Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Just nu har jag ett lågt bud på Lumia 930 på eBay. Ifall det går igenom så blir det den, annars så väntar jag tills Galaxy Alpha kommer ut för att välja mellan den eller Nexus

Jo, Galaxy Alpha ser ganska intressant ut, men tycker det är lite synd att de valde 720p på skärmen när 1080p redan är en såpass etablerad standard, sedan tycker jag även illa om deras taktila hemknapp. Om man har en telefon som helt navigeras via o-taktil touch så ska man inte ha en navigationsknapp som är taktil.. Dålig design >:[
Men det som avgör om den blir bra är batteritiden, prestandan & flytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge002:

Tror jag har hittat nåt som borde passa dig perfaaa. Samsung Galaxy alpha

Tunn,vattentätt, osv

Den är inte varken vattentät eller vattentålig.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo, Galaxy Alpha ser ganska intressant ut, men tycker det är lite synd att de valde 720p på skärmen när 1080p redan är en såpass etablerad standard, sedan tycker jag även illa om deras taktila hemknapp. Om man har en telefon som helt navigeras via o-taktil touch så ska man inte ha en navigationsknapp som är taktil.. Dålig design >:[

Skrivet av Sears:

Den är inte varken vattentät eller vattentålig.

Då blir det antingen Lumia 930 eller Nexus 5, beroende på "ödet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Tycker det faktiskt är skönt att just hemknappen är vanlig knapp. Att man t.ex lätt kan tabba ur spel genom att känna sig fram även om mobilen kan hänga sig så känns det bättre med riktiga knappar.

En annan riktigt bra funktion, är att man sliper trycka på låsknappen på sidan av telefonen för att aktivera den.

Vist blir lite dumt ihop med touch knapparna på sidan (vet någon som lyckas komma åt dom av misstag, när jag låter denne låna mobilen ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker det faktiskt är skönt att just hemknappen är vanlig knapp. Att man t.ex lätt kan tabba ur spel genom att känna sig fram även om mobilen kan hänga sig så känns det bättre med riktiga knappar.

Skitsnack. Känner man sig fram så kommer man ju åt allting som inte är taktilt på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Skitsnack. Känner man sig fram så kommer man ju åt allting som inte är taktilt på vägen.

Jag har inte haft något problem i alla fall, med touchen bredvid. Använder faktiskt mittknappen mer (om jag inte surfar då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Eftersom du inte förklarar varför så antar jag att det inte var objektivt.

Ja, vad skulle annars en åsikt vara? Du är en märklig filur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

S3:a är gammal telefon.

Nähä? Det är dock irrelevant för huruvida jag gillar android eller ej.

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Ja, vad skulle annars en åsikt vara? Du är en märklig filur.

Ja, om du kollar igenom dina inlägg igen så ser du klart och tydligt att det inte var någon åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Ja, om du kollar igenom dina inlägg igen så ser du klart och tydligt att det inte var någon åsikt.

Alltså, jag vet inte om du trollar eller om du bara är dum. Men visst, vi säger väl att min åsikt om att android är skit inte är en åsikt så blir det nog jättebra.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xGreenRed:

Då blir det antingen Lumia 930 eller Nexus 5, beroende på "ödet"

Testat båda gillar Lumia mycket mer.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Kör Lumia
Har en Lumia 1520 med senaste versionen av operativsystemet och det är riktigt bra nu. Snabbt och batteritiden är ruggigt bra. Kameran likaså och Snapchat, Instagram, Facebook mm fungerar fint. Snapchat, via 6snap, är bättre än originalet då man bland annat kan skriva hur mycket som helst eller skicka valfri bild från minnet. Story fungerar också bra. Operativsystemet skiljer sig lite från Android och iOS, men det går fort att lära

Permalänk
Medlem

Ingen som föreslagit att vänta på Nexus 6 (som kommer göras av Motorola)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Anledningen till bytet är för den dåliga teckningen som iPhone har samt batteriet.

Teckningsproblem är i 9 fall av 10 ett operatörs problem sen kan man även få en dålig enhet. Kanske är värt att se över? men batteri problem är helt klart sämre på iPhone än på Android. Att hitta mindre telefoner kommer bli svårt framöver då alla tillverkare verkar föredra större skärmar. Inte mig emot som redan har en 6tums lur.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Kör Lumia
Har en Lumia 1520 med senaste versionen av operativsystemet och det är riktigt bra nu. Snabbt och batteritiden är ruggigt bra. Kameran likaså och Snapchat, Instagram, Facebook mm fungerar fint. Snapchat, via 6snap, är bättre än originalet då man bland annat kan skriva hur mycket som helst eller skicka valfri bild från minnet. Story fungerar också bra. Operativsystemet skiljer sig lite från Android och iOS, men det går fort att lära

Inte vattenskyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Teckningsproblem är i 9 fall av 10 ett operatörs problem sen kan man även få en dålig enhet. Kanske är värt att se över? men batteri problem är helt klart sämre på iPhone än på Android. Att hitta mindre telefoner kommer bli svårt framöver då alla tillverkare verkar föredra större skärmar. Inte mig emot som redan har en 6tums lur.

Att många android lurar har bättre batteri tid om än så marginellt i vissa aspekter är väl inte så konstigt kanske då dom har en 800-1200 mAh mer i kapacitet typ. Sen beror ju konsumtionen av batteri väldigt mycket på vilka inställningar och vad man gör och vart man bor (område med sämre mobiltäckning t ex). Alla som verkligen använder sin smartphone med de flesta saker igång så som 3/4G, bluetooth, m.m lider väl alla av att batteriet tar slut snabbare än önskvärt. Finner själv dock inget problem med min batteri tid då jag sitter på kontor och kan ha min telefon dockad till datorn om så behövs. Men man märker en drastiskt skillnad när man är i ett område där ens operatör inte har fullt så god täckning det är säkerligen en ökning på en 30%+ i förbrukning av batteri när enheten konstant kämpar med att försöka hålla uppe nätet.

Täckning håller jag helt med dig om att det ligger primärt hos operatören det är en marginell skillnad mellan olika modeller oftast är det i så fall val av material till telefonens skal som kan påverka en gnutta.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Ingen som föreslagit att vänta på Nexus 6 (som kommer göras av Motorola)?

Inte relevant då TS föredrar mindre(medelstora) telefoner. Det är så jag förstått det i alla fall.

Skrivet av tvelander:

Testat båda gillar Lumia mycket mer.

Jo, det fattar vi. Du gillar allting Microsoft väldigt mycket.
Men det säger oss andra inte så mycket annat än just det att du gillar Microsoft väldigt mycket..
Du gör ju inte precis en objektiv jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Alltså, jag vet inte om du trollar eller om du bara är dum. Men visst, vi säger väl att min åsikt om att android är skit inte är en åsikt så blir det nog jättebra.

Aha, tänkte mer på att iPhone var telefonen jag ville ha. Såg inte att det inte var det inlägget som du syftade på. Fel av mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Att många android lurar har bättre batteri tid om än så marginellt i vissa aspekter är väl inte så konstigt kanske då dom har en 800-1200 mAh mer i kapacitet typ. Sen beror ju konsumtionen av batteri väldigt mycket på vilka inställningar och vad man gör och vart man bor (område med sämre mobiltäckning t ex). Alla som verkligen använder sin smartphone med de flesta saker igång så som 3/4G, bluetooth, m.m lider väl alla av att batteriet tar slut snabbare än önskvärt. Finner själv dock inget problem med min batteri tid då jag sitter på kontor och kan ha min telefon dockad till datorn om så behövs. Men man märker en drastiskt skillnad när man är i ett område där ens operatör inte har fullt så god täckning det är säkerligen en ökning på en 30%+ i förbrukning av batteri när enheten konstant kämpar med att försöka hålla uppe nätet.

Täckning håller jag helt med dig om att det ligger primärt hos operatören det är en marginell skillnad mellan olika modeller oftast är det i så fall val av material till telefonens skal som kan påverka en gnutta.

Min bror har till exempel Sony Acro S, kombinerat med Tele2 (samma som mig) och han har bättre teckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Inte relevant då TS föredrar mindre(medelstora) telefoner. Det är så jag förstått det i alla fall.

Nexus 6 ser ut att hamna på 5.2'', det är väl ändå i samma storlek som Nexus 5 och G3 som TS verkar intresserad av.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om folk kunde sluta anfalla varandra och diskutera tekniska fördelar och annat relaterat till trådens topic.
För övrigt väntar jag själv på Q1 2015 för Samsungs senaste lansering, troligtvis en Samsung Prime eller något i den stilen.

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Nexus 6 ser ut att hamna på 5.2'', det är väl ändå i samma storlek som Nexus 5 och G3 som TS verkar intresserad av.

Hmm, jo, i så fall, men de enda ryktena jag sett som verkar trovärdiga är rykten där den sägs vara 5.9tum.
Det är i princip bara två saker som vi vet med säkerhet: att den kommer att bli tillverkad av Motorola och att den har kodnamnet Shamu, vilket är ett namn på en val. Det om något borde ju indikera storleken. Tidigare kodnamn i Nexus serien har varit Crespo, Mako, Maguro och Hammerhead. De två första var tillverkade av Samsung och är namn på tonfisk. De två sista var tillverkade av LG och är namn på hajar.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo, det fattar vi. Du gillar allting Microsoft väldigt mycket.
Men det säger oss andra inte så mycket annat än just det att du gillar Microsoft väldigt mycket..
Du gör ju inte precis en objektiv jämförelse.

Då gör jag det.

Lumian har bekvämare och bättre skärm.
Lumian har bättre kamera.
Lumian har bättre stabilitet och flyt.
Lumian ger en bättre känsla av tyngd och kvalitet.

Nackdelen med Lumia är windows phone om man har stort behov av applikationer.
Det är inte riktigt lika öppet som Android, men känns mer levande än iOS (enligt mig iallafall).
Framförallt så kan du göra WP till DIN telefon och anpassa din startskärm till det du gör. Varken android eller iOS uppnår denna känsla av "min struktur", allt ser likadant ut vilken android eller iphone du håller i. Men detta är ju väldigt preferentiellt och INTE objektivt. För att trivas med Lumia så måste du trivas med WP, annars är det ju liksom en död ände.

DÄRFÖR rekommenderar jag TS att testa en windowstelefon, innan köp. Så det går att bilda en uppfattning om det är något för han.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Fortsätt med iphone 5s och ett lifeproof skal så blor allt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Framförallt så kan du göra WP till DIN telefon och anpassa din startskärm till det du gör. Varken android eller iOS uppnår denna känsla av "min struktur", allt ser likadant ut vilken android eller iphone du håller i.

Skojar du eller? Du kan ju anpassa en androidtelefon oändligt. Du kan tom få den att se ut som WP om du skulle vilja det. Iphones däremot håller jag med om att alla ser lika tråkiga ut. (Trots detta lyckas jag aldrig hitta något på någon annans iphone. )
Om alla telefoner du sett ser likadana ut har du inte sett särskilt många.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Skojar du eller? Du kan ju anpassa en androidtelefon oändligt. Du kan tom få den att se ut som WP om du skulle vilja det. Iphones däremot håller jag med om att alla ser lika tråkiga ut. (Trots detta lyckas jag aldrig hitta något på någon annans iphone. )
Om alla telefoner du sett ser likadana ut har du inte sett särskilt många.

Om vi säger såhär då.
Utan att behöva mixtra länge med roms och andra grejer.
Jag menar såklart "original ui". Självklart är android mycket mer öppet och du har fler valmöjligheter på egentligen alla nivåer.
I mitt inlägg så framgår det tydligt att jag är en fan av WP, men jag baktalar inte något annat. Det handlar om vad man har sin telefon till och vad man har för preferenser. Jag själv orkar inte pilla för mycket. Det ska funka, vilket jag anser WP gör bättre än både ios och android.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Om vi säger såhär då.
Utan att behöva mixtra länge med roms och andra grejer.
Jag menar såklart "original ui". Självklart är android mycket mer öppet och du har fler valmöjligheter på egentligen alla nivåer.
I mitt inlägg så framgår det tydligt att jag är en fan av WP, men jag baktalar inte något annat. Det handlar om vad man har sin telefon till och vad man har för preferenser. Jag själv orkar inte pilla för mycket. Det ska funka, vilket jag anser WP gör bättre än både ios och android.

Då är vi överens. Man måste orka fixa android som man vill ha det om man vill att det ska vara som man vill ha det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hmm, jo, i så fall, men de enda ryktena jag sett som verkar trovärdiga är rykten där den sägs vara 5.9tum.
Det är i princip bara två saker som vi vet med säkerhet: att den kommer att bli tillverkad av Motorola och att den har kodnamnet Shamu, vilket är ett namn på en val. Det om något borde ju indikera storleken. Tidigare kodnamn i Nexus serien har varit Crespo, Mako, Maguro och Hammerhead. De två första var tillverkade av Samsung och är namn på tonfisk. De två sista var tillverkade av LG och är namn på hajar.

Nja, nu är det ju som du säger rykten, men detta måste väl ses som ett trovärdigt rykte också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Lumian har bekvämare och bättre skärm.
Lumian har bättre kamera.
Lumian har bättre stabilitet och flyt.
Lumian ger en bättre känsla av tyngd och kvalitet.

Okej, med vilken telefon jämför du den? Var får du denna informationen ifrån? Subjektiva jämförelser? Objektiva jämförelser? Var god länka.

Citat:

Framförallt så kan du göra WP till DIN telefon och anpassa din startskärm till det du gör. Varken android eller iOS uppnår denna känsla av "min struktur", allt ser likadant ut vilken android eller iphone du håller i.

Fast grejen är ju den att du kan göra Android till bokstavligt talat vad du vill. Så jag skulle vilja säga att den fördelen snarare ligger på Androids sida.
Här är bara några exempel:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mycolorscre...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tul.aviate
https://play.google.com/store/apps/details?id=ginlemon.flower...
https://www.youtube.com/watch?v=XT-L5r-Ftxs&t=12s
Facebook har till och med en officiell launcher för Android. Där du får upp ditt Facebook flöde(med mera) rakt på hemskärmen.
Sedan finns det galenskaper som 3D launchers. Funktionellt? Inte precis. Bra för batteritiden? Icke. Men coolt? Yup.
Sedan finns det launchers som Buzz Launcher och GO Launcher EX som tillåter användarna att göra teman och lägga upp för andra att ladda ner.
Det finns till och med launchers som har liknande funktionalitet som iOS och WP. Detta var det bästa exemplet jag hittade, men GO Launcher EX och andra launchers har säkerligen teman för samma sak.

Och allt detta bara genom att installera en app, utan att ens roota. Rootar du så kan du ändra ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Nja, nu är det ju som du säger rykten, men detta måste väl ses som ett trovärdigt rykte också?

Tveksamt, det skulle lika gärna kunna ha fejkats. Sådan information har fejkats många gånger tidigare.
Androidpolice är den bästa sidan att kolla efter rykten på när det gäller Android relaterade saker. Det är sällan de har fel.
http://www.androidpolice.com/2014/07/26/rumor-motorola-is-wor...