The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zewy^^:

Mitt Skyrim kraschar efter några Alt+Tabbar. Inget kraschmeddelande utan det bara försvinner. Jag har Hearthfire och Dawnguard + runt 30 mods, och min dator har inga problem med det. Jag har kollat runt, men har inte hittat någon lösning.

Vet någon en lösning på detta? Kan vara väldigt irriterande om man ska kolla lore och annat om man tabbar mycket.

Alt + Tab funkar inte så bra med Skyrim tyvärr, men det ska väl finnas en mod som fejar fullskärmsläge? så att det inte kraschar om jag inte minns fel. Ska kolla om jag hittar den på nätet

Edit:
Testa denna http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/39594/?
En video om programmet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Synd för den som har 200 moddar och måste avinstallera hälften bara för att hosts dator inte klarar av att driva med 200 moddar installerat eller blir ostabil

Nästa spel handlar det om och när skulle det släppas tro med tanke på att det var några år mellan Oblivion och Skyrim? Nu har dom i och för sig en del pengar om spelet sålt 20 milj ex

Man behöver inte avinstallera dem, bara att servern deaktiverar dem. Blir ju lite fel om en av fyra har exempelvis Super1337 Bow of Fucking Everything medan de andra tre inte har det Det är ju heller inte för ens nu det senaste året som Skyrim egentligen blivit stabilt med moddar - folk som lärt sig hur man använder verktyg som Tes5Edit och hur man gör en bashed patch osv.

Tror att de lägger mycket krut på Elder Scrolls Online i första hand, sen ett spel ur någon annan serie eller påbörjar en ny serie - efter det kanske det kommer en uppföljare. Skulle gissa på runt 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Jag ramlade över onetweak igår som bland annat fixar alt-tabbandet. Sablar vad jag stört mig på att alt-tabbandet varit så dåligt under de nästan 300h jag spelat. Och så fanns det en enkel mod hela tiden.

Vad är det för mod? Alt-tabbandet driver mig till vansinne!

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Nu är det rätt längesen jag spelade det, men jag har för mig att (även om det är drygt) man kan alt+tabba tillbaka till spelet, som då allt som oftast bara visar en svart skärm, och sen alt+tabba till spelet en gång till utan att växla till något annat. Har för mig att det fungerade rätt konstant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Man behöver inte avinstallera dem, bara att servern deaktiverar dem. Blir ju lite fel om en av fyra har exempelvis Super1337 Bow of Fucking Everything medan de andra tre inte har det Det är ju heller inte för ens nu det senaste året som Skyrim egentligen blivit stabilt med moddar - folk som lärt sig hur man använder verktyg som Tes5Edit och hur man gör en bashed patch osv.

Tror att de lägger mycket krut på Elder Scrolls Online i första hand, sen ett spel ur någon annan serie eller påbörjar en ny serie - efter det kanske det kommer en uppföljare. Skulle gissa på runt 2018.

Men det är väl inte Bethesda som gör onlinespelet vad jag vet? När det gäller välskapt spel så är inte Skyrim speciellt bra jämfört med Oblivion. Det är fortfarande fullt med hål i texturerna i naturen, speciellt berg. Slarvjobb är vad det är

Skrivet av Steffe:

Nu är det rätt längesen jag spelade det, men jag har för mig att (även om det är drygt) man kan alt+tabba tillbaka till spelet, som då allt som oftast bara visar en svart skärm, och sen alt+tabba till spelet en gång till utan att växla till något annat. Har för mig att det fungerade rätt konstant.

Jag brukar få [ALT] + [TAB] att funka, men kan få två muspekare efter att ha varit i Windows och sedan tillbaka i spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har man Skyrim på PC så är det väl alltid kopplat till Steam. Då funkar ju Steams egna webbläsare. Shift+Tab är det har jag för mig.

Edit: Tänkte nu om man bara ska kolla nånting på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasdfghg:

Har man Skyrim på PC så är det väl alltid kopplat till Steam.

Nej det behöver det inte va.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Amaxi:

Nej det behöver det inte va.

Jo det tror jag om man skaffat det på rätt sätt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jo det tror jag om man skaffat det på rätt sätt.

Nej det behöver drt inte vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Nu är det rätt längesen jag spelade det, men jag har för mig att (även om det är drygt) man kan alt+tabba tillbaka till spelet, som då allt som oftast bara visar en svart skärm, och sen alt+tabba till spelet en gång till utan att växla till något annat. Har för mig att det fungerade rätt konstant.

alt-tabba tillbaka spelet går, men det är drygt, musen blir helt konstigt oftast och ibland sängs spelet ner helt plötsligt.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt tråd men jag orkar inte göra en ny tråd för en sån liten fråga.

Har någon lite tips på små moddar till Skyrim? Alltså inte moddar som gör stora förändring i spelet då jag inte vill ha det. Utan moddar som är lite som "Hold Border Banners", "Ultimate Spinning Arrows" och "A Quality World Map". Moddar som bara gör små förändringar i spelet. Hoppas ni förstår och jag är tacksam för svar.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Men det är väl inte Bethesda som gör onlinespelet vad jag vet? När det gäller välskapt spel så är inte Skyrim speciellt bra jämfört med Oblivion. Det är fortfarande fullt med hål i texturerna i naturen, speciellt berg. Slarvjobb är vad det är

Jag brukar få [ALT] + [TAB] att funka, men kan få två muspekare efter att ha varit i Windows och sedan tillbaka i spelet

Sant det men tror nog de har mycket att säga till om. Skulle ändå säga minimum fem år till en uppföljare, från 2011 sett alltså.

Grafiskt var inte pixelmotorn i Daggerfall så mycket att hurra för i jämförelse med Quake motorns polygoner heller, eller för den delen Arena. I Skyrims fall får vi nog delvis skylla på konsolen - ett moddat skyrim är än idag bland det bästa man kan få grafiskt, medan Metro och Crysis kanske ser bättre ut är det mindre spel.

Permalänk
Medlem

En nytt ställ har tillkommit i Immersive Armor 7 uppe vid skyforge. Ett ställ där man kan ge sin sköld ett eget mönster. Man kan bara välja med färdiga mönster tydligen vilket är synd. Det skulle vara kul att kunna lägga till ett eget mönster

Själva stället

Exempel 1

Exempel 2

Övrigt:
Jag har startat om spelet igen, inte för att jag dog utan att spelet kraschade efter en lång tids spelande och då gick luften ur att börja spela från den senaste sparade filen. Nu har jag lagt in en autospar mod som sparar efter 10 minuter eller valfri tid. En del monster tar ju 20 - 30 minuter att avliva i Legendary level eftersom dom helar sig hela tiden och det är inte kul att behöva göra om det en gång till

Skrivet av FyoDisco:

Kanske inte rätt tråd men jag orkar inte göra en ny tråd för en sån liten fråga.

Har någon lite tips på små moddar till Skyrim? Alltså inte moddar som gör stora förändring i spelet då jag inte vill ha det. Utan moddar som är lite som "Hold Border Banners", "Ultimate Spinning Arrows" och "A Quality World Map". Moddar som bara gör små förändringar i spelet. Hoppas ni förstår och jag är tacksam för svar.

Om du vill ha en hel arme så kan du tanka ner UFO där du kan ha upp till 15 soldater, men det blir trångt i tomber med smala gångar. Jag själv brukar bara använda en medspelare trots att denna mod. Jag har den för att tvinga dem att bära en sorts utrustning m.m. http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/14037/?tab=2&navtag=http...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyoDisco:

alt-tabba tillbaka spelet går, men det är drygt, musen blir helt konstigt oftast och ibland sängs spelet ner helt plötsligt.

Skrivet av AMD-FX:

Jag brukar få [ALT] + [TAB] att funka, men kan få två muspekare efter att ha varit i Windows och sedan tillbaka i spelet

Skrivet av FyoDisco:

Vad är det för mod? Alt-tabbandet driver mig till vansinne!

Nu kan jag inte gå in på nexusmods härifrån men sök efter onetweak. Alt-tabbandet går snabbt, utan att behöva dubbel-tabba när man ska tillbaka till spelet. Dessutom säger den sig åtgärda problemet med dubbla muspekare vilket än så länge verkar stämma.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Dubbla muspekare löste sig (för mig) om jag efter att ha tabbat ur tabbade in i spelet 1 gång, sen klickade i skyrim rutan med musen, sen tabbade till skyrim igen. Aldrig haft några problem med krasher heller. Däremot med en del buggade quests så man fick konsola sig fram...

Permalänk
Skrivet av FyoDisco:

Kanske inte rätt tråd men jag orkar inte göra en ny tråd för en sån liten fråga.

Har någon lite tips på små moddar till Skyrim? Alltså inte moddar som gör stora förändring i spelet då jag inte vill ha det. Utan moddar som är lite som "Hold Border Banners", "Ultimate Spinning Arrows" och "A Quality World Map". Moddar som bara gör små förändringar i spelet. Hoppas ni förstår och jag är tacksam för svar.

Dom jag tycker är viktigast, i spoilern finns alla mina mods, ingen som gör några stora ändringar, kika på dom.

Dold text

Audio Overhaul skyrim, som det låter (hehe), är det en mod som gör om ljudet lite, den gör ljudet mer narturligt, höjer vissa saker som hammarslag, gör inlevelsen djupare.

Pure Waters(Valfri vatten mod), gör vattnet lite snyggare.

Skyfalls/Skymills, fixar long distance waterfalls, animerar vattenfallen på långt håll, ser mycket bättre ut än blå klumpen.

Skyrim HD 2k textures+Static Mesh Improvments, fixar många tråkiga texturer etc.

Improved Dragon Shouts, gör shoutsen lite mer vettiga, lägre CD, Mer dmg, dom är helt ok i början sedan blir dom bara värre och värre, modden gör att dom håller i sig lite mer.

Alternate Start, Du slipper vanliga starten, du kan starta som en tjuv i the thiefs guild, väldigt rolig mod om man vill göra en alt eller så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag brukar få [ALT] + [TAB] att funka, men kan få två muspekare efter att ha varit i Windows och sedan tillbaka i spelet

Dubbla muspekare slipper iaf jag om jag alltid ser till att vara i menyn och inte aktiv inne i spelet när jag alt-tabbar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Dom jag tycker är viktigast, i spoilern finns alla mina mods, ingen som gör några stora ändringar, kika på dom.

Audio Overhaul skyrim, som det låter (hehe), är det en mod som gör om ljudet lite, den gör ljudet mer narturligt, höjer vissa saker som hammarslag, gör inlevelsen djupare.

Pure Waters(Valfri vatten mod), gör vattnet lite snyggare.

Skyfalls/Skymills, fixar long distance waterfalls, animerar vattenfallen på långt håll, ser mycket bättre ut än blå klumpen.

Skyrim HD 2k textures+Static Mesh Improvments, fixar många tråkiga texturer etc.

Improved Dragon Shouts, gör shoutsen lite mer vettiga, lägre CD, Mer dmg, dom är helt ok i början sedan blir dom bara värre och värre, modden gör att dom håller i sig lite mer.

Alternate Start, Du slipper vanliga starten, du kan starta som en tjuv i the thiefs guild, väldigt rolig mod om man vill göra en alt eller så.

Tackar! Ska ta en titt på några av dom!

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag verkligen avskyr snö och vinter så rekommenderar jag Tropical Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Nej det behöver drt inte vara

Skickades från m.sweclockers.com

När jag köpte skyrim på releasen så fick jag en skiva med installationsfiler, och en onlinekod som bara funkade efter att spelet officiellt släppts. Koden gick till steam, så nej, det går genom steam ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dubbla muspekare slipper iaf jag om jag alltid ser till att vara i menyn och inte aktiv inne i spelet när jag alt-tabbar.

Ok, kan vara bra att veta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

För mig funkar alt-tab för det allra mesta om jag använder alt-tab även på vägen tillbaka in i spelet. Ofta får jag alt-tabba till skyrim, sedan alt-tabba igen och cycla genom alla öppna fönster tills jag är tillbaka i skyrim. Att klicka på skyrim-ikonen i taskbaren fungerar däremot aldrig. (win8 med classicstart eller vad den heter).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Som sagt, med onetweak slipper ni hålla på att gå ut i meny för att alt-tabba eller göra mer eller mindre krångliga saker. Det är ju inget oöverkomligt problem men om jag har valet att ha något som funkar bra med mod eller något som funkar halvdåligt utan mod så väljer jag det första alternativet.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis börjat spela Skyrim och är nu på College of Winterhold. När man träffar Tolfdir och han lär dig en ward spell som jag sedan ska använda för att skydda mig mot hans fireball så fungerar det inte. Jag startar och håller inne warden men ändå så går fireballen igenom den, jag tar skada och lyckas inte klara det. Förstår inte vad jag gör för fel? Är High Elf lvl 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neytiri:

Hej!

Jag har precis börjat spela Skyrim och är nu på College of Winterhold. När man träffar Tolfdir och han lär dig en ward spell som jag sedan ska använda för att skydda mig mot hans fireball så fungerar det inte. Jag startar och håller inne warden men ändå så går fireballen igenom den, jag tar skada och lyckas inte klara det. Förstår inte vad jag gör för fel? Är High Elf lvl 4.

Om du är säker på att du gör rätt så är det väl lättast och testa en tidigare save?

Så här borde det gå till http://m.youtube.com/watch?v=sM1U1J3B-w4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DsM1U1J3B-w4

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Om du är säker på att du gör rätt så är det väl lättast och testa en tidigare save?

Så här borde det gå till http://m.youtube.com/watch?v=sM1U1J3B-w4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DsM1U1J3B-w4

Jag tror jag är säker i om att han kastar fireballen, har läst om buggen att han inte gör det men har inte hittat något om mitt "problem". Har testat en tidigare save men får kanske testa en ännu tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av neytiri:

Jag tror jag är säker i om att han kastar fireballen, har läst om buggen att han inte gör det men har inte hittat något om mitt "problem". Har testat en tidigare save men får kanske testa en ännu tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte heller hittat några andra som drabbats av just "din" bugg, surt att vara unik ibland.

Hoppas det löser sig.

Edit: du har förstås koll på din magimätare? Lesser ward magin slukar väldigt mycket magipoäng och som låg level är det lätt att det tar slut. Särskilt eftersom det tar Tolfdir en stund att kasta sin eldboll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Har inte heller hittat några andra som drabbats av just "din" bugg, surt att vara unik ibland.

Hoppas det löser sig.

Edit: du har förstås koll på din magimätare? Lesser ward magin slukar väldigt mycket magipoäng och som låg level är det lätt att det tar slut. Särskilt eftersom det tar Tolfdir en stund att kasta sin eldboll.

Får testa fram och tillbaka och hoppas jag kommer förbi. Ja, den har jag full koll på.

Tack i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

När jag köpte skyrim på releasen så fick jag en skiva med installationsfiler, och en onlinekod som bara funkade efter att spelet officiellt släppts. Koden gick till steam, så nej, det går genom steam ändå.

Köpte också mitt på realese men mitt körs inte via steam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Köpte också mitt på realese men mitt körs inte via steam

Skickades från m.sweclockers.com

Så vitt jag och internet vet, så finns det inga lagliga utgåvor som fungerar utan Steam.

Det står på boxen att spelet kräver steam och det står i Bethesdas egen FAQ på Skyrimforumet.

Do I need Steam to run Skyrim on PC?
Yes. Skyrim is strictly tied to Steam for both physical retail DVD discs and online digital-only purchases. To play Skyrim, you launch the Steam client and then launch Skyrim from the Steam library, leaving the Steam client running in the background.

Däremot finns det säkert fix och trix som gör att man kan slippa steam och spela sitt köpta Skyrim ändå, men det är en annan sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006