distansköpslagen, ångerrätt hämta i butik och avbetalning (Uppdaterad)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av etermos:

precis som killen har gjort fast hämtat ut den ur butiken istället för att jag knatade ner till postombudet.. allt var betalt o klart

leveransföretag har inget med distansköplagen att göra...
ponera att du köper en vara av webhallen och dom erbjuder sig att köra hem varan till dig istället för ett annat företag.
är det då inte ett distansköp bara för att dom använder sig utav sitt egna fraktbolag?

grejen är den att denna lagen är till för dem som inte har möjlighet att undersöka varan i butik. du har nämligen rätt att undersöka varan innan köp även där.
nu har personen i fråga haft möjlighet att kolla i butiken där med så har inte all kommunikation mellan köpare och FÖRSÄLJAREN skett på distans.
du kan inte dra in posten i det hela då de inte är försäljaren.. >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Så om han skulle söka lån hos sin bank och sedan betala med kort till butiken ifråga så skulle han inte ha betalat? Det är ju samma sak. Han söker kredit hos Klarna som betalar butiken och han har sedan en avbetalningsplan hos Klarna. Butiken har sina pengar och Klarna skrattar hela vägen till banken...

Jag tycker du säger emot dig själv. Först säger du att avtalet skulle börja gälla när prylarna lämnar lagret och sedan att man måste hämta ut dem för att det ska gälla. Hur ska du ha det?
Jag kan inte se varför fraktmetoden skulle förändra något.

Det jag menade var att om han skulle vilja ha det på distans med betalsätt klarna faktura så börjar avtalet gälla när produkterna lämnar lagret.

Nu valde klarna men hämta i butik så börjar avtalet börjar gälla först han hämtar ut produkterna och räknas därför INTE som distans.
Alltså han var fysiskt på plats och avtalet sluts med hans samtycke (signatur).

Sen om du söker kredit hos en bank och får det godkänt så kan du självklart handla på krediten då du nu "äger" pengarna.

Du kan ju dock inte handla på en kredit som inte är godkänd/avklarad än ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Så om han skulle söka lån hos sin bank och sedan betala med kort till butiken ifråga så skulle han inte ha betalat? Det är ju samma sak. Han söker kredit hos Klarna som betalar butiken och han har sedan en avbetalningsplan hos Klarna. Butiken har sina pengar och Klarna skrattar hela vägen till banken...

Nope, har för mig att det var så med en betalning jag skulle göra via klarna i somras hos en butik och gjorde exakt som TS gjorde, pga mitt leg var utgånget fick jag inte med mig en pryl (vilket ju är korrekt handlande av butiken) och pga det gick för lång tid för mig att få ut id pga semestrar etc så annullerades ordern då den låg kvar
Sedan hämtade jag ut till sist på samma vis, och fick kvitto i handen och jag frågade specifikt hur det var med klarna, och killen i kassan sa att det dras inte från Klarna öht förrän jag hämtat ordern i butiken
Så egentligen, men som sagt dock spekulationer mest från min sida, vore intressant att ha det svart på vitt dock så folk vet i framtiden, har du inte genomfört något köp förrän du hämtat i butiken, och då har du ju fysiskt bekräftat din order och ditt köp om jag förstod killen i kassan korrekt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vid ev domstol motsv.. så ser dom ju ofta till syftet med lagen. Syftet med distansköpslagen är som jag förstått det att man ska kunna kontrollera sin vara lika mycket som man hade kunnat om man köpt den i butik, varken mer eller mindre. Har man då hämtat ut varan i en butik så har man ju rimligtvis även haft möjlighet att kontrollera varan på samma sätt som om den handlades på plats. Syftet med lagen är ju på intet sätt att man ska få en extra göttetestperiod, utan att man ska få SAMMA möjlighet att kontrollera som om man handlat i affär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addek83:

Vid ev domstol motsv.. så ser dom ju ofta till syftet med lagen. Syftet med distansköpslagen är som jag förstått det att man ska kunna kontrollera sin vara lika mycket som man hade kunnat om man köpt den i butik, varken mer eller mindre. Har man då hämtat ut varan i en butik så har man ju rimligtvis även haft möjlighet att kontrollera varan på samma sätt som om den handlades på plats. Syftet med lagen är ju på intet sätt att man ska få en extra göttetestperiod, utan att man ska få SAMMA möjlighet att kontrollera som om man handlat i affär.

jepp dock verkar det inte som att folk vet om att man kan undersöka varan i affären. jag personligen visste inte heller det innan jag läste det i någon annan tråd här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Som ett tillägg så vet jag inte många affärer som skulle tillåta att man tog några av deras komponenter å matade in i sitt eget medhavda chassi för att testa hur bra det funkar

Men vad vet jag, kanske finns sådana företag.

Åter igen, du ska få SAMMA möjlighet som du haft i en butik, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

2 § I lagen avses med
Distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans.

Butiken har rätt

Jag skulle nog vilja skilja på kommunikation och distribution. Jag ser inget likhetstecken mellan följesedel (manifest över innehåll) och avtal heller, som butiken anser. Däremot kan det konstateras att några läser lagen som fan läser bibeln.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Som ett tillägg så vet jag inte många affärer som skulle tillåta att man tog några av deras komponenter å matade in i sitt eget medhavda chassi för att testa hur bra det funkar

Men vad vet jag, kanske finns sådana företag.

Åter igen, du ska få SAMMA möjlighet som du haft i en butik, varken mer eller mindre.

Finns ingen möjlighet att klämma och känna på prylarna i butiken i fråga.
Är dessutom ganska säker på att i flera fall så har butiken fallit på att man ska få testa varans grundläggande funktion! detta har man ingen möjlighet till i Butik.

Men men verkar vara typ 50% för 50% mot, får se om butiken i fråga kan göra något, annars för jag väl bita i det sura äpplet och flasha om bios och hoppas på att kortet presterar bättre. (undvikit detta då jag velat lämna tillbaka)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Finns ingen möjlighet att klämma och känna på prylarna i butiken i fråga.
Är dessutom ganska säker på att i flera fall så har butiken fallit på att man ska få testa varans grundläggande funktion! detta har man ingen möjlighet till i Butik.

Men men verkar vara typ 50% för 50% mot, får se om butiken i fråga kan göra något, annars för jag väl bita i det sura äpplet och flasha om bios och hoppas på att kortet presterar bättre. (undvikit detta då jag velat lämna tillbaka)

Åter igen, förvänta dig inte mer än vid köp i affär. Är varan av en sådan karaktär att man inte provar i butik så provar man den heller inte vid distansköp. Men detta är min tolkning av syftet med lagen.

T.ex kläder provar man i butik, då har man rätt att prova vid distans. Mobiltelefoner kan man prova i butik osv.

Köper man en bilmotor på distans har jag svårt att tro att man har rätt att testköra den lite på tomgång innan man lämnar tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Man får ANVÄNDA varan för att testa så den motsvarar ens förväntningar. För att använda ett grafikkort, en processor eller liknande måste man montera det/den i dess sockel.
Lagen säger såhär:

"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Det kan jag inte tolka annorlunda än att man till och med får modifiera varan om det krävs för att undersöka den.

Givetvis måste man som företag, om man säljer via postorder/webbutik/motsv, budgetera för att det kommer att komma en del varor i retur som man kanske inte kan sälja till fullpris och justera priserna därefter. Att man sedan hellre ser att man slipper den utgiftsposten är ju självklart.

Huvudsatsen i meningen är att Konsumenten får utöva sin ångerrätt, sedan kommer ett antal undantag när man inte får utöva ångerrätten. Tex att katten tuggar sönder den nya HDMI-kabeln, det är inte konsumentens fel, men ändå inte skäl för att ångra köpet. Som med alla lagar, luddigt skrivet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Webhallen

Då ärendet gäller oss och TS bett om feedback svarar jag här.

Eftersom avtalet inte fullföljts online anser vi inte att denna typ av ordrar kan vara ett distansköp.
Tex om TS aldrig dykt upp i butiken hade köpet aldrig genomförts, ingen faktura hade skickats ut och vi hade inte gjort några anspråk på någons pengar.
Köpet fullföljs i butik vid uppvisande av legitimation och kontakt med butikspersonalen samt underskrift av de avtal som gäller. Vid detta förfarande ges man samma möjligheter som man har under ett vanligt butiksköp. Den enda skillnaden är egentligen att man fått varan undanlagd och bestämt sig för betalsätt i förväg. (Men man kan förstås ändra betalsätt eller helt ångra sig och avbryta köpet också.)
På så vis kan vi inte se att detta skulle röra sig om distanshandel. Och därmed är inte heller ångerrätten applicerbar.

Jag vill inte heller gå in och göra ett enskilt undantag i ett specifikt fall.

Däremot köper vi tillbaka öppnade produkter i butik ibland med ett avdrag för att täcka upp den förlust vi gör när vi säljer vidare varan som en fyndvara. (I regel runt 10-20% beroende på varans skick, dock är inte avdraget större än det prisavdrag som vi passar vidare till nästa kund så vi tjänar alltså inga pengar på denna typ av återköp). Huruvida de gör detta i ett specifikt fall är upp till personalen i butiken.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Webhallen:

Då ärendet gäller oss och TS bett om feedback svarar jag här.

Eftersom avtalet inte fullföljts online anser vi inte att denna typ av ordrar kan vara ett distansköp.
Tex om TS aldrig dykt upp i butiken hade köpet aldrig genomförts, ingen faktura hade skickats ut och vi hade inte gjort några anspråk på någons pengar.
Köpet fullföljs i butik vid uppvisande av legitimation och kontakt med butikspersonalen samt underskrift av de avtal som gäller. Vid detta förfarande ges man samma möjligheter som man har under ett vanligt butiksköp. Den enda skillnaden är egentligen att man fått varan undanlagd och bestämt sig för betalsätt i förväg. (Men man kan förstås ändra betalsätt eller helt ångra sig och avbryta köpet också.)
På så vis kan vi inte se att detta skulle röra sig om distanshandel. Och därmed är inte heller ångerrätten applicerbar.

Jag vill inte heller gå in och göra ett enskilt undantag i ett specifikt fall.

Däremot köper vi tillbaka öppnade produkter i butik ibland med ett avdrag för att täcka upp den förlust vi gör när vi säljer vidare varan som en fyndvara. (I regel runt 10-20% beroende på varans skick, dock är inte avdraget större än det prisavdrag som vi passar vidare till nästa kund så vi tjänar alltså inga pengar på denna typ av återköp). Huruvida de gör detta i ett specifikt fall är upp till personalen i butiken.

Bra skrivet och så de flesta tolkar det! Undrar dock när ni ska ta till en stor rea på era fyndvaror då vissa har legat kvar lite länge och är överprisade som..... Tycker många butiker har detta problem att de inte rensar för gamla komponenter. eller vad sägs om att betala http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169883-gigabyte_gefor... lagom prisvärt?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Webhallen
Skrivet av trisse23:

Bra skrivet och så de flesta tolkar det! Undrar dock när ni ska ta till en stor rea på era fyndvaror då vissa har legat kvar lite länge och är överprisade som..... Tycker många butiker har detta problem att de inte rensar för gamla komponenter. eller vad sägs om att betala http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169883-gigabyte_gefor... lagom prisvärt?

Vi kollar genom det med jämna mellanrum. Blir inte så ofta som det behövs troligen men finns så mycket både viktigare och roligare saker att stå i än att gallra bland gamla returprodukter

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Bra skrivet och så de flesta tolkar det!

Det är ingen tolkningsfråga, det handlar om hur köpet går till. Webhallen gör en fuling hanterar det bara som att man reserverar en vara i butiken (inget avtal innan man är på plats och hämtar varan) och slipper därmed ångerrätten.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Som ett tillägg så vet jag inte många affärer som skulle tillåta att man tog några av deras komponenter å matade in i sitt eget medhavda chassi för att testa hur bra det funkar

Men vad vet jag, kanske finns sådana företag.

Åter igen, du ska få SAMMA möjlighet som du haft i en butik, varken mer eller mindre.

Har du läst förarbetet till lagen, eftersom du är så säker på att lagstiftarens syfte med den är att det ska vara identiskt med att handla i butik?

Ja, lagen medför samma möjlighet, men det är inget som säger att den inte kan medföra fördelar gentemot butiksköpet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är ingen tolkningsfråga, det handlar om hur köpet går till. Webhallen gör en fuling hanterar det bara som att man reserverar en vara i butiken (inget avtal innan man är på plats och hämtar varan) och slipper därmed ångerrätten.

Att säga att det är en 'fuling' är nog att ta i då detta är praxis hos de flesta som erbjuder hämtning. Man får som om man köpt i butik, varken mer eller mindre. Sedan så kan man ju fundera på om det är företaget eller lagens 'fel'. Tycker helt klart att distansköpslagen är ytterst bra, dock har den några luckor som bör täppas till. Har haft liknande situation som TS dock då tog Webhallen tillbaka datorn utan något avdrag. Detta då jag påvisade små repor, vilket ledde det till ett service ärende med återköp.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Har du läst förarbetet till lagen, eftersom du är så säker på att lagstiftarens syfte med den är att det ska vara identiskt med att handla i butik?

Ja, lagen medför samma möjlighet, men det är inget som säger att den inte kan medföra fördelar gentemot butiksköpet.

och det är heller inget i knivlagen som säger att det måste vara en kniv, det kan lika gärna vara en penna. helt rätt beror på hur man tolkar det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väldigt fult gjort av företagen att göra så om de inte upplyser om att det inte är ett distansköp utan att de anser att det är ett butiksköp där man reserverar varor för ett "butiksköp"

Det vore bra om någon utsatt drev det till rättslig prövning eller kan någon hänvisa till nån dom om att det är korrekt tolkning av lagen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har du läst förarbetet till lagen, eftersom du är så säker på att lagstiftarens syfte med den är att det ska vara identiskt med att handla i butik?

Ja, lagen medför samma möjlighet, men det är inget som säger att den inte kan medföra fördelar gentemot butiksköpet.

Nej som jag skrev tidigare så är det så jag förstått det hela.

Men ärligt talat, varför i hela världen skulle syftet vara att man skulle få fler rättigheter? Det verkar ju synnerligen märkligt. Rimligare (i min mening) är väl att lagen syftar till att det inte ska vara någon skillnad att handla på distans eller i butik.

Ser du något annat syfte med lagen?

Permalänk
Medlem

så Webhallen menar på fullaste allvar att om en kund är "trevlig" och miljömedveten och beställer via deras webshop och väljer hämta i butik för att på detta sättet spara pengar åt både sig själv och Webhallen som slipper att paketera och skicka ut grejerna till kunden och på detta vis tar bort transport som i sin tur sparar på miljön...
då "fulförhandlar" ni bort ångerrätten.. en lag som INTE går att förhandla bort.
leveransätt ska inte påverka distansköplagen..
står tillomed att om tex webhallen skulle ringa upp kunden för att sälja på tex ett grafikkort så är ångerrätten så "stor" att
köparen får hålla inne betalning tills webhallen har antingen hämtat upp varan eller skickat returfrakt.
har köparen betalat redan så får han hålla inne varan tills återbetalning skett och vid telefonförsäljning så är det ända gången som köparen "slipper" returfrakt.
man får prova och testa hårdvaror du får tillomed dammsuga med en dammsugare för att säkerställa att den fungerar som den ska.

mjukvaror och abonnemang är väl det ända om det finns andra villkor för....

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Då ärendet gäller oss och TS bett om feedback svarar jag här.

Eftersom avtalet inte fullföljts online anser vi inte att denna typ av ordrar kan vara ett distansköp.
Tex om TS aldrig dykt upp i butiken hade köpet aldrig genomförts, ingen faktura hade skickats ut och vi hade inte gjort några anspråk på någons pengar.
Köpet fullföljs i butik vid uppvisande av legitimation och kontakt med butikspersonalen samt underskrift av de avtal som gäller. Vid detta förfarande ges man samma möjligheter som man har under ett vanligt butiksköp. Den enda skillnaden är egentligen att man fått varan undanlagd och bestämt sig för betalsätt i förväg. (Men man kan förstås ändra betalsätt eller helt ångra sig och avbryta köpet också.)
På så vis kan vi inte se att detta skulle röra sig om distanshandel. Och därmed är inte heller ångerrätten applicerbar.

Jag vill inte heller gå in och göra ett enskilt undantag i ett specifikt fall.

Däremot köper vi tillbaka öppnade produkter i butik ibland med ett avdrag för att täcka upp den förlust vi gör när vi säljer vidare varan som en fyndvara. (I regel runt 10-20% beroende på varans skick, dock är inte avdraget större än det prisavdrag som vi passar vidare till nästa kund så vi tjänar alltså inga pengar på denna typ av återköp). Huruvida de gör detta i ett specifikt fall är upp till personalen i butiken.

Jag har en följdfråga på detta.
Det verkar alltså som att TS i detta fall valt att betala mha Klarna, dvs faktura eller delbetalning (vilket också innebär faktura). Då säger ni att köpet fullföljs i butiken, och om köparen inte dyker upp skickas ingen faktura ut.

Men vad händer då om man väljer att betala med kort eller direktbetalning med internetbank? Då är ju den monetära transaktionen redan genomförd innan man kommer till butiken. Ser ni annorlunda eller likadant på en sådan situation och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiboogi:

http://nyhetsrum.pricerunner.se/angerratt-vid-e-handel-sa-fun...

Där står det lite om ångerrätt vid datorköp, Även ett beslut från ARN

Installation av OS räknas som förbrukad ångerrätt

Fel, det är inte själva installationen som förbrukar ångerrätten, utan det faktum att om du "personaliserar" ett förinstallerat OS genom t.ex. att välja språk så har ARN tyckt att man börjat använda datorn istället för att testa den. Jag misstänker att det faktum att det första man måste göra på en laptop med förinstallerat OS är att välja språk inte är någon slump...

Men, det finns vägar runt det. Dels kan man boota från något bootmedia och inte röra disken/OSet och dezl kan man ta en image på hårddisken, sen testa järnet och till sist återställa imagen om man vill utöva ångerrätten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Webhallen
Skrivet av MBMB:

Jag har en följdfråga på detta.
Det verkar alltså som att TS i detta fall valt att betala mha Klarna, dvs faktura eller delbetalning (vilket också innebär faktura). Då säger ni att köpet fullföljs i butiken, och om köparen inte dyker upp skickas ingen faktura ut.

Men vad händer då om man väljer att betala med kort eller direktbetalning med internetbank? Då är ju den monetära transaktionen redan genomförd innan man kommer till butiken. Ser ni annorlunda eller likadant på en sådan situation och varför?

Då är transaktionen genomförd online och därmed är ångerrätten obestridlig.

Personligen tycker jag det är clear cut.

Exempel 1: man köper och betalar en vara online, om man hämtar den i en butik eller på posten eller får den hem i brevlådan är sak samma då köpet redan skett - ångerrätten gäller.

Exempel 2: man frågar om en butik kan lägga undan en vara åt en, butiken tar inte betalt, det finns ingen bokningsavgift och inget köptvång, man hämtar varan i butik - ångerrätten är ej applicerbar.

(Att frågan ställs genom ett formulär på en hemsida är en bekvämlihetsfråga men principen är ju exakt den samma som om man går in i en butik och ber dem lägga undan eller ta hem en specifik vara åt en. )

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Då är transaktionen genomförd online och därmed är ångerrätten obestridlig.

Personligen tycker jag det är clear cut.

Exempel 1: man köper och betalar en vara online, om man hämtar den i en butik eller på posten eller får den hem i brevlådan är sak samma då köpet redan skett - ångerrätten gäller.

Exempel 2: man frågar om en butik kan lägga undan en vara åt en, butiken tar inte betalt, det finns ingen bokningsavgift och inget köptvång, man hämtar varan i butik - ångerrätten är ej applicerbar.

(Att frågan ställs genom ett formulär på en hemsida är en bekvämlihetsfråga men principen är ju exakt den samma som om man går in i en butik och ber dem lägga undan eller ta hem en specifik vara åt en. )

Verkar klockrent.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är ingen tolkningsfråga, det handlar om hur köpet går till. Webhallen gör en fuling hanterar det bara som att man reserverar en vara i butiken (inget avtal innan man är på plats och hämtar varan) och slipper därmed ångerrätten.

Du glömde bort den viktigaste punkten: och betalar. Detta har inte skett på distans i förhållande till säljaren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt fult gjort av företagen att göra så om de inte upplyser om att det inte är ett distansköp utan att de anser att det är ett butiksköp där man reserverar varor för ett "butiksköp"

Anser Du att det är ett distansköp när man enbart reserverar varorna på nätet och sedan betalar samt hämtar ut dom direkt hos säljaren?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Då är transaktionen genomförd online och därmed är ångerrätten obestridlig.

Personligen tycker jag det är clear cut.

Exempel 1: man köper och betalar en vara online, om man hämtar den i en butik eller på posten eller får den hem i brevlådan är sak samma då köpet redan skett - ångerrätten gäller.

Exempel 2: man frågar om en butik kan lägga undan en vara åt en, butiken tar inte betalt, det finns ingen bokningsavgift och inget köptvång, man hämtar varan i butik - ångerrätten är ej applicerbar.

(Att frågan ställs genom ett formulär på en hemsida är en bekvämlihetsfråga men principen är ju exakt den samma som om man går in i en butik och ber dem lägga undan eller ta hem en specifik vara åt en. )

grejen här är ju att vad du tycker personligen är ju lika relevant som hur färgen ser ut när katten skiter....

när man beställer via klarna så genomförs köpet i samma stund som man får ett godkännande för kredit oavsett var man hämtar varan.
han har fortfarande ingått avtalet på distans (eran webshop) och sedan hämtat varan i butik.
om man dock gör som du säger ringer kundtjänst för att lägga undan varan så håller jag fullständigt med din "personliga" uppfattning men nu så är det ju inte ett sådant fall utan köpet har skett genom eran hemsida, kredit har utfärdats utav klarna och eran före detta kund har hämtat ut det i eran butik.

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Anser Du att det är ett distansköp när man enbart reserverar varorna på nätet och sedan betalar samt hämtar ut dom direkt hos säljaren?

nu så frågade du inte mig men vid detta exempel så har ju ingen transaktion genomförts förrens man kommit till butiken till skillnad när man handlar via kredit, tex i detta fall Klarna.

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Veni:

Anser Du att det är ett distansköp när man enbart reserverar varorna på nätet och sedan betalar samt hämtar ut dom direkt hos säljaren?

Jag anser att det tydligt ska framgå om det inte är ett distansköp om butiken anser att det är en "reservation" vissa butiker kan hantera det, tex Inet har ju tydligt "boka i butik" och "webbshop" separerade.

Det som är viktigt är att vara tydliga så man undviker att lura kunderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av etermos:

grejen här är ju att vad du tycker personligen är ju lika relevant som hur färgen ser ut när katten skiter....

när man beställer via klarna så genomförs köpet i samma stund som man får ett godkännande för kredit oavsett var man hämtar varan.
han har fortfarande ingått avtalet på distans (eran webshop) och sedan hämtat varan i butik.
om man dock gör som du säger ringer kundtjänst för att lägga undan varan så håller jag fullständigt med din "personliga" uppfattning men nu så är det ju inte ett sådant fall utan köpet har skett genom eran hemsida, kredit har utfärdats utav klarna och eran före detta kund har hämtat ut det i eran butik.

//E

Skrivet av etermos:

nu så frågade du inte mig men vid detta exempel så har ju ingen transaktion genomförts förrens man kommit till butiken till skillnad när man handlar via kredit, tex i detta fall Klarna.

//E

... han har inte handlat med kredit om inte webhallen fått fakturan köpt utav klarna redan.

exempel: du går till banken och kollar om du har möjlighet att ta lån för en lägenhet. det har du tydligen!
har du nu redan tagit lånet?

om du kan komma på vad jag menar så hoppas jag att diskussionen inte går vidare på den banan.. visst det är tråkigt att webhallen inte informerar tydligt om detta det håller jag med om men du får se till att tänka igenom påståendet lite mer.