skulle skicka mig ett grafikkort i utbyte. De ville skicka ett Asus GeForce GTX 660 (värde ca. 1600:-).

När jag köpte mitt Asus GeForce GTX 560 Ti 448 Core för två år sedan kostade det ca. 2.300:-, mitt kort har sjunkit i värde sen dess naturligtvis, men jag visste inte att det också skulle vara värt mindre i en RMA situation när kortet faktiskt var sönder från början.

Lång historia kort, jag ville inte ha ett 660 så jag graderade upp mig till ett 760 och fick betala 700:- i mellanskillnad.

Jag fick mitt nya grafikkort i går och allt har gått fantastiskt stabilt och bra sen jag satte i det. Det var helt utan tvekan grafikkortet det var fel på.

Jag har halva glaset fullt och ser mitt nya 760 som en billig uppgradering. Det var ju trots allt 2 år sedan jag köpte det gamla kortet, så det hade snart vart dags att uppgradera endå.

Tack för all support.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av szer0:

Sista uppdateringen

Samma dag som komplett fick mitt paket fick jag ett svar, de skulle skicka mig ett grafikkort i utbyte. De ville skicka ett Asus GeForce GTX 660 (värde ca. 1600:-).

När jag köpte mitt Asus GeForce GTX 560 Ti 448 Core för två år sedan kostade det ca. 2.300:-, mitt kort har sjunkit i värde sen dess naturligtvis, men jag visste inte att det också skulle vara värt mindre i en RMA situation när kortet faktiskt var sönder från början.

Lång historia kort, jag ville inte ha ett 660 så jag graderade upp mig till ett 760 och fick betala 700:- i mellanskillnad.

Jag fick mitt nya grafikkort i går och allt har gått fantastiskt stabilt och bra sen jag satte i det. Det var helt utan tvekan grafikkortet det var fel på.

Jag har halva glaset fullt och ser mitt nya 760 som en billig uppgradering. Det var ju trots allt 2 år sedan jag köpte det gamla kortet, så det hade snart vart dags att uppgradera endå.

Tack för all support.

Skönt att det löste sig,jag hade aldrig orkat sitta i flera månader med ett hårdvarufel och random krascher,hade blivit tokig och köpt nytt istället:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd

Tycker folk slänger ur sig "esd-skada" lite som de vill.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60