Permalänk
Medlem

Portforwarding med dynamisk IP

Håller på och strular med portforwarding för att jag ska kunna seeda torrents. Har två stycken datorer, en Mac och en PC som jag har inkopplade via en Dlink dir 635. Har loggat in i routern och satt portforward på två stycken portar, en för varje dator. Har valt portar 50000 och 50001. Använder mig av de IP som jag får via cmd och ipconfig/all. Jag har dynamisk IP-adress från min ISP, hur påverkar detta?.

Jag har kört fast, är inte så kunnig på området, har försökt läsa en massa guider men verkar fortfarande inte ha öppnat portarna på korrekt sätt. Just nu verkar andra inte kunna nå några av mina torrents och jag kan inte kolla via canyouseeme om porten är öppen, det verkar vara pga min dynamiska IP? Om jag kollar på min mac så säger torrent programmet dock att porten är öppen. Kan någon hjälpa mig att nysta lite i det här för jag vet inte vilken ände jag ska dra i längre.

Se §7 i reglerna.
Permalänk
Medlem

Har du kollat så du får en publik ip av din isp och inte är natat där? Jämför wan-ip i routern med vad det står på www.min-ip.nu

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Natat förstår jag inte vad det betyder. Men när jag kollar i routern så står det under WAN att min IP är 88.83.58.205 vilket är det samma som det står på min-ip.nu. Men det är väl den dynamiska IP:n som byts eller? Om jag kör portforward på den IP:n innebär det då att jag måste byta varje gång jag får en ny IP?

Permalänk
Medlem

I portforwardar för din inre ip, vad du blir tilldelad för ip av din isp skall inte jag spela någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, men är min inre IP den som står under LAN alltså den som börjar med 192 eller den som står under WAN 88.83...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcappo:

Ok, men är min inre IP den som står under LAN alltså den som börjar med 192 eller den som står under WAN 88.83...

Din "inre" ip på din PC är 192.168.0.198.
Och din conf i routern ser OK ut om din mac har 192.168.0.199

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Din "inre" ip på din PC är 192.168.0.198.
Och din conf i routern ser OK ut om din mac har 192.168.0.199

Ah okej tack. Och ja min Mac har ändelsen 199. Men om inget ser knepigt ut får jag väl bara avvakta och se, kanske tar ett tag för peers att hitta igen mina torrents osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcappo:

Ah okej tack. Och ja min Mac har ändelsen 199. Men om inget ser knepigt ut får jag väl bara avvakta och se, kanske tar ett tag för peers att hitta igen mina torrents osv...

Tar för givet att du konfat dina torrent-klienter att använda dessa portar.

Ingen firewall som ligger och spökar?

Permalänk
Medlem

Jo jag har öppnat dom och brandväggen ska ignorera. Men nu har jag lyckats seeda en del med bättre hastighet så kan hända att det var trackern som var seg på att uppdatera!