::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Alltså, vad menar du med att "man får inte med tillräckligt med kylflänsar men jag tog en annan fläns som följde med och satte på" ? Isåfall följde det ju med tillräckligt med flänsar?

Det jag menar är att man får inte med tillräckligt med flänsar avsedda för just minneskapseln. Men man får med en hel drös med andra flänsar som jag inte hittar någon användning för och således tog en utav dom och satte på resterande 2-3 minneskapslar. Så visst det är inte 100% kompatibilitet. Om du kollar i denna tråden så förstår du vad jag menar: http://www.sweclockers.com/galleri/11825-montering-av-arctic-...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Är Accelero Xtreme III något värt att köpa in till sin r9 290x? Och kan man installera den direkt på grafikkortet innan man ens använt grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Okej, går man in på AMDs hemsida så är det ju inte längre så att man väljer model, utan man väljer bara operativ sedan kommer man till en beta version och en vanlig version av catalyst. Är den universell eller känner den av vid installationen vilket kort som är i och installerar efter detta?

När du väl ska ladda hem drivrutinerna
Så väljer du desktop sedan vilken serie ex 290
Sedan vilket OS du har klicka på display results så kommer rätt version upp.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifftek:

Är Accelero Xtreme III något värt att köpa in till sin r9 290x? Och kan man installera den direkt på grafikkortet innan man ens använt grafikkortet?

Ja det är värt det. Tänk bara på att alla garantier för ditt kort ryker.
Är skitnöjd med mina.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Ja det är värt det. Tänk bara på att alla garantier för ditt kort ryker.
Är skitnöjd med mina.

Mvh

Var det svårt att skruva ihop den då? Har aldrig gjort det förut och det verkar inte finnas så många guider på internet på hur man skruvar fast den på just 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifftek:

Var det svårt att skruva ihop den då? Har aldrig gjort det förut och det verkar inte finnas så många guider på internet på hur man skruvar fast den på just 290x

Det tog en stund men tar du det bara lugnt så går det bra. Det är en jäkligt bra kylare och den är tyst så jag tycker det är helt klart värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifftek:

Har du redan köpt kortet? för annars så är eftermarknadskylare på väg inom en månad! finns ute på dustin, komplett & inet

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifftek:

Ska hjälpa en kompis antingen denna eller nästa vecka. Fixar en guide då.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Raffe:

Måste fråga en sak, jag ska snart beställa mig ett 290 (så fort kylarna kommer ut ordentligt) just nu sitter jag på ett 7970 som jag fått låna av min rumskamrat (han har 2st). Hur gör jag med drivrutiner? Jag har aldrig tidigare bytt komponenter utan att formatera datorn förut men undviker gärna detta då jag nyss har byggt ihop och installerat allt på den

Skrivet av Intel3770:

Avinstallera drivisar med ex Driversweeper.
Ladda ner nya via amd's hemsida.
Kan hända att 290 fungerar på samma drivrutin du redan har.
Mvh

He he måste erkänna att jag gjorde en fuling, jag avinstallerade inte ens innan jag bytte, in med det nya kortet och in med de rutiner som följde med skivan.
Nu gick jag iofs från AMD HD6950 till AMD R9 290.
Går man från Nvida till AMD eller tvärtom, skall man nog avinstallera först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Bifftek:

Men har du kommit upp i 75% eller 100% fan speed? Hur låter det då?

Nope. Quiet mode är begränsat till 45%, über mode är begränsat till 55%. Så det går aldrig över de värdena. Ställer man in det manuellt så är 60+ ganska jobbigt, 70+ är i princip olidligt.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Bifftek:

Testa alltid kortet först innan ni sätter på kylare o vattenblock ifall kortet inte funkar från butiken.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

De 290X korten som kommer nu med andra kylare har ombyggda kretskort va? Typ starkare strömdelar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De 290X korten som kommer nu med andra kylare har ombyggda kretskort va? Typ starkare strömdelar mm.

Det varierar från kort till kort. Vissa, t.ex. XFX Double Dissipation är nästan helt ombyggt. Andra, som Sapphire Tri-X har bytt ut kylaren och inte mycket annat. Men grundkortet är välbyggt från början. Det är kylaren som är värdelös.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket eftermarknadskort man vill ha, vilka brukar ha upplåsta spänningar och liknande? Är det fortfarande Sapphire som gäller hos AMD?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Tog och bokade ett Sapphire 290 Tri-X på CDON. Verkar som att beräknat datum då de kommer in är 31 januari med leverans kring 3-4 februari då. Står dock inget datum där utan det är väl mest rykten som florerar. Ingen som vet något spikat datum?

Hur som är det väl, som det verkar åtminstone, väldigt välgjort och bra kort med en tyst och effektiv kylare. Fått bra recensioner på bland annat Anandtech.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Någon av er 290 / 290x-ägare som har en äldre processor, och i så fall hur bra/dåligt fungerar det?
Undrar eftersom jag tänkte mig ett 290x till mitt AMD Phenom II 1090T (3.2GHz).
Meningen var att göra en uppgradering nu, och när det börjar sunka sig för mycket på spelfronten så uppgraderar jag resten. (Vill inte ta mig råd till en helt ny rig nu)

Kör max 1080p, lite fps men mest WoW om jag ska vara ärlig.
Om någon svarar, lägg gärna med lite "varför" till ditt tyckande.
God fortsättning på nya året alla!

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk

Hej har problem med mitt 290x, får blåskärm osv och vet ej vad jag ska göra åt de. Hade inte detta problemet med mitt förra grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttegubben:

Hej har problem med mitt 290x, får blåskärm osv och vet ej vad jag ska göra åt de. Hade inte detta problemet med mitt förra grafikkort.

Hadde du Nvidia innan? Om du hadde det så är det så äre nog drirutinerna som krokar om du inte har formaterat och installerat om windows.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CE71:

Någon av er 290 / 290x-ägare som har en äldre processor, och i så fall hur bra/dåligt fungerar det?
Undrar eftersom jag tänkte mig ett 290x till mitt AMD Phenom II 1090T (3.2GHz).
Meningen var att göra en uppgradering nu, och när det börjar sunka sig för mycket på spelfronten så uppgraderar jag resten. (Vill inte ta mig råd till en helt ny rig nu)

Kör max 1080p, lite fps men mest WoW om jag ska vara ärlig.
Om någon svarar, lägg gärna med lite "varför" till ditt tyckande.
God fortsättning på nya året alla!

funkar bra.
beror på vilken upplösning du spelar i.
att processorn inte är superbra etc..gör dig cpu begränsad vilket full effekt av ett 290 inte fås men ger dig dock en boost.
Mantle lär ge dig i spel som stöds dock en rejäl skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

R9 290x Windforce

Kan rekommendera gigabytes kylare 'windforce' om det är någon som funderar på ett 290x.
Helt klart värt det och en jävla skillnad, kortet kyler bra och det är "tyst" i jämförelse med referenskylaren.

Fick kortet i förrgår så har inte hunnit bencha något, men hittills jävligt nöjd med detta kort. (Tidigare 670gtx)
Så nu är man amd:are igen då, aka djälvulsdyrkare!?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Kan rekommendera gigabytes kylare 'windforce' om det är någon som funderar på ett 290x.
Helt klart värt det och en jävla skillnad, kortet kyler bra och det är "tyst" i jämförelse med referenskylaren.

Fick kortet i förrgår så har inte hunnit bencha något, men hittills jävligt nöjd med detta kort. (Tidigare 670gtx)

Nice :). meddela gärna va du har för temps i idle/load.
Funderar med på detta kort och jag byter från Gigabyte 680

Permalänk
Discokungen
Skrivet av zauii89:

Trevligt att höra! Skulle man kunna få se lite bilder på pjäsen? Hör av dig när du testat hur det klockar och så! Är det nytt PCB?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Tester av Saphires kyllösning ute på nätet, här är en.
http://www.anandtech.com/show/7601/sapphire-radeon-r9-290-rev...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Tester av Saphires kyllösning ute på nätet, här är en.
http://www.anandtech.com/show/7601/sapphire-radeon-r9-290-rev...

Ser ut att gå riktigt kallt och fint

Permalänk
Medlem

ASUS R9 290X DirectCU II and Sapphire R9 290X Tri-X Video Card Reviews
http://www.legitreviews.com/asus-r9-290x-directcu-ii-sapphire...

Verkar som att ASUS R9 290x är lite bättre när det gäller prestanda och fps medans Sapphire R9 290x är lite tystare och kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifftek:

ASUS R9 290X DirectCU II and Sapphire R9 290X Tri-X Video Card Reviews
http://www.legitreviews.com/asus-r9-290x-directcu-ii-sapphire...

Verkar som att ASUS R9 290x är lite bättre när det gäller prestanda och fps medans Sapphire R9 290x är lite tystare och kylare

korten har inte samma klock

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

När beräknas R9 290 Direct CU vara i affärerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

När beräknas R9 290 Direct CU vara i affärerna ?

Ja, har inte ens dykt upp på prisjakt.

Sapphires Tri-X 290 finns i lager nu på Proshop, så är sugen att beställa.

Men vet inte om man ska vänta på Asus varianten eller inte...

Sapphires verkar tystare/svalare och klocka bättre än Asus, men älskar Asus backplate.... Om den kommer på 290, då den finns på 290x.

Sedan tycker jag XFX nya design är awesome, fast XFX tycker jag alltid verkar prestera sämre och vara allmänt högljuda.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Ja, har inte ens dykt upp på prisjakt.

Sapphires Tri-X 290 finns i lager nu på Proshop, så är sugen att beställa.

Men vet inte om man ska vänta på Asus varianten eller inte...

Sapphires verkar tystare/svalare och klocka bättre än Asus, men älskar Asus backplate.... Om den kommer på 290, då den finns på 290x.

Sedan tycker jag XFX nya design är awesome, fast XFX tycker jag alltid verkar prestera sämre och vara allmänt högljuda.

Ahh är också sugen på en sapphire. Har dock alltid hört att Asus är bäst! Hur ställer sig Windforce till dessa två?
Kommer de inte ut något kort med bundle (typ BF4)? Ska beställa inom max 10 dagar.

Är sugen på 290 (inte 290X).

Många frågor men hoppas ni kan besvara
Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Ahh är också sugen på en sapphire. Har dock alltid hört att Asus är bäst! Hur ställer sig Windforce till dessa två?
Kommer de inte ut något kort med bundle (typ BF4)? Ska beställa inom max 10 dagar.

Är sugen på 290 (inte 290X).

Många frågor men hoppas ni kan besvara
Med vänlig hälsning

Windforce är väl bra den med, men Asus och Sapphire tror jag är vassare på överklockning.

Vet inte varför Sapphires Tri-x inte bundlas med BF4, eller om det inte bara står.

För Windforce bundlas med BF4 iaf -> http://www.komplett.se/gigabyte-radeon-r9-290-4gb-gddr5/805252?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |