Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Spännande argument för att vara på en site som Sweclockers. Antar att ni lägger ett par timmar på att överklocka både CPU och GPU, spenderar lite tid på att installera alla önskade program vid en formatering för att det ska passa era behov? VLC/MPC-HC? Chrome/Firefox? Konfigurerar GPU-drivrutiner för prestanda/estetik? Snälla, att inte köra Windows8 med argumentet att ni vägrar installera ett valfritt program som löser alla problem, inkl. konfiguration som tar under 2 minuter är inget jag blir direkt imponerad av. Som sagt, på en site som sweclockers också. Antar att allt snack om "det ska fungera direkt ur boxen" innebär att ni också kör Internet Explorer, Windows Mediaplayer och sitter i WordPad också?

Inget tjaffs om att Windows8 i kombination med metro är bajs, det är vi alla överens om. Men kom igen

Är som sagt i tidigare principiellt, jag betalar inte flera hundra för en mjukvara som kräver fippel med tredjepartsbitar, för att den ska fungera nästan lika bra som en redan ägd programvara gjorde från början i detta avseendet. Att köra Windows 8 i den form den var vore för mig ett principbrott, jag vägrar köra och köpa OSet tills Microsoft fixar det. Vilket de nu verkar göra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det var faanimej på tiden, jäv nötter säger jag bara!
Man förstod verkligen inte hur "viktig" startmenyn var för än den blev stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Gamla gubbar som avskyr allt nytt? Du får nog ge kritikerna lite mer credit än så.

Sen pratar du om att du får bluescreens när du kör Windows 7. Det säger mer om dina datorkomponenter och hur du konfigurerat datorn än om Windows 7. Jag har aldrig någonsin haft en bluescreen i Windows 7 (på någon av mina maskiner) det är ett fantastiskt stabilt OS.

Vad ska jag säga, grattis att du köper och gillar en produkt som för mig ser ut som en blinkande lego-julgran från 1996. För mig och många andra som har vissa krav på funktionalitet och gränssnittsdesign så är det inte bara gnäll eller att vi är gamla gubbar. Det är att vi inser att något nytt är något nytt; antingen är det nytt och bättre eller nytt och sämre. Windows 8 GUI design är nytt och sämre.

Jag har ju haft samma komponenter både för Win 7 som Win 8, och inte konfat om något i Windows, så även om det oftast är fallet så har det inte med mina komponenter att göra.

Hur som så vill jag ändå ha ett OS som fungerar bra och kräver mindre resurser. Och jag personligen arbetar snabbare i Win 8 än i 7:an. Visst i början va det annorlunda, men lärde mig rätt snabbt och insåg att dom faktiskt tänkt till med Windows 8.

Sen när folk pratar om Aero och att det var skit att dom tog bort i 8:an så väljer jag blinkande(!?) lego-julgran från 1996 över en suddig ram runt mina fönster any time.
Men som sagt, smaken är som baken...

Det jag menade med gamla gubbar, är att det låter bara lite som "det var bättre förr..." Så ta det inte personligt, jag är en gammal gubbe jag med, men jag testar gärna något nytt och är det bättre än det gamla så fortsätter jag med det.

Debatten kan göras oändlig och i slutändan kommer folk använda det som fungerar bäst för dom, men jag tycker bara att dom som lyssnar på dom som säger att 8:an är skit och tänker: "Nä, jag tänker inte uppgradera för det är skit säger dom.." borde ge 8:an en chans. Bilda din egna uppfattning. Du kommer säkert att vara förvirrad och arg på den blinkande julgranen, men kör ett tag så kommer du säkert hänga med du med

Visa signatur

Intel Core i9 12900KF 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Då hade du garanterat åkt dit för langning

Men håller med dig. Som IT-Chef så har jag aktivt vägrat köpa datorer som inte gått nedgradera till Windows 7 (en hel del saknar officiellt stöd). Vi vill inte ha Windows 8 i vår miljö just för vi vill inte lägga pengar på att utbilda personalen i hur man kommer ifrån ModernUI. Rätt många här inne på SweC rekommenderar Start8, classic shell eller StartISBack. Men inget av de funkar i en seriös företagsmiljö. Vad fan gör jag om exempelvis Microsoft släpper en uppdatering som slår ut dessa tredjepartsprogram? Vem blir hängd tro? Det är därför man inte kör med osupportad programvara ifrån något håll. Det är också därför man är villig att betala lite extra för att kunna sova gott om nätterna.

Skönt att Microsoft lyssnat på oss företagsanvändare som sagt iallafall. Fast jag kommer verkligen inte stressa igenom något beslut i att gå över till åttan. Vi kan lika gärna vänta på nian men de är bra att Microsoft hur som helst förstår att desktop är desktop.

Instämmer till fullo.
Det är exakt samma sak här plus i "mina" kundföretag.

Lite beroende på när den här uppdateringen släpps så kan avståndet vara lite för kort till nian för att det ska ge en direkt boom men nian med startmeny kommer definitivt att rita om landskapet lite i branchen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Och jag som just precis köpte Start8. Hur ska jag överleva denna enorma förlust på hela 27 riksdaler? Nä men det låter faktiskt som att Windows 8.1 blir bättre och bättre. Har lärt mig hantera och leva med det mesta i Windows 8.1 som det är just nu men det enda som alltid stört mig riktigt jävligt är det här med startmenyn. Ser fram mot allt nytt godis, synd bara att inte allt kommer med den 8'e..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3930K@4,5GHZ 12MB | MB: Asus Rampage IV Extreme | GPU: Asus GeForce GTX 690 4GB | RAM: KINGSTON 32GB 2400MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX (4x8GB) | Chassi: Obsidian 800D | Kylning (CPU): Corsair H100i | HDD: 2 x Intel 520 240GB SSD (Raid0) | PSU: Corsair AX 860i | Monitor: 2 x DELL U2713HM 27" | OS: Windows 8.1 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så, ni har vägrat pga. startmenyn? Låt mig presentera ett kraftfullt verktyg kallat Google. Ni kan söka där, ett riktigt hett tips är "Start8" eller något så simpelt som "start menu in windows 8".

Ska det första man behöver göra när man köpt ett nytt OS vara att modda det med tredjepartsprogram kan man lika väl sitta kvar med sitt gamla eller använda linux.

Permalänk
Skrivet av ohdude:

Jag har ju haft samma komponenter både för Win 7 som Win 8, och inte konfat om något i Windows, så även om det oftast är fallet så har det inte med mina komponenter att göra.

Hur som så vill jag ändå ha ett OS som fungerar bra och kräver mindre resurser. Och jag personligen arbetar snabbare i Win 8 än i 7:an. Visst i början va det annorlunda, men lärde mig rätt snabbt och insåg att dom faktiskt tänkt till med Windows 8.

Sen när folk pratar om Aero och att det var skit att dom tog bort i 8:an så väljer jag blinkande(!?) lego-julgran från 1996 över en suddig ram runt mina fönster any time.
Men som sagt, smaken är som baken...

Det jag menade med gamla gubbar, är att det låter bara lite som "det var bättre förr..." Så ta det inte personligt, jag är en gammal gubbe jag med, men jag testar gärna något nytt och är det bättre än det gamla så fortsätter jag med det.

Debatten kan göras oändlig och i slutändan kommer folk använda det som fungerar bäst för dom, men jag tycker bara att dom som lyssnar på dom som säger att 8:an är skit och tänker: "Nä, jag tänker inte uppgradera för det är skit säger dom.." borde ge 8:an en chans. Bilda din egna uppfattning. Du kommer säkert att vara förvirrad och arg på den blinkande julgranen, men kör ett tag så kommer du säkert hänga med du med

Visst , det kan vara så att många gnäller bara på grund av förändring. Men ibland är det faktiskt bättre förr. Fullskärms programlauncher med massa extrafeatures som helt klart är designat för andra ändamål än just programlauncher för traditionell desktop.. nej det är feldesignat. Rätt verktyg till rätt ändamål och så vidare.
PS. Jag gillar inte Aero heller. Tycker den är ful och inte tillför något, så jag kör alltid classic "windows 2000 look and feel".

Däremot gillar jag andra saker med Windows 8, t.ex förbättrad SMB. Det jag vänder mig mot är designmissar som jag ser det i gränssnittet och användarinteraktionen. Ta bara sån sak som att man har två olika slags kontrollpaneler?

Permalänk
Medlem

Gött, då kan jag lägga tillbaka 8:an i fruns laptop och återta min 7-licens...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Riktigt fräscht ser det ut. Något att se fram emot. Bra att man kan köra appar som vanliga program. Gillar email appen och speciellt nyhetsappen där man kan lägga till externa källor och få nyheter samlade på ett ställe.

Update 1- 8 April, bla mindre ramintensivt har dom utlovat och sen Update 2 eller 8.2 i höst. Kommer bli kalas

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Precis, om jag byter OS vill jag göra det för att jag får något bättre, inte vill jag behöva installera tredjeparts program för att få det användbart.

Jag har väl inte varit helt övertygad om Metro på desktop (på telefon är WP-varianten överlägsen både Android och iOS), men startsidan fungerar ändå rätt hyfsat i 8.1. Man vänjer faktiskt mer än vad man tror. Är dessutom rätt likt hur startskärmarna med appar listas på telefoner och plattor (WP, iOS och Android).

Dessutom; om man kör andra operativ som tex OS X och Linux så är det ju det ju inte heller helt omöjligt att man vill installera någon app eller paket för att få det att fungera precis som man själv vill, eller komplettera något som man saknar i basinstallationen.

Visst kan jag hålla med om att det är bra att Microsoft lyssnar på sina kunder, och smidigt att de har med det alternativet ifrån start [sic], men tycker ändå att denna upprördhet är lite av en storm i vattenglas.

Tycker att det finns betydligt större och viktigare problem att lösa i Windows (som tex att ordna bra skalning på högupplösta skärmar - här fungerar det betydligt smidigare och bättre i OS X).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför strejf är avstängd? Hade sååå gärna viljat höra hans kommentar kring detta

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Däremot gillar jag andra saker med Windows 8, t.ex förbättrad SMB. Det jag vänder mig mot är designmissar som jag ser det i gränssnittet och användarinteraktionen. Ta bara sån sak som att man har två olika slags kontrollpaneler?

Håller helt med. Att ha en lite annorlunda launcher/startpanel är inte så farligt tycker jag (inte värre än på mobiler/plattor), men har verkligen stört mig på hur dumt och olika kontrollpanel och inställningar har fungerat i W8. Verkligen förvirrat och svårnavigerat. Hoppas att detta blir bättre.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

När W8 developer preview kom, typ 2011, kunde man fortfarande välja vanliga startmenyn om jag minns rätt och folk var rätt positiva till W8, tror det var till consumer preview den helt togs bort och W8 fick skit överallt. Jag har kört W8 sedan DP, tycker jag gett Metro en chans, men helskärm för småprogram känns som typ Windows 2 och stenålder rätt ofta.

Men som sagt, bra med val.

Titta nån mer som var med och köra "W8 användbar" innan de kvaddade den :).

Jag satt med några kunder som utvärderade W8 och det vart tvärstopp på samtliga när startmenyn försvann.

För många av kunderna så gäller att IT styr vilka appar som ska vara installerade (licens och stablilitestsfrågor främst).
Iom det är store totalt ointresant.
Metro innebär enbart konstander för användarna att lära om.

Det finns för lite i W8 som en vanlig W7 implementation inte har för att kunderna ska se vinsterna med ett uppgraderingsprojekt.

Iom denna uppdatering minskar de konstanderna vilket gör främst 9.X intresant iom supportcykeln

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Tbh, jag gillar den nya startskärmen. Jag säger inte att jag för den sakens skull tycker illa om er som har starka känslor för den gamla startmenyn, ej heller känner jag att det är något jag faktiskt bryr mig så mycket om i slutändan (symbolspråk som symbolspråk, de är båda ungefär lika praktiska egentligen), men for the record vill jag få det sagt att det inte är alla människor som absolut tycker startmenyn är så mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av pistage:

Ska det första man behöver göra när man köpt ett nytt OS vara att modda det med tredjepartsprogram kan man lika väl sitta kvar med sitt gamla eller använda linux.

Många är de som gör personliga inställningar i sin nyinköpta dator. Och att då även fixa dit en äldre startmeny om man vill är ju inte så märkvärdigt. Start8 från Stardock är bara fint och det finns gratisalternativ också. Med äldre startmeny eller inte så är Win 8.1 ett snabbt och trevligt operativsystem jämfört med Win 7 men hänger man upp sig på frånvaron av en äldre startmeny som standard och dömer ut Microsofts senaste operativsystem så gör man och då går det inte att resonera med dem på ett intelligent sätt!

OBS! en smiley

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Många är de som gör personliga inställningar i sin nyinköpta dator. Och att då även fixa dit en äldre startmeny om man vill är ju inte så märkvärdigt. Start8 från Stardock är bara fint och det finns gratisalternativ också. Med äldre startmeny eller inte så är Win 8.1 ett snabbt och trevligt operativsystem jämfört med Win 7 men hänger man upp sig på frånvaron av en äldre startmeny som standard och dömer ut Microsofts senaste operativsystem så gör man och då går det inte att resonera med dem på ett intelligent sätt!

OBS! en smiley

Inte på en hemdator nej.
Men om du har 15000 st och alla lägger av pga en patch så blir det rätt dyrt. Dvs en helt onödig risk som man slipper med W7.
Det är därför nästan alla företag har valt att rata 8:an. Det är också mot det du ska se MS beslut att laga W8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Inte på en hemdator nej.
Men om du har 15000 st och alla lägger av pga en patch så blir det rätt dyrt. Dvs en helt onödig risk som man slipper med W7.
Det är därför nästan alla företag har valt att rata 8:an. Det är också mot det du ska se MS beslut att laga W8

Jo folk gör vissa egna inställningar. Jag pratar privatpersoner och inte företag för företag är alltid lite efter oavsett vilket nytt operativsystem som kommer. Det är helt naturligt för företag då det kostar en hel del att byta ut saker och ting.

Permalänk
Avstängd

Samtidigt vårt företag på med Win2000 och WinXP.
Ett byte av dessa gamla OS som passerat MS bäst före datum, sedan länge. Kan lika gärna leda till datorer som kör andra OS en något av Microsofts produkter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltid bra med valmöjligheter och det ser ut som de gjort en snygg lösning. Jag får väl personligen inte ut jättemycket positivt då jag inte använt startmenyn flitigt sedan XP, men jag påverkas inte negativt av det alls så jag är nöjd.

Skrivet av Bosse-mobil:

Många är de som gör personliga inställningar i sin nyinköpta dator. Och att då även fixa dit en äldre startmeny om man vill är ju inte så märkvärdigt. Start8 från Stardock är bara fint och det finns gratisalternativ också. Med äldre startmeny eller inte så är Win 8.1 ett snabbt och trevligt operativsystem jämfört med Win 7 men hänger man upp sig på frånvaron av en äldre startmeny som standard och dömer ut Microsofts senaste operativsystem så gör man och då går det inte att resonera med dem på ett intelligent sätt!

OBS! en smiley

Ja, en hel del kritiker har bidragit med en del underhållning då de blivit så rabiata kring något som går att ändra på. Lyckligtvis påverkar det inte mig vad de väljer att göra men det är ändå lite kul att se vissa ta så många steg för att få sin dator mer effektiv men ändå fortsätter förlita sig på långsammare användningsmetoder.

Själv är jag i alla fall glad att jag tog steget relativt tidigt. Win7 var jättebra men 8:an lyckades förbättra tillräckligt för att jag ska anse att det var bättre redan från början (dock med gott om utrymme för att förbättras). Dock var det väl mest gränssnittet i Utforskaren jag hade direkt negativa tankar om i Win7, resten är från bra till bättre. Förvånansvärt nog fungerar till och med ett Huawei-modem, med dåliga drivrutiner, klart bättre i Win8 än i Win7 för mig, trots att drivarna inte uppdaterats sedan innan Win8 kom ut.

Permalänk

När de kommer uppgraderar ja, bra att de inser vilken skräpide det var att ta bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Nu kan man ju undra också...

Är det någon som tycker sig klara sig utan någon startmeny? Dvs om det finns någon som inte installerat någon ClassicShell eller liknande till Win8 och helt enklekt klarat sig på så som Win8 ser ut "from the box"?

Jag har aldrig kört nåt startmenyprogram, tycker standard startskärm funkar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Ska det första man behöver göra när man köpt ett nytt OS vara att modda det med tredjepartsprogram kan man lika väl sitta kvar med sitt gamla eller använda linux.

Förutom att man missar alla förbättringar i systemet mot äldre versioner, och linux är inte alltid ett acceptabelt alternativ till Windows, så visst.. Men nu är det ju mer än försvunnen startmeny som skiljer sig.