Vilket moderkortsmärke är bäst/sämst?

Permalänk

Vilket moderkortsmärke är bäst/sämst?

Enligt min egna erfarenhet så är asus sämst, tack vare att det inte klockade så mycket förr i tiden då min amd processor låg på 1333 mhz.

bästa är nu enligt mig är MSI som klarade 5år i mina ägor visserligen var det intel 775 men det hör inte hit tycker jag.

Vad tycker ni är bästa eller sämsta kortet ni köpt/ärvt/fått?

Eller nu när jag tänker efter ordentligt men vi måste nog dra en gräns, säg från och med 1995.

För innan dess så är nog fan den som fungerar än idag bästa för mig, moderkortet är okänt men jag antar att det är från ibm.. en amstrad pc1512.. men vi drar en gräns från och med 1995

Jag måste tillägga att inte msi kortet dog utan såldes till nästvarande. Och har nu ett asus igen för att försöka mig på detta kort igen.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Jag vill nog påstå att Asus kort är absolut bäst när det kommer till överklockning, om man har rätt modell då.

Gillar Asus bäst personligen men har mest haft Asus om vi pratar modern tid så kan inte påstå att jag vet att dom är bäst direkt. Asus ROG kort passar dock mina behov bäst om man säger så,

Permalänk

Asrock har jag blivit positivt överraskad av, riktigt bra brädor (p67 och z86). Msi FM1 och asus Fm2+ det först nämna en ok bräda, men asus är stabil och bra, men fläkt profilen fungerade inte bra från i windows (när man installerade deras programvara, som även la sig halvsynligt på skrivbordet). Gigabyte var inga fel på ett Z kort fungerade bra, men bios lite rörigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bästa moderkortstillverkaren: Abit

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag har haft Asus och MSI. Väldigt nöjd med båda men Asus-korten känns som kvalitet rakt igenom.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle_p40:

Enligt min egna erfarenhet så är asus sämst, tack vare att det inte klockade så mycket förr i tiden då min amd processor låg på 1333 mhz.

bästa är nu enligt mig är MSI som klarade 5år i mina ägor visserligen var det intel 775 men det hör inte hit tycker jag.

Vad tycker ni är bästa eller sämsta kortet ni köpt/ärvt/fått?

Eller nu när jag tänker efter ordentligt men vi måste nog dra en gräns, säg från och med 1995.

För innan dess så är nog fan den som fungerar än idag bästa för mig, moderkortet är okänt men jag antar att det är från ibm.. en amstrad pc1512.. men vi drar en gräns från och med 1995

Det är inte ett speciellt imponerande krav för att utnämna tillverkaren till den bästa på marknaden.

Mitt nuvarande Asuskort är det bästa jag har haft, men det säger inte mycket då det är mitt andra egna bygge.

Permalänk
Master of Overkill

Bästa moderkort som finns enligt mig, ASUS Blackedition X79, Gigabyte har några väldigt fina med.
MSI har några fina inom Z77 och EVGA har stört bra X58 moderkort.
Så det är olika _:)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kör gigabyte och körde tidigare gigabyte och jag är helnöjd. Dock tror jag att man måste flasha bios om man vill mixtra med spänningen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Mitt äldsta fungerande moderkort är asus och fyller snart 9 år (om jag inte minns fel). Mitt näst äldsta fungerande är också asus som snart fyller 7 år.

Så mitt svar får bli....*trumvirvel* asus

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Asus är bäst, men MSI har riktigt fina budget kort.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Gillar personligen ASRock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gigabyte p35-ds4 innan och gillade det skarpt!
Var lite orolig när jag bytte till ASUS Hero nyss men det är klockrent kunde inte vara mer nöjd!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Msi, eller möjligtvis gigabyte..

Men ur ett viusellt perspektiv får jag nog säga msi, gigabyte är för mig associerat med blå pcb

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Absolut toppklass: ASUS ROG

Mycket bra: Resten av ASUS moderkort, MSI och Gigabyte

Helt okej men bra pris: ASRock, Sapphire, billigare moderkort från MSI och Gigabyte

Permalänk
Medlem

Jag gillar Asus och Gigabyte, har bra erfarenhter av dessa då dom varit mycket stabila och bra med drivrutiner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Msi, eller möjligtvis gigabyte..

Men ur ett viusellt perspektiv får jag nog säga msi, gigabyte är för mig associerat med blå pcb

Hoppas du kör din CPU i 1.08V istället för 1.98V enligt din signatur

OnT: Moderkorten som sitter i märkesdatorer är ju rena pesten. Usch. Får ångest bara jag tänker på det. Själv blir det ROG från Asus, mycket att pilla på i BIOS

Permalänk

Körde ca 3½år mitt Asus P6T Deluxe V2 funkade super hela tiden, precis bytt till Msi Z87-G45 och är riktigt nöjd med det.

Evga som jag hade innan mitt asus gick sönder efter ett ½år så nått sånt blir det inte igen.

Visa signatur

ROG Strixt Z390-H | Intel I9-9900k | MSI RTX 2080ti | Corsair RM850W | Kingston HyperX DDR4 3200MHz 32GB | ASUS PG349Q | Corsair MP500 M.2 SSD | Kingston HyperX SSD | Samsung SSD 850 PRO |

Permalänk
Medlem

Supermicro, Tyan.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Hedersmedlem

Har väl ingen speciell favorit, tycker dom flesta fungerar bra så länge man inte är dumsnål. Asrock undvek man ju innan men tycker dom har höjd kvalitén väldigt mycket.
Sämsta tillverkaren: Intel (med deras egna moderkort)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Haft Asus, Gigabyte MSI och Asrock

Kan säga att min Favorit är MSI, och efter kommer Asus. De mest negativa med Asus är deras mjukvara Suite II... Tycker den segar ner datorn.. MSIs Control center är ren guld.

Gigabyte gillade jag inte pga. att de väljer så fula färger hela tiden..
Asrock känns bara konstigt

För övrigt tycker jag MSI har bäst bios

Permalänk

Jag har nog egentligen inte speciella preferenser men nu senast har jag haft väldigt bra erfarenhet av Asus, tidigare har jag kört Asrock och Gigabyte och det har funkat bra det med.
Saknar DFI lite, minns mitt s939 som var en riktigt höjdare, vilket kort

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Tycker ASUS är mest kvalite rakt igenom och sitter nu på ett ASUS ROG moderkort, passar mina behov och snygga och rätt färgscheman

Sedan tycker jag MSI kommer sedan Gigabyte sedan ASrock och dem där andra tillverkarna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Biostar är lätt bäst i mina ögon. Sitter ett Biostar i min gamla burk från 2005. Den har klarat mycket tuffa utmaningar.. Och lever än idag.
Bäst efter må vara de nyare Gigabyte från 2011 med dual bios, och sånt gott ifall man misslyckas med överklockningar (Vilket händer mig ofta..)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Bästa moderkortstillverkaren: Abit

Ahh, gamla goda Abit!

Själv har jag haft Abit, MSI och ASUS moderkort genom åren. Och jag måste nog säga att jag inte stött på några problem med några av de. ASUS faller dock mig bäst i smaken, och vid köptillfället hade de bäst UEFI gränssnitt.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Undviker många av asrocks modeller främst för de endast ger 1års garanti medans MSI, gigabyte, asus and so on ger 3år på modekort i samma prisklass.. kan ha fel men verkar så om man kollar via prisjakt. Kört asus själv i alla år och aldrig haft problem med hårdvara eller deras mjukvara när det gäller modekort.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Har nästan uteslutet kört med Asus moderkort till mina egna och min fars byggen. Alltid funkat klockrent inga strul eller liknande. Dock så har vi haft problem med intels egna moderkort. Blir förövrigt ett Asus Maximus i min nya mAtx rigg.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

jobbar i en liten datorbutik och de vi har haft bäst erfarenhet av är asrock/asus, oftast aldrig något strul från dessa tillverkare och de värsta är MSI men på senare tid speciellt nu under haswell har de börjat skärpa sig så nu ser vi mest gigabyte kort som kommer in med problem efter en kort tid! men allt som allt kan jag säga att alla håller rätt jämn kvalitet ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har kört med Abit, Asus, DFI, Intel (server kort), IWill, MSI och Tyan (server kort), och då med några kort var från Abit, Asus och MSI.
Och har nog inte haft problem med nått av dom, fick byta ut ett ASUS kort en gång med det var pga. fabrikations fel på intel kretsen.
Äldsta kortet jag har kvar är mitt IWill KK266-R (köptes 2001-04-27), och det fungerar fint fortfarande efter snart 13år

Men som många andra försöker jag hålla mig till ASUS just nu, fråga mig dock inte varför

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Asus, lätt.

Permalänk
Medlem

Bara haft AsRock och Asus senaste åren, så resten kan jag inte uttala mig om. Asrock-brädorna har fungerat klockrent, inget strul överhuvudtaget. Asus däremot har det varit en del coldboot och andra småproblem med. I mitt nya bygge ger jag Asus en ny chans med Gene VI då jag inte kunde beställa Asrocks OC Formula mATX från en vettig butik.

Förstår dock inte meningen med tråden, då dom flesta bara nämner sina favoritmärken, dvs en Nvidia vs AMD i lite större skala, samt att någons erfarenheter från ett visst märke 10 år tillbaka knappast säger någonting idag.

I det stora hela är Asus, Asrock, MSI och Gigabyte knappast långt från varandra överlag.