Minecraft-skapare lägger ned utvecklingen för Oculus Rift till följd av Facebooks förvärv

Permalänk
Medlem

Hatten av till Notch!

Gillar Markus, han kanske inte använder de mest finslipade forumleringarna, men jag tycker i alla fall att det gör honom allt mer äkta och pålitlig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Det är väl lätt att göra så när man drar in ett par hundra miljoner i vinst varje år. Om han vore mer pressad rent ekonomiskt skulle han säkert utveckla till Oculus.

Hade han varit pressad rent ekonomiskt så hade han aldrig ens lagt ner någon energi alls på en ej etablerad marknad som Oculus rift förtillfället är.

Idag vet vi faktiskt inte hur detta kommer slå igenom, det kanske slår igenom hårt och blir en enorm plattform, men är man pressad ekonomiskt har man inte möjligheter att chansa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Ja fy, han vill inte sammarbeta med vår tids största nätverk som samlar info på dess användare i reklam syfte ( och andra?), helt rätt av notch enligt mig då facebook är skit med luddigt motiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Studsboll i glashus. Google är så mycket bättre?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Notch är fan ta mig briljant på att bränna sina broar. Haha. Men i detta fall får man hålla med han.

Jag tror dock att Facebook har varit kontakt med Mojang innan angående Minecraft och kan tänka mig att Notch känner sig lite skrämd sen det. Notch har ju också jobbat för King innan han började med Minecraft och slutligen Mojang, så han vet väl lite mer om Facebook spel än vi andra. King som känt är ju en kassako som vid det här lagt är bästa kompis med Facebook p.g.a Godiskross sagan m.m.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Scepticer:

Det känns verkligen fräscht att se någon agera utifrån sin egen uppfattning som Markus gör.

Nuförtiden verkar merparten annars agera fårskock och bara prioritera politisk korrekthet och potentiell ekonomisk avkastning...

Klart det är fräscht, i alla andra fall så går ju folk bara efter pengar medans Notch faktiskt styr sitt företag efter hans egna värderingar? Det är en frisk fläkt, minst sagt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Dom orden har man hört förr.
Folk förutsåg att minecraft skulle dö inom 2 år och det är typ 4 år sedan.
Många sa runt när spelet var i alpha att det aldrig kommer bli stort och kommer dö innan det nått full release. Det säljer fortfarande och det visar vad jag vet inga tendenser att krympa.

Så länge folk tycker om att få utlopp för sin kreativa sida så kommer det att gå runt för dom.

Och en sak som om nu minecraftbubblan spricker så tvivlar jag på att Notch kommer krympandes någon stanns alls. Han har något som största flertalet inte verkar ha eller ens veta vad det är, principer och dom kommer hindra honom från att krypa någon stanns.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

jaha,vad är det som är så fel med att dom ska köpa den då?
suck,den här minecraftsnubben...
men att ha en facebook app,och facebooksida,det har han inget emot?
och vadå "dunkla syften",allting i ett kontrakt står klart och tydligt.
tycker han försöker vara sådär "underdog"-aktig.

aja,hans val.
jag använder ändå inte minecraftspelen

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Snusfri
Skrivet av RainesX:

Dom orden har man hört förr.
Folk förutsåg att minecraft skulle dö inom 2 år och det är typ 4 år sedan.
Många sa runt när spelet var i alpha att det aldrig kommer bli stort och kommer dö innan det nått full release. Det säljer fortfarande och det visar vad jag vet inga tendenser att krympa.

Så länge folk tycker om att få utlopp för sin kreativa sida så kommer det att gå runt för dom.

Och en sak som om nu minecraftbubblan spricker så tvivlar jag på att Notch kommer krympandes någon stanns alls. Han har något som största flertalet inte verkar ha eller ens veta vad det är, principer och dom kommer hindra honom från att krypa någon stanns.

Han skulle aldrig släppa Minecraft till Xbox sa han, sen kröp han tillbaka och gjorde det..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Han skulle aldrig släppa Minecraft till Xbox sa han, sen kröp han tillbaka och gjorde det..

Det han sa vad jag minns att han vägrade göra det xboxexklusivt och vägrade ta emot pengar av microsoft för att göra det och så länge dom kraven fanns så skulle han inte släppa till Xbox.

Att få ut det till mobil och konsol sa han tidigt att det kunde bli en verklighet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Notch är fan ta mig briljant på att bränna sina broar. Haha. Men i detta fall får man hålla med han.

Jag tror dock att Facebook har varit kontakt med Mojang innan angående Minecraft och kan tänka mig att Notch känner sig lite skrämd sen det.

Skrämd? Han är redan idag en miljadär.

Och "bränna broar"? Notch har något som kallas principer och ryggrad, inte för att du skulle förstå vad det är.

Notch ser VR som något värt att stötta för teknikutvecklingens skull, något han klargjorde väldigt tydligt. Varför skulle han vilja se VR kapas av företag som Facebook som har en affärsidé att utrota integritet och sälja alla människors privatliv till högstbjudande.

Igen, något du inte verkar förstå. Du kanske signar upp dig på spam listor på eget bevåg, med tanke på hur du argumenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Ja fy, han vill inte sammarbeta med vår tids största nätverk som samlar info på dess användare i reklam syfte ( och andra?), helt rätt av notch enligt mig då facebook är skit med luddigt motiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att du glömde bort google där , Facebook det näst största nätverk som samlar info om dess användare, i reklam syfte.
(ursäkta petigheten)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hur man än vrider och vänder på det, och oavsett vad man tycker om Notch's åsikter så tycker jag att det är uppfriskande med folk som vågar stå för sina åsikter oavsett vad de stora drakarna gör.

Tänk om det fanns mer människor som verkligen vågade stå och agera för sina åsikter.

Att folk tycker det är löjligt eller barnsligt kan jag verkligen inte förstå, jag tycker att det är starkt och modigt, speciellt i dagens samhälle där alla som tycker "olika" direkt får hela världens ögon på sig.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att de ska bekräfta detta på Minecrafts Facebooksida.
https://www.facebook.com/minecraft

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Våga vägra facebook! Helt rätt imo!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Hur man än vrider och vänder på det, och oavsett vad man tycker om Notch's åsikter så tycker jag att det är uppfriskande med folk som vågar stå för sina åsikter oavsett vad de stora drakarna gör.

Tänk om det fanns mer människor som verkligen vågade stå och agera för sina åsikter.

Att folk tycker det är löjligt eller barnsligt kan jag verkligen inte förstå, jag tycker att det är starkt och modigt, speciellt i dagens samhälle där alla som tycker "olika" direkt får hela världens ögon på sig.

Håller med om att det är bra att han gör vad han tycker är rätt. Men kom igen hur är detta modigt, det är inte som han går emot strömmen. Ungefär lika modigt som att hata Microsoft, EA och dyrka valve.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

Snyggt Notch! Våga vägra Skräpbook.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är möjligt att han redan hade lagt ner planerna men såg ett gyllene tillfälle att få uppmärksamhet via en kontrovers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Skrämd? Han är redan idag en miljadär.

Och "bränna broar"? Notch har något som kallas principer och ryggrad, inte för att du skulle förstå vad det är.

Notch ser VR som något värt att stötta för teknikutvecklingens skull, något han klargjorde väldigt tydligt. Varför skulle han vilja se VR kapas av företag som Facebook som har en affärsidé att utrota integritet och sälja alla människors privatliv till högstbjudande.

Igen, något du inte verkar förstå. Du kanske signar upp dig på spam listor på eget bevåg, med tanke på hur du argumenterar.

Var någonstans i mitt inlägg skrev jag ett argument? Iallafall.
Du missförstår mig, för du och jag 'argumenterar' för samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår absolut hans beslut om att inte vilja fortsätta nu när Facebook är inblandade.

Jag förstår däremot inte hyllningarna och klapparna på hans axel om hur jävla modigt det var att säga nej genom ett lite småbarnsligt twittermeddelande.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Snart dags att öppna en onlineshop och sälja foliehattar, det verkar som det finns efterfrågan.

Ta en chillpill och se på när Oculus kan utveckla egen teknik nu när de har miljarders på banken. VR to the moon!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket företag Facebook är har man all rätt att vara orolig.
Även om dom säger att inget ska ändras så kan man inte lita på det.
Om allt går rätt till är dock detta bra för Oculus VR. Men jag tvivlar på att Facebook inte kommer lägga näsan i blöt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd

Han vill väl tro att han har någon kraft och dummar sig u huvudet,
jävla pajas. Jag ser Facebook som väldigt seriöst företag

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Markus Persson sa också
" Missförstå mig inte, VR är inte dåligt för socialt [spelande]. Faktum är att jag tror att den sociala biten kan bli den största delen av VR. Att kunna sitta i ett virtuell vardagsrum och se din väns avatar? Jobbmöten? Virtuella biografer där du verkligen kan känna att du ser på en film med en vän sju tidszoner ifrån dig? Men jag vill inte arbeta med det sociala, jag vill jobba med spel."

Jag förstår också att utvecklare avskräcks, det gör jag också.
Men samtidigt, detta kan bli ett ordentligt skjut för Oculus

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller på att Oculus Rift fick en investerare som Facebook. Har ni några konkreta argument för att det är dåligt?

Jag ser än så länge bara fördelar och detta känns som rätt väg att gå för att få ut produkten så snabbt som möjligt.

Att Markus gnäller är knappast förvånande. Han fiskar efter uppmärksamhet och nappade gjorde många...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

facebook är inte bara en sida där du kan skaffa ett konto o skriva o ha dig, fb idag är ett företag. inte bara en sida längre. precis som google mfl. och att dom köper upp detta är ju inge fel, dom har pengarna..så dom tar väl säkert över allt folk som håller på med det och utvecklar det, dom vill bara vara med inför framtiden, för om det blir en stor hit så kommer dom tjäna massa cash, dom kommer få tillbaka det dom köpte det för. utan att ens behöva lägga sig i hur det utvecklas. hur smart som helst,

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Ni som gnäller på att Oculus Rift fick en investerare som Facebook. Har ni några konkreta argument för att det är dåligt?

Jag ser än så länge bara fördelar och detta känns som rätt väg att gå för att få ut produkten så snabbt som möjligt.

Att Markus gnäller är knappast förvånande. Han fiskar efter uppmärksamhet och nappade gjorde många...

Till att börja med så har inte Facebook gett Oculus 2 miljarder dollar för utveckling som vissa verkar tro..

De har köpt OR för 2 miljarder dollar vilket direkt ger ett krav på att tjäna minst 3-4 miljarder dollar för att få tillbaka satsad investering med vinst.

Redan där börjar nog kalkylerna svaja om de ska hålla samma slutpris till kund.

Sedan älskar FB likt Google att spara allting om ditt liv, så ogillar man att allt man gör registreras i en databas i USA så är affären negativ.

En bonusgrej är att vissa ogillar iden med att dra en kickstarter för att sen sälja av direkt det börjar gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Han vill väl tro att han har någon kraft och dummar sig u huvudet,
jävla pajas. Jag ser Facebook som väldigt seriöst företag

Trolle på loftet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Han är redan mångmiljonär så det är knappast troligt.

Du uppför dig som en översittare som bara vill att alla skall följa "mainstream".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ni som gnäller på att Oculus Rift fick en investerare som Facebook. Har ni några konkreta argument för att det är dåligt?

Jag ser än så länge bara fördelar och detta känns som rätt väg att gå för att få ut produkten så snabbt som möjligt.

Att Markus gnäller är knappast förvånande. Han fiskar efter uppmärksamhet och nappade gjorde många...

Risken kommer i viljan att skapa spel med stöd for just Oculus. Som exempelvis Notch nu gör. När Oculus bara var Oculus finns det ett större incitament för alla utvecklare att satsa på den. Inget konkurrenshot eller konstiga intressekonflikter. Nu när Facebook äger Oculus, tror du Google är lika sugna på att utveckla?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Håller med om att det är bra att han gör vad han tycker är rätt. Men kom igen hur är detta modigt, det är inte som han går emot strömmen. Ungefär lika modigt som att hata Microsoft, EA och dyrka valve.

Det är modigt p.ga. att han säger vad han tycker, oavsett resultat. Och då menar jag inte just endast i detta fall.