Inet söker uppmärksamhet med Bitcoin-betalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Snabbare confirmations och mycket lindrigare blockchain.

Sen behöver vi fler valutor som blir accepterade så att kryptovalutor växer.

Personligen tror jag det är tvärt om. Om det blir får många valutor på samma område så blir det översaturerat och då kommer risken att det barkar helt käpprätt för alla.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och varför kan man inte säga så?

Värdet är vad det är.

Värdet är vad det är på grund av det som har hänt. Hade någon investerat 5000kr i BTC hade värdet inte sett ut som det gör idag.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Och varför kan man inte säga så?

Värdet är vad det är.

Nej. Värdet är vad den som är intresserad av att köpa är beredd att betala. Om någon hade köpt hälften av alla bitcoins som finns för ett par år sedan och sedan bara hållit i dem hade det antagligen tystat ner hypen en hel del, vilket hade ledit till att efterfrågan på bitcoins var mindre, och därmed priset var lägre. Vad skulle din femhundralapp varaq värd om ingen ville ha den?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

Bara för att alla inte har samma åsikter behöver man inte börja kalla varandra namn, diskutera sakfrågan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dogecoin skulle vara gött! Även om jag nog aldrig skulle köpa därifrån.

Skrivet av Lodisen:

Ser heller att ni kör med Litecoin eller Dogecoin.

Skrivet av BAPEsta:

Jag är fett taggad! DOGE hade ju suttit fint med.

Man växlar in sina Doges eller LTC mot Bitcoin

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Varför ska man undvika Inet?
För att det kommer finnas ett ytterligare betalsätt parallellt med Visa/Mastercard och faktura?

Ja du vet, fler alternativ är dåligt. Det bästa är ju att bara erbjuda ett alternativ, och gärna något riskabelt, som okrypterad betalning med bankkort. Blir mest spännande så.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Världens snabbaste ökning av generellt välstånd för alla, hände under den tid som den silverbaserade pound sterling var världsreservvalutan.
Min högst personliga gissning (med betoning på gissning i prognosen) är helt enkelt: Krypto och FIAT pengar kommer gå till historien som en dundertabbe iklass med det kinesiska "stora framåtsprånget" då de helt saknar inertiellt värde.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Rätt imponerad av negativiteten mot bitcoins, tycker ju att ett sånt här community om något borde ha lite förståelse om teknologin om något men det visar ju varför bitcoins inte slagit igenom mer än det redan har. Folk vet helt enkelt inte vad det är och sånt man inte vet vad det är blir man rädd för i nån form eller någon annan.

Förväntade mig mer av swec communityt men jag kanske haft lite för hög åsikt om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja du vet, fler alternativ är dåligt. Det bästa är ju att bara erbjuda ett alternativ, och gärna något riskabelt, som okrypterad betalning med bankkort. Blir mest spännande så.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar - du får gärna utveckla!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

En rolig sak jag hörde på P3 idag när jag jobbade är att ett företag KNC Miner planerar att öppna en datahall för tillverkning av den digitala valuta.

Källa

Det mest intressanta är ju varför de gör det. Steg ett var att skydda sig mot förseningar så om de inte får ut hårdvaran till kund så kan de ersätta körtiden själva. Steg två är att hyra ut tid till andra. Så de ska alltså inte ta fram några mynt själva utan de tittar bara på hur de kan sälja servertid till andra.

Så det ser ut som om de stora pengarna finns att hämta på att sälja saker till de som tror på Bitcoins.

Vore lite intressant att se lite statisk från de ställen som faktiskt tar emot Bitcoins för att se om det faktiskt är någon som använder det eller om det mest är prat. TigerDirect ökade väl omsättningen i storleksordningen 10 % dagen då de började med Bitcoins. Sedan har vi inte hört några fler siffror från dem. Hur står den dagsvinsten sig emot andra, mer traditionella reklamkampanjer? Det är ju inte siffror som företag normalt delar med sig av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hade du köpt dessa påhittade Bitcoins för 5000:- för fyra år sedan så hade du haft ungefär 900 Miljoner kronor på ditt bankkonto.

Och kunde lika gärna varit värt 1 krona idag...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

De som har betalningslösningen måste få betalt på något sätt så priserna kommer omöjligen bli billigare med bitcoins eller kan jag ha fel?
Sedan är det nog säkrare med mastercard och får man inte bitcoin tillbaka vid ångerrätt etc så är det egentligen inte bitcoins man handlar med.

Jag tror ändå att den sida som accepterar bitcoin först kommer sälja mer till de som sitter på bitcoins som behöver ett smidigt sätt att casha in dem på.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Lodisen:

Hade du köpt dessa påhittade Bitcoins för 5000:- för fyra år sedan så hade du haft ungefär 900 Miljoner kronor på ditt bankkonto.

Det första myntet man sålt hade haft det värdet, alla därefter hade dalat något varje gång. Ett teoretiskt värde är inte samma sak som ett praktiskt värde, allt handlar om efterfrågan och den är knappast konstant.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mimematis:

Nu vet jag inte men mina föräldrar skapade faktiskt mig, ni andra som blev upphittade skulle jag nog vilja säga också någon gång blev skapade men sedan övergavs utav era föräldrar

Påhittade. Inte upphittade.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nej riktigt så kan man inte säga för att om någon investerat i valuten med ens 5000kr så hade landskapet sett annorlunda ut idag.
Sen skulle man behöva sälja av alla bitcoins och har man bitcoins av ett sådant högt värde som 900miljoner så hade priset tankat värre än vad det gjort dom senaste dagarna..

Varför? Finns många rika adresser som har flera hundra miljoner i bitcoins.
http://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1933phfhK3ZgFQNLGSDX...
tex.

Du behöver ju inte sälja alla bitcoins på samma gång. Du kan handla saker för dom istälet för att växla om du vill det.
Min poäng kvarstår, man hade blivit ekonomiskt oberoende utav det som vissa kallar för "påhitt"

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det första myntet man sålt hade haft det värdet, alla därefter hade dalat något varje gång. Ett teoretiskt värde är inte samma sak som ett praktiskt värde, allt handlar om efterfrågan och den är knappast konstant.

Inte riktigt så det fungerar. Jävla viktigpettrar alla ska leka, min poäng är att några futtiga kronor investerade i Bitcoin skulle göra en ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lodisen:

Varför? Finns många rika adresser som har flera hundra miljoner i bitcoins.
http://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1933phfhK3ZgFQNLGSDX...
tex.

Du behöver ju inte sälja alla bitcoins på samma gång. Du kan handla saker för dom istälet för att växla om du vill det.
Min poäng kvarstår, man hade blivit ekonomiskt oberoende utav det som vissa kallar för "påhitt"

Precis som tulpaner i Holland med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Då kommer alltså alla mina datordelar hädanefter enbart att handlas på Inet tills fler hoppar på !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte riktigt så det fungerar. Jävla viktigpettrar alla ska leka, min poäng är att några futtiga kronor investerade i Bitcoin skulle göra en ekonomiskt oberoende.

Det kan en lott också göra och det har funnits jättelänge...

Framfab var ju annars något många tyckte var bra att investera i..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Precis som tulpaner i Holland med andra ord.

Det är klart att det är möjligt. Det är tillochmed sannolikt. Frågan är vilken nivå det kommer "sluta" på.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej. Värdet är vad den som är intresserad av att köpa är beredd att betala. Om någon hade köpt hälften av alla bitcoins som finns för ett par år sedan och sedan bara hållit i dem hade det antagligen tystat ner hypen en hel del, vilket hade ledit till att efterfrågan på bitcoins var mindre, och därmed priset var lägre. Vad skulle din femhundralapp varaq värd om ingen ville ha den?

Exakt, värdet är vad betalaren är redo att betala.
p.g.a all hype så fortsätter folk att köpa bitcoins för högre pris i hopp om att sälja det dyrare.

EDIT: Frågan är, vad har inet med bitcoins att göra? Det blir en massa jobb att hitta en köpare för bitcoinsen, Svenska kronor och euro köper ju vem som helst och det är alltid en bra efterfråga på dom valutorna, men bitcoins?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Intressant.
Samtidigt ser man många länder (som Kina och Ryssland) som förbjuder Bitcoin.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzor:

Exakt, värdet är vad betalaren är redo att betala.
p.g.a all hype så fortsätter folk att köpa bitcoins för högre pris i hopp om att sälja det dyrare.

EDIT: Frågan är, vad har inet med bitcoins att göra? Det blir en massa jobb att hitta en köpare för bitcoinsen, Svenska kronor och euro köper ju vem som helst och det är alltid en bra efterfråga på dom valutorna, men bitcoins?

De kommer inte hantera Bitcoins alls utan de kommer använda en mellanhand som till exempel Bitpay som sköter det. Så Inet kommer få SEK, Euro eller USD utbetalade till sig och kommer aldrig behöva ens komma i närheten av några Bitcoins. Det är så de stora större aktörerna som valt att acceptera Bitcoins har gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har jag snart ett syfte för mina för tillfället ovärderliga bitcoins då.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Oavsett vad man tycker bitcoin som valuta så bör ju tom de mest negativa här på swec erkänna att bitcoin som betalningsnätverk har en del intressanta aspekter.

Håller med! Blir förvånad när jag läser i kryptovalutor-forumet, här hänger ju datorentusiaster som bör (iaf till viss del) förstå tekniken.

Själv är jag väldigt skeptisk till BTC som valuta, men tekniken med ett nätverk som verifierar transaktioner är väldigt intressant och kan innebära stora framsteg för den digitaliserade världen. Som jag skrev i en annan tråd så har vi t. ex. Bitmessage, som bygger på BTC-liknande teknik för textkommunikation. BTC-teknik kan också användas till signaturer vilket jag tror kommer vara väldigt användbart, framförallt i och med den militarisering av Internet som skett (stater som vill kontrollera/övervaka befolkning och andra stater).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag förstår inte ens vad som ger dessa påhittade valutor ens ett värde, men kul för dem som håller på med det...antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

tanken är väl att transaktioner ska vara anonyma vilket gör dem användbara för pengatvätt samt drog- och vapenhandel, då man inte vill att myndigheterna ska gå in och snoka... är väl lite samma idé som bakom thor att nätet ska vara fritt från censur, att det sedan i praktiken missbrukas med siter som silkroad, barnporrsidor eller i fallet kryptovalutor som blossat upp i värde tack vara inte helt lagliga pengar... att lagliga butiker som inet går in och legitimerar valutan gör det väl inte bättre, vill man ha anarki kan man flytta till somalia, syrien eller något annat laglöst land. sedan löper man väl risken att det upptäcks någon bugg/exploit så att valutan blir helt värdelös...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Skrivet av rektor:

Intressant.

Hitler hade också förbjudit Bitcoin.. Han vilel ju att folks personliga rikedomar stannade i landet! Samma anledning som Ryssland och Kina.. Folk som gömmer undan stålar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av rektor:

Intressant.

Kina har inte förbjudit bitcoin. De har endast förbjudit banker att handskas med bitcoin.
Kina är det land som har flest nerladdningar av bitcoin -qt walleten per dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De kommer inte hantera Bitcoins alls utan de kommer använda en mellanhand som till exempel Bitpay som sköter det. Så Inet kommer få SEK, Euro eller USD utbetalade till sig och kommer aldrig behöva ens komma i närheten av några Bitcoins. Det är så de stora större aktörerna som valt att acceptera Bitcoins har gjort.

Ah, jag ser.
Men då borde det ju funka

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Till alla som som stör sig på detta. Varför?

Det skadar inte dig som kund, det gynnar inet och de som vill handla med btc. punkt.

Sen är det ju bara att kolla på företagen som gjort detta i USA, deras försäljning har ökat mellan 5-25 %. De stora företagen sålde för flera hundra tusen dollar per dygn för btc när de släppte det som betalmedel.

Nu finns säkert inte den köpkraften i Sverige men det kan ju bara vara positivt.
Jag beställde ett HS-260 från inet idag, hade jag kunnat betala med btc så hade jag gjort det!