Golvhögtalare för högst 7000

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Ok. Fast verkningsgraden är ju iofs hur mycket ljud man får ut av en instoppad watt.

De flesta tester jag läst om just den linjen förstärkare säger att de inte trivs med tungdrivna högtalare, dvs med låg verkningsgrad. Har väl med slutstegets förmåga att driva ström gissar jag.
Så just i TS fall är det ju faktiskt så att en högre verkningsgrad ger bättre ljud.

Därav min ursprungliga kommentar.

Tungdrivna högtalare hänger ju dock inte ihop med verkningsgraden. Verkningsgraden säger bara hur högt du kan spela. Det är impedansen, och impedanskurvan som säger om en högtalare är tungdriven.

Högre verkningsgrqad ger aldrig bättre ljud, högre ja men inte bättre

Permalänk
Skrivet av Sony_victor:

Tungdrivna högtalare hänger ju dock inte ihop med verkningsgraden. Verkningsgraden säger bara hur högt du kan spela. Det är impedansen, och impedanskurvan som säger om en högtalare är tungdriven.

Högre verkningsgrqad ger aldrig bättre ljud, högre ja men inte bättre

Verkningsgraden säger inte hur högt du kan spela, utan bara hur hög volym du får ut med 1W på 1m avstånd så man kan jämföra med andra högtalare.
Det ZecretW menar med tungdrivna är nog pga den låga verkningsgraden så måste man vrida på mer för att få ut samma ljudvolym. En högtalare med en låg impedans anses också vara tungdriven då den behöver mer effekt från förstärkaren. Så "tungdriven" är ett samlingsord för dessa två kan man säga.

Permalänk
Skrivet av bergggren:

Verkningsgraden säger inte hur högt du kan spela, utan bara hur hög volym du får ut med 1W på 1m avstånd så man kan jämföra med andra högtalare.
Det ZecretW menar med tungdrivna är nog pga den låga verkningsgraden så måste man vrida på mer för att få ut samma ljudvolym. En högtalare med en låg impedans anses också vara tungdriven då den behöver mer effekt från förstärkaren. Så "tungdriven" är ett samlingsord för dessa två kan man säga.

Ursäkta att jag var otydlig, men menade såklart inte att det visar hur högt man kan spela totalt sett, bara hur det står sig mot andra med samma antal watt instoppade.

Jag håller med dig, och förstod också vad han menade i sin post.
Men blir lite fel med tungdrivet då det egentligen syfter till impedansen och strömstyrkan som krävs.
Men ja det är onödigt att gräva ner sig i det.

Permalänk
Skrivet av Sony_victor:

Ursäkta att jag var otydlig, men menade såklart inte att det visar hur högt man kan spela totalt sett, bara hur det står sig mot andra med samma antal watt instoppade.

Jag håller med dig, och förstod också vad han menade i sin post.
Men blir lite fel med tungdrivet då det egentligen syfter till impedansen och strömstyrkan som krävs.
Men ja det är onödigt att gräva ner sig i det.

Jag förstod att du menade inte så heller när jag läste ditt inlägg några gånger. Men absolut, tungdrivet är väl när impedanskurvan är väldigt ojämn och dippar kraftigt vid vissa frekvenser?

Permalänk

Finns inte bättre högtalare än dessa Q Acoustics 2050i för 5500:-

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=178050

http://www.whathifi.com/review/q-acoustics-2050i

Mvh Anders

Permalänk
Skrivet av bergggren:

Jag förstod att du menade inte så heller när jag läste ditt inlägg några gånger. Men absolut, tungdrivet är väl när impedanskurvan är väldigt ojämn och dippar kraftigt vid vissa frekvenser?

Så har jag fattat det iaf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bergggren:

Jag förstod att du menade inte så heller när jag läste ditt inlägg några gånger. Men absolut, tungdrivet är väl när impedanskurvan är väldigt ojämn och dippar kraftigt vid vissa frekvenser?

Ja bland annat, det kan ju handla om en jämn men låg impedans också, eller väldigt låg verkningsgrad så det krävs mycket effekt, kombinerar man det får man ett par Apogee full range, de hade en nominell impedans på 0,8ohm och verkningsgrad runt 70dB/w 1m och det var den högtalaren om var anledningen til att Krell startades för det fanns inget som klarade av att driva den på att bra sätt när de kom.
En del elektrostater är också svåra att driva även om de inte har låg impedans.

Mätning på Apogee Scintilla

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Tjenare!

Hade tänkt köpa golvare till en studentlägenhet på 25 kvm, jag har tänkt köpa
förstärkaren Pioneer VSX-828. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilka golvare
jag ska ha,har funderat på antingen Dali Zensor 7 eller Canton Chrono 509DC.
Kan tänka mig att lägga högst 7000 kronor.
Kommer behöva köpa kablar till dem med, vad ska man ha? (inget krig denna gången tack ).

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Inget större fan av Pioneer VSX-828.
Personligen så gillar jag Onkyo bäst när det kommer till ljudbild och tryck i ljudbilden. Onkyo TX-NR626 är en ganska vettig modell att spana in. Dock så är den lite dyrare än ditt val. Dali Zensor 7 har en ljudbild åt det lite ljusare hållet likt många produkter i DALi-segmentet. Å andra sidan så ger dig en bra dynamik och aukustik i förhållande till vad du betalar. Om du inte lyssnar allt för mycket på hårdrock så är ditt val vettigt. Canton 509 DC vet jag att många gillar, sämre bas än dali Zensor 7, men som med allting annat så görs sig ett par golvare sig bäst med en hysad sub.
Sen en fråga. vart har du sett dessa för 7000 kr? Vad jag vet så kostar 509 DC.2 runt tio. Är det en rea på 509DC runt sju så är det ett bra pris.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Nu har jag varit och provlyssnat en del och måste säga att jag gillade Dali Zensor 7, så har bokat ett par sådana. Kablar har jag en rulle från Kjell & co på 1,5mm. Är det helt knasigt att använda dem eller kommer det funka bra?

När jag satt på HiFi-klubben blev jag sugen på en liten dubbas att komplettera golvarna med. Jag har inte så mycket kvar av budgeten så undrar om en Argon Sub 840 eller XTZ 99 W8.16 räcker för att göra basen lite fylligare eller är det bara dumt? Tänker nog inte lägga mer än 2k på en sub och är _inte_ ute efter att skaka hela huset, vill bara få lite mer på de lägre frekvenserna.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swij:

Hej igen!
Nu har jag varit och provlyssnat en del och måste säga att jag gillade Dåligt Zensor 7, så har bokat ett par sådana. Kablar har jag en rulle från Kjell & co på 1,5mm. Är det helt knasigt att använda dem eller kommer det funka bra?

När jag satt på HiFi-klubben blev jag sugen på en liten dubbas att komplettera golvarna med. Jag har inte så mycket kvar av budgeten så undrar om en Argon Sub 840 eller XTZ 99 W8.16 räcker för att göra basen lite fylligare eller är det bara dumt? Tänker nog inte lägga mer än 2k på en sub och är _inte_ ute efter att skaka hela huset, vill bara få lite mer på de lägre frekvenserna.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Underligt, om du gillar dem dåligt
Kabeln går bra om du inte ska ha en som är väldigt lång, men Zensor 7 kanske förtjänar bättre än att kombineras med en budgetbasmodul om det ska vara värt det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Underligt, om du gillar dem dåligt
Kabeln går bra om du inte ska ha en som är väldigt lång, men Zensor 7 kanske förtjänar bättre än att kombineras med en budgetbasmodul om det ska vara värt det.

Oj, autokorrekt från "Dali" :P. Vad gäller subben så tyckte jag att det kändes lite dumt att köpa en så pass billig men hoppades att det kanske kunde fungera. Om man sätter en budget på 3k istället för en sub kan man hitta något vettigare då?

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Vänta med att köpa sub tills du vet om du behöver det är mitt råd. Känner rent spontant att en dyrare förstärkare hade varit smartare än en billig sub+billig förstärkare

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bättre att sätta en minimiviktgräns istället för en prisgräns, ingen bas under 30 kilo, småsubbar låter i allmänhet dåligt och det kan vara en bättre ide att ha en bra förstärkare och skaffa en eq för att korrigera för rummet och ev lyfta djupbasen lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför golvare? Tycker det verkar vara en liten lägenhet / litet rum och tror att du får mer glädje ur ett par stativare!
Åk och lyssna och se till att du får lyssna på stativare också. Tror du blir förvånad. Själv har jag gått från golvare till stativare och fått mer och bättre bas.

Kablar: http://www.clasohlson.com/se/Signalkabel%20EKKX/Pr490199005
Dessa köpta jag. 25m för 79:- Har flätat och pyntat dem så de ser trevliga ut. I ett blindtest tyckte flera att de lät bättre än Nordost-kablar för 15000:-. Fast jag tror nog att de egentligen lät ganska lika alla kablarna vi hade med.

..kablar...
Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Hej igen!
Nu har jag varit och provlyssnat en del och måste säga att jag gillade Dali Zensor 7, så har bokat ett par sådana. Kablar har jag en rulle från Kjell & co på 1,5mm. Är det helt knasigt att använda dem eller kommer det funka bra?

När jag satt på HiFi-klubben blev jag sugen på en liten dubbas att komplettera golvarna med. Jag har inte så mycket kvar av budgeten så undrar om en Argon Sub 840 eller XTZ 99 W8.16 räcker för att göra basen lite fylligare eller är det bara dumt? Tänker nog inte lägga mer än 2k på en sub och är _inte_ ute efter att skaka hela huset, vill bara få lite mer på de lägre frekvenserna.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Kjells kabel blir alldeles galant!

Har du lyssnat på Zensor 5? Jämförde 5:an och 7:an sida vid sida och tyckte faktiskt att 5:an lät bättre Fattade dock mer tycke för andra högtalare, så som System Audio, men eftersom du gillade Dali tänkte jag att du kanske var intresserad av min jämförelse ;). Bland annat kändes 5:an mer välbalanserad och "exakt" och mer "lagom" på alla punkter (pris, storlek osv).

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Swij:

Hej igen!
Nu har jag varit och provlyssnat en del och måste säga att jag gillade Dali Zensor 7, så har bokat ett par sådana. Kablar har jag en rulle från Kjell & co på 1,5mm. Är det helt knasigt att använda dem eller kommer det funka bra?

När jag satt på HiFi-klubben blev jag sugen på en liten dubbas att komplettera golvarna med. Jag har inte så mycket kvar av budgeten så undrar om en Argon Sub 840 eller XTZ 99 W8.16 räcker för att göra basen lite fylligare eller är det bara dumt? Tänker nog inte lägga mer än 2k på en sub och är _inte_ ute efter att skaka hela huset, vill bara få lite mer på de lägre frekvenserna.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är STOR skillnad på XTZ s 8 och 10" sub. 10an har samma förstärkare som 12" så den har grym kontroll och är rappare till musik än 12". 8"har en mycket klenare förstärkare och den går inte alls djupt ner som man vill att en sub ska så den funkar bara som utfyllnad, inget mer.

Permalänk

Avråder dig att köpa så pass billiga golvare då du inte kommer kunna spela högt utan att bli överväldigad av ljudet och det kommer inte låta behagligt, been there, done that...
I det lilla rummet så kommer ett par stativare göra jobbet MYCKET bättre (för samma pris). Föredrar du elektronisk musik så kan du provlyssna på märken som t ex XTZ eller liknande budgetmärken. Är du ute efter mer allsidiga högtalare så bör du provlyssna på B&W, Dali etc.
Provlyssna dig fram.

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swij:

Oj, autokorrekt från "Dali" :P. Vad gäller subben så tyckte jag att det kändes lite dumt att köpa en så pass billig men hoppades att det kanske kunde fungera. Om man sätter en budget på 3k istället för en sub kan man hitta något vettigare då?

Jag har själv ett par Dali Zensor 7or och är jättenöjd. Tyckte basen var lite klen till en början men efter ca 50 timmar så hade det blivit bra mycket bättre. Nu tycker jag inte en extra sub är värt pengarna. Riktigt snygga är de dessutom, själv har jag de svarta.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein