Datorägare slipper tv-avgift – har för gammal dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Intel Pentium 4 2.33GHz, Athlon 64 2800+ or faster processor
128MB of RAM (står 512 MB på vissa ställen)
minimumkraven för flash player 11, bara att bygga en burk under dessa specifikationer då

HAH har ju nästan komplett burk under dessa specs
478 singlecore 2,0 ghz
har diverse ramstickor och sätta dit för mindre ram.
(512 mb ram just nu.)
ska dock inte vara några problem och sätta dit en sticka med 64 mb ram lol
(ligger win 98 se på den just nu också heh)
9700 pro 128 mb vram

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej hur skulle dom det??

Om du kollar på vad som händer varje gång du ansluter mot en server så ser du att du skickar "requests" i paket till servern. Paketen innehåller din ipadress -och under transporten också ip-adresserna till alla servrar och routrar du passerar (allt för att kunna skicka datan rätt), se det som en rysk docka med ditt paket i mitten.- och data om vad du vill hämta hem. Datan skickas från servern (Svt's server som innehåller klippet du vill se på) till din dator och lagras där i antingen krypterad eller okrypterad form i en specifik tid.

Oavsett vad du hämtar eller skickar så får servern och din dator alltid reda på vilken ipadress som används och vart paketen ska skickas, något som är stommen som internet bygger på.

Kör du med en VPN så får servern (SVT's i detta fallet) bara reda på företagets ip-adress som du köper VPN tjänsten från, och när paketet når VPN servrarna så skickas datan vidare därifrån till din dator.

Hoppas att det rätar ut några frågetecken

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Varför ska jag betala för att skitprogram som Doobidoo och stjärnorna på slottet ska casha in? Och alla jävla UR-program som går om dagarna som inte en kotte tittar på? Om de ska tvinga på en avgift bädda in den i skatten och sänk den för h-vete. Dryga 2000kr om året är för högt. Vad gör de med alla pengar?!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Så om man inte har Flash installerat kan man då slippa ?

Nej, eftersom avgiften baseras på om du innehar teknisk utrustning som kan ta emot sändning via internet. Om du sedan väljer att installera nödvändig mjukare eller ej är upp till dig. Du uppfyller ändå de tekniska kraven genom att ha dator.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

minimumkraven för flash player 11, bara att bygga en burk under dessa specifikationer då

Sitter själv på en gammal och go Machintosh Plus (första varianten) så jag är nog säker där

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Låter som skitsnack att en 27-åring endast har en så pass omodern dator som inte ens klarar SVT Play. Han ska med andra ord ha kvar sin dator som han hade när han var 13år? Säga vad man vill om TV-avgiften, men det här var fan den dummaste bortförklaringen för att slippa avgiften som jag någonsin har hört.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nej. Dels är det knappast "varaktigt obrukbar", dels är det inte svt.se, utan alla möjliga "tv-sändningar".

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Låter som skitsnack att en 27-åring endast har en så pass omodern dator som inte ens klarar SVT Play. Han ska med andra ord ha kvar sin dator som han hade när han var 13år? Säga vad man vill om TV-avgiften, men det här var fan den dummaste bortförklaringen för att slippa avgiften som jag någonsin har hört.

Själv tycker jag att det var en väldigt bra bortförklaring eftersom han lyckades vinna i domstol med den.
Sen kan man undra vad som säger att han inte skulle kunna ha en sån dator?
Kanske kör han den som server eller nåt annat som inte kräver någon särskild prestanda.

Permalänk

Må så vara att det är en undanmanöver, men varför skulle han tvunget ha en bättre dator?
Ponera att datorn främst används till social kommunikation över IRC, då räcker det gott och väl med irssi rakt i terminalen.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Nej, eftersom avgiften baseras på om du innehar teknisk utrustning som kan ta emot sändning via internet. Om du sedan väljer att installera nödvändig mjukare eller ej är upp till dig. Du uppfyller ändå de tekniska kraven genom att ha dator.

Fast det borde ju gå att argumentera att de tekniska kraven borde sträcka sig till mjukvaran också för om jag kan köpa en TV och sen säga att jag inte använder den för att titta på TV så behöver jag ju inte betala, det funkade för mig för jag sa att jag skulle ha den till TV-spel och bara se på film men detta var ju för typ 2 år sen.

Permalänk
Medlem

Mycket viktigt principiellt beslut.

Öppnar för att fler liknande fall kan få samma behandling.

Permalänk
Inaktiv

Intresset för underklockning ökar nu dramatiskt bland Sweclockers läsare.

How low can you go? 300 Mhz? Fan va bra, då slipper du avgiften ...

Permalänk
Medlem

Riktigt löjligt det här med TV-avgiften, blir så frustrerad över allt som skrivs om detta. Att de inte inser att det är ett fullkomligt värdelöst system att samla in pengar på. Springa runt och jaga folk på det sättet, herregud.

Stort grattis till personen med den gamla datorn iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag svaradeTV-tjänst att min TV vad ett TV-spel kopplat till en skärm. Ingen mottagare och inget stöd för SVT Play. Samtidigt kan de ha både internet och spela filmer vilket förklarar eventuella observationer. Dessutom bor jag på andra våningen så jag bestred att kontollanten över huvud taget kunnat se in i min lägenhet.

Överklagan godtogs, pengarna kom tillbaka, en liten seger för friheten.

Fast nu hävdar de ju att man ska betala för ps3/x360 etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ointressant för oss andra, den stora poängen med detta fall är att det blir ett referensfall som säger att radiotjänst inte godtyckligt kan avgöra villkoren själv.

Permalänk
Medlem

Jag kunde titta på 1080p flash med min förra htpc som också den är 14 år. Petade bara i ett geforce 8400 pci.

Men om man nu kan slippa avgiften baserat på hur bra dator man har, så borde man ju också kunna slippa beroende på hur pass bra uppkoppling man har.

Permalänk
Entusiast

Jag vill se hans signatur. Har han en tråd i retrodelen av forumet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En klassisk rättshaverist. Ofta med drag av besserwisserbeteende som åtnjuter stor njutning av att knäppa rättsväsendet på näsan är min diagnos av 27 åringen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

En klassisk rättshaverist. Ofta med drag av besserwisserbeteende som åtnjuter stor njutning av att knäppa rättsväsendet på näsan är min diagnos av 27 åringen.

Visst, varför rättar inte bara den jäveln in sig i ledet?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Det som är kravet på SVTplay är Flash player 10.
Det är en Brigitt som frågar om varför dom har gått från FP8 som hon har på sin smartTV så hon kan inte se SVTplay
Krav på flash-version

Citat:

Ursäkta om jag var otydlig. Kravet på Flash 10 betydde att vi måste gå upp i version på allt. Det var ganska länge sedan detta byte skedde.
Jens Köpsén
Utvecklingsansvarig
18 okt 2013

http://www.criticalecho.com/content/minimum-requirements

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Att vi har fri media utan vinstdrivande syfte ser jag som fantastiskt! Sättet som den finansieras på är väl lite mer si och så. Jag hade önskat att SVT var skattefinansierat istället. Det är lätt att säga att man klarar sig utan SVT men den dagen vi får en kris eller ofred i vårt land är jag ganska glad att statlig radio och tv finns.

Permalänk
Medlem

Min dator är också obrukbar som tv-mottagare då jag inte har något TV-kort
samt att jag har bahnhof och dom har spärrat svt play

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Nej hur skulle dom det??

Klart dom kan såvida du inte använder grannens internet. Men han kanske betalar och avgiften gäller väl per hushåll så då är det ju inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Betalar fortfarande inte TV avgift xD Men kanske bör börja snart Hur många här inne betalar TV avgift? En annan rolig artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17811733.ab

Betalar licensen, men det gör jag för att min dotter använder deras tjänster...

Skrivet av dagas:

Jag betalar sen jag köpte en ny TV för några år sedan och de ringde eftersom de kan se sånt. Jag är inte sån som ljuger så jag sa att det stämde och har betalat sen dess. Jag gillar det inte för är inte den som har mycket pengar men vill inte vara den som kommer med massa bortförklaringar. vet dock ingen på mitt jobb eller av mina kompisar som betalar.

Ah...där är en annan ful sak som kliver in.
Butikerna MÅSTE skicka in uppgifter på vem de sålt en apparat till. Sjukt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Betalar fortfarande inte TV avgift xD Men kanske bör börja snart Hur många här inne betalar TV avgift? En annan rolig artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17811733.ab

Jag betalar den. Blev uppringd ett tag efter att jag flyttat hemifrån och då var jag för ärlig för att ljuga om det, har även öppnat dörren för en kontrollant en gång men då betalade jag redan så. Känns lite ovärt att betala den nu dock när man är fattig student ännu en gång, borde införa någon studentrabatt på den där skiten.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

jag har tänkt köpa en tv så småningom. jag kommer inte ens koppla in en antennkabel i den, och jag kommer aldrig nånsin att kolla på SVT play via varken den eller någon av mina datorer. jag lyssnar aldrig på radio heller.
Som de flesta vet så anmäler butiken ditt tv-köp till radiotjänst automatiskt. men om man betalar kontant, hur kan de då veta mitt namn och personnummer? är man tvungen att skriva på en blankett varje gång man köper en tv?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag har tänkt köpa en tv så småningom. jag kommer inte ens koppla in en antennkabel i den, och jag kommer aldrig nånsin att kolla på SVT play via varken den eller någon av mina datorer. jag lyssnar aldrig på radio heller.
Som de flesta vet så anmäler butiken ditt tv-köp till radiotjänst automatiskt. men om man betalar kontant, hur kan de då veta mitt namn och personnummer? är man tvungen att skriva på en blankett varje gång man köper en tv?

Du kan alltid köpa den som en gåva till en vän, din far etc.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Eller graft handikappad och inte kan eller behöevr använda smartphone , TV eller något annat än sina enkla spel på 14 år gamal dator?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Butiken måste fråga dig var du bor och anmäla men du har rätt till att neka att ge ut dem uppgifterna. Själv köpt en tv på kort ocv nekat ge ut infon och aldrig hört av radiotjänst. Jag var inte medveten om det då, det ända som störde mig var att en butik ville veta min adress och jag såg inte anledning för att dem skulle ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Butiken måste fråga dig var du bor och anmäla men du har rätt till att neka att ge ut dem uppgifterna. Själv köpt en tv på kort ocv nekat ge ut infon och aldrig hört av radiotjänst. Jag var inte medveten om det då, det ända som störde mig var att en butik ville veta min adress och jag såg inte anledning för att dem skulle ha den.

Känns ju inte så vattentätt ändå, jag kanske ska ge bort den tv jag köper i present.