Permalänk
Medlem

Vänja sig med mekaniska tangentbord?

Hejsan sen en jädra massa år sedan har jag bara använt lågprofilstangentbord, logitechs illumination det senaste, jag har hört så mycket om mekaniska tangenbord och hur trevligt det är, men efter att ha vant mig vid lågprofilstangentbord så vet jag att jag kommer att HATA att använda höga tangenter igen så när jag väl kommer att testa så tror jag att jag kommer automatiskt att ogilla dom.

Ultimat hade det varit med lågprofils mekanisktliknande tangentbord.

Sen hade det inte varit fel med backlit tangenter.

men ja hur ska man göra för att avvänja sig från lågprofil?

Permalänk

Jag kör lågprofil på jobbet. Hade jag kunnat hade jag kört mekaniskt där med, men det lät lite väl mycket.

Det är bara köra med mekaniskt till du vänjer dig jag skulle dock tagit någon lättare switch som röd eller brun till dig.

Permalänk

de som är mest att vänja sig vid är brytarna i tagentbordet men där får du nästan testa dig fram själv och kolla vilken som känns bäst men att vänja sig vid mekaniskt är som han över sa , bara att köra tills man vänjer sig, själv gick jag från kört laptop i typ 5 år till ett mekaniskt och ja de tog nån dag men nu är de inga problem och rekomenderar mekaniskt över allt annat just nu

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Byter till mekaniskt gör man ju för man gillar känslan bättre än det man använder för tillfället. Om du inte tror du kommer tycka om det så faller ju hela poängen med att byta.

Om du ändå vill byta så är det väl bara att göra det och tvinga dig själv att använda det mekaniska, även om det känns "fel" i början. Finns inga direkta hemligheter i hur man vänjer sig vid det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Hejsan sen en jädra massa år sedan har jag bara använt lågprofilstangentbord, logitechs illumination det senaste, jag har hört så mycket om mekaniska tangenbord och hur trevligt det är, men efter att ha vant mig vid lågprofilstangentbord så vet jag att jag kommer att HATA att använda höga tangenter igen så när jag väl kommer att testa så tror jag att jag kommer automatiskt att ogilla dom.

Ultimat hade det varit med lågprofils mekanisktliknande tangentbord.

Sen hade det inte varit fel med backlit tangenter.

men ja hur ska man göra för att avvänja sig från lågprofil?

Jag har liknande erfarenheter, tycker lågprofil är riktigt skönt. Hade ett Illumination flera år, riktigt skönt tangentbord! Ville testa mekaniskt så jag köpte ett Qpad MK80 med blå brytare (tyvärr). Känslan av de höga tangenterna tyckte jag dock om, känns gediget att skriva på dem och faktiskt skönare när jag vant mig, men herregud vad brytarna lät, blev galen till slut och sålde det på marknaden Nu har jag använt http://www.inet.se/produkt/8906334/cherry-strait-keyboard-vit-silver rätt så länge och det är riktigt skönt och snyggt framförallt.

Dock så beställde jag ett http://www.inet.se/produkt/6607017/ducky-premier-green-white-pbt-dyesub-mx-red för någon timma sen Tycker det är snyggt som fan samt att jag har testat en polares röda brytare och dem för inte massa hemskt oljud av sig!

Så... Nej jag tror inte du kommer HATA mekaniska brytare och höga tangenter, jag tror att du kommer tycka om det! Testa alla brytare innan du bestämmer dig!

Permalänk
Medlem

Jag har gått från lågprofil till mekaniska TB (blå/bruna brytare). CM Quickfire och Duckys är underbara! En vanesak ja, men det blir svårt att gå tillbaks till LP(om man inte får påtryckningar pga ljudnivå)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Gör som mig kör med båda! Jag har huvudsakligen ett mekaniskt med blåa brytare som är helt underbart att skriva på. Men sent på kvällar plockar jag istället fram mitt Cherry Strait vilket är ett lågprofil med chicklet-brytare och är helt tyst i stort sett.

Men nu kan det ju faktiskt var som så att du faktiskt inte tycker om mekaniska tangentbord så då tycker jag det ju vore dumt att försöka vänja dig med något som du faktiskt inte tycker om egentligen. Mekaniska är inte för alla.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Tog mig en vecka att vänja mig vid höga knapapr på mekaniskt ifrån lågprofil när jag gick över.
Hatade det i början, saknade mina låga tangenter men vanesak.

Permalänk

Jag var själv i samma sits som du! Bytte då från det väldigt låga Razer Arctosa som jag haft i mer än 2 år, till ett högt och mekaniskt CM Quickfire. Tog ett par dagar att vänja sig, speciellt med skrivandet. Men efter det så flyter det på riktigt fint! Mycket härligare känsla både att skriva och spela på måste jag säga!

Kör bruna switchar på det btw Rekommenderas!

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4

Permalänk
Inaktiv

Börja med bruna switchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bruna switchar tycker jag är bäst, då känner du när du kan sluta trycka på knappen och den aktiverats. Jag är helt kär i mekaniska tangentbord men att gå från låg till hög kan bestå en invänjning period då du nu trycker hårdare på knappar än vad du skulle gjort med tex bruna/blåa.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Kör på bruna switchar, jag hade ett förut med röda och för spelande var det bra, men att skriva med det lyckades jag inte få till trots flera månaders tillvänjning. Det blev så jäkla mycket feltryckningar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska simpelt, använd ett mekaniskt tangentbord. Det finns inget magiskt svar, det är bara att använda det och vänja dig. När jag gick från rubber dome till mekaniskt tog det ca en månad att vänja mig, det var dock skillnaden i brytare som var jobbigt, inte profilen på tangenterna.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2