Permalänk
Avstängd

BenQ 24'' XL2411Z 144Hz

Funderar på att beställa denna skärm "BenQ 24'' XL2411Z 144Hz"
Vad tycker ni om den? Bra eller dålig?

Permalänk
Medlem

jag skulle satsa på den klockrent! jag ska köpa den

Permalänk
Entusiast

Nu har ju jag BenQ XL2420T men det är ungefär samma bortsett från 120Hz kontra 144Hz och några andra småsaker.
Färgerna på min direkt ur kartong var ärligt talat inte bra men efter några justeringar så blev jag nöjd med dem.

Du kan ju inte få någon bättre skärm om du vill ha 144Hz om man säger så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Speciellt nu när den bara kostar 1999:-

Benq XL2411Z

Permalänk
Medlem

Flytet är fantastiskt bra, känns som att sitta på en CRT. Men är man van vid en bra skärm (läs IPS/PLS) så kommer bilden att vara allt ifrån tillfredsställande. Själv går jag i tankarna om att skicka tillbaka min och skaffa en skärm med IPS istället även om jag lirar mycket FPS.

Har du bara suttit på TN innan så kommer du säkert bli bli jättenöjd. Det är en väldigt bra skärm för det den är byggd för; att vara snabb.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rimes3000:

Speciellt nu när den bara kostar 1999:-

Benq XL2411Z

Bra fynd! Leste et sted her på SC om at visse ex. kunne ha problemer med Blur reduction....

http://www.blurbusters.com/benq-xl2720z-bug-in-strobe-timing-...

Er det blitt korrigert i denne batchen til Komplett må tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Bra fynd! Leste et sted her på SC om at visse ex. kunne ha problemer med Blur reduction....

http://www.blurbusters.com/benq-xl2720z-bug-in-strobe-timing-...

Er det blitt korrigert i denne batchen til Komplett må tro?

Bara att hoppas det.

Blev en beställning för min del av denna skärm.

Med tanke på att folk får 1300-1500 + frakt för gamla modellen av denna på marknaden.

Känns roligare att få en helt ny för 1990 kr inklusive frakt och alla garantier.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara ge min input på mina tankar angående denna skärm då jag tyvärr är väldigt missnöjd och tror jag skulle gått för en annan skräm om jag fick göra om. Detta är samma inlägg jag gjorde på prisjakt och hoppas någon kommer uppskatta den fast den är lång som stryk.

Till er som tänker köpa denna skärm vill jag bara ge ett varningens finger om BÅDE produkten och deras kundservice.

För er som inte orkar läsa gör jag en snabb resume av upplevelsen:
+ Hyfsad fot
+ 144 Hz

- USEL färgåtergivning
- Dålig kontrast
- Delvis låst menu för kalibrering
- Om ni får en skärm med mjukvara V.1 så fungerar inte deras medföljande funktion "blur reduction" rätt, DU måste betala frakten till dem för att få den fixad... (de flesta skärma vid denna tiden hos online butiker har version V.1 !)

Skaffade denna skärmen i samband med att jag tyckte min sekundär monitor hade för blek och tråkigt bild samt att passa på att skaffa en skärm jag kunde använda till FPS spel då min huvud skärm är en 27" 2560x1440 60Hz skärm.

Första intrycket är att skärmen konstruktion är helt okej. Den är rätt stabil men själva höj och sänk funktionen är inte som de flesta andra och det är onödigt klumpigt att använda när man ska justera den. Man måste in på baksidan för att lossa den från sitt grund läge innan den går att röra upp.

Kopplar in skärmen och slås direkt av att precis som min gamla skärm så är den blek och tråkig i färgerna (suck). Börjar pilla på bildinställningar för att hoppas komma ut med någorlunda vettig bild. Där märker jag direkt att man inte har tillgång till alla alternativ i menuen, hela sektionen display är grå och går inte att använda. Detta är lite roligt då deras medföljande mjukvara på CD säger att man ska gå in där och göra en "Auto adjustment" (!?!?), värt att tillägga är att då har jag tom valt modell (2411Z) innan man fick anvisningar på hur man ska kalibrera displayn...
Efter mycket pillande med färger till höger och vänster samt ljus-styrka och kontrast kan jag bara få bilden mer eller mindre dålig. Färgerna är urvattnade och flyter gärna ihop. Jag kör huvudsakligen att min sekundär skärm även är speglad till min tv (5-6 år gammal iaf) och kan se enorm skillnad mellan dessa. Skillnaden mellan Benq XL2411z och min 27" Eizo är ännu större (men detta är ju också en rätt mycket dyrare skärm som fokuserar på bild kvalitet och är inte gjord för spelande). Drar jag över en ruta så att den går mellan huvudskärm och denna skärm är det skratt retade hur dåliga färgerna är.

Inte nog med detta så kommer jag förbi funktionen "blur reduction" som det gör stora annonser om på deras hemsida för Z serien. Detta är en funktion som ska ge jämnar bild just vid höga fps.
Slår man på denna funktion och kör saker som fungerar bra vid hög dps får man som en "spök bild" av det man ser som skuggar lite efter själva bilden och gör att allt blir VÄLDIGT suddigt. Söker runder lite och hittar snabbt en sida som uppmärksammat detta fel och säger att Benq jobbar på att lösa det med mjukvaru-version V.2 (jag har då V.1).
Väntar några veckor och kollar upp hur det går och det visar sig att mjukvaran nu finns ute. Antigen så måste man ha en special apparat som just är till för att uppdatera skärmar eller skicka in den till Benq. Jag hör av mig igen till benq, hade redan ett ärende angående just "blur reduction", och får svaret att jag då kan skicka in skärmen till dem och få den uppdaterad, men på MIN! bekostnad.
Det är möjligt att det bara är jag som ser detta som ett skämt, men då deras produkt faktiskt är defekt från börjar och de tycker att jag ska betala ännu mer för en skärm jag redan tycker är dålig är helt åt h**vete i mina ögon.

Så summan av kardemumma är att jag inte bara är besviken utan känner mig lurad.
Jag förväntade mig inte att färgerna skulle kunna gå att jämföra med min huvudskärm men jag tycker för en 3k skärm ska man få mer. Jag förväntade mig inte heller att behöva ta kontakt med kundsupport direkt med en ny produkt och bli så dåligt bemött i form av service.
Jag kan se att resterade folk hyllar skärmen, men jag tvivlar starkt på att de har någon form av vettigt bild källa att jämföra denna skärmen mot, man måste inte vara bild freak för att kunna uppskatta vettig bild. Man måste bara stanna upp och verkligen kolla på bilden, ser färger naturliga ut?

Jag kan omöjligt rekommendera denna skärm till någon. Redan innan jag köpte denna skärm såg jag att motsvarande Asus överlag får bättre kritik angående färger och skulle därför rekommendera deras skärmar istället, synd bara att det är glossy chassi med fet 3D logga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Inte nog med detta så kommer jag förbi funktionen "blur reduction" som det gör stora annonser om på deras hemsida för Z serien. Detta är en funktion som ska ge jämnar bild just vid höga fps.
Slår man på denna funktion och kör saker som fungerar bra vid hög dps får man som en "spök bild" av det man ser som skuggar lite efter själva bilden och gör att allt blir VÄLDIGT suddigt. Söker runder lite och hittar snabbt en sida som uppmärksammat detta fel och säger att Benq jobbar på att lösa det med mjukvaru-version V.2 (jag har då V.1).
Väntar några veckor och kollar upp hur det går och det visar sig att mjukvaran nu finns ute. Antigen så måste man ha en special apparat som just är till för att uppdatera skärmar eller skicka in den till Benq. Jag hör av mig igen till benq, hade redan ett ärende angående just "blur reduction", och får svaret att jag då kan skicka in skärmen till dem och få den uppdaterad, men på MIN! bekostnad.
Det är möjligt att det bara är jag som ser detta som ett skämt, men då deras produkt faktiskt är defekt från börjar och de tycker att jag ska betala ännu mer för en skärm jag redan tycker är dålig är helt åt h**vete i mina ögon.

Felet du beskriver måste ju vara ett ursprungligt fel enligt konsumentköplagen om du köpte som privatperson. Då skall du reklamera där du köpte skärmen och det företaget skall även stå för alla dina omkostnader för att få felet åtgärdat.

Hur som helst har jag beställt hem specialgrejen som används för att programmera om dessa skärmar efter att ha fått mailförfrågan om det. Eventuellt bygger vi ett eget lite enklare verktyg i väntan på att det riktiga skall komma.

Då kan jag (eller rättare sagt psxcare butiken) hjälpa till ifall någon i stockholm vill få sin Benq XL2411Z / XL2420Z / XL2720Z uppdaterad till version 2.0

Tänkte ta c:a 350:- för det, eller känns det för dyrt? Exakt pris beror på hur mycket tid det visar sig ta att administrera uppdateringen. Gör man flera vid samma tillfälle så går det definivt att göra billigare.