3 skärmar till mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem

3 skärmar till mitt grafikkort?

Hej,

Jag har precis byggt en ny dator med ett grafikkort (Radeon R9 270x) med två DVI portar, en HDMI och en DisplayPort.
Kortet stödjer upp till 4 skärmar.

Jag har 3st skärmar.
Skärm nr1 är kopplad med DVI i båda ändarna.
Skärm nr2 är kopplad med DVI i skärmen och HDMI i kortet.
Skärm nr3 är kopplat med DVI i båda ändarna.

Alla skärmarna har endast DVI och VGA.

Men den vill inte använda alla 3 skärmarna. Varför?

När jag försöker ställa in detta i kontrollpanelen (Win 8.1 x64) så säger den bara:
"Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärmsinställningar.

Den sista skärmen är inställd på: "Koppla från den här bildskärmen" som Default.

Jag har installerat drivrutinerna för kortet (även fast Win hittade kortet utan problem) Har en programvara som heter ADM Catalyst Control Center där man kan ändra lite inställningar men har inte hittat något där.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindell:

Hej,

Jag har precis byggt en ny dator med ett grafikkort (Radeon R9 270x) med två DVI portar, en HDMI och en DisplayPort.
Kortet stödjer upp till 4 skärmar.

Jag har 3st skärmar.
Skärm nr1 är kopplad med DVI i båda ändarna.
Skärm nr2 är kopplad med DVI i skärmen och HDMI i kortet.
Skärm nr3 är kopplat med DVI i båda ändarna.

Alla skärmarna har endast DVI och VGA.

Men den vill inte använda alla 3 skärmarna. Varför?

När jag försöker ställa in detta i kontrollpanelen (Win 8.1 x64) så säger den bara:
"Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärmsinställningar.

Den sista skärmen är inställd på: "Koppla från den här bildskärmen" som Default.

Jag har installerat drivrutinerna för kortet (även fast Win hittade kortet utan problem) Har en programvara som heter ADM Catalyst Control Center där man kan ändra lite inställningar men har inte hittat något där.

Tacksam för tips!

Säker på att du inte måste ha displayport skärmar för att klara detta?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Det krävs att en skärm är ansluten med Displayport/displayport mini för att kunna använda tre eller fler skärmar. Antingen måste en anslutas med en DP-kabel eller med en aktiv-adapter från DP-DVI/HDMI.

exempelvis: http://www.inet.se/produkt/8906419/adapter-displayport-hdmi-a...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok. Köpte adaptern jag länkade till ovan men det fungerar fortfarande inte
Ser att alla 3 skärmarna går igång när jag bootar upp datorn (Innan Win startas) sedan svartnar skärm nummer 3.

Jag får samma felmeddelande som innan.

Tips?

Permalänk
Medlem

Läst lite på nätet nu. Är det så att det måste vara en sk "Active DisplayPort adapter"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindell:

Läst lite på nätet nu. Är det så att det måste vara en sk "Active DisplayPort adapter"?

ja det var ju det jagermeister sa.. typ denna: https://www.komplett.se/sapphire-adapter-active-dp-to-sl-dvi/...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"