Använder du ett uppdaterat antivirusprogram?

Permalänk
Medlem

Jag har själv sett bekanta som bet om hjälp ha virus osv trots att de hade ett bra antivirus. Tog med datorn, rensade bort virus osv, bekräftade att Windows osv fortfarande buggade innan jag installerade om allt.

Därför kan man inte alltid räkna med att en datorn är ren om man i efterhand lägger in och skannar med säkerhets program. Vid en viss gräns tappar man förtroendet på datorn och går vidare till att installerar om.

I forumet ser man också många fall där systemåterställningen precis som säkerhets programmen har saboterats av virus osv.

Permalänk
Medlem

Ja, men security essentials/defender bör man hålla sig borta ifrån. Det får ju bottenbetyg i varenda test.

Ja, det är bättre än "inget alls", men det finns bra mycket bättre.

Själv kör jag med Avira. Tycker det har en bra balans mellan detection level och resurssnålhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, men security essentials/defender bör man hålla sig borta ifrån. Det får ju bottenbetyg i varenda test.

Ja, det är bättre än "inget alls", men det finns bra mycket bättre.

Själv kör jag med Avira. Tycker det har en bra balans mellan detection level och resurssnålhet.

Värt att tänka på är att Microsoft Security Essentials (Windows Defender i Windows 8) är samma antivirusprogram som tusentals stora företag kör på sina produktionsenheter men där kallas det System Center Endpoint Protection.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Värt att tänka på är att Microsoft Security Essentials (Windows Defender i Windows 8) är samma antivirusprogram som tusentals företag kör på sina produktionsenheter men där kallas det System Center Endpoint Protection.

Då får vi hoppas att de tusentals företagen har pli på sina användare.

"Cons
If your employees are allowed open access to the internet and the ability to download at will, you should know that Microsoft Security Essentials (MSE), which supports the internet security for Microsoft System Center, has been known to be an underperformer. However, if you enforce strict usage polices, you can centrally control security, essentially negating the weak spots in MSE."

http://endpoint-protection-software-review.toptenreviews.com/...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Stavning kommer jag aldrig lära mig. =(
Men det är precis av den anledningen som en del program blir blacklistade. De innehåller en rad eller flera som är en gemensam nämnare i ett eller flera virus. Och det har funnits väldigt länge.
Det minns roliga jag vart med om är att antivirus raderat alla minna nätverks övervaknings programvaror. Det är sant att alla inte ska ha det på sin dator. Men tycker inte om då program som ethereal. winpcap. tcpview raderas för att det kan användas i felaktiga syften. Tror det var då jag tröttnade på att testa MSE som numera är sammanslaget med windows defender och heter windows defender.

Jag använder TcpView, och inget har klagat under alla år; det tillhör väl ändå inte skaran potentiellt farliga. Men jag förstår vad du menar; vissa program tipsade t.ex. om (varnade för) Nirsofts lösenordsprogramvara, som knappast används längre skulle jag tro. Att ett AV-program omedelbart raderar misstänkta filer verkar direkt osmart. Vilket är en av anledningarna till att jag alltid ser över inställningarna om jag skulle använda ny AV-programvara. Det går också att lägga till undantag för platser, filer etc. i de flesta AV-program, så det bör inte vara några problem med att undvika vad som uppfattas som onödiga varningar för potentiellt farliga program.

Många program använder sig av en karantän; förr kunde det i vissa fall hända att denna inte var så stor, om inte användaren justerat inställningarna, och om då många eller stora filer automatiskt flyttades till karantänen kunde det hända att man blev av med det som inte fick plats.

Nu tror jag F-Secures DeepGuard fungerar ganska bra, men har ingen egen erfarenhet för närvarande. Men det vill till att allt fungerar smidigt, inte belastar datorn allt för mycket.

Men visst har vi alla någon gång råkat ut för falsk-positiva larm, ibland har det gällt delar av OS eller annan viktig programvara, som e-postklienter. Tämligen uppenbara falsk-positiva, då de inträffar från en dag till en annan precis efter uppdatering av definitionsfiler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då får vi hoppas att de tusentals företagen har pli på sina användare.

"Cons
If your employees are allowed open access to the internet and the ability to download at will, you should know that Microsoft Security Essentials (MSE), which supports the internet security for Microsoft System Center, has been known to be an underperformer. However, if you enforce strict usage polices, you can centrally control security, essentially negating the weak spots in MSE."

http://endpoint-protection-software-review.toptenreviews.com/...

Ja 9 av 10 i betyg var ju jättedåligt....

MSE är inte dåligt på något sätt, det är dock väldigt svårt att testa antivirusprogram rättvist.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Visst, alla kan få virus..
Men laddar aldrig hem några konstiga saker och läser alltid kommentarerna på sakerna jag laddar hem för att se att det är säkert först..
Så pallar inte ha något direkt seriöst antivirusskydd..
Kör dock med SUPERAntiSpyware som funkar bra och är gratis.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på gratisversionen av Avast. Enda gången jag har fått virus dock var när jag laddade ner ett med flit för typ 8 år sen.
Jag litar mer på mitt sunda förnuft. Man kan ju faktiskt medvetet undvika att klicka på "Click here for instant money AND bigger penis!".

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Efter läst runt länge i diskussioner så bestämde jag mig för att köpa Bitdefender Total security 2014. Och det var helt klart värt det, efter att ha kört malwarebytes och MSE i kombo och skannat regelbundet så skanna jag en gång med Bitdefender direkt när det vara installerat och hittade 8 väldigt misstänksamma filer, såg förvisso ut att vara relativt harmlösa så långt virus går men bort med dem.

Dessutom så gör den knappt någon påverkar på prestanda så jag kan rekommendera det, helt klart. Man kan spara lite genom att ta Internet Security 2014 istället, men då blev man av med brandväggen och lite andra funktioner som helt klar var värda hundringen extra.

Visst att ha sex(surfa) utan kondom(anti-virus) är skönt men man kan inte räkna med att tjejerna(sidorna) använder p-piller(kontrollera så de är virusfria).

Själv litar jag inte riktigt på virusprogrammens larm. Om dom larmar så tror kunden (du) att det funkar mycket bättre än konkurrenternas. Jag föredrar framförallt ett anti-virus som håller käften till 95%.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Glöm även inte att det bästa sättet att förebygga virus, är att surfa med förnuft.

Det där påståendet fungerar inte alls längre. Det finns så många sätt att bli utsatt för intrång, virus, malware etc att förnuft inte har något med det att göra, iallfall inte när det kommer till vilka sidor du besöker.

Du kan bli attackerad av malware genom ads på vilken superseriös sida som helst.

Det påståendet är ungefär som att försöka frammtidssäkra sin elektronik, imo.

Men givetvis så ska man vara aktsam med vad man laddar ner och alltid scanna nedladdning för att undvika intrång.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

MSE är inte dåligt på något sätt, det är dock väldigt svårt att testa antivirusprogram rättvist.

Det som MSE brukar få kass betyg på är just "detection level", alltså hur många procent av ett i föväg bestämt antal hot som programmet känner av. Den biten är väldigt lätt att testa, och för många är det den viktigaste aspekten. Men som sagt, MSE är mångdubbelt bättre än att inte ha något antivirus alls.

Sedan att det inte skulle vara "dåligt" på något sätt är väl också subjektivt.. Jag kan tycka att det är dåligt på så sätt att det fångar färre virus än i princip allt annat på marknaden, samtidigt som det numera kommer förinstallerat på Windows 8, och därmed invaggar vissa i tron att det inte finns någon som helst anledning att titta på alternativ, eftersom det är ett antivirusprogram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, det är dåligt jämfört med andra AV-program.
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/

http://www.howtogeek.com/173291/goodbye-microsoft-security-essentials-microsoft-now-recommends-you-use-a-third-party-antivirus/

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst - bra tråd!

Skrivet av strejf:

Näe det är sant. Så i företagsnätverk som är nedlåsta eller inte har internetacess är det säkert ett OK alternativ.
Jag känner visserligen inte till top10reviews, varken deras anseende eller testmetoder så det väger väl mindre tungt för min del.

Skrivet av strejf:

Att det inte är dåligt på något sätt håller jag nog inte med om helt. Det är dåligt på vissa sätt. Det får urusla betyg i flera antivirustester. Tanken att det ska komma med ett grundskydd är däremot kanon så jag sågar inte idén med MSE helt.
Och yes, jag håller med om att det är värt att understryka att det är svårt att få en bra bild av antivirustester.

Själv litar jag mest på av-test.org när det kommer till antivirustestning. De ger uruselt betyg till MSE. Slutbetyget ser å andra sidan bra mycket värre ut än hur det faktiskt presterar. 0 av 5 möjliga poäng kan ju tolkas om att det inte ger något skydd alls och det är ju missvisande som bara den! Men MSE missar för mycket jämfört med konkurrenterna för min smak.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nivv:

Själv litar jag inte riktigt på virusprogrammens larm. Om dom larmar så tror kunden (du) att det funkar mycket bättre än konkurrenternas. Jag föredrar framförallt ett anti-virus som håller käften till 95%.

Då är Bitdefender för dig, det är otroligt non-intrusive. Det gör inte mycket oljud för sig, sköter sig själv 99% av tiden, till och med MSE ställde fler frågor om att få skanna datorn, vilja ladda hem uppdateringar m.m.

Permalänk
Medlem

Kan alla snälla sluta posta den där länken och skriva att "Antivirus är dött". Bara för att ingen vill köpa skitföretagets produkter så går dom ut i media och folk tror att vi aldrig mer kommer ha antivirus. Vi väljer helt enkelt gratisprodukterna som ändå fungerar bättre.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk

Jag tycker det är skrämmande att så många verkar tro att bara för att dom använder antivirus så kommer all skadlig kod att stoppas... Har du ett beteende som får ditt antivirus att slå larm titt som tätt kan vi anta att du har även lyckats ta ner något som ditt virusskydd inte lyckats detektera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Då är Bitdefender för dig, det är otroligt non-intrusive. Det gör inte mycket oljud för sig, sköter sig själv 99% av tiden, till och med MSE ställde fler frågor om att få skanna datorn, vilja ladda hem uppdateringar m.m.

Näää, det kostar ju kosing! Sunt förnuft är det bästa skyddet i vilket fall.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nivv:

Jag är inte ungdom längre, och kondomer kostar pengar. Att dra ut den innan skadan är sker är liksom omöjligt när man pratar om millisekunder. Haha.
Nej men skämt-o-sido. Nu när man har ett jobb och känner att man har råd att lägga ut pengarna då kan man lika gärna prova på något program. Och av rent psykologiska anledningar känns det tryggare att ha köpt en produkt där människor får betalt för att söka efter skadlig kod och hitta lösningar på stoppa problemen, än med en produkt där det är någon annan som betalar för arbetet. Du har inte betalat för det och därmed har de som utvecklat programmet ingen skyldighet att se till att det funkar för dig.

Det lär ju kosta pengar att utveckla, testa osv och det känns bättre att jag är investerad i produkten jag köpt än låta någon annans investeringar sköta det. Den anledning är väl rent psykologisk men iallafall, den är ju viktig den med.

Jag har även tillgång till att köpa en proffesionell brandvägg ifrån jobbet en som ligger avdankad, där man kan få antiviruset inbyggt direkt i brandväggen(som även fungerar som en router kapabel till 1500 mbps per kanal), men dock kostar det skyddet en licens kostnad på ca 200 usd per år... och det är inte riktigt värt pengarna skulle jag tycka.

Permalänk
Medlem

Har MSE installerat men tycker inte att jag behöver något. Kör Chrome med adblock plus och hela kalaset och har haft en stabil Windowsinstallation igång i över två år nu åtminstone, aldrig märkt något fishy eller så. Inte har något av mina konton någonstans blivit övertagna heller. Så långt jag vet kanske det ligger en miljard keyloggers och liknande i datorn, men vad rör det mig egentligen när allt fungerar bra och jag inte har blivit påverkad av det på något sätt?

Har funderat på att köpa Nod32 dock, men har svårt att motivera köpet.

Permalänk

Kör inte (installerade) antivirusprogram på någon av de ca 20 datorer jag använder här hemma förutom en. Slöar ner hd access och sådant för mycket. Dock körde jag nod32 för några år sedan det funka bra då. Kör clam on demand över nätverket nätverk och online scanner ibland.

Men jag undrar om det idag finns något bra antivirus som kan vara installerat men som man HELT kan disabla alla slags real time scannings grejer på? MSE funkar detta INTE på, även om man slår av realtime scanning knappen så ligger den och fuckar på rejält på hdn.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Det går inte att surfa med sunt förnuft längre, det räcker med att gå in på aftonbladet eller liknande sidor för att få ner något skit via en reklambanner.
Jag kör Sophos UTM 9.2 (fd Astaro) som brandvägg med Advanced Threat Protection, IPS, Application Control och Sophos/Avira AntiVirus påslaget och den larmar dagligen för allt möjligt skit på nyhetssidor, forum, bloggar, ja alla möjliga vanliga sidor. till och med här på sweclockers dyker det upp varningar i bland tack vare all reklam som poppar upp överallt.
Folk drar ner massor med skit via webläsarna som dom aldrig märker av.
Jag rekomenderar verkligen att folk har någon typ av skydd, det går inte att vara utan längre.
Man går inte säker nånstans längre.

Här hemma kör jag MS System Center Endpoint Protection 2012 managerat av SCCM 2012, senaste Malwarebytes Premium, Adblock, Ghostery och Noscript på samtliga maskiner och jag känner mig hyfsad säker.
Vi är fem i familjen och ungarna bor på internet nästan dygnet runt så det surfas en hel del här.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Gav mig hän och valde testa MSE i samband med att jag installerade Windows 8 för drygt ett år sedan, detta istället för AVG som jag har på min gamla Vistaburk. Vid sidan om det har jag Adblocker och malvarebytes (som har hittar några småsaker emellanåt). Har också som gammal vana att hålla koll i aktivitetshanteraren efter suspekta processer och tjänster, skulle jag se något jag inte känner igen så kollar jag upp vad det är och vidtar åtgärder efter behov.
Så som jag använder min hemdator i dagsläget så tror jag inte att jag befinner mig i någon påtaglig riskzon. Skulle jag få in något skit så skulle det vara genom annonser via webbläsaren men jag antar att då jag alltid har adblocker igång så borde väl inte det vara några större problem heller (om jag inte tänker galet här).

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Så Windows Defender räknas som ett fullbordat antivirusprogram? I så fall är svaret ja.

Kan tillägga att Windows Defender aldrig upptäckt diverse "cracks" osv. som andra antivirusprogram skulle ha varnat för. Anledning till det?

Kan väl säga att så att Windows defender (I Windows 8) visst upptäcker cracks. Den klassificerar det som Hacktool och inte virus, vilket många andra virusskydd gör. Den har påpekat det för mig flera gånger att jag har crackprogram så den hittar visst det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ett OK AV stoppar en hel del virus och trojaner, men inte allt.

Men generellt verkar AV vara dåliga på skydda användaren mot mindre skadliga men enormt irriterande program som bara visar reklam, eller sonika byter ut sökmotorer och startsidor i webbläsare eller värre saker också, ibland kan också dessa bita sig fast ganska ordentligt.

Är rätt många vänner man har där man man får hjälpa till varannan månad med att storrensa deras datorer på allt otyg, trots att dom har OK uppdaterat AV.

Malwarebytes Anti-Malware kan numera rensa bort en hel del reklamprogram som installerat sig som tillägg mm i webbläsaren. Avast kan åtminstone konfigureras för att upptäcka reklamprogram (PUP) men man måste göra det själv. Vet inte hur det är med andra gratis antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Malwarebytes Anti-Malware kan numera rensa bort en hel del reklamprogram som installerat sig som tillägg mm i webbläsaren. Avast kan åtminstone konfigureras för att upptäcka reklamprogram (PUP) men man måste göra det själv. Vet inte hur det är med andra gratis antivirusprogram.

Ja Malwarebytes Anti-Malware kan upptäcka och ta bort en stor del av dessa irriterande PUP och hijack av webbläsare m.m, men räknar inte riktigt MBAM som ett antivirusprogram, utan just för det som det är bra mot.
MBAM är ett bra komplement att köra då och då, eller jämt tillsammans med ett bra AV.

AdwCleaner är också ett program som man har nytta av ibland.

Samt kaspersky rescue disk, är ibland oumbärligt när man är mer eller mindre utelåst från datorn PGA trojaner, virus, tex polisviruset m.f.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja Malwarebytes Anti-Malware kan upptäcka och ta bort en stor del av dessa irriterande PUP och hijack av webbläsare m.m, men räknar inte riktigt MBAM som ett antivirusprogram, utan just för det som det är bra mot.
MBAM är ett bra komplement att köra då och då, eller jämt tillsammans med ett bra AV.

AdwCleaner är också ett program som man har nytta av ibland.

Samt kaspersky rescue disk, är ibland oumbärligt när man är mer eller mindre utelåst från datorn PGA trojaner, virus, tex polisviruset m.f.

Instämmer helt, MBAM är en komplettering till ens antivirusprogram, men det är lättanvänt även för vanliga användare så du borde kunna slippa en del utryckningar

Permalänk
Medlem

nej, behövs inte för min del, lärde mig "surfa säkert" för ett par år sen och har inget skit i datorn sen dess

obs kör adblock i chrome dock, för att slippa reklam man kan råkas trycka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Jag tycker det är skrämmande att så många verkar tro att bara för att dom använder antivirus så kommer all skadlig kod att stoppas... Har du ett beteende som får ditt antivirus att slå larm titt som tätt kan vi anta att du har även lyckats ta ner något som ditt virusskydd inte lyckats detektera.

Håller helt med. Dock så har du inget som hjälper dig när väl malware:t blir detected om du kör utan Anti-virus program.

Skrivet av nivv:

Jag betalade 17 kr för en 3 årig Bitdefender License key... funkar hur bra som helst. Sist jag postade länken på SweC så tog en moderator bort den för han trodde det inte var trovärdigt. Men faktum är att det går att skaffa legit nycklar för väldigt bra pris då de som säljer nycklar köper i bulk.

Eftersom jag inte får posta länken så får folk gärna PM:a mig om de vill ha den... Det är är en "trusted" säljare på Aliexpress.
------>MEN KÖP INGET OM DU INTE LITAR PÅ DET! <------

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Körde tidigare Kaspersky Internet Security men bytte till MSE och har klarat mig fint på det. Kör Malwarebytes-scan någon gång då och då men har aldrig visat något.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Att inte ha ett antivirus program är helt enkelt att bjuda ut sig själv. Har alltid haft något antivirus program i datorn...allt från AVG till det jag har idag(och har haft nu i flera år) Eset Smart Security 7 och som alltid har skyddat min dator iallafall.
Eset är inte det bästa du kan få tag på MEN det tar lite på CPU kraften SAMT skyddar datorn tillräckligt och det räcker för mig. Använder också MBAM Pro som är lätt att använda och hittar ganska mycket onödigt skit.
Detta har skyddat och hållit min dator i topptrim.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd