Intel Haswell-E stöder maximalt en minnesmodul per kanal

Permalänk
Skrivet av hwasser:

När jag arbetar vid datorn så använder datorn ibland 90% av mina 8 gb 1866 mhz och 90% av min Piledriver 8350 (jämnt fördelat över alla kärnorna). Så jag behöver mer kraft!

Men för dig finns det mer kraft att köpa i dagens läge, Till exempel 4770k, 4820k, 4930k.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hwasser:

När jag arbetar vid datorn så använder datorn ibland 90% av mina 8 gb 1866 mhz och 90% av min Piledriver 8350 (jämnt fördelat över alla kärnorna). Så jag behöver mer kraft!

Då behöver du större MÄNGD minne, inte snabbare minne.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Det bästa är ju om de satsar på Calculations per cycle, då det är det viktigaste enligt mig.

Om den har 8 eller 16 kärnor spelar liksom ingen roll i min värld, då jag kommer lira spel och inte rendera eller något sånt.

Jag skulle kunna tänka mig 6 kärnor, men 8 är lite väl mycket för min del. Men visst, det finns sånna som skulle ha nytta för 8 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju åtta kärnor i min dator visserligen inte bulldozer utan phenom kärnor, och jag är en av dom som vill ha flera lägre klockade kärnor.

Det systemet jag har är ju optimalt(penga vis/prestanda) för mig, men kanske inte många andra

har man en budget så har man och min var på 3000kr totalt för hela datorn!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RHWarrior:

Ja för 98% av alla hemanvändare har sjukt stor nytta av 8 kärnor eller fler?
Dom flesta lastar ju inte ens de 2-4 de har fullt ut idag så... sen är inte all programvara direkt fullt skalbar till 8 eller fler kärnor.

Jag tror Intel har kunnat göra 8- eller 12-kärniga om de velat länge nu, men valt att inte göra det.

Intel har ett antal 15-kärniga processorer, till exempel: http://ark.intel.com/products/79209
30 trådar i en sockel är inte att leka med. Speciellt inte när de stödjer moderkort med upp till åtta socklar och 24 DIMM per sockel.

CPUer med sex och åtta kärnor hade Intel 2010 (http://ark.intel.com/products/46499). Tio kärnor kom 2011 (http://ark.intel.com/products/53580) och tolv kärnor kom 2013 (http://ark.intel.com/products/75281)

Sen finns ju även Xeon Phi som har 61 kärnor som kan köra fyra trådar per kärna. Fast den räknas nog inte riktigt antar jag.

Så ja, Intel har kunnat göra processorer med många kärnor i flera år och de har tillverkat processorer med många kärnor i flera år. Det är inte så svårt att få tag på Xeon men nackdelen är att de kostar skjortan. Men då vill du inte veta vad IBM ska ha för sina 8-kärnora processorer, 12 kommer i år någon gång med POWER8. Fast det begränsade antalet kärnor kompenseras delvis med 4-vägs SMT. Sen har vi Oracle med Niagara T3 som hade 16 kärnor redan 2010, dessutom kan de köra åtta trådar per kärna. Nyare versioner av deras SPARC har inte gett fler kärnor än så. Problemet här är bra att de är helt fruktansvärt svindyra och att varje kärna är tämligen klen. Så Niagara duger mest till att hantera stora databaser vilket passar bra med tanke på vem det är som tillverkar dem.

Om du frågar snällt så kan Virtual Void säkert ge dig en lite mer ingående förklaring till varför Power och SPARC T3 inte kan konkurrera med Intels x86 trots fler kärnor och varför fler kärnor än 4 inte släpps till konsumentplattformar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Men vad är detta, jag som hoppats på att köra en ramdisk på 128 GB :/ Får väl hoppas på 32GB varianter på DDR4-minnena antar jag...

Permalänk
99:e percentilen

Vad tror vi om priserna på DDR4? Om det kommer vara extremt dyrt känns det nästan mer värt att köpa en 4930K eller 3930K nu, så har man en snabb processor under hela 2014 iallafall. Men det känns som att man borde ha köpt den plattformen i början av 2012 (vilket man hade gjort om man var tillräckligt påläst) ... inte nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Intel hamna bakom? Xeon, dom leder ju inom allt typ haha

Det är ju redan efter både AMD vad gäller antal kärnor på desktop.
Och efter mobiltillverkarna som har fler kärnor på sina mobila processorer än vad Intel har på sina processorer för desktop.

Skrivet av RHWarrior:

Ja för 98% av alla hemanvändare har sjukt stor nytta av 8 kärnor eller fler?
Dom flesta lastar ju inte ens de 2-4 de har fullt ut idag så... sen är inte all programvara direkt fullt skalbar till 8 eller fler kärnor.

Jag tror Intel har kunnat göra 8- eller 12-kärniga om de velat länge nu, men valt att inte göra det.

Kyckling eller ägg problem?
Ju fler som har fler kärnor, ju mer fokus på skalning.
C++ AMP, OpenACC, OpenMP, det finns massor med ramverk för skalning.
'async' keyword i C# 5.0 och .NET Framework 4.5.

Skrivet av Ase:

Var länge sen intel lanserade en 8 kärning Xeon, Intel har 8 kärnig Atom, Dom hade även en 50 kärnig för typ 10 år sen, det ska finnas vits med kärnorna också.
X 99 så är det ju bara ddr4 som är intressant fler sata3 är ju redan för sent, SSD begränsas redan av dom. Fler Pci-e istället så det är nåt man har nytta av istället.

Ja, det känns som X99 är för lite.
För få PCI Express banor. Ingen SATA Express. Ingen USB 3.1. Ingen 10 Gigabit Ethernet, etc.

Skrivet av xGreenRed:

Det bästa är ju om de satsar på Calculations per cycle, då det är det viktigaste enligt mig.

Om den har 8 eller 16 kärnor spelar liksom ingen roll i min värld, då jag kommer lira spel och inte rendera eller något sånt.

Jag skulle kunna tänka mig 6 kärnor, men 8 är lite väl mycket för min del. Men visst, det finns sånna som skulle ha nytta för 8 kärnor.

Varför skulle du inte vilja ha 8 kärnor?

PlayStation 4 och Xbox One har 8 kärnor. AMD FX-serien har 8 kärnor.
Framöver kommer nog alla speltillverkare fokusera på 8 kärnor och koda mot 8 kärnor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Vad tror vi om priserna på DDR4? Om det kommer vara extremt dyrt känns det nästan mer värt att köpa en 4930K eller 3930K nu, så har man en snabb processor under hela 2014 iallafall. Men det känns som att man borde ha köpt den plattformen i början av 2012 (vilket man hade gjort om man var tillräckligt påläst).

Lär vara som vanligt. Dyrt i början och sedan när produktionen läggs om så blir det billigare och billigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Det är ju redan efter både AMD vad gäller antal kärnor på desktop.
Och efter mobiltillverkarna som har fler kärnor på sina mobila processorer än vad Intel har på sina processorer för desktop.

Kyckling eller ägg problem?
Ju fler som har fler kärnor, ju mer fokus på skalning.
C++ AMP, OpenACC, OpenMP, det finns massor med ramverk för skalning.
'async' keyword i C# 5.0 och .NET Framework 4.5.

Ja, det känns som X99 är för lite.
För få PCI Express banor. Ingen SATA Express. Ingen USB 3.1. Ingen 10 Gigabit Ethernet, etc.

Varför skulle du inte vilja ha 8 kärnor?

PlayStation 4 och Xbox One har 8 kärnor. AMD FX-serien har 8 kärnor.
Framöver kommer nog alla speltillverkare fokusera på 8 kärnor och koda mot 8 kärnor.

Ehh antalet Cores säger ju ingenting ....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Om du frågar snällt så kan Virtual Void säkert ge dig en lite mer ingående förklaring till varför Power och SPARC T3 inte kan konkurrera med Intels x86 trots fler kärnor och varför fler kärnor än 4 inte släpps till konsumentplattformar.

SPARC T5, som är den senaste inkarnationen av Oracles SPARC, är snabbare än det värsta Intel har på vissa saker (rätt smalt område som den är bättre, men att köra en databasmotor är effektivt på T5 vilket så klart Oracle ser som viktigt). T5 har mer bandbredd mot RAM än Intel och fler trådar per CPU-kärna (8st). Sedan T4 fick insåg man också att det inte går att ignorera prestanda per tråd, så man har jobbat med att höja klockfrekvesen och stoppat dit rätt mycket mer CPU-cache.

De program vi "vanliga" användare bryr oss om kräver nästan alltid hög prestanda per tråd, låg latens för minnesaccesser är långt viktigare än hög bandbredd och för dessa laster finns det ingen CPU som idag matchar Intel. SPARC T5 skulle bli en en rätt långsam (och dyr) desktop-CPU trots de förbättringar man gjort. POWER7 skulle vara en helt OK desktop CPU, men fortfarande långsammare än de snabbaste Intel modellerna i de flesta fall och väldigt mycket dyrare.

Visst finns det saker som man gör som "vanlig" användare som kan använda många CPU-kärnor, men då tillhör man en väldigt liten grupp användare. För dessa finns E-serien eller Xeon E5 (som E-serien är baserad på fast E5 finns upp till 12 kärnor och upp till 4 sockets) om man behöver något ännu värre. Har man mer pengar än vett finns även Xeon E7

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

nice, hade varit trevligt med 4x 16Gb stickor, bra med plats för en snabb ramdrive

Utmärkt exempel på vad som händer när man förväxlar bit och Byte, för jag förmodar att du inte vill köra någon större ramdrive med 8 GB ram. Däremot ger 64 GB lite svängrum

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...låg latens för minnesaccesser är långt viktigare än hög bandbredd...

Ursäkta att jag rycker ut denna del ur stycket, men jag kände att jag behövde fråga:

Gäller detta även för normal Intel-dator mot annan normal Intel-dator? Exempelvis DDR3 1333 MHz i CL7 vs. DDR3 1866 MHz i CL14 till en i7 4770. Där den senare har 40% högre bandbredd och 42,9% högre absolut accesstid i sekunder, ej antal klockcyklers latens?

Eller menar du bara när du jämför prestandavinster med bättre RAM för säg ett Sparc-system mot ett x86-system. Där x86 inte tjänar så särskilt mycket på lägre accesstider, men Sparc tjänar ännu mindre på lägre accesstider?

Av de tester jag läst för något år sedan, så tjänar normala x86-datorer med normala program för privatpersoner någorlunda lite över huvud taget på bättre RAM. Men av det lilla de tjänar på det så verkar högre bandbredd ofta ge mer än lägre accesstider. Både procentuellt och framför allt per krona, då DDR3 med låga accesstider ofta är dyra och inte så vanliga.
Stämmer inte det längre? Eller stämde det inte förut heller?

Permalänk
Medlem

Valet av Ivybridge-E 4930k nu istället för att vänta på Haswell-E känns genast bättre!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Lär vara som vanligt. Dyrt i början och sedan när produktionen läggs om så blir det billigare och billigare.

Jo ... Men vilken tidsram handlar det om? Tre månader? Ett år? 2600K hänger inte ens med nu, men när jag väl lägger extremt mycket pengar på en ny plattform vill jag den ska hålla länge.

Skrivet av Tobbbe__:

Valet av Ivybridge-E 4930k nu istället för att vänta på Haswell-E känns genast bättre!

4930K känns lockande men ändå lite ... gammal (X79, Ivy Bridge samt att sex kärnor funnits ett bra tag och 3930K är nästan lika snabb).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan.

Äntligen ska Intel lansera en åtta kärnig processor, känns väldigt sent då;
- AMD redan haft åtta-kärniga processorer länge nu.
- Sun hade 8 kärnor med UltraSPARC T1 sedan 2005.
- IBM hade 8 kärnor med POWER7 sedan 2010.

Även mobiltillverkarna på senaste kommit med 8 kärnor innan Intel.
- Samsung har haft 8 kärnor på Exynos 5 Octa baserad på big.LITTLE arkitekturen.
- MediaTek har Octa-Core 6592 som har 8 kärnor.
- Qualcomm har Snapdragon 615 som har 8 kärnor.

Intel, vad håller ni med? Sluta sova, ni hamnar bakom!

Njae...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jo ... Men vilken tidsram handlar det om? Tre månader? Ett år? 2600K hänger inte ens med nu, men när jag väl lägger extremt mycket pengar på en ny plattform vill jag den ska hålla länge.

4930K känns lockande men ändå lite ... gammal (X79, Ivy Bridge samt att sex kärnor funnits ett bra tag och 3930K är nästan lika snabb).

Som jag ser det så ser jag inte direkt någon anledning att vänta så länge på haswell-E häller, den 8käringa versionen lär bli lika dyr som 4960x är idag och ddr4 vad ska man med det till?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Jo ... Men vilken tidsram handlar det om? Tre månader? Ett år? 2600K hänger inte ens med nu, men när jag väl lägger extremt mycket pengar på en ny plattform vill jag den ska hålla länge.

4930K känns lockande men ändå lite ... gammal (X79, Ivy Bridge samt att sex kärnor funnits ett bra tag och 3930K är nästan lika snabb).

Nu minns jag inte riktigt men har för mig att priserna rasade under ett halvår till ett år efter Nehalem lanserades. Så det tog ett litet tag. Lär ta längre tid nu då Ivy Bridge-E är en smal plattform som inte säljer så mycket. Mot servrar lär det vara andra typer av minnen med ECC och sånt som produceras. Så risken finns att det dröjer till Broadwell och AMD börjar köra DDR4 innan priserna går ner till samma nivå som DDR3 idag. Notera att detta bara är vilda spekulationer baserat på luddiga minnen.

Sen kommer det ju inte vara ett så stort steg i prestanda från Ivy Brdge-E till Haswell-E.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Utmärkt exempel på vad som händer när man förväxlar bit och Byte, för jag förmodar att du inte vill köra någon större ramdrive med 8 GB ram. Däremot ger 64 GB lite svängrum

I sammanhanget är det bara de som vill förväxla Byte med Bit som gör det. När man pratar hela minnesstickor så är Byte den självklara enheten. Annars skulle man också kunna anta att du pratar om något som påminner om en tavelram med 8 GB, eftersom RAM är en förkortning och självklart skrivs med versaler

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Värdelöst om det är quad channel och vill utnyttja bandbredden, måste man köpa alla stickor på en gång, dvs sämre möjlighet att addera efteråt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

PCI Express 2.0??

Ifrån PCH ja, men gen 3 kommer direkt ifrån CPU.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Så dom ligger inte efter vad gäller antal kärnor på serversidan.

Men vad gäller deras desktop/laptop processorer så ligger dom efter mobiltillverkarna vad gäller antal kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänk lite, om alla USB-portar var USB3 så fick man offra fler PCIe-linor för något typ en person i hela världen skulle ha nytta av. Den personen kan nu köpa ett PCIe-instickskort och därmed även lösa sitt problem med endast 6 USB3-portar. Kan du ens komma på ett användarfall där 6 USB3 portar blir en flaskhals?

Att man valt 8 USB2 är nog för det är antalet man kan packa in på en x1 PCIe 3.0 lina.

Om du hade tänkt efter lite själv, så hade du insett att det här är ett entusiast-serie som i sig är riktad till en smal och dedikerad målgrupp med gott om pengar som är ute efter det bästa av det bästa. Om det sen är många eller få som har nytta av det spelar ingen större roll. Personligen är 6st USB3 ok för min del.

I övrigt är Haswell-E den första entusiast-serien där de har inbyggt USB3-stöd (Ivy Bridge-E/X79 har det inte). Så det är ett steg framåt att Intel faktiskt har inbyggt stöd för USB3 (man slipper tredjeparts kretsar för det).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Så dom ligger inte efter vad gäller antal kärnor på serversidan.

Men vad gäller deras desktop/laptop processorer så ligger dom efter mobiltillverkarna vad gäller antal kärnor.

För säkert femtioelfte gången, det är slöseri med pengar att släppa konsumentorienterade processorer med många kärnor för att de inte går att använda. En av få saker som är vanligt förekommande bland vanliga användare som kan parallelliseras kraftigt är konvertering av h.264. Fast det görs väldigt väldigt mycket effektivare med dedikerad hårdvara som till exempel Nvidia nu har eller som Intel redan har haft ett tag i form av Quick Sync. Att slänga mängder av transistorer på extra kärnor gör processorerna bara dyrare.

Angående åtta kärnor ARM så är det en tämligen korkad idé och de som håller på med utveckling av appar skakar på huvudet och undrar vad Samsung håller på med när de släpper åtta kärnor. Att köra parallellsierat på en ARM-plattform är ännu svårare än på en "vanlig" dator. Vidare är det lite missvisande att säga att de kör åtta kärnor då det handlar om big.LITTLE, alltså en uppsättning starka kärnor och en uppsättning klena så man ska kunna spara ström.

För de som faktiskt kan kan använda flera kärnor för mer än att förstora sin e-penis så finns som sagt Xeon. Det är inga större problem att få tag på dem även för en privatperson. Senast jag kollade var det inte så fasligt dyrt att köpa moderkort och processorer för dubbla socklar. Du kunde få tag på två fyrkärniga processorer till ungefär samma pris som deras sexkärniga i7 kostade när jag kollade för ett tag sedan. Vet inte hur priserna har ändrats sen dess.

Här har du processorer med sex till tolv kärnor. Bara att köpa.
https://www.komplett.se/intel-xeon-e5-2695-v2/795310#!tab:ext...
https://www.komplett.se/intel-xeon-e5-2660-v2/795314#!tab:ext...
https://www.komplett.se/intel-xeon-e5-2650-v2/795315#!tab:ext...
https://www.komplett.se/intel-xeon-e5-2620-v2/795322#!tab:ext...
Om jag inte läst helt snett borde alla CPUer i den listan dessutom stödja dubbla socklar så du kan köra två av dem på samma moderkort.

Skrivet av Buio:

Om du hade tänkt efter lite själv, så hade du insett att det här är ett entusiast-serie som i sig är riktad till en smal och dedikerad målgrupp med gott om pengar som är ute efter det bästa av det bästa. Om det sen är många eller få som har nytta av det spelar ingen större roll. Personligen är 6st USB3 ok för min del.

I övrigt är Haswell-E den första entusiast-serien där de har inbyggt USB3-stöd (Ivy Bridge-E/X79 har det inte). Så det är ett steg framåt att Intel faktiskt har inbyggt stöd för USB3 (man slipper tredjeparts kretsar för det).

Fast Haswell-E är inte riktad till en smal målgrupp av entusiaster. Den är riktad till en bred målgrupp av serverar och arbetsstationer. Det är det den är utvecklad för. Sen släpps några strypta modeller för konsumentmarknaden som extremsegmentet men det är inte det de är utvecklade för. Så allt du ser i Haswell-E är designat specifikt för Xeon. Sedan tejpar man på lite konsuemntgrejer i moderkorten och tar bort lite serverspecifika saker som möjligheten för flera socklar och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast Haswell-E är inte riktad till en smal målgrupp av entusiaster. Den är riktad till en bred målgrupp av serverar och arbetsstationer. Det är det den är utvecklad för. Sen släpps några strypta modeller för konsumentmarknaden som extremsegmentet men det är inte det de är utvecklade för. Så allt du ser i Haswell-E är designat specifikt för Xeon. Sedan tejpar man på lite konsuemntgrejer i moderkorten och tar bort lite serverspecifika saker som möjligheten för flera socklar och så vidare.

Ja, det är en del av problemet, att Intel är lata eftersom de inte har någon konkurrens i det segmentet. Ändrar det på vad jag skrev? Nepp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Ja, det är en del av problemet, att Intel är lata eftersom de inte har någon konkurrens i det segmentet. Ändrar det på vad jag skrev? Nepp.

Det handlar inte om lathet. Det är ekonomiskt vansinne att designa processorer specifikt för entusiaster. Det är noll och inget med AMD att göra. Bulldozer var också en serverprocessor som även släpptes till konsumentmarknaden. Att utveckla processorer är svindyrt och de måste få igen pengarna. Intel tillverkar till exempel bara fyra processorer med Ivy Bridge. Resten är bara binning. Hoppar vi tillbaks till Sandy Bridge så var det väl bara totalt fem olika CPUer utspridda på alla plattformar, inklusive Sandy Bridge-E.

Jag tror inte att entusiaster är villiga att betala den extra kostnaden för att utveckla speciella processorer för dem. Att ta bort saker är väldigt billigt, speciellt om det är relaterat till binning. Att ha olika designer är dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det handlar inte om lathet. Det är ekonomiskt vansinne att designa processorer specifikt för entusiaster. Det är noll och inget med AMD att göra. Bulldozer var också en serverprocessor som även släpptes till konsumentmarknaden. Att utveckla processorer är svindyrt och de måste få igen pengarna. Intel tillverkar till exempel bara fyra processorer med Ivy Bridge. Resten är bara binning. Hoppar vi tillbaks till Sandy Bridge så var det väl bara totalt fem olika CPUer utspridda på alla plattformar, inklusive Sandy Bridge-E.

Så var någonstans sitter då USB3-designen, är det i CPU:n eller i chipsetet? Ta t.ex. X79, baseras den på ett serverchipset eller en konsumentversion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan.

Äntligen ska Intel lansera en åtta kärnig processor, känns väldigt sent då;
- AMD redan haft åtta-kärniga processorer länge nu.
- Sun hade 8 kärnor med UltraSPARC T1 sedan 2005.
- IBM hade 8 kärnor med POWER7 sedan 2010.

Även mobiltillverkarna på senaste kommit med 8 kärnor innan Intel.
- Samsung har haft 8 kärnor på Exynos 5 Octa baserad på big.LITTLE arkitekturen.
- MediaTek har Octa-Core 6592 som har 8 kärnor.
- Qualcomm har Snapdragon 615 som har 8 kärnor.

Intel, vad håller ni med? Sluta sova, ni hamnar bakom!

Fast intel kärnor jobbar ju nästan dubbelt så effektivt som alla andras. Kvalitet före kvantitet.
En 8Kärnig Intel med HT är mums mums.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Så var någonstans sitter då USB3-designen, är det i CPU:n eller i chipsetet? Ta t.ex. X79, baseras den på ett serverchipset eller en konsumentversion?

Vad spelar det för roll. Läste du vad Virtual Void skrev? Vad tror du de som köper de här plattformarna prioriterar? För att fylla ut resten av portarna med USB 3.0 hade du behövt offra 7 lanes PCIe av de totalt 40 som finns tillgängliga. Det betyder att du inte kan köra 16+16+8 längre. Så vad tror du folk som köper en entusiastplattform har mest nytta av? Möjligheten till mer än två grafikkort, som i princip har varit den enda anledningen att köpa s2011 istället för s1150 eller s1155, eller möjligheten att köra fler än sen USB 3.0 USB-minnen samtidigt? Tror du folk hade blivit glada om en av tre PCIe x16-portar försvann från moderkortet bara för att ersättas av fler USB?

Tillgänglig bandbredd är inte oändlig. Man måste alltid göra avvägningar över hur den ska fördelas på olika saker. När vi får nästa stora kapacitetsökning med PCIe 4.0 kan vi nog se fler USB 3.0 för antalet lanes brukar vara samma för de olika plattformarna medan bandbredden per lane dubblas. Fram tills dess får du köpa ett PCIe-kort för alla dina extra USB 3.0.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så dom ligger inte efter vad gäller antal kärnor på serversidan.

Men vad gäller deras desktop/laptop processorer så ligger dom efter mobiltillverkarna vad gäller antal kärnor.

Ingen normal användare har i de allra flesta användningsfallen någon nytta av flera kärnor på sin telefon, och för de flesta så räcker nog två stycken kärnor väldigt fint till (en kärna för att köra shell eller huvudapp, och den andra kärnan för att köra eventuella bakgrundstjänster).

Redan fyra stycken likvärdiga kärnor i telefoner börjar att bli slöseri och onödig "waste" i de allra flesta fallen.

1. Lite nyfiken; vad skall du personligen ha för nytta av att ha 8 kärnor på din desktop? Vet att det finns några vettiga användningsområden, varav jag själv är intresserad av några, men vill veta just ditt då du verkar att brinna så starkt för detta.

2. Ännu mer nyfiken på vad du skall ha 8 likvärdiga kärnor till i din telefon? Ser inte någon som helst användningsfall för detta (bara galet). Renderar du filmer i din telefon när du sitter på bussen eller?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Ingen normal användare har i de allra flesta användningsfallen någon nytta av flera kärnor på sin telefon, och för de flesta så räcker nog två stycken kärnor väldigt fint till (en kärna för att köra shell eller huvudapp, och den andra kärnan för att köra eventuella bakgrundstjänster).

Redan fyra stycken likvärdiga kärnor i telefoner börjar att bli slöseri och onödig "waste" i de allra flesta fallen.

1. Lite nyfiken; vad skall du personligen ha för nytta av att ha 8 kärnor på din desktop? Vet att det finns några vettiga användningsområden, varav jag själv är intresserad av några, men vill veta just ditt då du verkar att brinna så starkt för detta.

2. Ännu mer nyfiken på vad du skall ha 8 likvärdiga kärnor till i din telefon? Ser inte någon som helst användningsfall för detta (bara galet). Renderar du filmer i din telefon när du sitter på bussen eller?

mvh,
martin

Jag håller helt med om att åtta kärnor i en mobil är onödigt mycket, och antagligen kommer underanvändas, och att färre kärnor med högre IPC vore att föredra.

Jag påpekar bara ironin att det gått så långt att mobila processorer har fler kärnor än desktop processorer. Det är ju absurt att desktop processorer har färre kärnor än processorer för mobila plattformar.

Jag argumenterar för att desktop processorer borde ha fler kärnor än mobila processorer. Mest för att det är illa att mobila processorer har fler kärnor och att jag tycker utvecklingen ska gå framåt och inte hamna bakom mobila processorer, än att jag har något verkligt behov.

Ibland kör jag virtuella maskiner, ibland kompilerar jag saker, men använder sällan mina fyra kärnor.