Att många android lurar har bättre batteri tid om än så marginellt i vissa aspekter är väl inte så konstigt kanske då dom har en 800-1200 mAh mer i kapacitet typ. Sen beror ju konsumtionen av batteri väldigt mycket på vilka inställningar och vad man gör och vart man bor (område med sämre mobiltäckning t ex). Alla som verkligen använder sin smartphone med de flesta saker igång så som 3/4G, bluetooth, m.m lider väl alla av att batteriet tar slut snabbare än önskvärt. Finner själv dock inget problem med min batteri tid då jag sitter på kontor och kan ha min telefon dockad till datorn om så behövs. Men man märker en drastiskt skillnad när man är i ett område där ens operatör inte har fullt så god täckning det är säkerligen en ökning på en 30%+ i förbrukning av batteri när enheten konstant kämpar med att försöka hålla uppe nätet.
Täckning håller jag helt med dig om att det ligger primärt hos operatören det är en marginell skillnad mellan olika modeller oftast är det i så fall val av material till telefonens skal som kan påverka en gnutta.