Köpte mig en PS4. Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Måste dock invända mot bakåtkompatibiliteten. I Europa släpptes en bantad variant som är helt värdelös. Spelupplevelsen förstörs i de flesta titlarna, och en del blir direkt ospelbara pga buggar och extremt lagg.

Måste invända mot ditt invändande När jag skaffade ps3:an så var det en del problem med bakåtkompabiliteten, men tror de han släppa ett par patchar för den innan de lade ner stödet för jag tycker det har fungerat helt ok med de spel jag testat den senaste tiden. Samlar fortfarande på mig gamla ps2 spel som jag missat och oftast fungerar de utmärkt att spela på ps3:an, enda jag stött på på senare tid som inte fungerat alls är Shin Megami Tensei - Digital Devil Saga. Valkyria profile 2 hade en bugg på ett ställe som krävde att jag exporterade min save till ett ps2-minneskort för att ta mig förbi buggen, men efter det kunde jag importera till ps3:an och fortsätta där utan problem.

Kan givetvis vara så att jag haft tur med mina val av spel, men bortsett från ovan två nämnda fall har jag inte haft några problem med att köra ps2 spel på min ps3:a.

I övrigt håller jag med OP, min ps4:a står mest och samlar damm just nu, men var medveten om det tunna utbudet av spel som intresserar mig när jag köpte den, så skyller inte på någon annan än mig själv

Permalänk
Medlem

Mgs 3 va det ända som inte fungerade på min ps3 men det nämdes också att inte alla titlar kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

anledningen för dubbla HDMI var antagligen huvudsakligen för att få bättre kompatibilitet med tidiga förstärkare. många runt den här tiden hade inte dekoders för HD-ljud, och en del hade inte ens möjligheten att ta in ljud alls via kontakten, det var en ren videoväxel. vissa exklusivare Bluerayspelare har även idag dubbla HDMI för att tex funka med en TV som har 3D men ändå mata HD-ljud till en förstärkare som inte släpper igenom den signalens bandbredd. en annan men mindre trolig tanke var att det var en funktion för lokalt flerspelande med mer än en skärm, vilket såklart hade varit en kul funktion, men för väldigt få. därav skrotning förmodligen.

dubbla nätverksportar kan jag tänka var för att många drar en kabel till TV, och då blir det genast problem när fler prylar vill kopplas in. Sonos musikspelare har två portar (delvis) av den anledningen. en annan möjlighet är att det var tänkt som en LAN-port, ungefär som PS-link, vilket var en funktion på PS som liksom "i-porten" på PS2 försvann efter ett par revisioner, så att nått liknande raskt skrotades på PS3 om det var så är inte konstigt antar jag.

Låter som fullt rimliga anledningar om bägge var utgångar. Men nu stod det HDMI in på ena vill jag minnas. Någon förklaring på det?

Skrivet av s0sdaf:

Well, konsolen är fortfarande hyfsat färsk (dryga 2 år i Europa) så dom har inte hunnit med så mycket ännu, men jag kommer på ett par grejer som den nya PS Vita Slim saknar, som den första Vitan hade:

OLED-skärm (dom har tyvärr bytt ner sig till en vanlig LCD-panel, ska förvisso vara IPS men betydligt sämre svärta, responstid osv.)
3G-funktionaliteten som fanns i "PSVita 3G" är borta för gott (inte konstigt kanske, då 3G-modellen inte sålde så bra, har sett den med lägre pris än modellen utan 3G i vissa fall).
"Mystery port" (en kontakt som fanns på den första Vitan, av de flesta kallad mystery port då den inte använts till något ännu).
De har nergraderat PSP-emulatorns virtuella ramminne från 64MB till 32MB (stör bara oss som gillar homebrew egentligen, påverkar troligen inte när du spelar vanliga PSP-spel i bakåtkompatibiliten)
64GB-minneskortet har tyvärr slutat producerats, så 32GB är återigen det största man kommer kunna få tag i (ingen funktion egentligen, men ett steg bakåt).

för att inte tala om den halvfärdiga PSVita TV:

stödjer inte hela katalogen av de få PSVita-spel som finns ute (wtf?!)
inget stöd för Remote Play för närvarande (har dock utlovats i en uppdatering som kommer om någon månad)
Finns säkert mer att säga om denna, har läst mycket kritik mot Vita TV'n förut men hittar inte artikeln just nu. Vi får hoppas att Sony reparerar den med mjukvaruuppdateringar till ett acceptabelt skick.

I övrigt ska du (och AndreaX) ha tack för mycket fakta och intressant läsning!

Aha, du menar till Vita "slim". Jag köpte originalet. Jag har dock inte testat 3G-funktionen. Den är ju billigare än den utan 3G. Hur ska man då kunna köra online on the go? Tänkte mest om det var något i firmwaret de har slängt ut.

Va, har 64GB-kortet slutat tillverkas? Den hade ju precis börjat produceras, i slutet av förra året. Var har du läst det?

Vet inte vad Vita TV är

Kul att du tyckte det var intressant! Visste du förresten att PS3an från början var tänkt att ha 2 stycken Cell-processorer, enbart? Det ryktades även om att Sony övervägde 4st. Men detta var innan de grava tillverkningsproblemen, som i praktiken sänkte hela PS3an.

Skrivet av kozmos:

Fast förhandsbokade man så fick man 60gb versionen som hade samma saker som i USA och japan.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony hade redan börjat strippa PS3an när den lanserades i Europa. De tog bort Emotion Engine för att göra den billigare. Graphics synthesizer var kvar dock, för denna del gick inte att emulera. Man körde en slags mjukvaruemulering som var skit.

Skrivet av Cebor:

Måste invända mot ditt invändande När jag skaffade ps3:an så var det en del problem med bakåtkompabiliteten, men tror de han släppa ett par patchar för den innan de lade ner stödet för jag tycker det har fungerat helt ok med de spel jag testat den senaste tiden. Samlar fortfarande på mig gamla ps2 spel som jag missat och oftast fungerar de utmärkt att spela på ps3:an, enda jag stött på på senare tid som inte fungerat alls är Shin Megami Tensei - Digital Devil Saga. Valkyria profile 2 hade en bugg på ett ställe som krävde att jag exporterade min save till ett ps2-minneskort för att ta mig förbi buggen, men efter det kunde jag importera till ps3:an och fortsätta där utan problem.

Kan givetvis vara så att jag haft tur med mina val av spel, men bortsett från ovan två nämnda fall har jag inte haft några problem med att köra ps2 spel på min ps3:a.

I övrigt håller jag med OP, min ps4:a står mest och samlar damm just nu, men var medveten om det tunna utbudet av spel som intresserar mig när jag köpte den, så skyller inte på någon annan än mig själv

Sommaren 2007 hade en polare köpt Playstation 3. Vi provade Killzone. Det var nåt bugg med ljudet när man spelade, som knastrade och hackade lite smått i bakgrunden, ungefär som en vinylskiva, och alla videor spelades upp i 1-2 bildrutos/sekund. Metal slug antology hade en input lag på ½-1 sekund, vilket gjorde det fullkomligt ospelbart. Bägge spelen fanns inte på någon lista över icke fungerande eller buggande spel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Låter som fullt rimliga anledningar om bägge var utgångar. Men nu stod det HDMI in på ena vill jag minnas. Någon förklaring på det?

Aha, du menar till Vita "slim". Jag köpte originalet. Jag har dock inte testat 3G-funktionen. Den är ju billigare än den utan 3G. Hur ska man då kunna köra online on the go? Tänkte mest om det var något i firmwaret de har slängt ut.

Va, har 64GB-kortet slutat tillverkas? Den hade ju precis börjat produceras, i slutet av förra året. Var har du läst det?

Vet inte vad Vita TV är

Kul att du tyckte det var intressant! Visste du förresten att PS3an från början var tänkt att ha 2 stycken Cell-processorer, enbart? Det ryktades även om att Sony övervägde 4st. Men detta var innan de grava tillverkningsproblemen, som i praktiken sänkte hela PS3an.

Sony hade redan börjat strippa PS3an när den lanserades i Europa. De tog bort Emotion Engine för att göra den billigare. Graphics synthesizer var kvar dock, för denna del gick inte att emulera. Man körde en slags mjukvaruemulering som var skit.

Sommaren 2007 hade en polare köpt Playstation 3. Vi provade Killzone. Det var nåt bugg med ljudet när man spelade, som knastrade och hackade lite smått i bakgrunden, ungefär som en vinylskiva, och alla videor spelades upp i 1-2 bildrutos/sekund. Metal slug antology hade en input lag på ½-1 sekund, vilket gjorde det fullkomligt ospelbart. Bägge spelen fanns inte på någon lista över icke fungerande eller buggande spel.

Varför importerade du inte ett ps3 då om du tyckte det va så dåligt?
Min konsol höll i 6år, så jag har varit kanon nöjd, det är ganska länge för dagens konsoler, sen som sagt så har jag inte något problem att ha en ström förgrening under tv:n till min ps2:a, så vissa funktioner va mindre viktiga för mig.
Det som gjorde mig mest besviken va den löjligt långa förseningen till Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Skrivet av kozmos:

Mgs 3 va det ända som inte fungerade på min ps3 men det nämdes också att inte alla titlar kommer fungera.

det finns PS2-titlar som även många PS2 har problem med. det är svårt att helt undvika inkompatibiliteter när man reviderar hårdvaran hela tiden, och särskilt som spelen körs såpass direkt mot komplex hårdvara som det var på den tiden. därför i sig är det rent teoretiskt så att det skulle kunna ha varit bättre kompatibilitet på en mjukvaruemulerad PS2 i PS3 än med samtliga PS2-modeller. (förutsatt kapaciteten för sån emulering hade räckt)

Skrivet av Gibbe:

heh, min förklaring får nog bli att du minns galet.

hittar du nån källa från tiden där den officiella bilden (alltså inga av de där otaliga photoshopprylarna som alltid dyker upp innan en ny maskin visas) var av en med "HDMI IN" så får det gälla mig istället då. men nu minns jag det som att de helt enkelt hette "HDMI 1" och "HDMI 2" helt enkelt.

man får även fråga sig vad vitsen med en ingång skulle ha varit. nån PVR via den källan är inget en namnkunnig elektroniktillverkare skulle få för sig att göra tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Luktar lite troll i den här tråden.

kontakta Aschberg

OT: bästa brukar va o vänta ett år tills de kommer nån bra bundle

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms