Bytte till en beg i5 2500k från FX-6300, problem i vissa spel behöver hjälp
Som sagt fick tag på en i5 2500k+moderkort+8GB beggat. Hade tidigare en FX-6300@4.4GHz som jag trodde flaskade mitt GTX 670 i BF3.
Ser nu att med i5'an original så har jag samma fenomen mitt graffekort går aldrig för fullt i BF3 det ligger på 60-90% användning. Visst det laggar inte men FPS'en blir ju instabil och hoppar upp å ner, ibland så långt som under 60fps vilket jag inte vill om än det är sällan.
Hade kortet bara kört för fullt hade det aldrig hänt. Varken grafikkortet eller CPU går för 100% vilket jag tycker är konstigt något måste ju flaska men vad?
Har även testat lite andra spel och i t.ex. TDU 2 så hackar(små fryslagg) det och jag har betydligt lägre FPS med i5'an än med FX-6300. Det jag ser är att varje gång det hackar till så slår en kärna upp i 100%. Lite konstigt att en i5'a skulle ha problem med ett snart 3år gammalt spel speciellt då FX-6300 verkar driva det bättre, ja t.o.m. min Phenom II 965 driver det utan lagg även om med lägre FPS.
Har samma fenomen i Metro 2033, kör jag benchmarken så hackar(små fryslagg) den bara fram som om något slår i taket hela tiden. FPS'en fladdrar upp å ner i takt med dom små frysningarna som kommer. Här är det dock till skillnad från TDU 2 konstant att det hackar det flyter aldrig på inte ens i någon sekund.
Men andra spel som t.ex. GRID 2 och DiRT 3 så ligger GPU-användningen på fullt å det flyter på riktigt bra.
Som sagt inga fryslagg i BF3, Farming Simulator 2013, Killing Floor mm men i Metro 2033 och TDU 2 hela tiden.
Har alla senaste drivisar som jag kunde hitta på ASUS sida till mitt moderkort och även senaste till graffekortet 332.21 WHQL.
Får helt ok resultat i 3dmark11, ingen större skillnad i graphics score mot tidigare dock högre Physics score än med min FX-6300@4.4GHz.
Återkommer med 3dmark11 resultat då jag slarvat bort länken, sitter vid laptopen just nu
Min rigg just nu.
CPU: i5 2500k@stock
MOBO: ASUS P8P67 PRO REV B3
RAM: Crucial Ballistic Sport 16GB 9CL, även kört med Corsair XMS3 8GB 8CL ingen skillnad.
HDD: 1TB Seagate SSHD 8GB 7200rpm 64MB
GFX: Gigabyte GTX 670 OC WF3 2GB
PSU: Cooler Master Silent PRO 80+ 700W
Vad tror ni kan vara felet?
Jag kommer ihåg att jag hade 99% GPU-användning i BF3 med min i7 930@stock och @3.5GHz HT=on men jag bytte ju då till AMD i samband med att en rätt stor uppdatering(2+GB?) till BF3 kom. Kan den uppdateringen ha sabbat nåt? Har ju inte testat med i7'an efter det. Men som sagt det gäller ju bara BF3 dom andra spelen har ju problem som jag inte hade med varken i7'an eller någon av mina AMD-prollar.