SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Når inte min nas

Hej!

Börjar bli smått förtvivlad! Jag når inte min lg nas i mitt nätverk, från jobbet eller kompisar!
Har en Technicolor TG799vn v2 och när jag skriver in adressen i adressfältet så kommer jag bara fram till routern.

Behöver någon form av manual för hur jag skall gå tillväga.

mvh magnus

Permalänk
Medlem

1: Har det funkat tidigare?

2: Sitter nätverkssladden i och indikerar länk?

3: Jag förutsätter att NASen är på

4: Har något ändrats i miljön?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Hej
Internt fungerar det mycket bra! Men det är när jag försöker nå nas utanför, hos kompisar som det inte går.
Känns som brandväggen, men vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmagnus:

Hej
Internt fungerar det mycket bra! Men det är när jag försöker nå nas utanför, hos kompisar som det inte går.
Känns som brandväggen, men vet inte.

Svara på frågorna som du fick. Lättare att hjälpa dig då

Permalänk
Medlem

Naturligtvis, ledsen.
1. Fungerar internt sedan tidigare, har aldrig försökt utifrån tidigare.
2.ja den sitter i och jag ser NASen i routern.
3 japp den är på.
4. Inget har förändrats

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver förmodligen skapa nån regel i brandväggen i routern så att trafiken kommer fram till nasen, se till att nasen har samma interna adress hela tiden och öppna lämpliga portar tex för ftp eller vad du nu använder för att nå den.
Det finns förval för ftp i smarten, men du behöver peka det mot rätt enhet eller eventuellt skriva nån egen regel som vidarebefordrar rätt portar till den.
nått i den här stilen alltså:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha, jag trodde inte du nådde den från LAN heller

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu har jag kommit en bit på väg. Kommer ni på något mer, som jag kan tänka på, när det gäller Technicolor TG799vn v2 och nas så skriv vidare.

Hur blir gränssnittet är det som i lanet, när man när sitt hemmanätverk utifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmagnus:

Hej!

Börjar bli smått förtvivlad! Jag når inte min lg nas i mitt nätverk, från jobbet eller kompisar!
Har en Technicolor TG799vn v2 och när jag skriver in adressen i adressfältet så kommer jag bara fram till routern.

Behöver någon form av manual för hur jag skall gå tillväga.

mvh magnus

Det du behöver göra är att öppna för port forwarding i din router. Du kan googla på "port forwarding TG799vn" för att få tips.

Port forwarding innebär att anrop som görs från WAN (Internet) till en specifik port på din routers IP-adress vidarebefordras till den enhet i ditt LAN (din NAS alltså) som du angivit som mottagare av port forwarding.

Några generella tips för port forwarding är att endast öppna/vidarebefordra portar som du verkligen behöver och att du uppdaterar din NAS och ser till att ha ett mycket säkert lösenord. Hackers älskar sunkiga konfigurationer av port forwarding och har du något på din NAS som du inte vill ska bli publikt så gör du bäst att inte dela ut den alls.

/Johan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hmagnus:

Tack för alla svar! Nu har jag kommit en bit på väg. Kommer ni på något mer, som jag kan tänka på, när det gäller Technicolor TG799vn v2 och nas så skriv vidare.

Hur blir gränssnittet är det som i lanet, när man när sitt hemmanätverk utifrån?

Gränssnittet ? Ska du inte använda ftp eller liknande utan menar du att du vill skapa nån form av VPN mot nasen? Annars bestäms gränssnittet av det ftp program klienten använder.
Kolla vad nasen stödjer för system, tex ftpserver eller annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gränssnittet ? Ska du inte använda ftp eller liknande utan menar du att du vill skapa nån form av VPN mot nasen? Annars bestäms gränssnittet av det ftp program klienten använder.
Kolla vad nasen stödjer för system, tex ftpserver eller annat.

Det känns som Hedenhös att köra ftp mot sin nas. Moderna nasenheter använder väl i första hand webb-, Samba- eller cifs-gränssnitt.

Det är fullt möjligt att använda samma gränssnitt över Internet som i det lokala nätverket, givet att man kan använda port forwarding på samtliga portar som behövs för det aktuella gränssnittet.

Vill man se vilka portar som bör öppnas för port forwarding så kan man googla på "Internet port". Då kommer man exemelvis få veta att HTTP (webb)-porten är nummer 80.

/Johan

Permalänk
Rekordmedlem

jJa det går bra att dela ut det över internet, men eftersom det innebär en hel del säkerhetsrisker så bör man veta vad men gör i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag inte får till det, hittade en bra guide som verkade vettig. Tror att jag har gjort rätt, för det händer något.

Öppnade port 80, angav ip-adressen som NASen säger att den har. Men jag når inte NASen.

När jag skriver in adressen så kommer jag fram till Lg NAS, där står det en ny adress men :8000 på slutet, när jag klickar på den så händer inget!

Tack för alla tålmodiga svar Tydligen så är detta inte min grej!

Permalänk
Rekordmedlem

Men vilken nas är det du har då? har du en länk till manualen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska prova att aktivera UPnP i både routern och nasen? sidan 52 i manualen till nasen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett mycket hett tips är att köpa en NETGEAR GS105 för 179 kr.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Ett mycket hett tips är att köpa en NETGEAR GS105 för 179 kr.

Hur skulle detta hjälpa TS?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

Hur skulle detta hjälpa TS?

För att slippa skitroutern mellan NASen och datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmagnus:

Det verkar som jag inte får till det, hittade en bra guide som verkade vettig. Tror att jag har gjort rätt, för det händer något.

Öppnade port 80, angav ip-adressen som NASen säger att den har. Men jag når inte NASen.

När jag skriver in adressen så kommer jag fram till Lg NAS, där står det en ny adress men :8000 på slutet, när jag klickar på den så händer inget!

Om jag förstår din beskrivning rätt så försöker din NAS dirigera om dig från port 80 till port 8000 (bland annat använt för Remote Desktop). Om du inte har öppnat även denna port för port forwarding i din router så kommer därför inte detta att fungera.

Observera dock alla faror med att öppna portar i din router och tänk som sagt på att använda ett mycket säkert (=mycket långt och krångligt lösenord). Glöm inte heller att stänga av/återställa port forwarding i din router när du lekt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

För att slippa skitroutern mellan NASen och datorn.

Du menar lämna NASen utanför routern med dess inbyggda brandvägg och NAT, det är väl knappast ett ansvarigt tips. Dessutom har TS troligen Telia som ISP och de ger bara en IP adress.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

Du menar lämna NASen utanför routern med dess inbyggda brandvägg och NAT, det är väl knappast ett ansvarigt tips. Dessutom har TS ha Telia som ISP och de ger bara en IP adress.

Jag tolkade fel när jag lästa första posten. Tyckte TS menade att han inte kom åt NASen i det lokala nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett säkerhetstips

Skrivet av hmagnus:

Port 8000 används ibland som ett alternativ till port 80, så det är inte konstigt att din nas dirigerar dig till denna port. Om du provar att öppna även port 8000 för port forwarding och det fungerar så kan du testa att stänga port 80 igen. Eventuellt måste du ange port 8000 (adresstilldinrouter:8000) när du vill komma åt din router med en webbläsare. Fungerar det med endast port 8000 öppen så är det i alla fall säkrare än att ha bägge portarna 80 och 8000 öppna.

/Johan