Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Ska inte titan Z vara 2 st 780ti fast med dubbelt minne. då lär det ju vara snabbare än detta kortet.. eller?

Och jag tycker nog att vattenkylning är lite "B" om det kommer som originalkylare, det verkar som AMD bara slutat brytt sig om värmeutveckling och skickar med det på alla deras high-end produkter. Det blir att man betalar extra för något man tycker de borde gjort något åt.

Och frekvenser spelar ingen roll? Titan Z är såpass nerklockat att det snarare presterar som två vanliga 780 i SLI. En hel del under 295X2 mao. Men jag skulle i ärlighetens namn hellre se att AMD gjorde likadant och klockade ner 290X för sitt dubbelkort istället för att köra på vattenkylning.

Permalänk

Hade det här kortet funnits när jag köpte min burk hade jag nog inte tvekat. Jag har två grafikkort i en uATX-burk nu och det är lite knepigt att få ihop luftflödet - de måste sitta rätt nära varandra, och det är lite trångt om utrymme för fläktar. Det går, men den går lite varm på full belastning. Hade det här kortet funnits då jag byggde burken hade det faktiskt varit ett alternativ, då jag lätt hade fått plats med kort + kylning och det hade varit mycket lättare att hålla datorn sval. Men nu får jag klara mig med det jag har Imponerande kort iaf.

Någon som vet om detta kommer att komma i custom-versioner från andra tillverkare (MSI, ASUS, Sapphire osv)? I så fall kommer det att bli mycket intresant att se vad de hittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och frekvenser spelar ingen roll? Titan Z är såpass nerklockat att det snarare presterar som två vanliga 780 i SLI. En hel del under 295X2 mao. Men jag skulle i ärlighetens namn hellre se att AMD gjorde likadant och klockade ner 290X för sitt dubbelkort istället för att köra på vattenkylning.

Varför det? Skulle du köpt kortet då? Jag tycker det MYCKET bättre som det är nu. Det enda bra dubbelGPU kortet hittills är Nvidia GTX690, eftersom det gick lätt att både kyla och klocka till singelkortens frekvens.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tycker helt klart det är en intressant lösning om man vill ha prestanda nog för 1440p gaming på hög nivå i ett mATX chassi t.ex. Då jag sitter på ett bigtower går det bort för mig, men jag är fortfarande imponerad av det tekniska. Coolt kort helt klart

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Vi vill definitivt ha AA vid 1080p. Så ta inte den konversationen. Men behöver vi AA vid 4K upplösning?

Jag är intresserad av en subjektiv åsikt från någon är van vid båda upplösningarna.

Har ingen egen erfarenhet av detta men Jonas och Emil nämde lite om det efter att ha testat 4K-skärm. Deras tanke var att det inte skulle behövas någon AA men de upptäckte vid körning att det ändå krävdes lite AA för att det skulle kännas bra, inte i närheten lika mycket som på 1080p-skärmar men de tyckte inte att man helt skulle stänga av det om man ville ha optimal bildupplevelse.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Detta kort och Titan Z är så jädrans ointressanta även för mig som är ett hardware freak.

SLi alla dagar i veckan om jag vill ha mer Juice men mest intressant blir nästa generation. Det här börjar ju bli löjligt.

Så jävla tråkiga kort. Ta era 13.000 å stoppa opp dem i rompen.

En skärm @ 120Hz / 1080p för pro gamers = 780ti OC ;).

När 4K börjar bli standard i spel så är nog inte detta kort ens uppe på tapeten längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Varför det? Skulle du köpt kortet då? Jag tycker det MYCKET bättre som det är nu. Det enda bra dubbelGPU kortet hittills är Nvidia GTX690, eftersom det gick lätt att både kyla och klocka till singelkortens frekvens.

Jag köper inte ett grafikkort som är klumpigare i chassiet än 2st 290X och dessutom kostar mer, hela poängen med dubbla GPU:er är borta då.
7990 var snabbt och tyst. Att klocka ner 295X och köra med 7990 kylaren hade kanske inte klått Titan Z, men det hade varit en gångbar produkt. Då hade de självklart inte behövt hålla så höga priser heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vi försöker en gång till....

Du kan försöka ända tills himlen öppnar upp sig och blod - som vi alla vet ÄR av färgen röd öser ner i värsta Bibel-dramat och den mannen kommer fortfarande se grönt så långt ögat når..

Du kan helt enkelt inte nå fram kompis, fast flera av oss uppskatter det garanterat, jag vet iaf att att jag personligen uppskattar dina välformulerade och informativa försök att sprida fakta här på Swe.

Men det finns goda nyheter också, vi som gillar hårdvara överlag och inte är tvingade att välja bland tillverkare kan säkerligen hitta byggen där denna skapelse eventuellt kan vara ett alternativ till vanliga CF lösningar?
Personligen tycker jag det är kul att se AMD gå framåt och önskar det fanns ytterligare konkurrens på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur R9 295X2 står sig mot Titan Z. Om Titan Z kommer ha 700MHz klockfrekvens på kärnorna vilket jag läste någon stans kan det bli en tuff match.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ska bli intressant att se hur R9 295X2 står sig mot Titan Z. Om Titan Z kommer ha 700MHz klockfrekvens på kärnorna vilket jag läste någon stans kan det bli en tuff match.

Med tanke på att en 290x ger 780 ti en riktig match i hög upplösning redan nu så tror jag att Titan Z inte riktigt kommer matcha 295X2. I 1080p och 1440p vinner den möjligen då 780 ti har en klar fördel över 290x där, men vem sitter på sån upplösning med ett grafikkort för 13,000+ kronor egentligen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fark:

Du kan försöka ända tills himlen öppnar upp sig och blod - som vi alla vet ÄR av färgen röd öser ner i värsta Bibel-dramat och den mannen kommer fortfarande se grönt så långt ögat når..

Du kan helt enkelt inte nå fram kompis, fast flera av oss uppskatter det garanterat, jag vet iaf att att jag personligen uppskattar dina välformulerade och informativa försök att sprida fakta här på Swe.

Men det finns goda nyheter också, vi som gillar hårdvara överlag och inte är tvingade att välja bland tillverkare kan säkerligen hitta byggen där denna skapelse eventuellt kan vara ett alternativ till vanliga CF lösningar?
Personligen tycker jag det är kul att se AMD gå framåt och önskar det fanns ytterligare konkurrens på marknaden.

Jag ser två tillfällen då det här kortet är intressant. Dels om man vill få in maximalt med e-penis/prestanda i mITX och dels om man vill få in fyra GPUer på ett smidigt sätt i en dator. Fyra vanliga kort är inte kul att kyla så det blir ju smidigare med dubbelkort, speciellt när man i det här fallet kan dumpa större delen av värmen från korten utanför chassit. Fast det är ju inte ett prisvärt kort eller för den delen nödvändigtvis ett praktiskt kort. Det är designat för att vara ett sjukt häftigt kort och det har ju AMD lyckats med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

har inte läst alla inlägg men hur kan dem säga att 295x2 kommer före 780 TI fast fpsen visar att 780 TI är före?

''Radeon R9 295X2 landar på en andraplats med endast någon enstaka bildruta per sekund färre än de Crossfire-kopplade Radeon R9 290X-korten som återfinns i toppen. Marginalerna ner till de SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-korten ligger här på en knapp procent.''

''Dock klarar det fortfarande av att knipa andraplatsen och öka marginalerna ner till Nvidias Geforce GTX 780 Ti i SLI.''

från testet: Metro: Last Light

haha är jag trög eller?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av gamingfreak:

har inte läst alla inlägg men hur kan dem säga att 295x2 kommer före 780 TI fast fpsen visar att 780 TI är före?

''Radeon R9 295X2 landar på en andraplats med endast någon enstaka bildruta per sekund färre än de Crossfire-kopplade Radeon R9 290X-korten som återfinns i toppen. Marginalerna ner till de SLI-kopplade Geforce GTX 780 Ti-korten ligger här på en knapp procent.''

''Dock klarar det fortfarande av att knipa andraplatsen och öka marginalerna ner till Nvidias Geforce GTX 780 Ti i SLI.''

från testet: Metro: Last Light

haha är jag trög eller?

Stämmer, det är rättat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alone_Predator:

Jämnförde testerna mellan Sweclockers och denna:
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2014/04/08/radeon-...

Enligt den sidan är 295x2 snabbare än 780 Ti SLI överlag, men jag har ju ingen anning om vilket av testerna som stämmer.

Det är svårt att jämföra mellan olika webbplatser rakt av. Saker som inställningar, testplattform och mjukvaruversioner kan göra stor skillnad och röra till resultaten. Jag är rätt säker på våra siffror enligt den metod vi kör och redovisar, gänget hos Forbes gör uppenbart något annorlunda.

Skrivet av Señor Hallon:

TL;DR, det är inte värt 13000 spänn.

Det kan jag hålla med om, haha. Inget grafikkort är i min värld värt så mycket pengar, men.. kul är det.

Skrivet av hundanoxå:

Ser att techpowerup överklockar minnet rejält, från 1250 till 1725.Kan det sitta Elpida minne på SweC kort o Hynix minne på techpowerup ?

Minnet gick betydligt högre även för mig, men det gav noll och ingen prestandavinst ens i syntetiska tester - snarare en minskning vid riktigt höga frekvenser. Känns rätt onödigt då.

Skrivet av waverider:

Bra recension av SweClockers, men sak har jag länge undrat över. Varför är lägsta värdet i speltesterna, så mycket mindre värt/inget alls värt jämfört med medelvärdet? I Prestandaindex står det att 780Ti SLI skulle vara 12 poäng snabbare i 1920x1080 än 290X CF, och 4 poäng snabbare i 2560x1440 än 290X CF. Men om man räknar lägsta värdet lika mycket, och antalet vunna benchmarks mellan 780Ti SLI och 295X2, så blir det helt dött lopp. Och 290X CF vinner med antal 8 i benchmarks gentemot 780Ti SLI. (Och räknar man syntetiska benchmarks så är skillnaden ännu större.)
Så varför är inte lägsta värdet lika viktigt?

Och om man t.ex. kollar på Bioshock Infinite, 2560x1440, så står 780Ti SLI som vinnare, trots att man med både 295X2 och 290X CF får fler fps totalt. 780SLI har ynka 2 fps mer än t.ex. 290X i medelvärdet, men om man kollar på lägsta värdet så har 290X CF hela 16 fps mer än 780SLI, totalt vinst för 290X CF om man räknar sammanlagd fps.

Förstår inte hur ni tänker där, SweClockers. Annars, bra och grundlig recension på allt annat!

Prestandaindex är en kvantisering av resultat för att på ett enkelt sätt sammanställa tester. Det är inexakt och klumpigt, men samtidigt något som jag och resten av redaktionen vet är mycket uppskattat just för snabba jämförelser. Vi har experimenterat med mer avancerade versioner genom åren med hänsyn till fler parametrar, men så snart ekvationerna blir mer komplexa blir resultatet också mer svårtolkat och enkelheten försvinner.

Sanningen är att vi aldrig kan komprimera ned en hel recension till bara en ensam siffra. För att få en komplett bild av prestandan måste man ta till sig all text och övriga diagram, något som även tydligt står på sidan för prestandaindex. Vill man bara göra en snabb jämförelser mellan två korts medelprestanda duger index bra, men den som vill gräva ned sig mer får ta fram läsglasögonen.

Skrivet av Password:

Vi vill definitivt ha AA vid 1080p. Så ta inte den konversationen. Men behöver vi AA vid 4K upplösning?

Jag är intresserad av en subjektiv åsikt från någon är van vid båda upplösningarna.

Mitt subjektiva svar är ja. Jag tycker helt enkelt inte 4K ser lika "bra" ut som en lägre upplösning med kantutjämnning, inte ens på 24"-skärmen med hög pixeltäthet vi körde nu. Det är något som känns grovhugget, kanske att själva övergångarna mellan olika objekt blir "för skarpa" där kantutjämningen normalt gör någon typ av gradient.

Skrivet av Albinfiskare:

När lider det av spoltjut? Vid hög fps eller hela tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer eller mindre hela tiden under belastning. "Hög fps" är lite svårdefinerat, men med tanke på att många tester rullar runt 100-nivån kanske det duger som utgångspunkt.

Skrivet av Aleshi:

Jag köper inte ett grafikkort som är klumpigare i chassiet än 2st 290X och dessutom kostar mer, hela poängen med dubbla GPU:er är borta då.
7990 var snabbt och tyst. Att klocka ner 295X och köra med 7990 kylaren hade kanske inte klått Titan Z, men det hade varit en gångbar produkt. Då hade de självklart inte behövt hålla så höga priser heller.

Jag håller med om att kylaren till HD 7990 är den bästa luftvarianten AMD gjort, men frågan är hur snabbt ett dubbelkort med Hawaii XT kunde blivit i samma situation. Det kanske är så enkelt att AMD inte tyckte en sådan konstruktion blev kraftfull nog - de är ju kända för att gärna vilja ha epitet "världens snabbaste grafikkort" inom företaget.

Att R9 295X2 kommer sälja skitdåligt är garanterat inräknat. Allokeringen till Sverige blir enligt ryktet maximalt ett dussintal kort eller så, och hela produktionen ska vara kraftigt begränsad redan från början. Det är en skrytmodell rakt av, men.. en rätt häftig sådan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Eftersom GTX780 Ti SLI krossar detta kort så räknar jag med att Titan Z kommer att göra det ännu mer.

Nej. Det kommer man inte. GTX Titan Z är två GK110 kärnor som sedan antagligen kommer att klockas ner något för att hålla nere temperaturen. Alltså kommer det att lägga sig mellan R9 295x2 och GTX 780TI dock till nästan det dubbla priset av ett 295X2.

Skrivet av Orici:

Nja, om nVIDIA också hade använd en nödlösning som vattenkylning så hade dom inte behövt klocka ner Titan Z.

Nödlösning? Nu sitter du och bara gissar. Kyllösningen är för att det ska kännas "exklusivt" antagligen. Annars hade de kunnat slänga på HD7990s kylare som faktiskt är riktigt bra.

Skrivet av KiXeR:

Krossa är att ta i, några fps är inte att krossa. Däremot så spelar drivrutinerna roll idetta fall, misstänker at AMDs drivrutiner inte är mogna för detta kort och det lär nog ändras med tiden. Att Titan Z ska "krossa" detta kort är inget vi vet men det måste det göra med tanke på viket pris som nVidia begär.

Sett till rimligheten så kommer inte Titan Z "krossa" R9 295x2 och framförallt kommer det inte att prestera bättre än två GTX 780TI i SLI (eftersom Titan Z egentligen är samma krets som GTX 780Ti dock med mer vram) utan prestera något sämre eftersom man oftast tvingas klocka ner kort för att hålla nere strömförbrukning och temperatur.

Skrivet av Nisse86:

Så SLI 780Ti är billigare, presterar bättre och drar mindre ström. Vad är egentligen poängen med detta kort? Jag förstår verkligen inte prissättningen.

Poängen är ren och skär propaganda. Båda sidorna vill säga "Vi har det bäst presterande kortet på marknaden" och detta oberoende av pris. Dessa kort är helt enkelt för att öka företagens e-penis till astronomiska höjder. Spelar ju ingen roll om två kort presterar bättre och kostar mindre.. De är ju ändå två kort och inte ett.

Skrivet av Orici:

Jag har inte sagt att Titan Z är klockat lika högt utan om man vattenkyler det så kommer det vara bättre än 295X2. Eftersom 295X2 utvecklar så mycket värme så måste AMD vattenkyla det och kan därmed pressa det mer.

GTX780 Ti SLI klarar sig väldigt bra imot 295X2 och eftersom Titan Z ser ut på papperet att vara kraftigare så är det ett korrekt antagande att det kommer att vara bättre.

Så din spåkula säger alltså att dina antaganden är korrekta? Snälla människa.. Du gräver bara hålet djupare för dig. Dina antaganden kan inte visa sig vara korrekta förrän de släpper kortet (vilket de inte har) och sett till hur det sett ut tidigare (GTX 590,690 etc.) så kommer kortet vara nedklockat för att klara av att kylas ordentligt. Då till det DUBBLA PRISET av R9 295x2 utan att prestera det dubbla.

Skrivet av _SpaxX_:

Inte illa må jag säga!

Jag hade en diskussion om AMD och dess dubbel gpu kort med andra i en annan tråd. Då påstådde jag att 7990 va bättre prestandamässigt än R9 serien som singelkort. Då fick jag höra att det va ett dubbelgpu kort och då räknades inte det. Vad jag kan läsa i den här recensionen så är det här världens snabbaste kort. Vilket omfattar ALLA kort så som enkel och med dubbla gpuer.

Då ställer jag frågan till er, vad är skillnaden mellan 7990 och detta kortet?

Skillnaden är väl att det är en helt annat krets (Tahiti på 7990 och Hawaii på 295x2) och jag tycker fortfarande inte att man ska jämföra två gpuer mot ett kort på en. Oberoende om två gpuer är fastlödda med en integrerad CF brygga på en PCB. Detta är dock min åsikt och den är inte universal.

Skrivet av SweMerlin:

Hur många R9 295X2 kan man sätta i Crossfire?

Två. Detta är däremot en begränsning i drivrutinerna och även i spelmotorer. Du kan "fulhacka" drivrutiner så du kan använda dig av fler än fyra GPU:er däremot skalar detta hemskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag köper inte ett grafikkort som är klumpigare i chassiet än 2st 290X och dessutom kostar mer, hela poängen med dubbla GPU:er är borta då.
7990 var snabbt och tyst. Att klocka ner 295X och köra med 7990 kylaren hade kanske inte klått Titan Z, men det hade varit en gångbar produkt. Då hade de självklart inte behövt hålla så höga priser heller.

Det där med högt pris har lika mycket att göra med att dubbelgpukorten aldrig sålt speciellt bra i jämförelse med singlekorten. Sen kräver det även en del russinplockande bland gpu'erna (lågt strömläckage) vilket lär vara kostsamt. Nu kanske AMD iofs kan komma runt det, eftersom de satsat på bra kylning. Sen om vi snackar pris så får ju Nvidias motsvarighet AMD's kort att framstå som ett riktigt kap, även om Nvidias kort använder konventionell kylning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Wow,riktigt imponerad av prestanda,kylning och ljudnivå Bra jobbat Amd!!. Men allvarligt talat:coilwhine.... Varför lider de flesta nya högprestanda kort från BÅDE Amd och Nvidia av detta otyg,helt klart en dealbreaker för mej och andra.Uselt!!!!

Tack för en bra recension.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag ser två tillfällen då det här kortet är intressant. Dels om man vill få in maximalt med e-penis/prestanda i mITX och dels om man vill få in fyra GPUer på ett smidigt sätt i en dator. Fyra vanliga kort är inte kul att kyla så det blir ju smidigare med dubbelkort, speciellt när man i det här fallet kan dumpa större delen av värmen från korten utanför chassit. Fast det är ju inte ett prisvärt kort eller för den delen nödvändigtvis ett praktiskt kort. Det är designat för att vara ett sjukt häftigt kort och det har ju AMD lyckats med.

Ja håller med där, mITX var min första tanke..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ett kort med två gpuer renderar precis som crossfire/sli gör dvs var grafikprocessor gör varannan bildruta.

Snabbaste grafikprocessor för resp bolag är fortfarande hawaii (xtl?) och gk110, samma som sitter på 290x resp. 780Ti. Man skulle nog ändå kunna säga att 295x är snabbaste -kortet-. Likaså kunde man egentligen säga om 7990.

Detta 295x kör samma princip som 7990, "två grafikkort i ett". Enligt somliga så räknas det separat, för det är ju en sli/crossfirelösning och vissa vill ju inte ha sådana lösningar då det kan medföra problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att få medhåll! Men vad är det då med dom som tycker att dom inte skall räknas?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _SpaxX_:

Kul att få medhåll! Men vad är det då med dom som tycker att dom inte skall räknas?

De är generellt vad som kallas för fanboys som sätter sin blinda lojalitet till ett visst företag före all form av kritiskt tänkande. Vill man ha det snabbaste grafikkortet så är det idag 295X2 (eller kommer bli när det väl kommer ut på marknaden). Vill man ha det snabbaste grafikkortet med en GPU är det 780 Ti/Titan Black. Ska man blanda in pris som en faktor blir det snabbt väldigt rörigt då det kan variera vecka till vecka vilket kort som är mest prisvärt. På samma sätt presterar många kort väldigt nära varandra så man måste mer eller mindre titta på specifika spel om man vill hitta det som presterar bäst. Sedan finns det specifika funktioner hos de olika tillverkarna som också kan spela roll.

Att utse det snabbaste kortet är för tillfället enkelt att göra helt objektivt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De är generellt vad som kallas för fanboys som sätter sin blinda lojalitet till ett visst företag före all form av kritiskt tänkande. Vill man ha det snabbaste grafikkortet så är det idag 295X2 (eller kommer bli när det väl kommer ut på marknaden). Vill man ha det snabbaste grafikkortet med en GPU är det 780 Ti/Titan Black. Ska man blanda in pris som en faktor blir det snabbt väldigt rörigt då det kan variera vecka till vecka vilket kort som är mest prisvärt. På samma sätt presterar många kort väldigt nära varandra så man måste mer eller mindre titta på specifika spel om man vill hitta det som presterar bäst. Sedan finns det specifika funktioner hos de olika tillverkarna som också kan spela roll.

Att utse det snabbaste kortet är för tillfället enkelt att göra helt objektivt.

Så sant som det är sagt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

I LOVE AMD, MY BLOOD RUNS RED AND TRUE.
DON'T CARE FOR INTEL PRODUCTS, I DON'T LOOK GOOD IN BLUE.
LOOK INSIDE MY CASE, THE COLORS RED AND BLACK.
DON'T WANT MY PC GREEN, CAUSE MAN THAT SHIT IS WHAAAAACK!
AMD AMD AMD
XD

Permalänk
Medlem

Så frågan är kommer någon här på sweclockers att köpa ett R9 295X2

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

När får vi ett kort med tre GPUer på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

När får vi ett kort med tre GPUer på?

Inte på väldigt väldigt länge i alla fall. Ett sånt kort bygger man väl för prestanda först å främst (eller ja, skryt först å främst). Steg 1 är ju att få ut maxprestanda från två topp-gpuer som AMD nu har lyckats med, men då fick de flytta gränserna rejält. Skulle någon försöka sig på 3 gpuer så måste det garantera bättre prestanda än ett kort med två gpuer. Det betyder att man måste klämma dit 3 toppgpuer som ska kylas och på en pcb som klarar av alla komponenter som måste få plats. Sen får dom inte klockas ner så mycket heller utan ska helst ligga på samma klock som toppmodellen som använder samma gpu.

Det går säkert, men det måste ju finnas någon mening med det hela också. Här kan ju AMD skryta med att de har världens snabbaste grafikkort. Det måste ju ändå vara värt något med tanke på pengarna det kostade att utveckla kortet.

Frågan är, är det värt pengarna som det kommer kosta i resurser framför allt och vad får du tillbaka? Alternativet är om ASUS försöker göra en MARS-variant. Man kan ju tänka sig prislappen för konsument att köpa kortet.

Det finns ju en säkerhetsgräns också vad ett kort kan dra innan det blir problem med överbelastade nätagg och moderkort. Så man måste få ner strömförbrukningen också, och då kan man lika gärna göra ett kort med dubbla gpuer och dra upp klocken.

Sen givetvis måste det finnas några speltitlar som kan dra nytta av prestandan utan några större problem. Om det nu är spelprestanda som är grejen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nåväl om någon får för sig att köpa det där kortet, så lär ju denne lätt ersätta radiatorn med någon i t.ex Antec Kühler H2o 1220´s storlek.
Eller om man vill ha en ännu större.
Vet inte om det bara är jag, men jag tyckte att den där radiatorn allt var lite fjuttig, den påminner om 120v.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Låter som en kopia av Asus Ares 3 , sitter på ett Ares 3 och det käkar allt i 4 k med maxade inställningar men tyvärr bara ynka 60-90 fps beroende på för spel . Hade vart något om det va 120 fps i 4k men icke

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Har det här kortet med en i5-4690k processor. Har fortfarande bra FPS i de flesta spel. Tänker hur folket tänker när man skall uppgradera datorn? Några förslag?