Vilket kalibreringsverktyg bör man köpa?

Permalänk

Vilket kalibreringsverktyg bör man köpa?

Hej alla kunniga!
Jag har mer och mer blivit sugen på att införskaffa en kalibrator för att kunna kalibrera mina två skärmar här hemma samt två tv-apparater för att se om man kan få ännu bättre bild. Min fråga är vad jag ska köpa?

De jag tittat på:

http://color.spectracal.com/store/tutorial-c3.html
X-rite Colormunki Display
X-rite i1Display2 eller X-rite i1Display Pro
Spyder 4 Pro eller Elite

Det som ska kalibreras här hemma är: 27" Crossover monitor, 27" Shimian monitor, 55" Sony EX710 tv samt en 40" Sony w2000 tv.

Budgeten är väl max 2000kr.

Tips på andra kalibratorer mottages också. Bara de är inom budgeten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Bildexpert 📺

X-rite i1Display Pro, utan tvekan skulle jag säga. Kör du med Calman har du möjlighet att kalibrera på riktigt, dvs påverka skärmens ljus genom att ändra i dess inställningar. Där har du bäst reglage i TV-apparaterna och väldigt få reglage i datorskärmarna.

Programvaran som följer med X-rite i1Display Pro ger också möjlighet till profilering där det skapas en ICC-profil till grafikkortet. Det kan fungera för att få mer korrekt bild till skärmarna där du ansluter datorn. Det går också att profilera via Calman, men jag har lite halvdålig koll på licensröran där. Du behöver troligtvis Calman RGB till profilering, eller gå hela vägen till Calman Enthusiast-licensen för att kunna profilera också.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Permalänk
Skrivet av Palmie:

*Trådtitel redigerad*

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Tack. Håller med om att det var en otydlig rubrik. Ska tänka på det i fortsättningen.

Skrivet av Laxpudding:

X-rite i1Display Pro, utan tvekan skulle jag säga. Kör du med Calman har du möjlighet att kalibrera på riktigt, dvs påverka skärmens ljus genom att ändra i dess inställningar. Där har du bäst reglage i TV-apparaterna och väldigt få reglage i datorskärmarna.

Programvaran som följer med X-rite i1Display Pro ger också möjlighet till profilering där det skapas en ICC-profil till grafikkortet. Det kan fungera för att få mer korrekt bild till skärmarna där du ansluter datorn. Det går också att profilera via Calman, men jag har lite halvdålig koll på licensröran där. Du behöver troligtvis Calman RGB till profilering, eller gå hela vägen till Calman Enthusiast-licensen för att kunna profilera också.

Tack för svar. Tycker också det verkar lite konstig info angående Calman... Läser man om RGB så verkar det fungera, men läser man jämförelsen mellan de olika så är det endast Enthusiast som anger PC-kalibrering. Dock var inte RGB med i jämförelsen och det verkar som att RGB verkar bara stödja deras C3 och C6 kalibratorer. Om man ska ha X-rite i1Display Pro får man väl gå på Enthusiast verkar det som och då drar det iväg i pris...

Hm, såg just innan jag skulle posta att om man går in på om RGB står det att det ska fungera med några olika kalibratorer, däribland X-rite i1Display Pro... Här: http://color.spectracal.com/calman-rgb
men tittar man här: http://color.spectracal.com/calman-bundle-rgb.html så står det att RGB bara fungerar med C3 och C6, fast det kanske har att göra med att man försöker köpa en bundle eller nåt, trots att man angett software only.

Fyller år snart så man kanske får lite bidrag eller en X-rite i1Display Pro som överraskning(hoppas) så jag väntar lite med att köpa den. Men ska bli kul att se hur fel bild man haft i alla dessa år, trots att man tycker att bilden ändå ser rätt ok ut(utom sovrummets tv som har fel färger på bl a hud, men där har man inte orkat pilla på inställningarna eftersom det mest blir slötittande innan man sover).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Bildexpert 📺

CalmanRGB fungerar med X-rite i1Display Pro, så det ska inte vara några problem. CalmanRGB är till för att profilera en skärm, dvs man förändrar inte skärmens ljus utan påverkar grafikkortets signal med en ICC-profil. Tämligen enkelt och automatiskt men fungerar endast ihop med datorn och endast med program som tar del av ICC-profiler. Spel och exempelvis XBMC påverkas inte av profiler, du kan inte påverka bilden från annat än datorn (digitalboxar, konsol, BD-spelare etc. påverkas inte). Det följer med en liknande programvara från X-rite med mätaren, men den är troligtvis inte lika utförlig som CalmanRGB

"Riktiga" versionen av Calman används för att kalibrera skärmens ljus där du genom upprepade mätningar av ljuset från testbilder och manuellt ändra inställningar kan skruva displayerna till att ge så korrekt färger, ljus och nivåer som möjligt. Kalibrering innebär att du får rätt ljus från början oavsett tillämpning. Detta är mycket mer krävande och tidsödande. Inlärningströskeln är hög och det blir mycket tolkande av mätgrafer. Så det kräver sitt lilla intresse minst sagt.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det känns väldigt udda att ha ett verktug för något sådant....
Man får ju det exat som man själv vill ha det mannuelt? tänker inte låta någon apparat säga åt mig hur mina färger ska vara

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sten1930:

Man får ju det exat som man själv vill ha det mannuelt? tänker inte låta någon apparat säga åt mig hur mina färger ska vara

Exakt. Det är som att stämma ett piano. Det är ju bara att öppna locket och dra åt skruvarna så att det låter gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Låt gå om man vill ratta in TVn eller liknande på lite känsla. Men misstänker att du aldrig jobbat med färgkritiska produktioner på datorn som exempel? Bilder jag producerar här som ska gå till print i USA som exempel kräver att man kör kalibrerat, annars kan färger, nyanser och svärta vara helt off när de får mina bilder och kör upp det på sina skärmar på tryckeriet. Fast det kanske inte var så du menade iofs.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Att man använder ett kalibreringsverktyg för att ställa in en viss skärm likadant som en annan skärm förstår jag.

Men när folk envisas med att använda dem för att få "bästa bild" undrar man ju ifall det är kalibreringsverktyget eller de själva som ska titta på skärmen?

Min definition av "bäst bild" är när bilden är precis likadan som t.ex. filmskaparen hade tänkt sig. Men hur vet man hur filmskaparen ville sin film skulle se ut? Jo, genom att kalibrera mot en standard, samma standard som alla seriösa filmbolag m.m. kalibrerar mot. En kalibrerad skärm får naturligare färger och kommer därför nästan garanterat kännas bättre.

För att fortsätta på Laxpuddings liknelse, om någon skulle spela på ett ostämt piano skulle du förmodligen höra direkt att det är något som inte riktigt stämmer (såvida du nu inte är tondöv). Anledningen till detta är för att du under hela ditt liv har hört musik och vet därför hur det ska låta när allting är korrekt. Ser du däremot på en skärm så vet du inte hur den "bör" se ut eftersom väldigt få skärmar är korrekt inställda, och ännu färre personer anstränger sig för att fixa detta. Eftersom majoriteten av alla skärmar man ser på är felinställda så har man inte heller någon referenspunk och kan därför inte dra någon korrekt slutsats. När du väl har sett en kalibrerad skärm kommer du att märka hur galet inställda många skärmar är.

En liten jämförelse före och efter kalibrering. Bedöm själv vilken du tycker ser bättre ut på din (förmodligen okalibrerade) skärm.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Men oavsett standard eller ej så har man ju helt olika uppfattningar om vad som är "bra bild" eller inte. Vissa föredrar ju en speciell färgton via filter... medan andra ej gör det.

Sant, men har man sett en kalibrerad skärm så förstår inte jag varför man skulle vilja ha något annat.

Skrivet av GaMeR2K5:

BTW... passar på o fråga vilket kalibreringsverktyg som rekommenderas? Minns ej namnet på det som frugan fick låna hem. Vi skulle behöva göra en kontroll av nya tv:n. Och så ska min skärm snart bytas ut också.

Personligen så kör jag med en X-Rite ColorMunki Display kopplat till en dator med ColorHCFR. Har fungerat bra för mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."