Hur monterar man ur fläkten till moderkortet!? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Hur monterar man ur fläkten till moderkortet!? HJÄLP!

Hej!
Om jag har förstått det hela rätt så måste jag montera ur min fläkt för att ta bort damm som samlats där, men hittar ingen speciellt bra tutorial på hur man går till väga, (har kollat på AMDs sida, men eftersom jag inte är speciellt bra på datorkomps så fattar jag väldigt lite).

Jag kom såpass långt så att jag kunde rotera fläkten klock-vis fram och tillbaka. http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/HowToReplaceAM...

Hjälp uppskattas!

Permalänk

vad har du för moderkort?

tror inte jag sett ett moderkort med fläkt på NB sen <2010...

men tippar att de e plastpinns som man drar ur en pinne i mitten klämmer ihop på baksidan av moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Menar du processorfläkten? I så fall, vill du ha loss hela kylaren eller bara fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Vilket moderkort har du? Menar du processorfläkten? I så fall, vill du ha loss hela kylaren eller bara fläkten?

En "Heatsinkfan".

Jag behöver ha loss själva "metall-skiten" som är precis bakom fläktbladen (där allt damm fastnar).

Moderkort: Sabertooth 990fx R2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvTHDD:

En "Heatsinkfan".

Jag behöver ha loss själva "metall-skiten" som är precis bakom fläktbladen (där allt damm fastnar).

Moderkort: Sabertooth 990fx R2.0

Ta lös den gör man bara om man behöver byta kylpasta, annars rengör man den med tryckluft. Köp lite tryckluft på burk å blås bort allt damm i kylaren, när du liks håller på blås rent hela burken........

Permalänk
Medlem

Som krrjon sa, du behöver inte montera bort hela kylarblocket (metall-skiten) för att få bort dammet, det letar inte in sig nåt damm under blocket bara runt om. Köp tryckluft och blås bort skiten, stå gärna utomhus när du gör det för det kan damma rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Som krrjon sa, du behöver inte montera bort hela kylarblocket (metall-skiten) för att få bort dammet, det letar inte in sig nåt damm under blocket bara runt om. Köp tryckluft och blås bort skiten, stå gärna utomhus när du gör det för det kan damma rejält.

Tipps på något bra ställe att införskaffa sig tryckluft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvTHDD:

Var bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvTHDD:

Kjell & Co., Teknikmagasinet, Dustin (Dust-in ^_^), Inet, Webhallen m.m.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Var bor du?

Mitt i ödeshög, så gärna någon butik på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvTHDD:

Inte smidigare att kolla Statoil, OK, Preem mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Inte smidigare att kolla Statoil, OK, Preem mm?

jodå, kan kika, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvTHDD:

http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml