Jag tänkte bara ge min input på mina tankar angående denna skärm då jag tyvärr är väldigt missnöjd och tror jag skulle gått för en annan skräm om jag fick göra om. Detta är samma inlägg jag gjorde på prisjakt och hoppas någon kommer uppskatta den fast den är lång som stryk.
Till er som tänker köpa denna skärm vill jag bara ge ett varningens finger om BÅDE produkten och deras kundservice.
För er som inte orkar läsa gör jag en snabb resume av upplevelsen:
+ Hyfsad fot
+ 144 Hz
- USEL färgåtergivning
- Dålig kontrast
- Delvis låst menu för kalibrering
- Om ni får en skärm med mjukvara V.1 så fungerar inte deras medföljande funktion "blur reduction" rätt, DU måste betala frakten till dem för att få den fixad... (de flesta skärma vid denna tiden hos online butiker har version V.1 !)
Skaffade denna skärmen i samband med att jag tyckte min sekundär monitor hade för blek och tråkigt bild samt att passa på att skaffa en skärm jag kunde använda till FPS spel då min huvud skärm är en 27" 2560x1440 60Hz skärm.
Första intrycket är att skärmen konstruktion är helt okej. Den är rätt stabil men själva höj och sänk funktionen är inte som de flesta andra och det är onödigt klumpigt att använda när man ska justera den. Man måste in på baksidan för att lossa den från sitt grund läge innan den går att röra upp.
Kopplar in skärmen och slås direkt av att precis som min gamla skärm så är den blek och tråkig i färgerna (suck). Börjar pilla på bildinställningar för att hoppas komma ut med någorlunda vettig bild. Där märker jag direkt att man inte har tillgång till alla alternativ i menuen, hela sektionen display är grå och går inte att använda. Detta är lite roligt då deras medföljande mjukvara på CD säger att man ska gå in där och göra en "Auto adjustment" (!?!?), värt att tillägga är att då har jag tom valt modell (2411Z) innan man fick anvisningar på hur man ska kalibrera displayn...
Efter mycket pillande med färger till höger och vänster samt ljus-styrka och kontrast kan jag bara få bilden mer eller mindre dålig. Färgerna är urvattnade och flyter gärna ihop. Jag kör huvudsakligen att min sekundär skärm även är speglad till min tv (5-6 år gammal iaf) och kan se enorm skillnad mellan dessa. Skillnaden mellan Benq XL2411z och min 27" Eizo är ännu större (men detta är ju också en rätt mycket dyrare skärm som fokuserar på bild kvalitet och är inte gjord för spelande). Drar jag över en ruta så att den går mellan huvudskärm och denna skärm är det skratt retade hur dåliga färgerna är.
Inte nog med detta så kommer jag förbi funktionen "blur reduction" som det gör stora annonser om på deras hemsida för Z serien. Detta är en funktion som ska ge jämnar bild just vid höga fps.
Slår man på denna funktion och kör saker som fungerar bra vid hög dps får man som en "spök bild" av det man ser som skuggar lite efter själva bilden och gör att allt blir VÄLDIGT suddigt. Söker runder lite och hittar snabbt en sida som uppmärksammat detta fel och säger att Benq jobbar på att lösa det med mjukvaru-version V.2 (jag har då V.1).
Väntar några veckor och kollar upp hur det går och det visar sig att mjukvaran nu finns ute. Antigen så måste man ha en special apparat som just är till för att uppdatera skärmar eller skicka in den till Benq. Jag hör av mig igen till benq, hade redan ett ärende angående just "blur reduction", och får svaret att jag då kan skicka in skärmen till dem och få den uppdaterad, men på MIN! bekostnad.
Det är möjligt att det bara är jag som ser detta som ett skämt, men då deras produkt faktiskt är defekt från börjar och de tycker att jag ska betala ännu mer för en skärm jag redan tycker är dålig är helt åt h**vete i mina ögon.
Så summan av kardemumma är att jag inte bara är besviken utan känner mig lurad.
Jag förväntade mig inte att färgerna skulle kunna gå att jämföra med min huvudskärm men jag tycker för en 3k skärm ska man få mer. Jag förväntade mig inte heller att behöva ta kontakt med kundsupport direkt med en ny produkt och bli så dåligt bemött i form av service.
Jag kan se att resterade folk hyllar skärmen, men jag tvivlar starkt på att de har någon form av vettigt bild källa att jämföra denna skärmen mot, man måste inte vara bild freak för att kunna uppskatta vettig bild. Man måste bara stanna upp och verkligen kolla på bilden, ser färger naturliga ut?
Jag kan omöjligt rekommendera denna skärm till någon. Redan innan jag köpte denna skärm såg jag att motsvarande Asus överlag får bättre kritik angående färger och skulle därför rekommendera deras skärmar istället, synd bara att det är glossy chassi med fet 3D logga...