Permalänk
Medlem

Beräkningsdator

Hej,

Tänkte visa upp en beräkningsdator som jag byggt till en kund.

Syftet med datorn är att köra cpu- och minnesintensiva programvaror.
För den som är nyfiken så heter några av programvarorna PSCAD och DIgSILENT Power Factory.

Några av kraven från kund:

Rackmonterad dator placerad i serverrum
1 st lämplig Intel Xeon processor (programvarorna stödjer inte dubbla CPU 'er, däremot används flera trådar)
Windows 7 64-bit
Windows fjärrskrivbord (RDP) för kollegor, dock ej samtidiga sessioner (pga. licenser/hårdvarulås till mjukvarorna)
Budget: ej över ca 20 000 kr ex.moms.
Total kostnad för kund: ca 16 000 kr ex. moms. (hårdvara)

En jämförelse mellan deras vanliga kontorsdatorer och beräkningsdatorn är följande:
"Vanlig dator" (typ core i5, 8 GB Ram): Simuleringstid på 10 timmar
Beräkningsdatorn ovan: Simuleringstid på 6 timmar

Riktigt bra resultat tycker både jag men framförallt kunden!

Komponentlista:

Chassi - Fantec TCG-4860X07-1 4U (3 st 120 mm fläktar)
Rackfäste - Fantec TC-SR26W
Nätagg - FSP650-80EGN 80+ Gold
Moderkort - SuperMicro X10SLM-F
CPU - Intel Xeon E3-1240v3 3,4 GHz
CPU-kylare - SuperMicro SNK-P0046A4
Minne - SK Hynix 8 GB DDR3 1600 UDIMM (4 st, totalt 32 GB)
SSD - Samsung 250 GB 840 Evo
HDD - Seagate Barracuda 2TB 7200 RPM (2 st i RAID1 för lagring av lokalt simuleringsdata)
OS - Windows 7 Pro 64-Bit Swe SP1

Värt att notera:

Datorn drar ca 50-60 Watt i idle och ca 120-130 Watt i full load (mjukvaran Prime95).

Ovan komponenter skulle lika gärna fungera som en klockren hemmaserver med ett HBA-kort som t.ex. IBM ServeRAID M1015 och ZFS med t.ex. FreeNas eller liknande som OS!

MVH
//Erik

Beräkningsdator

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...

Permalänk
Avstängd

Skoj!
Ett projekt helt i min smak att läsa om.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre med en tornkylare, eller det går kanske inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Skoj!
Ett projekt helt i min smak att läsa om.

Härligt!
Sjukt kul att bygga också och framförallt att kunden blev jättenöjd!

Skrivet av biorrith:

Hade det inte varit bättre med en tornkylare, eller det går kanske inte?

Stockkylaren (som Supermicro rekommenderade för denna CPU+moderkort) är fullt tillräcklig. Visst hade man kunnat ha en tornkylare (finns ju mycket plats i chassit), men CPUn ska inte överklockas (mer än vad den gör själv vid belastning såklart) och då räcker det med denna kylare. Hade det varit ett 2U chassi (lägre höjd) så hade denna precis fått plats också. Vid 1U chassin så finns det många andra cpu-kylflänsar att välja på och då sitter fläktarna lite annorlunda (det är viktigt att chassit stödjer kylare etc.).

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27

Permalänk
Medlem

Vad är tanken med just denna konfigureringen?
För runt 10-12k får man ju en HP Z, eller Dell Precision med samma konfiguration, låter i mina ögon onödigt att betala mer för ett hemmabygge Men det kanske finns någon tanke med det?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var "sweet, en renderingburk fulld med grafikkort",
men när jag såg resultatet så blev frågan snarare varför slösa 4 HE på en micro ATX maskin?

hade köpt en valfri dell/hp/supermicro maskin och fått trevlig garanti/support på köpet

men förövrigt så är det alltid kul med workstations och dylikt:P

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Vad är tanken med just denna konfigureringen?
För runt 10-12k får man ju en HP Z, eller Dell Precision med samma konfiguration, låter i mina ögon onödigt att betala mer för ett hemmabygge Men det kanske finns någon tanke med det?

Du får gärna dela med dig var du handlar Dell Precision eller HP Z med samma processor, minne, SSD m.m. för de priser du betalar
Ett krav var dock att datorn skulle vara rackmonterad. Visst, går att lösa med hyllor, men det blir bättre med riktig rackmontering med rails.
En fördel med "hyllkomponenter" är att de är enkla att byta ut och finns oftast i lager.

Skrivet av TimmyQ:

Min första tanke var "sweet, en renderingburk fulld med grafikkort",
men när jag såg resultatet så blev frågan snarare varför slösa 4 HE på en micro ATX maskin?

hade köpt en valfri dell/hp/supermicro maskin och fått trevlig garanti/support på köpet

men förövrigt så är det alltid kul med workstations och dylikt:P

Jo, jag vet... Lite onödigt stort chassi egentligen, men jag måste lyssna på vad kunden vill ha, även om jag vet att det finns bättre prylar (som inte kunden nappar på)
T.ex. som sagt 1U Supermicro-chassi med 3 års hårdvarugaranti.
Dock kan jag säga att jag tittade på 3U och 2U men valde 4U pga. att det finns fler (och billigare) nätaggregat att välja på.

Visa signatur