Feedback på datorsetup budget 7k-10k

Permalänk
Medlem

Feedback på datorsetup budget 7k-10k

Hej!
Min tidigare stationära slutade fungera under natten till följd av trasigt moderkort (såvitt jag förstått när jag felsökt iaf) och jag insåg när jag började leta moderkort att det kanske var dags för en ny dator då min gamla är från hösten 2008! Till följd av kylningsproblem och platsbrist i den tidigare (butiksmonterade) burken har jag nu bestämt mig för att införskaffa alla komponenter och bygga ihop datorn på egen hand.

Eftersom det är första gången jag ska bygga en dator från scratch skulle jag därför nu vilja ha synpunkter från er med mer kunskap och erfarenhet!

Datorn kommer främst användas till gaming (främst Borderlands 2, Dota 2, CS:GO, D3), kolla film och allmänt jobb i MS office. Då jag är student är pris definitivt värt att väga in, jag vill dock inte ge upp allt för mycket prestanda bara för att spara någon hundring totalt (man måste ju kunna njuta av maskinen!).

Chassi: Fractal Design Define R4 Pearl Black (Ej PSU)

PSU: Corsair PowerSupply (PSU) CX750 750W 80 PLUS Bronze

Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING - ATX / Intel Z87

Processor, någon av följande:
Intel Core i5-4670K ( ca 1800;- )
Intel Core i7-4770K ( ca 2600;- )

Grafikkort, någon av följande:
EVGA GeForce GTX 670 2GB (ca 2000;- )
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB (ca 2500-2800;- )

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10

Hårddisk (för operativsystem och spel): PNY XLR8 120GB SSD R:500/W:450 2.5" SATA-3

Övrigt: DVD-spelare och hårddiskar tänkte jag ta från gamla datorn för att spara in på kostnaden. Dessa kan uppgraderas framöver.

Kostnaden för ovanstående paket hamnar i intervallet 8000-9500 ;- beroende av grafikkort och processorval.

Frågor

• 1. Vilket av grafikkorten/processorerna bör jag välja? Är prestandaskillnaden tillräckligt stor för att motivera extrakostnaden?
    2. Finns några komponenter som är för dåliga/onödigt bra jämfört med övriga datorn (exempelvis PSUn)? Kan jag spara in (ännu) mer någonstans?
    3. Har jag missat någon komponent?

Tack på förhand för hjälpen, ber om ursäkt för långt inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Ska du bara spela köp 4670k och ett 280X ist för ett 670 eller 770. Ett 280X kostar ~200kr mindre och presterar bättre. Skulle också köpt ett bättre nätagg, har du tänkt att köra flera GPUs i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Ska du bara spela köp 4670k och ett 280X ist för ett 670 eller 770. Ett 280X kostar ~200kr mindre och presterar bättre. Skulle också köpt ett bättre nätagg, har du tänkt att köra flera GPUs i framtiden?

Tack för inputen!

Jag kollade runt lite på Radeon-kort och billigaste 280x jag kunde hitta låg på ca 2500;- vilket, precis som du säger, är generellt 200kr mindre än GTX 770. Då jag inte har någon erfarenhet av Radeon-kort letade jag upp SweC:s recension av 280x, men där är kortet ungefär lika (om än något sämre än) GTX 770 eller missförstår jag diagrammet?

Som jag ser det blir den verkliga frågan: är prestandaskillnaden mellan GTX 670 och 280x/GTX 770 värd de extra 500SEK när man ändå vill tänka på priset?

Hur pass starkt nätagg skulle du rekommendera för att kunna köra SLI/CF?

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2483883&view=l
7866 kr så får du en speldator som klarar bf4 på ultra(vissa dips ner till 45 fps kan förekomma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2483883&view=l
7866 kr så får du en speldator som klarar bf4 på ultra(vissa dips ner till 45 fps kan förekomma)

Tack för svaret!

Jag läste igenom din lista och fastnade för moderkortet, vilket är ett område där min kunskap är relativt begränsad.. Är det någon större skillnad mellan MSI Z87-G45 som jag valt och ASRock Z87 Pro3 som i din lista?
Jag försökte jämföra dem men kunde inte hitta några större skillnader egenskapsmässigt annat än några fler USB-portar och ett annat ljudkort, då känns ditt förslag mycket mer prisvärt eller missar jag någon avgörande skillnad mellan dem?! O.o

Vad gäller hårddisken valde jag en SSD med lågt minne mest för att köra operativsystemet och kanske något särskilt krävande spel på (har två HDDs på 500gb/styck hemma). Om jag förstått det hela rätt är SSD-diskar snabbare än SSHD/HDD?

Permalänk

SSD är mycket snabbare en HDD men jämnfört med sshd så är skillnaden inte lika stor.
Tydligen så ska en dator med ssd starta på 32 sekunder medans sshd startar på 42 och sen kommer Hdd på 90-120

moderkortsvis så är en stor skillnad, att man kan köra sli/crossfire(dubbla grafikkort) på ditt.
Ljudviss så ska man inte kunna höra någon skillnad, den ända skillnaden är att dit är nyare. Det jag länkade är 200 kr billigare(15% fram till 31) och har också crossfirestöd:
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-z87-a-intel-z87-4xddr3...
Men ifall du vill köra crossfire behöver du ett bättre nätagg också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339390
Så det är ifall du vill betala 500 kr mer för att kunna slänga in ett till grafikkort och därmed slippa "slänga det gamla i onödan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

SSD är mycket snabbare en HDD men jämnfört med sshd så är skillnaden inte lika stor.
Tydligen så ska en dator med ssd starta på 32 sekunder medans sshd startar på 42 och sen kommer Hdd på 90-120

moderkortsvis så är en stor skillnad, att man kan köra sli/crossfire(dubbla grafikkort) på ditt.
Ljudviss så ska man inte kunna höra någon skillnad, den ända skillnaden är att dit är nyare. Det jag länkade är 200 kr billigare(15% fram till 31) och har också crossfirestöd:
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-z87-a-intel-z87-4xddr3...
Men ifall du vill köra crossfire behöver du ett bättre nätagg också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339390
Så det är ifall du vill betala 500 kr mer för att kunna slänga in ett till grafikkort och därmed slippa "slänga det gamla i onödan"

Okej, tack för att du förtydligade för mig
Ja, jag tror det kan vara bra med SLI/CF-stöd om något år eller två, så det känns värt 500kr extra!
hittade även ett erbjudande som ger i5-4670K+ASUS Z87-A för 2990kr, så det känns som ett smidigt alternativ: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/asus_intel_...

Jag trodde Corsair CX750M (750W) och Fractal Design Integra R2 (750W) i princip motsvarar varandra prestanda-mässigt?
Jag har en Corsair CX430M idag som jag gillar skarpt (den är tyst och har fungerat felfritt hittills) och håller mig därför gärna till Corsair om det inte är någon större skillnad?

Permalänk
Medlem

En ytterligare fråga:
Jag ser att många som bygger datorer köper till åtminstone en fläkt till sina paket. Är detta menat specifikt för CPUn eller kommer mitt chassis 3 fläktar kyla tillräckligt?

Permalänk
Inaktiv

Se till så att du köper Modulära versionen av PSU:n, kostar bara några tior till.
Corsair CX750m 750w

Permalänk

cx750 ska du inte köpa då den bara har två pcie kontakter och då kan du inte köra crossfire

Permalänk

den där kombon med asus z87-a och i5 är faktiskt dyrare än att köpa dem seperat

Permalänk

de tre fläktarna tror jag räcker ganska väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Se till så att du köper Modulära versionen av PSU:n, kostar bara några tior till.
Corsair CX750m 750w

Skrivet av creepyshadow:

cx750 ska du inte köpa då den bara har två pcie kontakter och då kan du inte köra crossfire

Tack för uppmärksamheten, självklart ska det vara CX750M! Den har väl 4 PCI-E och därför kan försörja dubbla r9 280x?

Hur står sig CX750M 750W PSU:n prestandamässigt om man i framtiden planerar att köra crossfire?

Skrivet av creepyshadow:

de tre fläktarna tror jag räcker ganska väl

Tack, känns skönt att slippa krångla med kylpasta montering av ny fläkt på direkten. Tänker mig att det blir mer aktuellt längre fram om jag bestämmer mig för att uppgradera datorn och klocka samt köra crossfire?

Datorpaketet jag tänkt införskaffa ser i dagsläget ut såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4455034/2014-01-08

Jag valde Gigabytes 280x-kort då det klarat prestandatester bra och att jag läst att de fixat fläktkurvan vilket sänkt fläktljudet - stämmer detta?

I mina ögon är ovanstående en speldator som bör klara dagens spel på höga inställningar med potentialen att klara det långt framöver om man senare skaffar crossfire. Jag har försökt hitta insparingsområden, men känns som att det i princip är så insparat det kan bli utan att tumma för mycket på prestanda/kvalitet..? Om någon har synpunkter kring detta eller paketet ovan är det självklart mer än välkommet!

La till fråga om gigabyte-kortet.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av creepyshadow:

Hur tänker du nu som?? Den har 4st 6+2.
Det går att köra 2st i CF.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burte:

Datorpaketet jag tänkt införskaffa ser i dagsläget ut såhär:

Ta 2x4 ram istället, eftersom ram jobbar bäst i par.
CF fungerar med PSU:N. 4st 6+2 kontakter räcker precis.
Fast ska man köra CF säger vissa att det fungerar bra, medans andra tycker att man ska ha kanske ett 850w guld +
Tycker du ska titta runt lite på internet för mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Ta 2x4 ram istället, eftersom ram jobbar bäst i par.
CF fungerar med PSU:N. 4st 6+2 kontakter räcker precis.
Fast ska man köra CF säger vissa att det fungerar bra, medans andra tycker att man ska ha kanske ett 850w guld +
Tycker du ska titta runt lite på internet för mer information.

Tack för tipset!
Har kollat runt lite (igår kväll och idag) på PSU:n och tror det bör räcka. Jag böt även ut RAMen mot 2*4.

Tänkte beställa allt nu, om ingen har några sista synpunkter?
paketet är som ovan men med 2*4gb RAM istället för 1*8gb.

Permalänk

hmm jag ber om ursäkt tydligen är det så att vanliga cx750 har bara två pcie och cx750m har fyra.
Den på inet är helt ok värd, Dock är den ju faktiskt 500 kr dyrare än alternativet jag länkade och därför jag länkade en sticka ram var för att på komplett så är en sticka 8gb billigare än 2*4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burte:

Tack för tipset!
Har kollat runt lite (igår kväll och idag) på PSU:n och tror det bör räcka. Jag böt även ut RAMen mot 2*4.

Tänkte beställa allt nu, om ingen har några sista synpunkter?
paketet är som ovan men med 2*4gb RAM istället för 1*8gb.

Glöm inte fri frakt för Sweclockersmedlemmar!!

https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat föresten som lyckade hålla budgeten!
Ska själv bygga min dator ikväll, jag gick från en budget på 9k till 12k som blev slutnotan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Hehe tack, såg till att ha med den när jag beställde
Slutade med att jag köpte PSU, mobo, processor, chassi och SSD från webhallen då jag kan hämta dessa i butik imorgon. Resten beställdes precis innan 17 från Inet och plockades enligt sms ihop 17:40 så borde kunna hämtas på fredag.

Tack för all hjälp och råd TorWallin, Creepyshadow och Alexander7938. Jag är djupt tacksam!
Nu är det bara att vänta på att få sätta igång o bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Bra jobbat föresten som lyckade hålla budgeten!
Ska själv bygga min dator ikväll, jag gick från en budget på 9k till 12k som blev slutnotan

Det är enklare att hålla budget om man känner pengapressen haha annars hade jag nog inte kunnat hålla mig
Men jag gjorde rätt mycket research redan innan jag gjorde tråden här på SweC så hade nog en rätt bra bild av vilken nivå jag siktade på

Lycka till med datorbyggandet! Gissar att det inte är första gången?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burte:

Det är enklare att hålla budget om man känner pengapressen haha annars hade jag nog inte kunnat hålla mig
Men jag gjorde rätt mycket research redan innan jag gjorde tråden här på SweC så hade nog en rätt bra bild av vilken nivå jag siktade på

Lycka till med datorbyggandet! Gissar att det inte är första gången?

Jo faktiskt är det det, men, jag har tittat på benchmarks,guider osv i ca ett halvt år så jag kan det mesta praktiska, men inte själva byggandet osv.
Även prata/frågat mycket mer erfarna pc "nördar" så jag har lärt mig en del.