Permalänk
Medlem

Nya Haswell Bygget

Hej, En kille hade gått ett en "datorfirma" här i närheten sökt hjälp kring att få byggt en dator något dom inte riktigt lyckades med och det blev en del krångel så dom kontaktade mig istället för att utföra det.

Krånglet var bland annat fel moderkort(fel sockel) blev beställt och kylare som endast passade det felaktiga moderkortet.

Eventuell plast som synes på bilderna på tex moderkort grafikkort eller annat är borttaget, men satt kvar under montering och fotografering.

Låda: Corsair Obisidan 650D
Moderkort: ASUS Maximus VI Extreme
Kylare: Stock
Cpu: I7 4770K@Stock (Kommer klockas senare när cpu kylaren är utbytt.)
Ram: Corsair Vengeance LP 2x4GB 1600Mhz
Gpu:EVGA GTX 780TI SC
Psu: Corsair RM1000W
System disk: Corsair Neutron 120GB
Lagring: Western Digital Blue 1TB

Nya Haswell Bygget

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lite halvtaskiga bilder och inga spektakulära komponenter (dvs. inget ovanligt), men väl dokumenterat med många bilder. 3p

Ingen CPU-kylning, förresten?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Förstår helt ärligt varför du gick på ett sådant high end moderkort när du kunde a sparat in 1000kr och köpte ett billigare medans du knappast hade förlorat prestanda o hade kunnat köpa en jävligt bra cpu kylare.... Det moderkortet är typ gjort för att köra multi gpu setup.

Kanske bara jag som tycker det var lite onödigt men fint galleri förövrigt

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Lite halvtaskiga bilder och inga spektakulära komponenter (dvs. inget ovanligt), men väl dokumenterat med många bilder. 3p

Ingen CPU-kylning, förresten?

Som jag skrev i texten men kan förklara lite mer utförligt så företaget/kunden klabbade till de beställde 2011 moderkort och en noctua kylare som endast stöd för lga 2011 vilket inte passade lga 1150 cpun så dom krångla till de som fan killen fick använda ångerrätten på kylaren och moderkor, sedan beställa ett nytt 1150 moderkort och istället för att företaget skulle tabba sig mer så skicka dom vidare honom till mig så jag gjorde bygget.

Så avvaktar på kylare som e kompatibel ska komma så jag kan slutaföra bygget och överklocka cpun en del.

Skrivet av Scerio:

Förstår helt ärligt varför du gick på ett sådant high end moderkort när du kunde a sparat in 1000kr och köpte ett billigare medans du knappast hade förlorat prestanda o hade kunnat köpa en jävligt bra cpu kylare.... Det moderkortet är typ gjort för att köra multi gpu setup.

Kanske bara jag som tycker det var lite onödigt men fint förövrigt

Håller med brukar inte lägga så mycket pengar på moderkort egentligen, men i det här bygget hjälpte jag inte till välja ut delarna eller se över de jag byggde bara ihop de efter företaget/kunden kombinerat tabbat sig lite.

Hoppas det besvarar båda era frågor.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Stockkylare <3

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Härligt galleri, en h100i skulle passa bra därinne!

Visa signatur

No fucks given.

Permalänk
Medlem

Blir inte liite varmt inne i burken med ett sånt nätagg? Du når aldrig över 40% belastning på nätagget och därför kommer aldrig fläkten att snurra och temperaturen stiger kraftigt och värmer upp alla komponenter i onödan. Visst, mer fläktar hjälper till men det är ren idioti att värma upp insidan så pass mycket. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Stockkylare <3

Ja visst e den nice <3

Skrivet av Hedlundj97:

Härligt galleri, en h100i skulle passa bra därinne!

Är med största sannolikhet det de kommer bli snart har ett annat 650D här med H100I(min egen rigg):
http://www.sweclockers.com/galleri/8943-sandybridge-re-done

Skrivet av TTOI:

Blir inte liite varmt inne i burken med ett sånt nätagg? Du når aldrig över 40% belastning på nätagget och därför kommer aldrig fläkten att snurra och temperaturen stiger kraftigt och värmer upp alla komponenter i onödan. Visst, mer fläktar hjälper till men det är ren idioti att värma upp insidan så pass mycket. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.

Du jag har faktiskt ingen koll som jag sagt innan säger igen den här datorn har haft väldigt konstiga delar som inte komplimenterat varandra fel moderkort en kylare som inte passat och ett överdimensionerat nätagg med tanke på komponenter hade klarat sig på ett 650W eller max ett 750W.

Men.. men... när e kund/företag redan köpt delarna kommer till en med dom osv så finns de ju inte så mycket att göra än att bygga ihop, visst kan man klaga lite och älta på man kunde sparat in pengar här och där osv och det har jag också berättat för kunden men köpt e köpt och det e redan gjort nu så han får stå sitt kast typ, nästa gång kanske han går till en mer kompetent företag eller individ att hjälpa honom med detta från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du ett fönster tycker jag att du får lägga ner lite mer tid på kabeldragningen... faktiskt... annars nice bygge

Visa signatur

Data - Dubbelt Arbete Till Alla