Ett bra värdigt ljudkort till stationär dator

Permalänk

Ett bra värdigt ljudkort till stationär dator

Hoppas det här var rätt forum, hittade inte riktigt vilken kategori det passade i.

Min fråga är; jag vill gärna ha ett bra ljudkort till min stationära dator, som ska funka utan några problem , helst internt ljudkort, och jag har läst att en del har nåt som heter Asus Xonar tror jag, är det bra?

Just nu har jag ett Creative X-fi soundblaster ljudkort internt i datorn men det börjar bli lite gammalt, och svårare även och få tag på idag. Och ska man köpa en ny dator, ev. göra ett nytt dator bygge i framtiden vill jag gärna kunna ha ett mer "modernt" ljudkort i datorn. Som kanske tillomed är i snäppet bättre och har mer toppklass än det äldre creative x-fi.

Vill också tilläga att jag använder mig utav ett Logitech Z-5500 högtalarsystem som jag tycker ger ett fint ljud ifrån sig iallafall med mitt nuv. ljudkort, men såklart kanske det finns rum för förbättringar med med t.ex ett Asus Xonar som jag nämnde.

Kom gärna med tips och rätta mig gärna om ja har fel om namnet "Asus xonar" och ni som kanske har ett ljudkort själva, kan ju kanske rekommendera erat eller skriva Hur erat funkar, t.ex om ni har Asus xonar själva (och vilket högtalarsystem ni använder)

En sista sak.. så har jag även läst och upplevt att just Creative SB ljudkort kan ha en del drivrutinskonflikter med diverse grafikkort... så vill också ha ett ljudkort som inte "krockar" med drivrutiner från t.ex grafikkortet eller annan hårdvara/mjukvara på datorn.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Vill du ha märkbar förbättring så byt ut högtalarna det är dem som är flaskhalsen och inte ljudkortet.behåll det inbyggda om du inte har några större problem med det,ett bättre blir bara som att sminka en gris.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Vill du ha märkbar förbättring så byt ut högtalarna det är dem som är flaskhalsen och inte ljudkortet.behåll det inbyggda om du inte har några större problem med det,ett bättre blir bara som att sminka en gris.

Är ju absolut inget fel på mina högtalare, antar du själv aldrig haft ett par z-5500

Här är några trådar om t.ex varför jag vill byta ut ljudkortet

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=341976
https://forums.geforce.com/default/topic/525955/installed-new...
https://forums.geforce.com/default/topic/525001/geforce-drive...

Blir det samma konflikter med ett ASUS xonar?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Det han menar är att ditt nuvarande ljudkort inte begränsar dina högtalares prestanda. De låter helt enkelt så bra de kan. Om du vill byta ljudkort för din inre sinnesfrid så tycker jag du ska göra det men det kommer inte ge dig märkbart bättre ljud. Då är det precis som oyegie säger, bättre att lägga pengarna på nya högtalare.

Jag har själv haft både X-Fi och nu ASUS Xonar, utan att ha haft några problem överhuvudtaget med drivrutiner. Det som är (var?) jobbigt med X-Fi är att man var tvungen att byta mellan olika lägen i drivrutinen beroende på om man skulle spela eller lyssna på musik, kanske är det inte så längre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Är ju absolut inget fel på mina högtalare, antar du själv aldrig haft ett par z-5500

Här är några trådar om t.ex varför jag vill byta ut ljudkortet

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=341976
https://forums.geforce.com/default/topic/525955/installed-new...
https://forums.geforce.com/default/topic/525001/geforce-drive...

Blir det samma konflikter med ett ASUS xonar?

Kan inte säga att jag haft några konflikter alls och Creative är ganska välkända för att ha skitiga drivrutiner men.

Z-5500 är inga högtalare som man köper för ljudkvalite och tror inte heller att du kommer märka någon skillnad alls på vare sig något av dessa kort ljust när det kommer till kvalite på ljudet.

Min rekommendation är att köra dina högtalare digitalt och då räcker vanligt inbyggt ljudkort så länge du inte känner för att du verkligen behöver någon funktion som den inbyggda inte ger dig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twister86:

Hoppas det här var rätt forum, hittade inte riktigt vilken kategori det passade i.

Min fråga är; jag vill gärna ha ett bra ljudkort till min stationära dator, som ska funka utan några problem , helst internt ljudkort, och jag har läst att en del har nåt som heter Asus Xonar tror jag, är det bra?

Just nu har jag ett Creative X-fi soundblaster ljudkort internt i datorn men det börjar bli lite gammalt, och svårare även och få tag på idag. Och ska man köpa en ny dator, ev. göra ett nytt dator bygge i framtiden vill jag gärna kunna ha ett mer "modernt" ljudkort i datorn. Som kanske tillomed är i snäppet bättre och har mer toppklass än det äldre creative x-fi.

Vill också tilläga att jag använder mig utav ett Logitech Z-5500 högtalarsystem som jag tycker ger ett fint ljud ifrån sig iallafall med mitt nuv. ljudkort, men såklart kanske det finns rum för förbättringar med med t.ex ett Asus Xonar som jag nämnde.

Kom gärna med tips och rätta mig gärna om ja har fel om namnet "Asus xonar" och ni som kanske har ett ljudkort själva, kan ju kanske rekommendera erat eller skriva Hur erat funkar, t.ex om ni har Asus xonar själva (och vilket högtalarsystem ni använder)

En sista sak.. så har jag även läst och upplevt att just Creative SB ljudkort kan ha en del drivrutinskonflikter med diverse grafikkort... så vill också ha ett ljudkort som inte "krockar" med drivrutiner från t.ex grafikkortet eller annan hårdvara/mjukvara på datorn.

Sound Blaster Z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Inget fel nej men det finns bättre om du inte visste det,behöver dessutom inte vara speciellt dyrt.