Permalänk
Inaktiv

Inget internet via kabel

Hej, har nyligen uppgraderat internet och kör via kabel nu. I vårt hus så har vi flera tv uttag och har hittils kört modemet via det på översta våningen. Nu på sommaren så har jag flyttat ner till källaren och tagit modemet med mig då jag kör på stationär. Men får inget internet då jag kör via det tv uttaget som finns där. Då jag kör med Windows egna felsökning så säger den antingen att DNS server svarar inte eller att en Ethernet kabel inte är i kopplad. Så fort jag flyttar upp modemet till ursprunliga uttag så funkar det felfritt. Ringt och frågat kundtjänsten men de vet inte vad som är fel eftersom TV funkar där nere.....
Någon som vet vad som är fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bredbanbd via coax från Comhem eller nått annat ?
Är det samma tvkanaler i uttaget så det tex inte bara är dvb t i det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Har du bredbanbd via coax från Comhem eller nått annat ?
Är det samma tvkanaler i uttaget så det tex inte bara är dvb t i det ?

Bredband från Anvia, bor i Finland atm ^^
Samma kanaler.

Permalänk
Medlem

Kan vara så illa att det endast är förberett för dragning av kabel till uttaget men det är ingen kabel på det tredje uttaget idag.
Dock brukar koaxen dras från källaren och uppåt så problemet bör inte vara signal styrka m.m
Har tyvärr inget bättre svar än det.
Lycka till!

Mvh Relemy

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Medlem

Skulle ringt igen o pratat med dom.

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Bredband från Anvia, bor i Finland atm ^^
Samma kanaler.

Och du är säker på att kanalerna tas emot på samma sätt så du tex inte blandar dvb t och c ?
jag tror att det är ett lokalt fel i huset, endera är det inte samma "kabeltvnät" men det skulle även kunna vara fel typ av antennuttag tex olika filter i dem, är alla uttag monterade samtidigt och av samma firma så att ingen själv har grenat vidare till ett uttag och då monterat upp nått som egentligen inte klarar av bredband via koax eller kanske inte är terminerar korrekt så att det är impedansproblem, ser alla uttag exakt likadana ut ? Finns det nått schema på var i huset uttagen ska finnas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.