Feedback på datorsetup budget 7k-10k
Hej!
Min tidigare stationära slutade fungera under natten till följd av trasigt moderkort (såvitt jag förstått när jag felsökt iaf) och jag insåg när jag började leta moderkort att det kanske var dags för en ny dator då min gamla är från hösten 2008! Till följd av kylningsproblem och platsbrist i den tidigare (butiksmonterade) burken har jag nu bestämt mig för att införskaffa alla komponenter och bygga ihop datorn på egen hand.
Eftersom det är första gången jag ska bygga en dator från scratch skulle jag därför nu vilja ha synpunkter från er med mer kunskap och erfarenhet!
Datorn kommer främst användas till gaming (främst Borderlands 2, Dota 2, CS:GO, D3), kolla film och allmänt jobb i MS office. Då jag är student är pris definitivt värt att väga in, jag vill dock inte ge upp allt för mycket prestanda bara för att spara någon hundring totalt (man måste ju kunna njuta av maskinen!).
Chassi: Fractal Design Define R4 Pearl Black (Ej PSU)
PSU: Corsair PowerSupply (PSU) CX750 750W 80 PLUS Bronze
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING - ATX / Intel Z87
Processor, någon av följande:
Intel Core i5-4670K ( ca 1800;- )
Intel Core i7-4770K ( ca 2600;- )
Grafikkort, någon av följande:
EVGA GeForce GTX 670 2GB (ca 2000;- )
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB (ca 2500-2800;- )
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10
Hårddisk (för operativsystem och spel): PNY XLR8 120GB SSD R:500/W:450 2.5" SATA-3
Övrigt: DVD-spelare och hårddiskar tänkte jag ta från gamla datorn för att spara in på kostnaden. Dessa kan uppgraderas framöver.
Kostnaden för ovanstående paket hamnar i intervallet 8000-9500 ;- beroende av grafikkort och processorval.
Frågor
1. Vilket av grafikkorten/processorerna bör jag välja? Är prestandaskillnaden tillräckligt stor för att motivera extrakostnaden?
2. Finns några komponenter som är för dåliga/onödigt bra jämfört med övriga datorn (exempelvis PSUn)? Kan jag spara in (ännu) mer någonstans?
3. Har jag missat någon komponent?
Tack på förhand för hjälpen, ber om ursäkt för långt inlägg!