Permalänk
Medlem

Cron job körs inte

Har problem med att den sista raden jag har lagt in in min crontab fil verkar inte köras, jag vill alltså sätt datorn i viloläge för att sedan starta upp 6:30.
Kommandot jag har lagt till funkar som det skall när jag kör det i terminalen.

# /etc/crontab: system-wide crontab # Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab' # command to install the new version when you edit this file # and files in /etc/cron.d. These files also have username fields, # that none of the other crontabs do. SHELL=/bin/sh PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin # m h dom mon dow user command 17 * * * * root cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly 25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily ) 47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly ) 52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly ) 55 * * * * root /usr/sbin/rtcwake -m mem -t `date +%s -d"tomorrow 6:30"` >> /home/mattoys/wakeup.log #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har problem med att den sista raden jag har lagt in in min crontab fil verkar inte köras, jag vill alltså sätt datorn i viloläge för att sedan starta upp 6:30.
Kommandot jag har lagt till funkar som det skall när jag kör det i terminalen.

# /etc/crontab: system-wide crontab # Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab' # command to install the new version when you edit this file # and files in /etc/cron.d. These files also have username fields, # that none of the other crontabs do. SHELL=/bin/sh PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin # m h dom mon dow user command 17 * * * * root cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly 25 6 * * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily ) 47 6 * * 7 root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly ) 52 6 1 * * root test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly ) 55 * * * * root /usr/sbin/rtcwake -m mem -t `date +%s -d"tomorrow 6:30"` >> /home/mattoys/wakeup.log #

Du har kört "service cron restart" antar jag?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Varje 55 minuter vill du sätta datorn i sleep vilket är en intressant variant dock så måste jag fråga varför du inte låter hourly göra det 17 över istället för att vara inne och pilla i crontab.
Du bör ha full sökväg även till date även om det inte bör vara felet just

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Du har kört "service cron restart" antar jag?

japp

Skrivet av aluser:

Varje 55 minuter vill du sätta datorn i sleep vilket är en intressant variant dock så måste jag fråga varför du inte låter hourly göra det 17 över istället för att vara inne och pilla i crontab.
Du bör ha full sökväg även till date även om det inte bör vara felet just

Egentligen så är det 06:55 varje dag som jag vill sätta datorn i viloläge, kör *:55 nu för att testa enklare

Permalänk
Hedersmedlem

En felsökningsmetod för `cron` är att explicit försöka köra kommandot i ett skal med samma omgivning som `cron` använder. Här skulle det vara något i stil med att som `root` testa att köra:

env -i SHELL=/bin/sh PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin HOME=/root LOGNAME=root /usr/sbin/rtcwake -m mem -t `date +%s -d"tomorrow 6:30"` >> /home/mattoys/wakeup.log

Testa även någon gång utan omdirigeringen till loggfilen för att se om det gör någon skillnad.

(Rekommenderar också att sätta väckningstiden till typ "+1 minute" snarare än halv sju nästa dag under testen, men det är nog uppenbart varför .)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har löst problemet nu, tydligen behöver man "escapa" %-tecknet i cron, % blir alltså \%.
http://serverfault.com/questions/449651/why-is-my-crontab-not...