W8->W7 problem med UEFI

Permalänk
Medlem

W8->W7 problem med UEFI

Hejsan!

Skall hjälpa en kompis med sin laptop (ASUS R512MA). Installera W7 istället för W8.

Har W7 på ett usbminne och när jag ställer in att den skall boota från USB först hoppar den över USB. När jag helt inaktiverar boot från HDD hoppar den ändå över USB och går in i Windows igen.

Jag har avaktiverat Secure Boot i BIOS och ändrat från fast boot till vanlig. Har även stängt av Inter Virtualization Technology.
Har hört även hört att man skall ändra något med legacy boot men hittar inget med legacy i bios. Datorn har ingen optisk enhet (CD/DVD/Bluray) utan USB sticka är enda sättet.

Håller på att bli tokig på detta. Visst skall man få installera vilket OS man vill. Någon som har några tips på vad jag kan ha missat? Denna BIOS känns väldigt tunn på inställningar jämfört med BIOS jag tidigare rotat i.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ställa in att den enbart ska boota från USB-HDD och avmarkera HDD helt. Sedan ändrar du tillbaka när den startar om första gången.

För mig jag haft problem med stationär någon gång för att BIOSet inte gillat att man satt USB före HDD i ordningen och då var lösnngen att man gjorde som jag skrev (om jag inte minns fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rru55318:

Hejsan!

Skall hjälpa en kompis med sin laptop (ASUS R512MA). Installera W7 istället för W8.

Har W7 på ett usbminne och när jag ställer in att den skall boota från USB först hoppar den över USB. När jag helt inaktiverar boot från HDD hoppar den ändå över USB och går in i Windows igen.

Jag har avaktiverat Secure Boot i BIOS och ändrat från fast boot till vanlig. Har även stängt av Inter Virtualization Technology.
Har hört även hört att man skall ändra något med legacy boot men hittar inget med legacy i bios. Datorn har ingen optisk enhet (CD/DVD/Bluray) utan USB sticka är enda sättet.

Håller på att bli tokig på detta. Visst skall man få installera vilket OS man vill. Någon som har några tips på vad jag kan ha missat? Denna BIOS känns väldigt tunn på inställningar jämfört med BIOS jag tidigare rotat i.

Väl mött!

Kolla om du har något som heter CSM (Compatibility Support Module) . Dock så skall Windows 7 ha stöd för UEFI om du använder dig av den senaste installationsmediet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt snabba svar!

Jag har testat att "disabla" den vanliga HDD'n helt och alltså då endast haft alternativet att starta från USB - trots detta startar den från HDDn. Om jag förstår rätt är det så du menar?

Permalänk

Detta brukar vara väldigt svårt att göra, och dessutom kan det vara krångel med aktiveringen sedan.

Dessutom är det ju en nedgradering; Windows 7 är objektivt ett sämre operativsystem än åttan. Förstår inte alls varför du vill byta.

Är det startmenyn du saknar så finns det många tredjepartsprogram som sätter in en.

Permalänk
Medlem

Kolla om detta hjälper, Commander nämnde det i sin post också.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Detta är ASUS FAQ angående detta:

http://www.asus.com/support/FAQ/1008277/

Passa på att uppdatera till senaste BIOS innan du installerar windows 7 kanske?

Permalänk
Medlem

Det är inte jag som vill byta, utan min kompis. Har för lite erfarenhet av W8 för att uttala mig egentligen men det nya konceptet verkar riktigt omständigt tycker jag. Windows 7 tycker jag är ett enkelt och snyggt OS. Rent objektivt behöver nyare inte betyda bättre

Permalänk
Medlem

Tack Åsa-Nisse!

Skall kolla på båda länkarna noggrannare ikväll. Verkar dock som jag saknar den där CSM-optionen... Tack. Testar ikväll och återkommer.

Permalänk
Medlem

Testa att ställa om CSM som Commander skriver och använd en USB 2.0 port för USB minnet, och jag föredrar trycka på en funktionstangent när datorn startar för att kunna välja vilken enhet som skall boota, det brukar vara F8 tangenten för ASUS som gör att man får upp en bootmeny.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av rru55318:

Det är inte jag som vill byta, utan min kompis. Har för lite erfarenhet av W8 för att uttala mig egentligen men det nya konceptet verkar riktigt omständigt tycker jag. Windows 7 tycker jag är ett enkelt och snyggt OS. Rent objektivt behöver nyare inte betyda bättre

Installera classic shell istället så slipper ni nedgradera till Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

kan ju tycka att windows 8 är ett mycket bättre val än 7 på en så svag dator. inte lika krävande att driva, inte så relevant om man sitter på en kraftfull dator så klart men det är det inte i det här fallet.

kan rekommendera http://startisback.com/ om ni vill ha startmeny, jag är jättenöjd. finns gratis 30-dagars testperiod, sedan kostar det $3 för en dator så det är inga stora summor direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rru55318:

Skrivet av Cooling23:

Håller fullständigt med Cooling23

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan ju tycka att windows 8 är ett mycket bättre val än 7 på en så svag dator. inte lika krävande att driva, inte så relevant om man sitter på en kraftfull dator så klart men det är det inte i det här fallet.

kan rekommendera http://startisback.com/ om ni vill ha startmeny, jag är jättenöjd. finns gratis 30-dagars testperiod, sedan kostar det $3 för en dator så det är inga stora summor direkt.

Skrivet av Cooling23:

Skrivet av Obligatorisk:

Detta brukar vara väldigt svårt att göra, och dessutom kan det vara krångel med aktiveringen sedan.

Dessutom är det ju en nedgradering; Windows 7 är objektivt ett sämre operativsystem än åttan. Förstår inte alls varför du vill byta.

Är det startmenyn du saknar så finns det många tredjepartsprogram som sätter in en.

Jag vet att ni försöker få fram att hålla kvar vid Win8 men nu i detta läget har han förklarat att detta inte är hans dator. Detta bara drar iväg diskussionen från ursprungliga frågan om att försöka få igång installationen och drar tråden off topic.

Det finns flera trådar redan om vad folk tycker och inte tycker om Windows 8 kanske hålla er till dessa istället? Alla tycker inte om Windows 8 så enkelt är det. Vissa föredrar X över Y vare sig det är Linux, OSX, iOS, Android, Windows 7,8,10 men att komma och basha tråd efter tråd blir bara onödigt.

OT, Som janee skrev testa också olika USB portar samt om det finns en ny BIOS version. Utöver detta kan du också testa med en annan usb sticka alternativt kontrollera i en annan dator om den funkar att boota ifrån.

Hur fick du installationen på USBn ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hur noga valde du vilket USB minne du skulle starta från?

USB minnen räknas som en hårddisk av bios och precis som om dator hade haft 2 st diskar eller USB minnen så måste du välja EXAKT vilken datorn ska starta från. Det ska finnas en extra boot lista med konstiga modell namn som ändras efter hur många och vad du kopplat.

Kolla också de 2 andra vanliga felen Commander nämnde.

USB minnet ska sitta en USB 2 port. Sitter den en snabba USB 3 port bruka man få problem att installera. När du skapar en bootbar USB minnet så måste du följa en guide eller använda speciella program för annars blir det fel.

Permalänk
Medlem

USB-stickan skall vara formatera med FAT32. Går det att boota en annan dator med stickan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Är USB-minnet bootbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rru55318:

Hejsan!

Väl mött!

hur har du formaterat din USB? om du vill boota UEFI måste den vara i FAT32 och inte NTFS filsystem. UEFI kan ej läsa NTFS.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Vill tacka all för er hjälp. En kombinatino av alla era tips ledde till att nämnd dator nu har . Windows 7 och allt fungerar perfekt. Lyckligt slut.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rru55318:

Hejsan!

Vill tacka all för er hjälp. En kombinatino av alla era tips ledde till att nämnd dator nu har . Windows 7 och allt fungerar perfekt. Lyckligt slut.

Tack!

För framtida referens och hjälp kan du väl speca vad som gjorde att det funkade?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K