Varför denna 3dmarks2k3-hysteri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj

Vad jag hört ska det inte dröja fullt så långt tid

Och det ÄR trots allt så att de säger att de vill visa prestandan i morgondagens spel, inte dagens.

Då skulle dom inte haft med ett test för DX7 om det stämde. Bara titta tillbaks och framåt men strunta i nuet verkar ju riktigt syntetiskt, är det vad dom inriktat sig på? Apropå Doom 3 så går det knappt att säga när det kommer med tanke på hur ofta speltillverkare skjuter upp releaser, jag tror iaf inte att det kommer inom ett år med tanke på hur krävande det verkar bli.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
all hysteri beror på att ägare av NVIDIA kort har alltid legat på topp i 3dmark2001 men med 3dmark2003 så går ATI kort om NVIDIA.
NVIDIA har alltid använd 3dmark2001 i som ett försäljnings argument kolla vad mycket poäng då får med vårat kort...
varför bench med Q3 kan dom inte änvända "Return to Castle Wolfenstein" -förbättrade Q3 motor den kräver ju mer av grafikkortet än Q3
blablablablablablablablablablablabla

Jaha ja, det var ju intressant. Du kanske borde startat en tråd om ATi vs nVidia i 2dmarks 2003 istället, för det här har ju inget att göra med diskussionen om vare sig 3dmarks generellt är värdelöst eller inte.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

när 3mark2001 kom så var det knappt nå spel som använde alla saker som 2001 testar så varför denna hysteri när 2003 har kommit?
jo se mitt föra inlägg

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
när 3mark2001 kom så var det knappt nå spel som använde alla saker som 2001 testar så varför denna hysteri när 2003 har kommit?
jo se mitt föra inlägg

Jag tycker fortfarande du borde starta en annan tråd som handlar om det du vill ta upp. Varför? Se mitt förra inlägg. Det sista jag vill läsa är nVidia och ATi fanboys slita varandra i stycken verbalt över en så dålig benchmark som 3dmarks 2003.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM

Då skulle dom inte haft med ett test för DX7 om det stämde. Bara titta tillbaks och framåt men strunta i nuet verkar ju riktigt syntetiskt, är det vad dom inriktat sig på? Apropå Doom 3 så går det knappt att säga när det kommer med tanke på hur ofta speltillverkare skjuter upp releaser, jag tror iaf inte att det kommer inom ett år med tanke på hur krävande det verkar bli.

Att de över huvud taget har med det testet är för att det var såpass många som fortfarande satt med den generationen av grafikkorten. allts DX7-kort.

Och vill du tvunget ha med nuet så är ju 2 av testen dx8.1, som nog kommer gälla både nu och ett tag framåt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta e ett bra test... och klaga inte på att ni får låga poäng med ti4200... jag fick 800 i 3dmark 2001se med mitt TNT2 kort... i tidigare versioner av 3dmark har jag fått mycket högre... saken är den att 3dmark 2003 är släppt för grafikkort och den spel marknad som kommer att finnas om ca 1-2 år... Hur bra fick man egentligen med sina kort när 2001se kom... plus att jag måste bara säga att ett ti4200 skall inte få så bra poäng... ett 9500non-pro spöar ju den rätt bra anser jag och resten av världen... det är bara att erkänna att gf4 e som gf2... ett standard kort som inte kommer att vara så speciellt.

detta var iaf mina tankar

Visa signatur

ABIT mobo med VIA chipsets, Pentium 4 @ 3002 MHz, 2 x TwinMos pc3200 256mb @ 400 MHz, 60 gig ibm deskpro, 2 x 120 gig ibm deskpro , 120 gig Seagate baracuda, 160 gig hdd , ATI RADEON 9200 128mb, Pioneer 4x dvd-brännare, Promise ultra ATA133 TX2 I/O-kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vill du tvunget ha med nuet så är ju 2 av testen dx8.1, som nog kommer gälla både nu och ett tag framåt.

Förvisso är det DX8.1 men med PS 1.4 som inget nuvarande spel använder, alltså mäter det inte nuvarande prestanda.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0ridin
Jag tycker att detta e ett bra test... och klaga inte på att ni får låga poäng med ti4200... jag fick 800 i 3dmark 2001se med mitt TNT2 kort... i tidigare versioner av 3dmark har jag fått mycket högre... saken är den att 3dmark 2003 är släppt för grafikkort och den spel marknad som kommer att finnas om ca 1-2 år... Hur bra fick man egentligen med sina kort när 2001se kom... plus att jag måste bara säga att ett ti4200 skall inte få så bra poäng... ett 9500non-pro spöar ju den rätt bra anser jag och resten av världen... det är bara att erkänna att gf4 e som gf2... ett standard kort som inte kommer att vara så speciellt.

detta var iaf mina tankar

Jag kan bara utröna att du anser att testet är bra, men dock säger du inte alls varför du tycker det är bra.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM

Förvisso är det DX8.1 men med PS 1.4 som inget nuvarande spel använder, alltså mäter det inte nuvarande prestanda.

Så se det som ett framtids-test

Permalänk
Medlem

Jag tycker testet är bra eftersom att den mäter prestanda... däremot så tycker jag att de kunde väntat tills i höst eller något med att släppa det.
Nu är det ju så att dagens grafik ärligt talat inte är BRA men de duger... jag kommer att anse att de bra när de visar verklig grafik flytande... vilket nog kommer att ta ett tag...

Aja... det är vad JAG tycker, alla har ju rätt att tycka vad de vill.

PS! detta test är utformat för dem med NV30 och R350 grafik kort och uppåt... alltså inget för "gamla" grafikkort

Visa signatur

ABIT mobo med VIA chipsets, Pentium 4 @ 3002 MHz, 2 x TwinMos pc3200 256mb @ 400 MHz, 60 gig ibm deskpro, 2 x 120 gig ibm deskpro , 120 gig Seagate baracuda, 160 gig hdd , ATI RADEON 9200 128mb, Pioneer 4x dvd-brännare, Promise ultra ATA133 TX2 I/O-kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0ridin
PS! detta test är utformat för dem med NV30 och R350 grafik kort och uppåt... alltså inget för "gamla" grafikkort

Du menar nog R300 och upp, alla kort som bygger på R300 stödjer DX9.

Varför skulle dom vänta till i höst med att släppa det? ATI har redan en hel produktserie som bygger på DX9 kompatibla kort och snart har även nVidia det(förhoppningsvis). Eftersom det finns väldigt få program som testar DX9-prestanda tycker jag det var väldigt lämpligt att dom släppte det nu.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så förlitar sig 3DMark 03 VÄLDIGT mycket på PS 1.4, och ett kort som stödjer det (Radeon) får betydligt högre poäng än de kort som "bara" stödjer 1.3 (Ti4x00-serien).

PROBLEMET med detta är att PS 1.4 knappt används alls i dagens spel och ej heller kommer att göra det. Doom3, med John Carmack i spetsen som försöker optimera koden till precis allt, är i det här fallet snarast ett undantag.

Inget syntetiskt benchmark efterliknar "verkligheten" lika bra som en uppsättning välrepresenterade spel, men vad jag läst så ska 3DMark 03 vara ovanligt dåligt på att spegla hur riktiga spel egentligen använder hårdvaran. Lägg till detta att många övervärderar resultaten från 3DMark 03 och vi har ett missvisande program.

Jag tror 3DMark-hysterin kommer att lägga sig en smula med denna versionen. Och det kan ju iofs bara vara bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Doom3, med John Carmack i spetsen som försöker optimera koden till precis allt, är i det här fallet snarast ett undantag.

Och du tror inte att Doom3-motorn kommer att användas av andra speltillverkare för utveckling av egna spel? Det har ju aldrig hänt med IDs tidigare motorer...eller?

Permalänk
Medlem

Jodå, givetvis kommer motorn att användas i fler spel. Påstod jag nåt annat? Förändrar ju inte min poäng precis, det finns fler spel än Doom3/med Doom3-motorn.

Permalänk
Medlem

Jag trodde din poäng (en av dom i alla fall) var att så gott som inga spel kommer utnyttja PS1.4. Om man ser hur väl använd Q3 motorn är och antar att Doom3 motorn når liknande spridning så skulle det ju det betyda en hel del spel som utnyttjade PS 1.4 och det även om det mot förmodan enbart skulle vara Id som använde PS 1.4.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Läste just på Beyond3Ds forum att det tydligen redan finns en del spel som använder PS1.4, bl a UT2003. Så att säga att 3Dmark03 bara testar gammal och kommande tekniker stämmer alltså inte.

Permalänk
Medlem

"NVIDIA:
Finally, the choice of pixel shaders in game tests 2 and 3 is also odd. These tests use PS1.4 for all the pixel shaders in the scenes. Fallback versions of the pixel shaders are provided in PS1.1 for hardware that doesn't support PS1.4. Conspicuously absent from these scenes, however, are any PS1.3 pixel shaders. Current DirectX 8.0 (DX8) games, such as Tiger Woods and Unreal Tournament 2003, all use PS1.1 and PS1.3 pixel shaders. Few, if any, are using PS1.4."

Permalänk
Medlem

På "något" sätt så visste ATI att 3DMark03 skulle använda sig utav PS1.4. Dom har helt enkelt "mutat" någon inom Futuremark för att få reda på vilken stor poängskillnad PS1.4 skulle ge om dom också använde sig utav den. Inte så konstigat att Nvidia är pissed på 3DMark03's PS1.4 svammel.

br-ATI-be

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Madden 2003
Tiger Woods 2003
Nascar 2003
NeverWinter Nights
Doom3
UT2003
Unreal 2 (ucomming patch which will also add PS 2.0 support, dunno if a similar patch is planned for UT2003)
New World Order
Independance War 2
kommer/använder ps1.4

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

"NVIDIA:
Finally, the choice of pixel shaders in game tests 2 and 3 is also odd. These tests use PS1.4 for all the pixel shaders in the scenes. Fallback versions of the pixel shaders are provided in PS1.1 for hardware that doesn't support PS1.4. Conspicuously absent from these scenes, however, are any PS1.3 pixel shaders. Current DirectX 8.0 (DX8) games, such as Tiger Woods and Unreal Tournament 2003, all use PS1.1 and PS1.3 pixel shaders. Few, if any, are using PS1.4."

Du citerar ett Nvidia-uttlande? Där försvann nästan all din trovärdighet...
Dessutom är prestandaskillnaden i PS1.1 och 1.3 försumbar.

Citat:

På "något" sätt så visste ATI att 3DMark03 skulle använda sig utav PS1.4. Dom har helt enkelt "mutat" någon inom Futuremark för att få reda på vilken stor poängskillnad PS1.4 skulle ge om dom också använde sig utav den. Inte så konstigat att Nvidia är pissed på 3DMark03's PS1.4 svammel.

Lägg ner...

Permalänk
Medlem

För mig så är 3D Mark mest en kul grej att köra, rätt snyggt och så, men det är knappast nåt jag funderar nåt djupare på.

Finns ju dom som helt snöar in på 3D MArk och tävlar i att få höga poäng, och som tror att enda sättet att testa en ny dator är 3D Mark.

Hatar är man köpt nåt nytt till datorn, typ videokort eller cpu, och första frågan man får är "hur mycket får du i 3d mark?"

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Du citerar ett Nvidia-uttlande? Där försvann nästan all din trovärdighet...

Jaha, för dig kanske. Lösryckta citat från nån person i ett forum eller liknande är förstås mer pålitligt? Men visst, det är ju upp till dig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha, för dig kanske. Lösryckta citat från nån person i ett forum eller liknande är förstås mer pålitligt? Men visst, det är ju upp till dig...

Lösryckt citat från någon person i ett forum? Skulle inte tro det. Om du inte vet så det redan så kan jag ju berätta att Beyond3Ds forum är förmodligen ett av dom mest pålitliga forumen vad det gäller sånt här. Där finns spelutvecklare (även från FutureMark), folk från 3D-korts branschen och allmänt kunnigt folk inom området.
Uttalandet kommer direkt från en utvecklare på ATI som arbetar med DirectX. Jag litar bra mycket mer på vad som sägs där än på något nVidia-uttalande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, faktiskt är det så. De är åtminstone inte fullkomligt inställda på att vinkla det hela till Nvidias favör. Jag drar ALDRIG citat som utvärderar olika saker på det här sättet om det kommer från något företag som är så direkt inblandat.