Mus & T-bord funkar inte. + Blinkande skärm

Permalänk

Mus & T-bord funkar inte. + Blinkande skärm

Hej på er!

Min son har haft sin dator i ett halvår, han köpte den på komplett och det är en ASUS. Nu har den börjat krångla och han blir bara sur när jag konstaterar för han att han skulle köpt en Apple istället eftersom de sällsynt krånglar..

Så här förklarar min son det: ''Jag skulle gå in på datorn som vanligt en fredagskväll, jag startade datorn valde användare och sen kom jag in på skrivbordet, då funkade inte musen & t-bordet. Jag har provat och dragit ur och in dom, bytt plats osv. Dom funkar i bootmenyn så det är inget fel på dom. Sen googlade jag på det, kom fram till att man skulle ändra boot eller vad man säger. Gjorde det, men det blev bara värre.. Nu funkar inte musen & T-bordet när man ska välja avatar också blinkar skärmen när man är inne där man väljer avatar, så kan inte ens komma in till skrivbordet!''

Vet inte hur mycket han kan om datorer, själv är jag ganska dålig på den fronten. Vi uppskattar snabb hjälp (han vill gärna ha sin dator snabbt redo för han ska på något lan nu till helgen säger han).

Skriv gärna om det är något mer du behöver veta för och hjälpa till!

Mvh

Lite dåligt med info.
Permalänk

Vart ändrade du "boot"? I bios eller i windows?

De du kan testa med först är att gå in på bios och återställa alla de inställningarna till fabrikatsinställningar.

Om det inte skulle hjälpa dig så starta datorn i felsäkert läge, efter bios laddat färdigt, trycker du F8 eller i vissa fall kan de också vara F12, DEL, F2. testa med F8 först.

Funkar tangentbordet där i felsäkert läge?
om inte, testa med en "enkel mus" i felsäkert läge eller med ett annat tangentbord,
Det kan vara drivrutinerna som kan ha krånglat sig för dig.
För att komma in i Enhetshanteraren så du kan avinstallera samt installera om dom gör du såhär:
Start/windows loggan, skriv "Enhetshanteraren"
Där ska du leta upp drivrutinerna till Tangentbordet/musen och högerklicka samt välja avinstallera. starta sedan om datorn, när datorn har startat upp på nytt komma den att installera om drivrutinerna för dig och därifrån kan det lösa sig. nu har du lite och prova, testa dig fram med dessa steg och vid nästa kommentar, lämna spec.
De många gör misstag på är att inte lämna spec på sin dator vilket gör det ganksa svårt för att kunna hjälpa. Vet inte vad du har för dator förutom att det är en asus samt vet ja inte ens vad ditt operativsystem är. Lycka till!

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

Vart ändrade du "boot"? I bios eller i windows?

De du kan testa med först är att gå in på bios och återställa alla de inställningarna till fabrikatsinställningar.

Om det inte skulle hjälpa dig så starta datorn i felsäkert läge, efter bios laddat färdigt, trycker du F8 eller i vissa fall kan de också vara F12, DEL, F2. testa med F8 först.

Funkar tangentbordet där i felsäkert läge?
om inte, testa med en "enkel mus" i felsäkert läge eller med ett annat tangentbord,
Det kan vara drivrutinerna som kan ha krånglat sig för dig.
För att komma in i Enhetshanteraren så du kan avinstallera samt installera om dom gör du såhär:
Start/windows loggan, skriv "Enhetshanteraren"
Där ska du leta upp drivrutinerna till Tangentbordet/musen och högerklicka samt välja avinstallera. starta sedan om datorn, när datorn har startat upp på nytt komma den att installera om drivrutinerna för dig och därifrån kan det lösa sig. nu har du lite och prova, testa dig fram med dessa steg och vid nästa kommentar, lämna spec.
De många gör misstag på är att inte lämna spec på sin dator vilket gör det ganksa svårt för att kunna hjälpa. Vet inte vad du har för dator förutom att det är en asus samt vet ja inte ens vad ditt operativsystem är. Lycka till!

Han ändrade det i bios. När man ska återställa till fabrikatsinställningar trycker jag då på default (f5 i bios)? Vågar inte testa något mer för än jag vet att jag gör rätt..

Specs (länk till datorn): https://www.komplett.se/asus-m51ac/781834

Permalänk

Nej, då ändrar du endast det alternativ som är markerat till default. om du bläddrar vidare i bios ska du komma till en sida som det står något i still med "load BIOS Setup Defaults" eller "Load Defaults". observera bild

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk

en annan sak du kan kolla och ge info om, koppla bord tangentbordet och musen då datorn är avstängd, sedan starta du datorn och väl i windows, koppla endast in mus eller tangentbordet. Hör du något ljud eller dyker det upp något meddelande om att ny enhet installeras?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

en annan sak du kan kolla och ge info om, koppla bord tangentbordet och musen då datorn är avstängd, sedan starta du datorn och väl i windows, koppla endast in mus eller tangentbordet. Hör du något ljud eller dyker det upp något meddelande om att ny enhet installeras?

Det ända jag märker är att dom lyser ett tag sen släcks dom.

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

Nej, då ändrar du endast det alternativ som är markerat till default. om du bläddrar vidare i bios ska du komma till en sida som det står något i still med "load BIOS Setup Defaults" eller "Load Defaults". observera bild

http://images.anandtech.com/doci/6989/GB%20Z87X-UD3H%20BIOS%2...

Hittar bara " Load Optimized Defaults", är det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotallyNotASpy:

Hittar bara " Load Optimized Defaults", är det rätt?

Jo.

Är mus och tangentbord inkopplad på framsidan eller baksidan? I blå eller svart kontakt.
Prova de bakre svarta portarna om du inte gjort det ännu.

Det skulle även hjälpa om du kunde prova ett annat tangentbord eller en annan mus bara för att helt utesluta att de har gått sönder på något vis.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jo.

Är mus och tangentbord inkopplad på framsidan eller baksidan? I blå eller svart kontakt.
Prova de bakre svarta portarna om du inte gjort det ännu.

Det skulle även hjälpa om du kunde prova ett annat tangentbord eller en annan mus bara för att helt utesluta att de har gått sönder på något vis.

Har redan provat allt det :/ tack ändå!

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

http://images.anandtech.com/doci/6989/GB%20Z87X-UD3H%20BIOS%2...

Testade o ändra till Defaults, nu står det såhär: The current BIOS setting do not fully support the boot device. Click ok to enter the BIOS setup. Go to advanced>Boot>Csm Parameters, and adjust the Csm setting to enable the boot device.

Provade o göra som det står men då händer ändå samma sak; musen & t-bordet funkar ej