Permalänk
Medlem

SATA-portar?

Läst lite om kommande moderkort som använder Intel ICH5R. Det står att den supportar 2 SATA-150 portar, och så vitt jag vet så kopplar man enhet per port.

Det tycker jag låter ganska kasst att ett moderkort som inte har extrakontrollers bara kommer att stödja 2 SATA-enheter.

Är det jag som tänker fel eller är det så här?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Lägg till att du har två IDE-kanaler som du kan ansluta två enheter per kanal till. Jag tycker att det är bra att nyare moderkort inte har överdrivet många Sata-portar, det är fortfarande lite sådär osäkert om det bara är en fluga eller om det är här för att stanna. Vill man ha mer portar kan man alltid införskaffa ett till kontrollerkort.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Lägg till att du har två IDE-kanaler som du kan ansluta två enheter per kanal till. Jag tycker att det är bra att nyare moderkort inte har överdrivet många Sata-portar, det är fortfarande lite sådär osäkert om det bara är en fluga eller om det är här för att stanna. Vill man ha mer portar kan man alltid införskaffa ett till kontrollerkort.

Nån fluga är det inte, det lovar jag dig, däremot är det väl rätt vanligt att man idag sitter med några vanliga IDE-diskar som man vill koppla in. Nyinköpta diskar däremot, blir S-ATA. Då är väl fördelningen 4 Standard ATA, 2 S-ATA rätt vettig.