Nokia Lumia 1520 6.0-tums Full HD Display

Permalänk
Snusfri

Jag fick bättre batteritid jämnfört med 8an iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Mitt batteri som kanske redan är slitet?

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag fick bättre batteritid jämnfört med 8an iaf.

Du är den första jag läst om som fått bättre. Samtliga på WPC har fått sämre med betan vilket även jag fick. Blev bättre med den senaste uppdateringen men fortfarande sämre än 8:an. Och det är inte konstigt heller då resten av firmwaren inte är anpassad för 8.1 än vilket märks då tex de flesta spelen laggar i 8.1 och flöt fint i 8

Permalänk
Medlem

Hej i tråden.

Letar en 1520 för tillfället. Känner att den 920:a jag hade som jag retade mig till vansinne på.. i princip är 100% åtgärdad iom 1520 i kombination med 8.1...

Skall bli spännande se hur den är att jobba med.
Gillar kameran, batteritiden, skärmen...

Annars en helhjärtad Apple-kille, men gillar även WP skarpt.

Permalänk
Skrivet av Goflorp:

Hej i tråden.

Letar en 1520 för tillfället. Känner att den 920:a jag hade som jag retade mig till vansinne på.. i princip är 100% åtgärdad iom 1520 i kombination med 8.1...

Skall bli spännande se hur den är att jobba med.
Gillar kameran, batteritiden, skärmen...

Annars en helhjärtad Apple-kille, men gillar även WP skarpt.

Bara du inte råkar utför den sjukt irriterande känslighetsbuggen på skärmen. Ibland registrerar den som att du trycker när du försöker scrolla och det kan driva mig till vansinne vissa dagar Annars är det en grym telefon men buggen har funnits sen de började sälja den i USA för ett halvår sen så man vet ju aldrig om Nokia/MS lyckas åtgärda den helt. Finns långa trådar om det på Windows Phone Central och Nokia Support Discussions

http://discussions.nokia.com/t5/Nokia-Lumia/Lumia-1520-Screen...

Permalänk
Avstängd

Tycker faktiskt att jag kan lägga in en liten varning om Beta-8.1 uppdateringen och batteritiden. Använder man inte skärmen mycket håller telefonen flera dagar men surfar man dräneras batteritiden på en eftermiddag.

Permalänk
Avstängd

Batteritiden på banan igen efter senaste uppdateringen av WP 8.1 (gött som mjukt mos).

Har Lumia 1520 AptX ?
Hade det på min Samsung som tyvärr hackade enormt i ljudet om man inte samtidigt anslöt ett icke AptX tillbhör genom Bluetooth (Samsungkvallité).

Permalänk
Medlem

Angående den överkänsliga skärmen så löste det sig ju enkelt .. Inställningar -> Pekläge -> Ändra känsligheten från hög till normal ..

Har inte haft några problem med felaktiga klick efter detta

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Angående den överkänsliga skärmen så löste det sig ju enkelt .. Inställningar -> Pekläge -> Ändra känsligheten från hög till normal ..

Har inte haft några problem med felaktiga klick efter detta

Det kommer igen kan jag lova Jag och flera hundra andra på WPC har provat det samt att avinstallera Glance och så vidare men inget eliminerar felet helt och hållet och då Nokia vetat om denna bug sedan ett halvår tillbaka utan att lyckas fixa det blir man ju orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Det kommer igen kan jag lova Jag och flera hundra andra på WPC har provat det samt att avinstallera Glance och så vidare men inget eliminerar felet helt och hållet och då Nokia vetat om denna bug sedan ett halvår tillbaka utan att lyckas fixa det blir man ju orolig

Och du och dessa flera hundra andra har ju redan hunnit testa detta efter senaste DP8.1 update2?
Det var snabbt jobbat i så fall.
Dessutom har ju Nokia sagt att ny firmware kommer bundlad med oficiella WP8.1 som släpps till sommaren. Har ni hunnit testa det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Och du och dessa flera hundra andra har ju redan hunnit testa detta efter senaste DP8.1 update2?
Dessutom har ju Nokia sagt att ny firmware kommer bundlad med oficiella WP8.1 som släpps till sommaren. Har ni hunnit testa det också?

Jag har hela tiden haft "normal" på och får fortfarande buggen lite nu och då. Så buggen finns i allra högsta grad kvar. Tyvärr. 😩

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Men du kolla på Windows Phone Central, där skrivs det knappt om något annat än den där jobbiga buggen och ingen har hittills lyckats få bort den helt med varken 8.0 eller 8.1. Och eftersom Nokia som sagt vetat om buggen sen i releasen november 2013 känns det som om de har svårt att fixa till den. Borde vara rätt hög prioritet på en sån irriterande bug. Hoppas också att cyan uppdateringen från Nokia med ny firmware fixar den men jag är faktiskt tveksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Jag har haft känslighet "hög" enda sedan start och har aldrig uppdaterat telefonen. Upplever ingen bugg, första dagen råkade jag klicka fel men muskelminnet satte in ganska snabbt och sedan dess sker det aldrig. Ungefär som första gången med en iPhone back in the day, några felklick sedan hade jag vant mig med hur skärmen skall hanteras för att det ska funka för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundsten:

Jag har hela tiden haft "normal" på och får fortfarande buggen lite nu och då. Så buggen finns i allra högsta grad kvar. Tyvärr. 😩

Skrivet av MattiasAsb:

Men du kolla på Windows Phone Central, där skrivs det knappt om något annat än den där jobbiga buggen och ingen har hittills lyckats få bort den helt med varken 8.0 eller 8.1. Och eftersom Nokia som sagt vetat om buggen sen i releasen november 2013 känns det som om de har svårt att fixa till den. Borde vara rätt hög prioritet på en sån irriterande bug. Hoppas också att cyan uppdateringen från Nokia med ny firmware fixar den men jag är faktiskt tveksam

Fast nu är det ju som så att Nokia kommer med nya firmware-uppdateringar enbart i samband med de officiella lanseringarna av de stora OS-uppdateringarna.
Någon officiell release av WP8.1 har ju inte skett ännu, och därmed ej heller någon firmware-release från Nokia.

Som sagt, ingen levade själ på olika forum har ju ännu kunnat testa WP8.1, så att påstå att Nokia "inte lyckats fixa detta" "att buggen fortfarande finns kvar" och att man är "orolig för framtiden" är väl i alla fall att vara ute och cykla.

Kom igen när ni testat den officiella releasen av WP8.1 Är buggen kvar då kan vi ta ett snack.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Fast nu är det ju som så att Nokia kommer med nya firmware-uppdateringar enbart i samband med de officiella lanseringarna av de stora OS-uppdateringarna.
Någon officiell release av WP8.1 har ju inte skett ännu, och därmed ej heller någon firmware-release från Nokia.

Som sagt, ingen levade själ på olika forum har ju ännu kunnat testa WP8.1, så att påstå att Nokia "inte lyckats fixa detta" "att buggen fortfarande finns kvar" och att man är "orolig för framtiden" är väl i alla fall att vara ute och cykla.

Kom igen när ni testat den officiella releasen av WP8.1 Är buggen kvar då kan vi ta ett snack.

Köper inte ditt resonemang för fem öre. Man ska inte behöva vänta så länge på en fix på ett så vanligt förekommande problem som dessutom är sjukt störande när det händer speciellt med de överdrivet långa animeringarna när man skulle skrolla och telefon fan istället registrerar det som ett klick och öppnar något så man måste gå tillbaka och får vänta ihjäl sig på den långa animeringen. Nokia har ju uppenbart redan försökt fixa buggen med alla glance och skärmuppdateringar.

Men man får som vanligt inte klaga på Nokia eller Microsoft i detta forum. Tror vissa WP användare är värre fanatiker än iOS och Android folk. Det var så när Lumia 920 släpptes och man råkade vara missnöjd med alla buggar den drogs med i början och nu snart två år efteråt är det visst likdant. Man ska visst finna sig i buggen och vänta sisådär ett år innan den blir fixad och gud nåde om man klagar innan för då blir man idiot förklarad av någon som vet bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Måste vara bland det dummaste jag har läst på länge. Men visst jag ska ha tålamod och vänta, men fixar inte officiella uppdateringen buggen kommer jag nog söka mig till andra telefoner. Vilket är synd då jag gillar mobiltelefonen väldigt mycket annars, men att få dubbelpek och inzooming kors och tvärs, i menyer och i webbläsaren börjar bli drygt.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Köper inte ditt resonemang för fem öre. Man ska inte behöva vänta så länge på en fix på ett så vanligt förekommande problem som dessutom är sjukt störande när det händer speciellt med de överdrivet långa animeringarna när man skulle skrolla och telefon fan istället registrerar det som ett klick och öppnar något så man måste gå tillbaka och får vänta ihjäl sig på den långa animeringen. Nokia har ju uppenbart redan försökt fixa buggen med alla glance och skärmuppdateringar.

Men man får som vanligt inte klaga på Nokia eller Microsoft i detta forum. Tror vissa WP användare är värre fanatiker än iOS och Android folk. Det var så när Lumia 920 släpptes och man råkade vara missnöjd med alla buggar den drogs med i början och nu snart två år efteråt är det visst likdant. Man ska visst finna sig i buggen och vänta sisådär ett år innan den blir fixad och gud nåde om man klagar innan för då blir man idiot förklarad av någon som vet bättre

Såja såja, det är klart man får klaga.
Det jag menade var, hur kan man klaga på något som inte är ute än.

Du säger att detta problem löser man enkelt med en fix?
Och hur fasen vet du det undrar jag då??

Eftersom problemet är hårdvarurelaterat behövs en firmware-uppdatering innan vi kan få se en lösning på detta.
Så vi får helt enkelt vänta till dess den officiella releasen av WP8.1 är släppt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MattiasAsb:

Men man får som vanligt inte klaga på Nokia eller Microsoft i detta forum. Tror vissa WP användare är värre fanatiker än iOS och Android folk.

Tror tyvärr det är nästan lika vanligt i alla läger
Gillar min Nokia men gillar inte inlåsningen. Och Windows Phone är så små på marknaden och därför kan det bli lite fanatiskt bland oss. Kan det växa blir det fler företag, som tex TV4 och Viaplay, banker mm som gör appar till systemet.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Såja såja, det är klart man får klaga.
Det jag menade var, hur kan man klaga på något som inte är ute än.

Du säger att detta problem löser man enkelt med en fix?
Och hur fasen vet du det undrar jag då??

Eftersom problemet är hårdvarurelaterat behövs en firmware-uppdatering innan vi kan få se en lösning på detta.
Så vi får helt enkelt vänta till dess den officiella releasen av WP8.1 är släppt.

Men du fattar ju inte, felet har funnits sen i november så hur kan du säga att man klagar på något som inte är ute än? Felet finns i 8.0 och har funnits sen telefonen var ny och började säljas och Nokia borde ha fixats det för länge sen. Det borde inte behövas en ny Windows version ett år senare för att få det fixat. Och är det vad som krävs kan de tydligt gå ut och bekräfta det så man vet om man väntar förgäves eller inte. De har dessutom släppt firmware uppdateringar till 1520 så en firmware uppdatering är inget exklusivt för en ny uppdatering av Windows Phone. Har jag någonstans skrivit att det är enkel fix? Det borde vara det om Nokia klarar av att fixa det men jag tvivlar som sagt på att det kommer att fixas. Läst om många som bytt till 1320 istället då den funkar utan denna bugg, men vem fasiken vill byta ner sig till en sån för att få en normalt fungerande telefon

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Tror tyvärr det är nästan lika vanligt i alla läger
Gillar min Nokia men gillar inte inlåsningen. Och Windows Phone är så små på marknaden och därför kan det bli lite fanatiskt bland oss. Kan det växa blir det fler företag, som tex TV4 och Viaplay, banker mm som gör appar till systemet.

Gillar också min Nokia förutom den störande buggen. Men man måste få kritisera Nokia och MS för det utan att bli idiotförklarad

Permalänk
Avstängd

Min kamera-app startar ofta automatiskt efter senaste 8.1 uppdateringen. Rätt o-kul när man gör något annat på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Men du fattar ju inte, felet har funnits sen i november så hur kan du säga att man klagar på något som inte är ute än? Felet finns i 8.0 och har funnits sen telefonen var ny och började säljas och Nokia borde ha fixats det för länge sen. Det borde inte behövas en ny Windows version ett år senare för att få det fixat. Och är det vad som krävs kan de tydligt gå ut och bekräfta det så man vet om man väntar förgäves eller inte. De har dessutom släppt firmware uppdateringar till 1520 så en firmware uppdatering är inget exklusivt för en ny uppdatering av Windows Phone. Har jag någonstans skrivit att det är enkel fix? Det borde vara det om Nokia klarar av att fixa det men jag tvivlar som sagt på att det kommer att fixas. Läst om många som bytt till 1320 istället då den funkar utan denna bugg, men vem fasiken vill byta ner sig till en sån för att få en normalt fungerande telefon

Nu ska vi se.

1) Angående firmware.
Nokia släpper alltid firmware i samband med en OS-uppdatering.
Nokia släppte Amber tillsammans med GDR2-uppdateringen i augusti 2013.
Nokia släppte Black i samband med GDR3-uppdateringen januari 2014.
(Denna uppdatering var klar redan i december men rullade ut först i januari och var främst tänkt för kamreran)
Nokia annonserade i april i år att de ska släppa Cyan i samband med WP8.1 i sommar.

Några andra firmware-uppdateringar har inte släpps i närtid och att du säger att sådana släppts enbart till 1520 stämmer inte.

2) Du säger att detta borde ha fixats får länge sedan.
När då undrar jag då. Cyan är ju den första riktiga firmware-uppdateringen sedan släppet av 1520.

3) Jag kan hålla med dig om att kommunikationen från Nokias sida kunde vara bättre, men å andra sidan är den lika dålig från de andra tillverkarna också.

4) Du skriver: "Har jag någonstans skrivit att det är enkel fix?"
Ja, du har flera gånger skrivit detta, och undrat varför det inte fixats i samband med glance- och skärmuppdateringarna. Nokia har ju haft såå lång tid på sig.

Slutord:
Om vi inte får ordning på det här problemet med Cyan så kommer jag definitivt ansluta mig till kritikerna och protestera högljutt på alla forum, för då är måttet rågat för min del. Vem vet, kanske jag kommer skruva ihop en Molotowcoktail också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Hej!

Okej låter konstigt, ändrade till normal för 3 veckor sedan och har inte haft en ofrivillig klick sen dess

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Har Lumia 1520 AptX?

Tyvärr inte. Förhoppningsvis kommer det i Cyan, men som det är idag stöds det inte.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Nu ska vi se.

1) Angående firmware.
Nokia släpper alltid firmware i samband med en OS-uppdatering.
Nokia släppte Amber tillsammans med GDR2-uppdateringen i augusti 2013.
Nokia släppte Black i samband med GDR3-uppdateringen januari 2014.
(Denna uppdatering var klar redan i december men rullade ut först i januari och var främst tänkt för kamreran)
Nokia annonserade i april i år att de ska släppa Cyan i samband med WP8.1 i sommar.

Några andra firmware-uppdateringar har inte släpps i närtid och att du säger att sådana släppts enbart till 1520 stämmer inte.

2) Du säger att detta borde ha fixats får länge sedan.
När då undrar jag då. Cyan är ju den första riktiga firmware-uppdateringen sedan släppet av 1520.

3) Jag kan hålla med dig om att kommunikationen från Nokias sida kunde vara bättre, men å andra sidan är den lika dålig från de andra tillverkarna också.

4) Du skriver: "Har jag någonstans skrivit att det är enkel fix?"
Ja, du har flera gånger skrivit detta, och undrat varför det inte fixats i samband med glance- och skärmuppdateringarna. Nokia har ju haft såå lång tid på sig.

Slutord:
Om vi inte får ordning på det här problemet med Cyan så kommer jag definitivt ansluta mig till kritikerna och protestera högljutt på alla forum, för då är måttet rågat för min del. Vem vet, kanske jag kommer skruva ihop en Molotowcoktail också.

Orkar inte prata vidare med dig för det är som att tala med en vägg Till AT&T 1520 har de släppt firmware uppdateringar och den modellen släpptes i november 2013 och har lidit av buggen sen dess och den har inte blivit fixad trots din älskade firmware uppdateringar

Kan ta med en länk om en av firmareuppdateringarna
http://www.wpcentral.com/new-firmware-update-rolling-out-lumi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Orkar inte prata vidare med dig för det är som att tala med en vägg Till AT&T 1520 har de släppt firmware uppdateringar och den modellen släpptes i november 2013 och har lidit av buggen sen dess och den har inte blivit fixad trots din älskade firmware uppdateringar

Kan ta med en länk om en av firmareuppdateringarna
http://www.wpcentral.com/new-firmware-update-rolling-out-lumi...

Forummedlem:
-Väggen, hallå, hallå, hallå, ta och koppla upp dig...

Väggen:
-Suck, ok då, Vi får väl försöka reda ut saker och ting igen då...

Väggen:
-Du tror väl inte på allvar att Nokia skickar ut buggfixar och firmvareuppdateringar som bara kommer en del av marknaden (5-10%) till godo???
Nej, naturligtvis inte, firmwareuppdateringar kommer alla till godo.

Forummedlem:
-Men, hur föhåller det sig då med AT&T uppdateringen och andra uppdateringar till vissa operatörer?
Dessa handlade ju dessutom enbart om 1520-uppdateringar??

Väggen:
1) Vissa operatörer kräver av tillverkaren att telefonerna specialanpassas till just deras nät och tjänster varför det ibland kan hända att en uppdatering rullar ut till någon operatör. Dessa uppdateringar innehåller emellertid inga generella buggfixar utan är bara lokala anpassningar.
(Vissa operatörer får till och med helt specialanpassade telefoner som enbart får säljas av operatören själv.)

2) När Nokia 1520 började säljas den 8 nov av AT&T var den förinstallerad med tidiga versioner av GDR3 och Black. Som alla vet rullade MS och Nokia inte ut den officiella GDR3/Black förrän i januari.
Den firmware-uppdatering som du länkade till var inget annat än en anpassning av den tidiga förinstallerade GDR3/Black till den senaste officiella GDR3/Black. Detta är inget ovanligt och förekommer med alla telefoner som har förinstallerade tidiga versioner av mjukvara.
Att sedan AT&T inte rullade ut denna förän i mars beror på att denna operatör är ökänd för att alltid rulla ut sina uppdateringar sent (det finns mycket skrivet om detta på nätet).

Så en kort sammanfattning av ovansagda skulle kunna lyda:
-Numera har även AT&T's 1520 den officiella versionen av GDR3/Black.

Forummedlem:
-Men, men, men, hur kommer det sig att ingen journalist har påpekat detta tidigare???

Väggen:
-Förmodligen för att dessa inte har en aning om hur programutveckling och utrullning av program går till.

Permalänk
Avstängd

Sluta käbbla. Var kompisar istället och respektera varandras åsikter, pleas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Sluta käbbla. Var kompisar istället och respektera varandras åsikter, pleas!

Håller verkligen med. Det är ett forum så ni kommer aldrig komma fram till något.

Agree to disagree.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Filmade ute i motsol hemma hos mig. För att få lite hum hur grym kameran är slår man på 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Filmade ute i motsol hemma hos mig. För att få lite hum hur grym kameran är slår man på 1080p

Trevlig liten film John. Den visar verkligen på hur snabbt kameran hanterar och anpassar sig till motljusförhållandena.
Värsta godsherren vi fick se där i filmen, spankulerande omkring på ägorna. Vekar vara mycket gräs att klippa?

Hur upplever du uppdatering #3 förresten?
Själv tycker jag att batteritiden blev ytterligare lite bättre.