Låg nedladdningshastighet med ASUS RT-AC56U och Bredbandsbolaget 100/10

Permalänk

Låg nedladdningshastighet med ASUS RT-AC56U och Bredbandsbolaget 100/10

Hej!

Jag har har ett litet problem med hastigheten när jag laddar ner film osv. Jag kommer sällan upp över 1,5 MB/s.

Utöver det som står i rubriken så har jag två MacBook Air från 2012 och 2013 som jag använder. Har gjort många test på bredbandskollen och kommer testvärdet kommer aldrig under 60 Mbit/s.

Någon som har en fundering om varför detta problem uppstår?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger att du sällan kommer över 1,5MB/s så utgår jag från att du gör det ibland?
Är det inte bara så enkelt som att du laddar ner från en begränsad server? Eller om du kör torrents så kanske de inte är särskilt välseedade?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Du kör väl inte trådlöst?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Eftersom du säger att du sällan kommer över 1,5MB/s så utgår jag från att du gör det ibland?
Är det inte bara så enkelt som att du laddar ner från en begränsad server? Eller om du kör torrents så kanske de inte är särskilt välseedade?

Uttryckte mig nog lite klumpigt. Har kommit över 1,5 MB/s två eller tre gånger av flera hundra.

Är inte så kunnig ang. nätverksteknik så du får ursäkta mina obildade frågor. Vad menar du med att jag skulle ladda ner från en begränsad server? *** raderat ***

Skrivet av LemonIllusion:

Du kör väl inte trådlöst?

Jo, det gör jag. Därav att jag nämnde min router i rubriken.

§ 7
Permalänk
Medlem
Skrivet av spasse1234:

Uttryckte mig nog lite klumpigt. Har kommit över 1,5 MB/s två eller tre gånger av flera hundra.

Är inte så kunnig ang. nätverksteknik så du får ursäkta mina obildade frågor. Vad menar du med att jag skulle ladda ner från en begränsad server?

Jo, det gör jag. Därav att jag nämnde min router i rubriken.

Router har egentligen inget med trådlöst att göra alls.
En router är till för att skapa ett lokalt nätverk.
Men de flesta konsumentroutrar har ju inbyggd trådlös accesspunkt, men det är en bonusfunktion.

Menar du att du får 1.5 megabit eller 1.5 megabyte per sekund?

Permalänk
Skrivet av teejee:

Router har egentligen inget med trådlöst att göra alls.
En router är till för att skapa ett lokalt nätverk.
Men de flesta konsumentroutrar har ju inbyggd trådlös accesspunkt, men det är en bonusfunktion.

Menar du att du får 1.5 megabit eller 1.5 megabyte per sekund?

Okej, då förstår jag tror jag.

Jag får 1,5 megabyte per sekund. I och med att jag har, om vi räknar lågt, en trådlös anslutning med hastighet på 60 Megabits per sekund så borde jag ha 7,5 megabyte per sekund i överföringshastighet, under optimala förhållanden såklart. Men jag kanske tänker helt fel här?

Har du någon tanke varför mitt problem uppstår?

Permalänk
Medlem

Vad visar bredbandskollen då, på drabbad burk?

Sen att tanka ner tex en torrent är inget speciellt tillförlitligt test, då det inte säger så mycket om vad linans hastighet är på, utan man mäter då snarare dom utdelade klienternas sammanlagda uppladningshastighet.
Och det kan variera från nära 0 till väldig snabbt.

Sen trådlöst och massor av anslutningar är ingen bra kombination, ska du tanka torrent kör med kabel...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300