Permalänk

Strategy RPG's

Hejsan,

Jag har senaste tiden lirat lite FF XIII (har också 2'an och lightning returns på beställning), sen har jag Ni No Kuni och beställd Valkyria Chronicles. I denna helgen kommar jag nog spela lite Dark Souls också.
Men jag undrar om det finns andra, "nya", spel som liknar dessa? Jag vet Dark Souls II kommar ut, och tales spelen skulle vara rätt bra (tycker bara löjligt att skulle släppa 500-600kr för ett spel som kom ut för 1-2 år sen), men finns det nåt här som passar in i det jag vill? Och vad jag menar är att jag gärna letar efter ett mörk strategy RPG med en bra story som kan fängsla meg och "hålla meg till elden" om man vill, finns detta?

- Av Western RPG's finns nog inte mycke jag inte har spelat: Baldurs Gate, Planescape Torment, Icewind Dale, Neverwinter Nights, The Witcher, Mass Effect, Dragon Age, temple of elemental evil, Diablo, etc.

TL;DR: Jag letar efter ett Dark Fantasy (Dark Souls typ), strategiskt RPG med en bra story, finns det nåt?

Tack för hjälpen.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk

Demon's Souls ska väl kunna vara hyfsat bra. Har inte spelat själv och vet inte om det finns till PC, tror bara det är PS3 som gäller.

Det är väl ett The Witcher 3 på gång, som ska komma ut i år om inte jag är ute och cyklar helt.

Permalänk
Avstängd

Finns gott om bra turnbased rpg strategy.
Homm-serien, fallen enchantress: legendary heroes, blackguards, warlock.

Permalänk
Medlem

Valfritt Fire Emblem-spel kanske? Senaste och bästa är Awakening till 3DS och det kanske låter lite omotiverande i och med att det är till 3DS, men det är så sanslöst bra att det är värt köpet. Enligt mig i alla fall.

Permalänk

Aa inväntar the witcher, skulle komma till sommar, får hoppas på det!

Aa jag har spelat dem, utom blackguards, tyckte inte det var så jätte bra, tror mera jag menar att ta Dark Souls, mixa det med Baldurs Gate, sen gör combat turn based (som temple of elemental evil). Men kanske ett sånt spel inte finns.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Valfritt Fire Emblem-spel kanske? Senaste och bästa är Awakening till 3DS och det kanske låter lite omotiverande i och med att det är till 3DS, men det är så sanslöst bra att det är värt köpet. Enligt mig i alla fall.

Hade funderat på att köpa en 3DS/2DS (med nya Zelda spelet), så kanske man skall titta lite närmare på detta, jag har bara hört bra om fire emblem... Finns det nåt Fire Emblem till WiiU kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel2508:

Hade funderat på att köpa en 3DS/2DS (med nya Zelda spelet), så kanske man skall titta lite närmare på detta, jag har bara hört bra om fire emblem... Finns det nåt Fire Emblem till WiiU kanske?

Det var tal om ett, men det har varit totalt KNÄPP tyst på den fronten så frågan är ifall det fortfarande är på väg eller inte.

Om du frågar mig så rekommenderar jag 3DS 1000 ggr om över ett Wii U, mestadels på grund av att du har just nu ett helt fantastiskt spelbibliotek till 3DS.

Edit: Återkommer lite senare med SRPG tips.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det var tal om ett, men det har varit totalt KNÄPP tyst på den fronten så frågan är ifall det fortfarande är på väg eller inte.

Om du frågar mig så rekommenderar jag 3DS 1000 ggr om över ett Wii U, mestadels på grund av att du har just nu ett helt fantastiskt spelbibliotek till 3DS.

Edit: Återkommer lite senare med SRPG tips.

Ja, hade funderat byta in Wii U mot en 3DS, la 1500kr (inklusiv lite spel) för den, och kan få 1500 (plus super mario 3D world u) för den i gamestop, kanske det är värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först Tales of symphonia chronicles kan du skaffa på US PSN för 40$ (~270kr).

I alla fall när det gäller SRPG så finns det inte så mycket med mörk tema tyvärr, de mesta är av komisk sort (Disgaea serien T.ex, Men har du inte spelat dom så är de en riktigt trevlig SRPG serie) spel som redan nämnts dock är Fire emblem dock inte jätte mörk men i alla fall inte baserat på humor.

När det gäller mörka RPG så finns det desto mer åt andra sidan. Måste bara tipsa om Shin Megami Tensei 4, Tyvärr bara släppt till 3DS i USA än så länge och finns ingen info när det kommer hit till Europa, Jag personligen äger en US 3DS så tja lider inte av problemet :D. Spelet är bland de mörkaste RPG spelen du kommer åt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Megami_Tensei_IV För att lätt förklara spelet så kan du tänka dig ett otroligt svårt Pokemon spel som är riktig mörk ( Ja Pokemon var inspererad av denna spelserie, inte tvärt om ) Det finns ett par till Shin Megami Tensei spinof spel till 3DS också.

Samt till PC förivsso inget JRPG i huvud taget på något vis då det är en Visual Novel så måste jag rekomendera Kara no Shoujo samt Saya no Uta. Båda har rejäl mörk story, specielt den sistnämnda och tja, krävs att man har mage att palla dom
Kotaku har vettiga reviews på dom
http://kotaku.com/saya-no-uta-the-song-of-saya-the-kotaku-rev...
http://kotaku.com/kara-no-shojo-the-kotaku-review-1486926848

Men med det så vet jag tyvärr inte ( Förutom Dark Souls 2 ) om kommande 'mörka RPG'

Samt kommande RPG man måste hålla ett öga på.

Trails in the Sky (finns redan till PSP men denna kommer till PC ) samt uppföljaren, både till PSP samt PC.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Tack så jätte mycke för svaran, verkar som att invänta Valkyria Chronicles och kanske köpa en 3DS är bästa valet just nu för RPG goodness (det är det som jag saknar mest just nu). Aja vi får se vad loka gamestop pusheren kan erbjuda men det kommar då iaf inte vara en US 3DS tyvärr, men har då en del spel kan jag se som är bra att spela medens vänta på shin megami tensei.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag letar också efter bra RPG. Tyvärr finns få på controller.
Du har fått många bra förslag, mitt bidrag är kingdom of amalur. Enkelt spel men med skön känsla.

Permalänk

Har köpt en 2DS (lite billigare och jag har stereoskopisk 3D på datoren), hade ett 16GB kort att slänga i den. Har nu köpt Fire Emblem och Bravely Default, inväntar Chrono Trigger och Valkyria Chronicles (PS3) samt Lightning Returns (PS3). Då borde jag kunne stänga törsten på RPG's över den närmsta tiden haha. Tack för hjälpen alla.

Jag har spelat kingdoms of amalur, tycker inte det var så bra igen, men kanske man bör testa det en sista gång innan man skrivar av det helt, gillar r.a salvatore's böker så kanske att ge han en ekstra chans borde vara möjligt.

Visa signatur