Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tanken var att recensionen skulle varit ute för drygt två veckor sedan. Åkte på en dunderförkylning och har t.o.m. var sjukskriven, vilket ledde till att mitt testschema gick i spillror. Sista andetaget för Dell Venue 11 Pro (5130 och 7130) nu i alla fall, recensionen borde vara ute inom de kommande dagarna!

Passar på att ta lärdom av den här incidenten och ska framöver försöka att inte lova för mycket om kommande tester.

Ingen fara. Du behöver inte be om ursäkt för att du "lovat för mycket".

Ser fram emot den. Skall bli riktigt kul att läsa, trots att jag redan köpt den.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

För tung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

För tung.

Nej

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Har haft min Dellpenna i 5 dagar och den fungerar bra för att skriva/rita i pdf:er, OneNote, Word, Excel och Powerpoint.
Dock ganska stum att skriva med och inte speciellt bra på olika tjocklekar på linjer med att variera trycket av pennspetsen mot skärmen i ovanstående program.
Ett program där pennan fungerar utmärkt med bl.a. tryckkänslighet är Artrage.
Windows Freshpaint fungerar inte alls med pennan, men Paint fungerar fast utan tryckkänslighet.
Så problemet med tryckkänsligheten i pennspetsen verkar vara ett mjukvaruproblem.
Hittills har pennspetsen inte trillat av vilket var ett problem med den första omgången pennor.
Då jag använder den mest för anteckningar i OneNote och på Pdf:er så är pennan OK.
Men ett stöd för Wacom pennor hade varit mums.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa tangentbordsdockan ändå. Blir ju rätt begränsat med ett löst mobilt tangentbord eftersom det t ex blir svårt att ha datorn på en buss eller i sängen mm. Fortfarande rätt sur att dom inte drog in bakgrundsbelysning i tangentbordet när dom ändå höll på. Sammanlagda vikten på 1.5 kg motsvarar ju en ultrabook på 13 tum. Här är det mindre skärm men du får å andra sidan ett extra batteri i enheten.

Nu till min fråga. Vad tycker ni om kvalitén ni som köpt? Känns det som en riktig ultrabook och kommer den hålla ihop bra och kännas solid? Syftar mest på fästanordningen och gångjärnen.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Funderar på att köpa tangentbordsdockan ändå. Blir ju rätt begränsat med ett löst mobilt tangentbord eftersom det t ex blir svårt att ha datorn på en buss eller i sängen mm. Fortfarande rätt sur att dom inte drog in bakgrundsbelysning i tangentbordet när dom ändå höll på. Sammanlagda vikten på 1.5 kg motsvarar ju en ultrabook på 13 tum. Här är det mindre skärm men du får å andra sidan ett extra batteri i enheten.

Nu till min fråga. Vad tycker ni om kvalitén ni som köpt? Känns det som en riktig ultrabook och kommer den hålla ihop bra och kännas solid? Syftar mest på fästanordningen och gångjärnen.

Fästen och liknade tycker jag känns gedigna. Skulle inte säga att det blir riktigt samma sak som en ultrabook då tangentbordet/pekplattan håller helt OK kvalité, men man kommer inte upp till de lite bättre ultrabook-modellerna på denna punkt. Man kommer i.o.f.s inte upp till priset av en bra ultrabook heller!

Finns ju å andra sidan inte någon ultrabook som matchar batteritid på V11P+tangentbordsdocka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fästen och liknade tycker jag känns gedigna. Skulle inte säga att det blir riktigt samma sak som en ultrabook då tangentbordet/pekplattan håller helt OK kvalité, men man kommer inte upp till de lite bättre ultrabook-modellerna på denna punkt. Man kommer i.o.f.s inte upp till priset av en bra ultrabook heller!

Finns ju å andra sidan inte någon ultrabook som matchar batteritid på V11P+tangentbordsdocka.

Ok tack för svar. Dustin säljer tangentbordsdockan för 1200:- nu så den har gått ner lite mot det som Dell listade den för i början.

Måste nog bli en sån, har man lagt 4500:- så kan man gott lägga drygt 1000:- till

Måste säga att jag är inte helt förtjust i surfplattekonceptet. Känner mig handikappad utan tangentbord. Älskar dock när man slipper fläkt och det är tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fått tillhörande mobila tangentbord nu och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Funkar bra och ser bra ut. Ser ut att ha bra kvalitet och gångjärnen och fästanordningen känns mycket gedigen. Med min amatörerfarenhet från bärbara datorer så funkar och ser den ut precis som en ultrabook. Tyngre för motsvarande storlek men å andra sidan väldigt bra batteritid som man inte får med någon annan lättare ultrabook.

Det jag saknar är ju bakgrundsbelysning på tangenterna. Lite dåligt att det inte finns, eftersom typ alla har det idag. Men förhoppningsvis lyser skärmen upp tangenterna såpass så man ser vad man skall skriva

Visa signatur

Permalänk

Precis när jag fick hem mitt platta hatade jag den, nu när jag haft den i ca 10 dagar börjar jag gilla den mer och mer, men det är några småsaker jag stör mig på fortfarande.

Jag kör nästan aldrig med appar (det finns ju inga bra förrutom Hyper) utan jag går direkt till desktop, problemet med det är att om jag ska surfa, byta namn på en fil etc. så kommer inte tangentbordet upp ut av sig själv utan jag måste trycka på tangentbordsknappen, går det att lösa?

Sen undrar jag om nån testat en penna till denna platta? Det är ganska lite att trycka på vissa gånger har jag märkt , vad kostar en penna och var köper man dom? Kan en Adonis Jot Pro funka bra? http://www.adonit.net/jot/pro/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Sen undrar jag om nån testat en penna till denna platta? Det är ganska lite att trycka på vissa gånger har jag märkt , vad kostar en penna och var köper man dom? Kan en Adonis Jot Pro funka bra? http://www.adonit.net/jot/pro/

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Tillbeh%C3%B6r_...

Permalänk
Relik 📜

Lite nyfiken på hur ni andra upplever er platta nu efter att ha haft den ett tag.

Jag köpte min 5130 i december med leverans i januari. Jag har använt den mer eller mindre dagligen sedan dess, ofta många timmar i sträck med eller utan tangentbord. Mjukvarornas brister åt sidan, just nu är det tre rena produktfel som jag fokuserar på.

Jag hade som vissa kanske minns problem med touchpanelen och fick plattan servad med ny skärm som resultat. Det hjälpte delvis, men ursprungsproblemed med "multitryckningar" finns fortfarande kvar i perioder - extremt irriterande, speciellt då det mer eller mindre eliminerar nyttan med skärmtangentbordet.

Förutom det har min volymknapp mer eller mindre gett upp. Den kändes lite intryckt efter servicen, och nu går det inte att få reaktion utan en jädra massa vilja. Går ju att justera i mjukvaran givetvis, men vill att knappen ska fungera.

Senaste problemet är att trådlösa nätverket och tillhörande Bluetooth sproadiskt börjat dö. Har testat upp/nedgradera mjukvara utan resultat, mitt i en surfsession kan det bara lägga av och efter det inte hitta några nätverk eller låta tangentbordet fungera.

Jag kontaktade Dell idag, och de ville att jag skulle testa en återställning. Jag är till 99,9 % säker på att det inte kommer hjälpa, speciellt inte mot touchproblemet, men kommer göra ändå för att tillmötesgå supporten. Det är ju sjukt jobbigt dock, speciellt eftersom det tar hundra år att få in alla uppdateringar igen. Efter det väntar ytterligare en service och tid utan plattan.

Summa summarum är jag besviken på mitt köp, och kommer plattan tillbaka med defekter kommer jag försöka häva affären. Jag hade planer på att sälja den vidare, men känner att jag inte kan göra det med problemen som finns. Många här verkar ju toknöjda, men läser man på Dells forum inser man snabbt att jag inte är ensam med varken skärm- eller wifiproblem. Kvaliteten brister helt enkelt, och i dagsläget rekommenderar jag spekulanter att titta på annan produkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har också haft min 5130 sedan januari.
Har dock inga av dina problem utan en väl fungerande surfplatta.
Hade i början problem med dålig styrka för wifin, detta försvann med program uppdateringar.
Är nöjd med min platta och använder den dagligen😏

Permalänk
Medlem

Sitter på en Dell Venue 8 Pro och är sjukt nöjd. Var lite batteriproblem i början men efter uppdatering till senaste bios är allt kanon.

Det enda man överhuvudtaget skulle kunna klaga på i min situation är Windows 8, det är inte perfekt, men samtidigt är det väldigt skönt att kunna använda en tablet i windowsmiljö. Så det är både plus och minus där.

Köpte denna billigt från USA. 2000kr inkl frakt och till. Helt ny.

Ska köra denna tills det kommer lite vettigare plattor med lite mer RAM, riktig SSD och bättre upplösning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sitter på en Dell Venue 8 Pro och är sjukt nöjd. Var lite batteriproblem i början men efter uppdatering till senaste bios är allt kanon.

Det enda man överhuvudtaget skulle kunna klaga på i min situation är Windows 8, det är inte perfekt, men samtidigt är det väldigt skönt att kunna använda en tablet i windowsmiljö. Så det är både plus och minus där.

Köpte denna billigt från USA. 2000kr inkl frakt och till. Helt ny.

Ska köra denna tills det kommer lite vettigare plattor med lite mer RAM, riktig SSD och bättre upplösning.

Har inte haft och upplever inga problem med min Dell Venue 11 Pro.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Har två problem med min V11P, "Panel Self Refresh" lär fortfarande vara avslaget + det verkar som "connected standby" (eller vad det heter numera) ibland misslyckas att aktiveras vilket slutar med att batteriet dör på efter ca ett dygn även om plattan ligger i vila.

Annars är jag fortfarande riktigt nöjd och kör man IE11/ModernUI sida vid sida med Safari på iPad4/iOS7 så går det inte att ta miste på att iPad:en må vara bra men den är definitivt inte lika rapp och scrollar inte sidor lika mjukt som V11P.

Har till slut också koppla kreditkortet till mitt Marketplace-konto, löser definitivt inte bristen på appar fullt ut men finns faktiskt ett och annat spel som är helt OK även för Windows/ModernUI!

Att använda V11P som "laptop" har dock inte gått rikligt så bra jag hoppats (har tangentbordsdockan med batteri), har faktiskt en fungerande Linux körandes under virtualbox under Win8.1. Gett Linux 768MB vilket är mer än nog när man kör server-varianten (använder CygWin-terminalen + SSH) men det förstärker verkligen det största problemet med denna enhet som "laptop": 2GB RAM är för lite! Så senaste jobbresan (som gick till silicon valley ) slutade ändå med att jag släpade med min 15" laptop som i.o.f.s. bara väger 1.9kg men den är fortfarande skrymmande och helt oanvändbar i monkey-class (ekonomiklass) på ett flygplan.

64GB eMMC är ett långt mindre problem än 2GB RAM, framförallt sedan jag stoppade in ett 64GB minneskort. Tycker inte heller hastigheten på eMMC är något problem alls, visst är det långsammare än min laptop med 2 st SATA3 SSDer men eMMC är fortfarande eoner mycket bättre än den hastighet man får med mekanisk disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜

Härligt att hör att det går bättre för er än för mig! Kanske ska pressa Dell om att få en helt ny platta istället, min verkar onekligen ha fler slumpmässiga bekymmer än snittet.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Det här är inte lätt inte, den här plattan är verkligen vad jag vill ha på alla möjliga sätt specifikationsmässigt men problemen är ju vad som gör mig osäker...
Det får nog bli att köpa en ändå och hoppas att Dell står bakom en om man får problem för det här är ändå plattan för mig.

Skrivet av emilakered:

Härligt att hör att det går bättre för er än för mig! Kanske ska pressa Dell om att få en helt ny platta istället, min verkar onekligen ha fler slumpmässiga bekymmer än snittet.

Hur har det gått med plattan sedan du senast postade, Emil?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sisyfos:

Hur har det gått med plattan sedan du senast postade, Emil?

Inget vidare, kort och gott. Har ett pågående och väldigt struligt ärende hos Dell, får återkomma mer när det är slutfört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har eventuellt också fått problem med min VP11, dessvärre. Den har börjat att bete sig väldigt konstigt vid laddning. I synnerhet när jag har dockan inkopplad också men den beter sig konstigt i vilket fall. Står att den laddar men den blir aldrig färdig. Just nu står indikatorn på ca 84% och den har laddat halva dagen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Har eventuellt också fått problem med min VP11, dessvärre. Den har börjat att bete sig väldigt konstigt vid laddning. I synnerhet när jag har dockan inkopplad också men den beter sig konstigt i vilket fall. Står att den laddar men den blir aldrig färdig. Just nu står indikatorn på ca 84% och den har laddat halva dagen

Hej shogun-r

Har du prøvet at opdatere din BIOS? Det kan nemlig muligvis hjælpe: http://dell.to/1pLmReo

Hvis der stadig er problemer efter opdateringen, så prøv at kør en PSA for at teste for eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo'et), herefter skal du vælge "Diagnostics".

Send mig gerne eventuelle fejlkoder & servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Relik 📜

Eftersom flera hört av sig och undrat över mitt ärende bjuder jag på en kort sammanfattning.

Min platta blev som tidigare sagt felanmäld igen. Dels bråkade fortfarande touchpanelen, dels började trådlösa nätverket bugga och fysiska volymknappen slutade fungera. Något gick dock snett internt med ärendet vilket gjorde att det drog ut på tiden flera veckor utan att plattan ens kom iväg, trots upprepade kontakter från min sida. Till slut tröttnade jag och lyckades få Dell att genomföra ett återköp av produkten istället.

Summa summarum var speciellt Jonatan på Dells tekniska support och Karina här på forumet jättetrevliga, men reparationsärendet totalt gick inget vidare. Jag antar och räknar med att Dell försöker reda ut internt vad som gick snett så liknande saker inte uppstår i framtiden.

Med anledning av detta skjuter jag ut mig från tråden så att säga, svårt att bidra utan produkten i fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej shogun-r

Har du prøvet at opdatere din BIOS? Det kan nemlig muligvis hjælpe: http://dell.to/1pLmReo

Hvis der stadig er problemer efter opdateringen, så prøv at kør en PSA for at teste for eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo'et), herefter skal du vælge "Diagnostics".

Send mig gerne eventuelle fejlkoder & servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Har skickat pm till dig två gånger nu men det står inte att jag har skickat, så vet inte om du får något av mig?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Har skickat pm till dig två gånger nu men det står inte att jag har skickat, så vet inte om du får något av mig?

Hej Jesper

Jeg har fået begge beskeder, og har lige sendt dig et svar. Jeg synes vi skal tage den ind på værksted, så vi kan få kigget den grundigt igennem, og få fixet alle eventuelle problemer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Drar liv i den här gamla tråden. Verkar vara en uppdaterad modell på ingång med Core M. http://liliputing.com/2014/10/dell-giving-venue-11-pro-tablet...

Hoppas den är fläktlös. Dell verkar i övrigt inte ändrat något på designen så gamla tillbehör lär vara kompatibla.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt den nya Dell VP11 med Broadwell och M-5Y10a?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som beställt den nya Dell VP11 med Broadwell och M-5Y10a?

Väntar på version med 8gb ram. Har hållt ut nu sen windows 8 kom 2012 och väntat med att köpa en windows-platta och nu äntligen har min villkor besvarats (fläktlöshet var sista kriteriet) så lika bra att framtidssäkra ordentligt även om prisökningen aldrig är relativ. Behöver även pro-version av windows. Men känner mig riktigt peppad! Ska faktiskt använda den primärt som stationär dator men 3 enheter i 1 är guld.

En sak som känns bra är att dom verkar använda nästan identisk konstruktion, och exakt samma skärm, så barnsjukdomar är redan avklarade med generation 1 av venue 11 pro-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Väntar på version med 8gb ram. Har hållt ut nu sen windows 8 kom 2012 och väntat med att köpa en windows-platta och nu äntligen har min villkor besvarats (fläktlöshet var sista kriteriet) så lika bra att framtidssäkra ordentligt även om prisökningen aldrig är relativ. Behöver även pro-version av windows. Men känner mig riktigt peppad! Ska faktiskt använda den primärt som stationär dator men 3 enheter i 1 är guld.

En sak som känns bra är att dom verkar använda nästan identisk konstruktion, och exakt samma skärm, så barnsjukdomar är redan avklarade med generation 1 av venue 11 pro-serien.

Jo jag köpte ju en Bay Trail förra året och förutom lite småstrul som varit så tycker jag absolut att det är en bra enhet. Antar att jag för en gångs skulle hade otur + barnsjukdomar som sagt. Annars har den funkat och funkar väldigt bra. Dock kan jag ju säga att supporten på Dell har varit väldigt bra.

Frågan är bara vad man kan få för den gamla, blir till att försöka sälja den.

Apropå M Core så har jag hittat en video, och det ser ut som att den ser så gott som likadan ut som Bay Trail, ser inget av dom detaljer som föregångaren hade som avslöjade fläkt och ventilationshål. Kan ju vara lätt att missa, men försökt kolla så noga jag kan. Någon som ser något annat får gärna säga till

Trevligt att man får med 802.11AC WIFI och att det finns möjlighet till 4G. Dock så kör jag via mobilens bredband när jag behöver. Dock bör man vara garanterad bra hastighet med AC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jo jag köpte ju en Bay Trail förra året och förutom lite småstrul som varit så tycker jag absolut att det är en bra enhet. Antar att jag för en gångs skulle hade otur + barnsjukdomar som sagt. Annars har den funkat och funkar väldigt bra. Dock kan jag ju säga att supporten på Dell har varit väldigt bra.

Frågan är bara vad man kan få för den gamla, blir till att försöka sälja den.

Apropå M Core så har jag hittat en video, och det ser ut som att den ser så gott som likadan ut som Bay Trail, ser inget av dom detaljer som föregångaren hade som avslöjade fläkt och ventilationshål. Kan ju vara lätt att missa, men försökt kolla så noga jag kan. Någon som ser något annat får gärna säga till

Trevligt att man får med 802.11AC WIFI och att det finns möjlighet till 4G. Dock så kör jag via mobilens bredband när jag behöver. Dock bör man vara garanterad bra hastighet med AC.

Du köpte tangentbordsdockan också väl? Jag siktar på att köpa en sån till sommaren för kommer inte ha behov av laptopläge förrän tidigast då. Är det begränsande att den inte går att fälla tillbaka mycket? Jag är 190 så vid de flesta bord sitter jag rätt högt.

Har skärmen inga repor borde du kunna få sålt din atom-version för minst halva nypriset.

Har heller inget behov av modem, inte värt 1000 extra bara för det när man går omkring med en hotspot i mobilen hela tiden.

Jag har sett några andra hands-ons med core m-versionen och tror alla har påvisat just avsaknaden av fläkt. Går ju gladeligen ner lite i prestanda för att slippa hårföns-mardrömmen. Det enda negativa är att man inte kan byta batteri längre.

tillägg: en sak jag glömde, har sett en version av desktopdockan på dells amerikanska butik med stöd för gigabit ethernet, men den finns inte listad längre, så antingen en typo eller så är det på gång. Inte för att det är en dealbreaker med 100 men gigabit hade ju varit trevligt för att framtidssäkra. Går ju köra via USB 3 om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du köpte tangentbordsdockan också väl? Jag siktar på att köpa en sån till sommaren för kommer inte ha behov av laptopläge förrän tidigast då. Är det begränsande att den inte går att fälla tillbaka mycket? Jag är 190 så vid de flesta bord sitter jag rätt högt.

Har skärmen inga repor borde du kunna få sålt din atom-version för minst halva nypriset.

Har heller inget behov av modem, inte värt 1000 extra bara för det när man går omkring med en hotspot i mobilen hela tiden.

Jag har sett några andra hands-ons med core m-versionen och tror alla har påvisat just avsaknaden av fläkt. Går ju gladeligen ner lite i prestanda för att slippa hårföns-mardrömmen. Det enda negativa är att man inte kan byta batteri längre.

tillägg: en sak jag glömde, har sett en version av desktopdockan på dells amerikanska butik med stöd för gigabit ethernet, men den finns inte listad längre, så antingen en typo eller så är det på gång. Inte för att det är en dealbreaker med 100 men gigabit hade ju varit trevligt för att framtidssäkra. Går ju köra via USB 3 om inte annat.

Jaså kan man inte byta batteri? Vore ju synd, lite det som särskiljde denna från dom andra liknande enheterna.

För mig har det funkat bra att använda den, jag är också lång, 193 cm. Använt den både i soffa vid soffbord och vid köksbord och på bord på tåg. Sitter man i en buss kanske det är värre, men då är det rätt trångt bakåt så vet inte hur långt man får ner skärmen även om det hade gått.

Mitt intryck är att plattan, blir i stort sett som en bärbar med dockan. Ser ut som en bärbar och funkar som en bärbar. Går t ex ner i viloläge automatiskt när man stänger locket.

Det man eventuellt kan sakna är bakgrundsbelysning på tangentbordet. Lite synd att dom inte fixat detta, men skärmen lyser upp tangentbordet ganska bra när det är mörkt

Visa signatur