iPhone 5 skruv helt nött.

Permalänk
Medlem

iPhone 5 skruv helt nött.

Tjena skulle byta batteri på min iPhone men jag han bara skruva ut en skruv innan helvetet började. Råkade nötta ner en skruv så den får inget grepp alls med mejseln längre (har rätt mejsel) jag har privat gumisnodds metoden och lim metoden inget av de funkar.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

I värsta fall är det bara att ta fram borren eller sågen så kanske du kan få ut den med en plattmejsel om du sågar en skåra, dock blir ju telefonen rätt förstörd då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

I värsta fall är det bara att ta fram borren

min fråga är då vart man får ta i ett sånt extremt litet borrhuvud . sen hur man ska göra nör man väl har borren?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Dessa kanske är tillräckligt små: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Snabb...

Sen tror jag att du får borra igenom skruven och kanske gänga om eller bara ha 1 skruv. Eller så kan det räcka med att borra bort skallen på skruven om du har tur.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta är väl vanligt problem? Har hört att man måste ersätta alla skruvar som man skruvar upp på Iphones för att de är så dåliga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

Lär ju vara för stora diameter på de de grejern?? Den skruven är ju minimal ffs

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

de där såg nog inte ut att passa :/

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat det jag tänker föreslå, men det borde fungera tycker jag.

Om du är lite haj på att löda och har en lödpenna med ganska fin spets så skulle du kunna löda fast något lämpligt på skruvskallen. En liten skrotbit av något slag. Det ska vara en väldigt liten bit, annars blir det lite svårare att få den att fästa. Sedan kan du ta en polygrip, eller kanske till och med fingrarna, och skruvar bort den skadade skruven, nu när du har lite mer att jobba med, så att säga.

Öva på något först.

Permalänk
Medlem

En droppe kemisk metall på den skruvmejsel som ska passa sen doppa ner den i skruven, låt härda ordentligt och prova sen. Dock förstörs förmodligen både skruv och mejsel men de kanske är lättare att ersätta än telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag har reparerat ett antal iPhones och stötte ofta på detta. Folk använda fel mejslar etc. Det är bara att ta fram dremmeln och vara riktigt stabil på näven! Än så länge så har det fungerat fint för mig bara att borra sönder hela skruven. Visserligen får du nog leta rätt länge efter en passande borr. Kommer inte ihåg vart jag beställde mina ifrån :/ Tyskland vet jag bara att det var ifrån xD

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Detta är väl vanligt problem? Har hört att man måste ersätta alla skruvar som man skruvar upp på Iphones för att de är så dåliga.

Here it comes, du "har hört" men har du skruvat själv?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag skrev "Har hört" av just den anledningen att jag hört att de har ganska dåliga skruvar så sluta hoppa in i försvarsställning direkt man skriver något dåligt om Apple.

Tittar vi på Ifixit så hittar vi:

Tittar vi på hur pentalobe ser ut så är det ganska tydligt att detta mönster är långt ifrån optimalt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vem bryr sig?Läs fakta i tråden,det är ingen tråd där ni skall bråka hjälp ts istället:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Jag skrev "Har hört" av just den anledningen att jag hört att de har ganska dåliga skruvar så sluta hoppa in i försvarsställning direkt man skriver något dåligt om Apple.

Tittar vi på Ifixit så hittar vi:
http://i.imgur.com/efDmWqB.png

Tittar vi på hur pentalobe ser ut så är det ganska tydligt att detta mönster är långt ifrån optimalt.
http://pinoytutorial.com/techtorial/wp-content/uploads/2011/0...

Hoppade inte in i försvarsställning direkt, är bara tröttsamt att folk hela tiden skriver "jag har hört (valfr anledning)" om deras produkter utan att ens tagit i dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har inte provat det jag tänker föreslå, men det borde fungera tycker jag.

Om du är lite haj på att löda och har en lödpenna med ganska fin spets så skulle du kunna löda fast något lämpligt på skruvskallen. En liten skrotbit av något slag. Det ska vara en väldigt liten bit, annars blir det lite svårare att få den att fästa. Sedan kan du ta en polygrip, eller kanske till och med fingrarna, och skruvar bort den skadade skruven, nu när du har lite mer att jobba med, så att säga.

Öva på något först.

Skrivet av hkman:

En droppe kemisk metall på den skruvmejsel som ska passa sen doppa ner den i skruven, låt härda ordentligt och prova sen. Dock förstörs förmodligen både skruv och mejsel men de kanske är lättare att ersätta än telefonen.

har tyvärr inte något att löda med...
vart får man tag i kemisk metall? ich hur mycket kostar det?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb