Prestandaproblem i BF4 med hyffsad dator

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem i BF4 med hyffsad dator

Hej, jag började precis spela BF4 men har en liten fundering..

Jag får rätt OK prestanda på medium-inställningar, men med rätt stora FPS dalar (<35 FPS) vid många tillfällen. Det behöver inte vara i stora strider utan kan vara när man tittar ut över stora landskap med mycket objekt eller liknande. Jag skulle kunna förstå FPS-drops om min hårdvara maxades, men så är inte i fallet, inte ens i närheten.

CPUn går inte över 60-65% belastning på någon kärna, ingen av mina GPUer har kommit över 80% belastning, och RAM har jag så det räcker och blir över. Jag har läst runt på internet och testat olika inställningar men kan helt enkelt inte få mina komponenter att jobba för fullt. Det är ingen problem i andra spel, detta gäller bara BF4.

Jag vet att mitt grafikkort bara har 2GB effektivt VRAM, men med de inställningar jag kör används bara 1.2-1.5GB så det är inte heller problemet.

CPU: Intel i7 3770k (HT på) @ 4.4GHz. Har testat att unparka cores men det hjälpte inte.
GPU: GTX 690 med överklockning (har även testat med stockfrekvenser) och SLI-profil för BF4.
Drivrutiner: senaste

EDIT:
OS: Win 7 Ultimate 64-bit

Temp går inte över 70c på någon GPU och inte över 65c på CPU så det ska inte vara något throttlande som orsakar detta.

Så min fråga är finns det något jag kan göra för att få BF4 att dra nytta av mer av den prestanda min dator har att erbjuda? BF3 hade inga problem med det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej, jag började precis spela BF4 men har en liten fundering..

Jag får rätt OK prestanda på medium-inställningar, men med rätt stora FPS dalar (<35 FPS) vid många tillfällen. Det behöver inte vara i stora strider utan kan vara när man tittar ut över stora landskap med mycket objekt eller liknande. Jag skulle kunna förstå FPS-drops om min hårdvara maxades, men så är inte i fallet, inte ens i närheten.

CPUn går inte över 60-65% belastning på någon kärna, ingen av mina GPUer har kommit över 80% belastning, och RAM har jag så det räcker och blir över. Jag har läst runt på internet och testat olika inställningar men kan helt enkelt inte få mina komponenter att jobba för fullt. Det är ingen problem i andra spel, detta gäller bara BF4.

Jag vet att mitt grafikkort bara har 2GB effektivt VRAM, men med de inställningar jag kör används bara 1.2-1.5GB så det är inte heller problemet.

CPU: Intel i7 3770k (HT på) @ 4.4GHz. Har testat att unparka cores men det hjälpte inte.
GPU: GTX 690 med överklockning (har även testat med stockfrekvenser) och SLI-profil för BF4.
Drivrutiner: senaste

Temp går inte över 70c på någon GPU och inte över 65c på CPU så det ska inte vara något throttlande som orsakar detta.

Så min fråga är finns det något jag kan göra för att få BF4 att dra nytta av mer av den prestanda min dator har att erbjuda? BF3 hade inga problem med det.

Ladda ner geforce experience och optimera spelet. Det kan vara någon inställning som spökar.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Ladda ner geforce experience och optimera spelet. Det kan vara någon inställning som spökar.

Tack för svaret, det enda det gjorde var att försämra FPS:en då den satte allt på ultra inställningar istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tack för svaret, det enda det gjorde var att försämra FPS:en då den satte allt på ultra inställningar istället.

Det är för att dit bygge ska klara ultra utan problem

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej, jag började precis spela BF4 men har en liten fundering..

Hände en liknande grej med min dator. Satte grafikinställningen till "auto" och då gick det mycket bättre. Prova det.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Första tanken var att 690 endast har 2GB vram. I ultra utnyttjar spelet 2250MB i vissa situationer.
Kör afterburner med Vram usage aktiverat så du kan se realtime hur mycket minne du använder.

Börja på High setting och arbeta dig uppåt tills du når 1950MB i usage. Vissa setups tenderar att få framedrops när minnet tar slut. Nyare kort i 700serien som 780 har annorlunda minnescontroller bla. Av vad jag har sett så lider 780 och 780Ti inte av dessa framdrops när man maxar ut Vram på samma sätt som äldre kort. Utan spelet känner bara hur mycket som minne finns och utnyttjar den mängden. Vet inte om man kan säga att spelen allokerar inte mer minne än vad som är tillgängligt. I alla fall i BF4...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Första tanken var att 690 endast har 2GB vram. I ultra utnyttjar spelet 2250MB i vissa situationer.
Kör afterburner med Vram usage aktiverat så du kan se realtime hur mycket minne du använder.

Börja på High setting och arbeta dig uppåt tills du når 1950MB i usage. Vissa setups tenderar att få framedrops när minnet tar slut. Nyare kort i 700serien som 780 har annorlunda minnescontroller bla. Av vad jag har sett så lider 780 och 780Ti inte av dessa framdrops när man maxar ut Vram på samma sätt som äldre kort. Utan spelet känner bara hur mycket som minne finns och utnyttjar den mängden. Vet inte om man kan säga att spelen allokerar inte mer minne än vad som är tillgängligt. I alla fall i BF4...

Läste du tråden överhuvudtaget innan du svarade?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min setup(se signatur) men jag upptäckte att det var upplösningen. Jag kunde inte köra 1440, sänkte till 1080 och fick myyyycket bättre flyt! Jag antar att du kör i 1440?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör faktiskt i 1680x1050, på en gammal Samsung 22" 226BW just nu. Så det är ju knappas upplösningen som drar massa prestanda här. Men även om det var 1440p jag körde i så borde ju GPU, VRAM eller CPU belastas för fullt på något sätt. 100% kanske är svårt att uppnå, men 95-98% är ju inga problem för andra spel. Inga av mina komponenter belastas mer än 70%.

Jag märkte precis att på grund av att GPU inte belastas fullt så boostar den inte upp core clocken, dvs de ligger på 915 MHz under spelande i BF4. Det borde vara närmare 1150-1200 MHz. Det är endast i menyer den verkar gå upp till den frekvens den ska till enligt min OC. Detta är inte throttling då temperaturerna är väldigt bra (jag har en aggressiv fläktkurva). VRAM går i sin överklockade hastighet hela tiden.

Är det någon som har en enkel guide för hur jag kan tvinga en klockfrekvens för GTX 690 för att se om det hjälper?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag hade också stora problem med prestandan i bf4 fram tills det att jag laddade ned bf4 settings editor och sänkte shadow map resolution från 1024 till 512. Kör nu med 110% resolution scale, mesh quality high, 2xmsaa och resten ultra utan att vramet tar slut. Tycker det ser bättre ut nu med tanke på supersamplingen.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hej, jag började precis spela BF4 men har en liten fundering..

Så min fråga är finns det något jag kan göra för att få BF4 att dra nytta av mer av den prestanda min dator har att erbjuda? BF3 hade inga problem med det.

Jag hade stora prestandaproblem med Windows 7. Allt löste sig med Windows 8.

Så om du kör på ett "gammalt" OS kan det vara detta som spökar.

Permalänk
Medlem

Yes jag kör på Win 7, det är dock inte sugen att ändra på bara för att få lite högre FPS i ett spel. Detta är ju helt värdelöst. Trodde att mycket snack om hur dåligt BF4 mestadels kom från troll, men herregud det är ju så mycket sämre än BF3 så det är inte sant.

Tack för alla svar, om någon har ett nytt tips eller fråga för att kunna hjälpa mig är ni väldigt välkomna att skriva!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu tillför min kommentar absolut ingenting men efter en otrolig mängd likadana trådar börjar man ju fråga sig hur folk orkar hålla på med detta buggiga spel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Det är för att dit bygge ska klara ultra utan problem

Nej, vramet gör att ultra inte fungerar utan problem. Men till ts, det låter som drivrutiner, testat en lite äldre drivrutin och spelat igen?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av aMp:

Yes jag kör på Win 7, det är dock inte sugen att ändra på bara för att få lite högre FPS i ett spel. Detta är ju helt värdelöst. Trodde att mycket snack om hur dåligt BF4 mestadels kom från troll, men herregud det är ju så mycket sämre än BF3 så det är inte sant.

Tack för alla svar, om någon har ett nytt tips eller fråga för att kunna hjälpa mig är ni väldigt välkomna att skriva!

V-Sync på/av?
Senaste drivrutinerna?
SLI aktiverat?
Fullscreen/window?

Du borde utan problem kunna spela på Ultra med maxad AA utan att droppa under 70 fps så något är onekligen knas. Körde tidigare R9 280X Crossfire och det fungerade klockrent i BF4, Droppade aldrig under 60 fps med Ultra i 1080p.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Yes jag kör på Win 7, det är dock inte sugen att ändra på bara för att få lite högre FPS i ett spel. Detta är ju helt värdelöst. Trodde att mycket snack om hur dåligt BF4 mestadels kom från troll, men herregud det är ju så mycket sämre än BF3 så det är inte sant.

Tack för alla svar, om någon har ett nytt tips eller fråga för att kunna hjälpa mig är ni väldigt välkomna att skriva!

Are there gameplay experience advantages under Windows 8.1 versus Windows 7 in BF4? The answer is a, "Big YES."

Under Windows 7, we experienced choppiness as we played. This was felt both in the "Test Range" map, and in multiplayer gaming sessions.

http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windows_7_vs_81_performance_review/5#.U2ZHwfl_t2c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu tillför min kommentar absolut ingenting men efter en otrolig mängd likadana trådar börjar man ju fråga sig hur folk orkar hålla på med detta buggiga spel.

Men du vet väl att det inte är spelets fel att vi alla är noobs som inte kan sätta HS längre!

Men faktum är att folk har börjat få upp ögonen mer nu den senaste månaden efter att alla större youtubepersoner har gnällt(man kan ju inte ha en egen åsikt liksom). Själv har jag lånat ut mitt originkonto till min bror så han kan spela Crysis 3. Jag är så glad att jag inte köpte premium

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Nej, vramet gör att ultra inte fungerar utan problem. Men till ts, det låter som drivrutiner, testat en lite äldre drivrutin och spelat igen?

*Facepalm* glömde att det är dubbelgpu kort och därför bara 2gb effektiv vram intee 4

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

V-Sync på/av?
Senaste drivrutinerna?
SLI aktiverat?
Fullscreen/window?

Du borde utan problem kunna spela på Ultra med maxad AA utan att droppa under 70 fps så något är onekligen knas. Körde tidigare R9 280X Crossfire och det fungerade klockrent i BF4, Droppade aldrig under 60 fps med Ultra i 1080p.

"Senaste drivrutinerna?"
Ja, testat två äldre nu också utan någon förbättring.

"SLI aktiverat?"
Ja.

"Fullscreen/window?"
Fullscreen.

Jag vet att jag borde få bättre prestanda, speciellt då jag bara spelar i 1680x1050 just nu i brist på annan skärm. Frågan är vad sjutton jag kan göra för att få BF4 att belasta min hårdvara så som det borde.

Jag anser mig som ganska kunnig inom detta med spelkonfigurering etc, men jag har testat allt jag kan komma på och nu har jag slut på idéer vad mer jag kan testa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

"Senaste drivrutinerna?"
Ja, testat två äldre nu också utan någon förbättring.

"SLI aktiverat?"
Ja.

"Fullscreen/window?"
Fullscreen.

Jag vet att jag borde få bättre prestanda, speciellt då jag bara spelar i 1680x1050 just nu i brist på annan skärm. Frågan är vad sjutton jag kan göra för att få BF4 att belasta min hårdvara så som det borde.

Jag anser mig som ganska kunnig inom detta med spelkonfigurering etc, men jag har testat allt jag kan komma på och nu har jag slut på idéer vad mer jag kan testa.

Har du överklockad grafikkortet? isf kan du köra det på stock och se om det hjälper. Är kabeln till skärmen inkopplad i grafikkortet eller moderkortet?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Är du säker på att spelet inte försöker använda mer VRAM emellanåt?

Iom HT så kan en kärna egentligen gå i taket utan att det står 100% i taskmgr eller liknande. Kan något sådant vara inblandat?

Hur ser renderingstiderna ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

"Senaste drivrutinerna?"
Ja, testat två äldre nu också utan någon förbättring.

"SLI aktiverat?"
Ja.

"Fullscreen/window?"
Fullscreen.

Jag vet att jag borde få bättre prestanda, speciellt då jag bara spelar i 1680x1050 just nu i brist på annan skärm. Frågan är vad sjutton jag kan göra för att få BF4 att belasta min hårdvara så som det borde.

Jag anser mig som ganska kunnig inom detta med spelkonfigurering etc, men jag har testat allt jag kan komma på och nu har jag slut på idéer vad mer jag kan testa.

TESTA ÄLDRE DRIVRUTINER! Ibland kan det lösa problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

TESTA ÄLDRE DRIVRUTINER! Ibland kan det lösa problem.

""Senaste drivrutinerna?"
Ja, testat två äldre nu också utan någon förbättring."

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Editerad från grunden, stavning mm.
Edit:
Det jag såg då jag testade unpark core var att jag inte kan rekommendera det. Det såg ut att förstöra affinity lite för mycket. Så jag installerade om windows.

Detta är minna inställningar på ett 680:
https://www.dropbox.com/s/g6puzxrc9ehd91b/bf4_2014_05_04_21_1...

Testa att stänga av SLI och sedan testa dessa. Om det går bra slå. Slå på SLI och se om det blir bättre eller sämre utgå från dem.

Edit2:
Har inget belag för detta i BF4, men i BF3 så fick man ofta lägre FPS om man sänkte vissa instämningar för lågt. Då tog spelmotorn en annan "code path" för kompabilitet snarare än prestanda. Något som vi som spelade öppna betan i bf3 snabbt konstaterade och även ser ut att gällda för bf4, men ingen lyssnar ju på oss...
Så lägre är inte alltid bättre.

Att få ditt system att rulla borde inte vara några problem. Men behöver mer info. Samt att jag inte kan så mycket ändå. =(
Edit:3:
Jag kommer inte ihåg vilka inställningar i bf3 det var men vissa specifika inställningar triggade ”shader model change”. Tror jag satt flera dygn för at få underfund med varför mitt gtx 480 presterade sämre på low inställningar gentemot high/ultra.
Testade varje inställning en och en tills jag fick ett hyfsat resultat. Sen kollade jag på hela GeForce LAN 6 delen då Johan Andersson förklarade bf3/frostbyte 2.
Sen har jag använt det det och minna testar som mall även bf4. Fungerade i bf4 open beta och även med nuvarande version av bf4.
Så testa lite. Om ni/du orkar så är den timman eller de få timmarna värt det att kolla på geforce lan 6 med Johan ganska intressant.
Och nej det är inte nvida specifikt. Även om det indirekt förklaras varför nvidia korten har/hade ett sådant försprång i frostbyte 2.
Men för att förstå inställningarna även på ett ATI kort så är det relevant.
Men även ja..

Ni som tycker nu har konstiga prestanda problem. Testa mina inställnigar och utgå från dem.
Vart en uppsats.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

Att uppgradera till Windows 8 kan vara en lösning, vet att spelet är mycket bättre optimerat för det.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Edit in progres

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt... <-- där ser du avg fps o min fps i BF4 siege of shanghai conquest large ultra 4x msaa @1920x1080

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt... <-- där ser du avg fps o min fps i BF4 siege of shanghai conquest large ultra 4x msaa @1920x1080

Sant 64fps low på shang. Så ja att säga 30 fps var helt fel av mig.

Ta en titt på guilin peaks t.ex den äter upp gk104 med msaa på och altai range äter cpu.
De kräver klart mer än shang men de är inte vanilla. De är inte så relevanta kanske i samanhanget. Men de finns fortfarande där samt de två andra tilläggs mapparna.

Kan vara min dator men jag tycker det kräver mer och mer. Men referensvärdet står kvar som du påpekade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skulle spontant gissa på grafikdrivrutiner som ligger och spökar, avinstallera och starta sen om i felsäkert läge och kör 2 omgångar med driver sweeper "eller vad den nya heter nu igen" och installera sedan om drivrutinen för grafikkortet.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat sätta resolution scale inne i BF4 på 200% av misstag eller hur?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Du har inte råkat sätta resolution scale inne i BF4 på 200% av misstag eller hur?

Res scale var på 125% nu av någon anledning, ska testa att dra ner det till 100% och se om det hjälper. 100% är väl standard?

Jag har testat formatering och ominstallation av Windows nu till och med så det är garanterat inga gamla drivrutiner som ligger och spökar. Jag hade aldrig haft något AMD kort i denna burken på installationen innan ändå, men som sagt tycker att jag har testat i princip allt vid det här laget. Jag ska testa att stänga av en GPU också och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro