Permalänk

Micro Blue. Its alive.... Again!

Hej Hopp alla Sweclockare, detta blir mitt första galleri någonsin, jag hoppas därför att ni har lite överseende.
Bilderna är tagna med min Google Galaxy Nexus, med andra ord kass mobilkamera...
Jag tar gärna konstruktiv kritik och kan komma att lägga till fler bilder senare.

Anledning till bygget.
Efter en höst då jag frossat i datorbyggande fick jag en del komponenter över. Mitt gamla TT Lanbox chassi har sedan en längre tid stått oanvänt då jag skänkte bort de gamla komponenterna som satt i det (Intel core2 E8400, 4 gig ram, Radeon 4870 och ett gigabyte micro-atx socket 775 mobo jag inte längre mins modellnamnet på.
Jag har sedan dess saknat ett kompakt pc-bygge egentligen inte för att jag lanar så värst mycket utan snarare för det alltid är ett kul projekt att äga.
Jag tycker fortfarande TT Lanbox är bland de bäst chassina som tillverkats.
Hela chassit är tillverkat i aluminium vilket gör att det tomt väger runt 4 Kg! bärhandtaget ser helt ok ut och är stadigt som en ett berg. I övrigt är chassit enligt mitt tyckte snyggt.
De negativa sakerna är att det inte har stöd för USB 3 eller ,ssd'er det är helt enkelt för gammalt för det.
Luftflödet är ganska dåligt (original)
Och största minuset är dålig planering av befintlig plats för hårddiskar, plats finns, det är bara Thermaltake som varit fantasilösa när det konstruerade det.
Jag hade så gärna velat se en ny revision där man försökt krympa det något, byggt in stöd för ssd och USB 3 och skippat den ena 5.25 platsen.

De komponenter jag redan hade var följande.
I5 2500K
Thermaltake Lanbox (VF1000SWA)
Silver Power SP-SS750M 750W PSU
Seagate 320Gb Hdd
DVD-brännare.
Fläktkontroller.
Powercolor Radeon HD7970 GHz.
Div fläktar, bl.a Corsar AF120 LED, Scythe 120mm Gentle Typhoon 1450RPM

Jag köpte till
Mobo Asus P8Z77-M Pro
2 X 4Gb Corsair XMS 1600Mhz
Samsung 840 Evo 120GB
Cooler master seidon 120v
3mm plexiglas (Köpt på Biltema)
2st Silverstone air penetrator 120mm 1500RPM.
4 st 120mm svarta fläktgaller.

Micro Blue. Its alive.... Again!

Visa signatur

Ryzen 5600, 16 Gig, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag förstår att vissa tycker det känns maffigt med PnP på utsidan av chassiet, men jag tycker bara det känns vulgärt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag förstår att vissa tycker det känns maffigt med PnP på utsidan av chassiet, men jag tycker bara det känns vulgärt :/

Ser klumpigt ut. Speciellt eftersom det inte finns någon symmetri.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk

Jag håller med er båda. Tro mig asymmetrin stör mig!
Jag hade dock svårt att hitta något riktigt bra luftkylare som skulle kunna passa.
Runt 8cm är max höjd. alternativet hade varit att flyttat in kylarelementet i chassit och det hade tagit med sig en en del problem och krångel.
Jag är öppen för ideer?

Visa signatur

Ryzen 5600, 16 Gig, Geforce 1080