Överspänningskydd vid åska, hjälper det?

Permalänk
Entusiast

Överspänningskydd vid åska, hjälper det?

Tjena, har ett sånt här skydd.
http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=305...
Och jag undrar, skyddar det vid åska?
För det står ju att det ska skydda utrustningen det är kopplat till, så det täcker alltså om datorn skulle gå sönder?
Eller har jag missuppfattat allt?

Edit: fanns på webhallen. http://www.webhallen.com/hemelektronik/32210-belkin_surgemast...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Vila i frid

Det finns ingen garanterat skydd mot åska. Kablar UR är det som gäller vid åska. http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_villa_frit...

Permalänk
Permalänk
Medlem

det kanske inte tillhör tråden men jag måste fråga vad händer när det är åska som ni skriver om,
och varför?

Permalänk
Avstängd

Det finns ett garanterat skydd, 50m åskledare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det finns ett garanterat skydd, 50m åskledare

Även om det är att åska skall slå på högsta punkten är det inte alltid så. Fotbollsmatcher har bevisat det

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

För det står ju att det ska skydda utrustningen det är kopplat till, så det täcker alltså om datorn skulle gå sönder?

Edit: fanns på webhallen. http://www.webhallen.com/hemelektronik/32210-belkin_surgemast...

Sånt skit borde förbjudas, inger falsk trygghet. Man borde förbjuda att tillverkarna kan marknadsföra det som åskskydd, träffar blixten "rätt" finns det ingen chans att ett litet grenuttag ska kunna stå emot.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Sånt skit borde förbjudas, inger falsk trygghet. Man borde förbjuda att tillverkarna kan marknadsföra det som åskskydd, träffar blixten "rätt" finns det ingen chans att ett litet grenuttag ska kunna stå emot.

Grejen är ju att de brukar ge garanti "Garanti för utrustning; 370 000:-"
Sett andra märken tex APC som ger 50 000 Euro i garanti för utrustning kopplad till överspänningsskyddet så...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quim:

Grejen är ju att de brukar ge garanti "Garanti för utrustning; 370 000:-"
Sett andra märken tex APC som ger 50 000 Euro i garanti för utrustning kopplad till överspänningsskyddet så...

Vet ifan om jag litar på sånt, finns säkert obskyra klausuler i deras garantivillkor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Även om det är att åska skall slå på högsta punkten är det inte alltid så. Fotbollsmatcher har bevisat det

Fotbollsmatcher? Har det slagit ned i spelare istället för stadion? I all fall, en 50m hög koppar stång ska nog ta åt sig alla blixtar Bor nära en stooor telemast och den är rolig att titta på när det åskar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Vet ifan om jag litar på sånt, finns säkert obskyra klausuler i deras garantivillkor.

Har sett folk som gått igenom det och de hittade inget märkvärdigt De är rätt säkra på sin sak I alla fall att direkta åsknedslag är väääääldigt sällsynta Oftast är det ju överspänning som tar sakerna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Står väl iofs överspänningsskydd - inte åskskydd?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Har sett folk som gått igenom det och de hittade inget märkvärdigt De är rätt säkra på sin sak I alla fall att direkta åsknedslag är väääääldigt sällsynta Oftast är det ju överspänning som tar sakerna!

Direkta nedslag är sällsynta ja och APC kör väl lite gambling isf. Har dock aldrig hört att någon faktiskt har fått ersättning..... Tycker fortfarande att det är falsk marknadsföring då den inte kan skydda mot nedslag. Det enda den kan skydda mot är lite små strömspikar och överslag. Problemet är ju att folk då skiter i att dra ur sladdar och då kan det faktiskt bli lite farligt om man har (mycket) otur. Man har ju hört om bränder som har uppstått pga. åska, t.ex. tv:n som börjar brinna eller annat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qhrizz:

Står väl iofs överspänningsskydd - inte åskskydd?

Visst har du rätt men det finns en del butiker som säljer det som åskskydd och det intrycket får man även på APC:s hemsida:

"Världens enda transientskydd med en borttagbar kabelledare och roterande sladdhållare. Skadliga spänningar som kan kopplas till åsknedslag"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med APC skydd till alla mina datorer samt till tvn.
Vi hade en åsksmäll här i kåken för ett par år sedan som kom från ingenstans och som slog ut allt hela datorsystemet för huset så vi kunde inte komma in genom porten/tvättstuga (jag vet oerhört smart system) eller något liknande samt att jag hörde att flera grannar som har både tv-apparater och datorer som strök med.
Men allt fungerade felfritt här.

Så visst det ger ett visst skydd men hör man åska bör man ändå dra ur sina datorer.
Men är man inte hemma eller som för mej när första smällen slår rakt ner i kåken så kan ett överspänningsskydd vara en bra investering, dom är ju dessutom oftast inte speciellt dyra.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Direkta nedslag är sällsynta ja och APC kör väl lite gambling isf. Har dock aldrig hört att någon faktiskt har fått ersättning..... Tycker fortfarande att det är falsk marknadsföring då den inte kan skydda mot nedslag. Det enda den kan skydda mot är lite små strömspikar och överslag. Problemet är ju att folk då skiter i att dra ur sladdar och då kan det faktiskt bli lite farligt om man har (mycket) otur. Man har ju hört om bränder som har uppstått pga. åska, t.ex. tv:n som börjar brinna eller annat.

Tja tänk på det här, tar du ur kyl och frys vid åska? Hur ofta har dom gått sönder? Direkta åsknedslag är löjligt sällsynta!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det är väl just dom små strömspikarna som är absolut vanligast? Dessutom är det väl EXTREMT ovanligt att elektronik skadar någon vid överspänning då nästan allt har en egen säkring i sig numera?

Permalänk
Medlem

Nej visserligen men det är krävs mer för att slå ut kyl och frys än en dator dessvärre.

Men gör som du vill jag kör på mina överspänningsskydd och att dra ur sladdarna det har funkat för mej.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kent:

Visst har du rätt men det finns en del butiker som säljer det som åskskydd och det intrycket får man även på APC:s hemsida:

"Världens enda transientskydd med en borttagbar kabelledare och roterande sladdhållare. Skadliga spänningar som kan kopplas till åsknedslag"

Ofta så slår åskan ner i marken och då skapas det högspäningsspikar i elnätet, de är högre än det prylarna normalt klarar av men oerhört mycket lägre än vid ett direkt blixtnedslag och då kan det räcka med ett skydd som kan hantera några kV en kort stund för att stoppa pulsen som annars hade förstört känsligare elektronik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De saker som har stört chans att gå sönder är de apparater som är kopplade till 2 eller fler nät (el, tele, kabel tv, etc.) som kan ha olika potentialer. Till exempel ADSL modem, trådlösa telefoner, eller liknande som är kopplade mot elnätet och telenätet, vid åska är det risk att potentialen mellan näten kan skilja vilket gör att apparaten går sönder.
Som Cyberhof säger ovan, övriga apparater som enbart är kopplade mot el eller telenätet tål långt mycket mer innan de går sönder.

Detta är enligt mig den enda riktiga fördelen att använda trådlöst nätverk till stationära datorer, då finns det ingen risk att datorn tar skada ifall routern blir grillad.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det där ett överslags skydd och vad jag vet så har tillverkarna slutat kalla dom för åskskydd för att de inte skyddar mot åska.

Överslags skydd bör man ändå ha om man bor i hus med åskproblem för de hjälper mot andra strömproblem som såna hus troligen har. Tex strömspikar när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott eller när åska slår ner så långt borta att du inte hör eller ser den.

Blir också enklare att dra ur kablarna när åskan går om man inte redan har vanliga grenuttag som sakerna är kopplat till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Tja tänk på det här, tar du ur kyl och frys vid åska? Hur ofta har dom gått sönder? Direkta åsknedslag är löjligt sällsynta!

Jo jag skrev ju med att det är sällsynt. Kyl och frys är dock sånt man måste igång.

Skrivet av mrqaffe:

Ofta så slår åskan ner i marken och då skapas det högspäningsspikar i elnätet, de är högre än det prylarna normalt klarar av men oerhört mycket lägre än vid ett direkt blixtnedslag och då kan det räcka med ett skydd som kan hantera några kV en kort stund för att stoppa pulsen som annars hade förstört känsligare elektronik.

Det jag menade med citatet från APC är att det ger intrycket att det klarar av en blixt vilket det inte gör. Kombinera det med en butik som säljer det som åskskydd och en vanlig Svensson tror det är ett 100% skydd.

T.ex.: http://www.conrad.se/VERSP%C4NNINGS--OCH-%C5SKSKYDD.htm?websa...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Jo jag skrev ju med att det är sällsynt. Kyl och frys är dock sånt man måste igång.

Det jag menade med citatet från APC är att det ger intrycket att det klarar av en blixt vilket det inte gör. Kombinera det med en butik som säljer det som åskskydd och en vanlig Svensson tror det är ett 100% skydd.

T.ex.: http://www.conrad.se/VERSP%C4NNINGS--OCH-%C5SKSKYDD.htm?websa...

Även vid direkta nedslag kommer inte all ström gå genom en pryl! Den kommer att söka sig ganska snabbt mot marken! Därför krävs det inte stora doningar för att stoppa strömmen !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag personligen skulle rekommendera dig en sådan här, om du skall ha den inkopplad till TV, dator, stereo/reciever, och annan känslig elektronik.

http://www.conrad.de/ce/de/product/611486/Belkin-CNS08deT-2M-...

Anledningen är att den modellen du har, är främst avsedd för mikrovågsugnad kyl/frys kopressor svets osv.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast

Äntligen får man lite vettiga svar, nästan exakt två år senare

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Dedär grendosorna med inbyggt överspänningsskydd ger ett litet skydd mot indirekta åsknedslag, d.v.s. fall där åskan slår ner en bra bit ifrån ditt eget hus och orsakar spänningspikar i nätet som sedan även når huset.
Vill man ha seriöst skydd mot åska som möjligen kan skydda även vid mer direkta nedslag ska alla elcentraler förses med eget skydd, utöver "finskyddet" strax före apparaterna som skall skyddas. I mätarcentralen d.v.s. där inkommande matningen till huset finns skall helst ett grovskydd installeras, vilket också kräver att huset har ordentlig jordning (helst ringjordning runt huset). I gruppcentraler installeras mellanskydd och till sist finskydd strax före apparaterna, t.ex. i form av en grendosa med inbyggt skydd eller en UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Äntligen får man lite vettiga svar, nästan exakt två år senare

Och det var först när du poängterade det, som jag märkte det >_>

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bor man i lägenhet och har dåliga ledningar är det nog en god idé att investera i någon av de billigare varianterna av överspänningsskydd. Själv drabbades jag av åska nyligen vilket resulterade i skador på flera saker i lägenheten. Har alltid trott att lägenheter är i princip skyddade mot åska och överspänning men inser att det beror väldigt mycket på åldern på huset och ledningarna.

Efter rekommendation ska jag investera i en billigare variant från Belkin då jag fått höra att dessa håller hög kvalité. Direkta åsknedslag på lägenhetshus är ovanligt och ofta finns åskledare vid taket. Men strömspikar i äldre hus är ändå något som skördar offer (läs elektronik).

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB