Nätagget gör konstigt ljud och datorn startar inte

Permalänk
Medlem

Nätagget gör konstigt ljud och datorn startar inte

Satt och spelade när datorn plötsligt krashade (ingen blue screen eller liknande, det var som om någon skulle kopplat ur strömkabeln).
Testade sedan att starta datan, den startade inte och jag hörde ett väldigt konstigt ljud från nätagget och två lampor började blinka (en grön och en röd som båda vanligtvis lyser helt när datan är på).
Jag kopplade ut strömsladden till nätagget och kopplade in den igen, nu lät det och lös det utan att jag ens behövde trycka på knappen där fram på datan (detta händer inte när on/off knappen på nätagget är av).
Så nu går inte datan igång, jag är ganska säker på att nätagget har pajat men postar här för att vara säker.
Jag har kollat så att alla sladdar är inkopplade korrekt.

Så ifall jag behöver skaffa ett nytt nätagg undrar jag vad ni har och rekommendera och hur mycket watt jag behöver för mina specs, skulle kunna skaffa ett 850 watt igen fast det känns nästan lite mycket, dock inte säker, vill ju endå ha lite utrymme för framtiden.

Specs:
Nätagget som jag har idag och som antagligen är sönder: Corsair THX 850W
Chassi: NXZT Tempest
Moderkort: ASUS M4N98TO EVO
Prossecor: AMD Phenom II X6
GPU: Gigabyte Geforce GTX 760
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB
HDD: Samsung hd103sj 1 TB
RAM minne: 3ST AData DDR3L-1333G
Fläktar: 5 ST (Ca 2W per)
Har några få led lampor.
CPU Kylaren vet jag inte namnet på.

Väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayanda:

Satt och spelade när datorn plötsligt krashade (ingen blue screen eller liknande, det var som om någon skulle kopplat ur strömkabeln).
Testade sedan att starta datan, den startade inte och jag hörde ett väldigt konstigt ljud från nätagget och två lampor började blinka (en grön och en röd som båda vanligtvis lyser helt när datan är på).
Jag kopplade ut strömsladden till nätagget och kopplade in den igen, nu lät det och lös det utan att jag ens behövde trycka på knappen där fram på datan (detta händer inte när on/off knappen på nätagget är av).
Så nu går inte datan igång, jag är ganska säker på att nätagget har pajat men postar här för att vara säker.

Så ifall jag behöver skaffa ett nytt nätagg undrar jag vad ni har och rekommendera och hur mycket watt jag behöver för mina specs, skulle kunna skaffa ett 850 watt igen fast det känns nästan lite mycket, dock inte säker, vill ju endå ha lite utrymme för framtiden.

Specs:
Har några få led lampor.

Väldigt tacksam för svar

Det där kan bara vara PSU´n.
Så här har du några fina seasonic byggen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar
Att nätagget gått sönder kan inte ha drabbat andra delar av datan va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayanda:

Tack för ditt svar
Att nätagget gått sönder kan inte ha drabbat andra delar av datan va?

Jo, det kan det.

Men det vet man inte förens man har provat :).

Lycka till! Och du fick en bra lista på nätagg :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Konstigt, det verkar vara fel etikett på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayanda:

Specs:
Har några få led lampor.

Väldigt tacksam för svar

Ja det låter ju definitivt som fel på nätagget. 850W är på tok för mycket för det där systemet 500W räcker utmärkt till ditt system. Om du har tänkt köra SLI någon gång kan det dock vara bättre med 600 - 700W.

Skrivet av Osprey:

Det är ju byggen, deras plattform som XFX baserar nätaggen på.

Permalänk
Medlem

Tack ännu en gång, har kollat lite på Corsair's CX 750 W så man förhoppningsvis slipper byta på ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Hahah, jaa etiketten kan vara förvirrande.
Dock får man XFX billigare än Seasonic´s "märkesagg", lite lustigt då dom förutom formen på chassit är identiska med varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayanda:

Tack ännu en gång, har kollat lite på Corsair's CX 750 W så man förhoppningsvis slipper byta på ett tag

Vill du slippa byta skall du nog hellre köra på någon av XFX PSU-erna du fick i listan av mig.
Corsair CX innehåller kina-kondensatorer, som har en förmåga att avrätta sig själva innan motsvarande japanska kondensatorer gör detta.
Och nej jag är inte ett XFX fanboy. Jag har Corsair AX 1200 under huven, men skall du ha ett sådant får du pynta julgranen lite hårdare.;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha ett nätagg som jag kan köpa i butik och gärna ett modulärt, orkar inte vänta på leverans
Enda butiken här i närheten är netonnet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nayanda:

Vill gärna ha ett nätagg som jag kan köpa i butik och gärna ett modulärt, orkar inte vänta på leverans

Har du inte garanti på ditt nuvarande nätagg? 5 år?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köpte datan på blocket för kanske 2,5 - 3 år sedan så skulle inte tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayanda:

Då endast du vet var du bor, och hur utbudet ser ut i butiken närmast dig, blir det svårt att ge specifika råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Då endast du vet var du bor, och hur utbudet ser ut i butiken närmast dig, blir det svårt att ge specifika råd.

Jo, det är ju sant

Men är Corsair cx750m något att rekommendera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nayanda:

Jo, det är ju sant

Men är Corsair cx750m något att rekommendera?

Det är väl inte det bästa på marknaden, men räcker till det mesta iaf så visst kan detta vara bra, orkar du inte vänta så är det ett ok köp.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är väl inte det bästa på marknaden, men räcker till det mesta iaf så visst kan detta vara bra, orkar du inte vänta så är det ett ok köp.

Får väl dra till netonnet och ta en närmare titt på vad de har