Webbhotell - Uppläggningsavgift

Permalänk
Medlem

Webbhotell - Uppläggningsavgift

Skulle köpa webbhosting av One.com eftersom de verkade billiga och omtyckta, men när jag kom till betalningssidan så stod det så här:

Webbhotell Small (15 GB) - 12 månader 180,00
Årlig domänavgift (.com) 115,00
Uppläggningsavgift 115,00

Varför finns denna "uppläggningsavgift"? Är det något som webbhotell brukar ha eller är det bara något bullshit för att mjölka lite extra pengar?

Permalänk
Vila i frid

Så här efter 6 år efter uppläggningsavgiften är den glömd och förlåten - då det bara funkar. Väl spenderade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Varför finns denna "uppläggningsavgift"? Är det något som webbhotell brukar ha eller är det bara något bullshit för att mjölka lite extra pengar?

Dom vill ha betalt för att de tillhandahåller en tjänst, vad fräckt!

One.com duger kanske som webhotell men vill man ha lite avancerade funktioner så är deras DNS rätt bristfällig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dom vill ha betalt för att de tillhandahåller en tjänst, vad fräckt!

One.com duger kanske som webhotell men vill man ha lite avancerade funktioner så är deras DNS rätt bristfällig.

Vad innebär då denna uppläggningstjänst som de behöver ta 115 kr för utöver den vanliga hostingkostnaden och domänavgiften? Jag menar, varför kostar det så mycket att lägga upp hemsidan på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Vad innebär då denna uppläggningstjänst som de behöver ta 115 kr för utöver den vanliga hostingkostnaden och domänavgiften? Jag menar, varför kostar det så mycket att lägga upp hemsidan på servern?

Uppläggningsavgift är nästan alltid en avgift för att täcka (en del av) de administrativa kostnaderna som uppstår för ditt köp. Exempelvis för att hantera dina personuppgifter, sköta betalning/fakturering m.m.
En del tar ut en uppläggningsavgift, en del gör det inte. Vissa tar ett 100kr/år, vissa tar 200kr/år. Allt handlar om prisstrategi då alla aktörer på marknaden (oavsett vilken marknad) måste täcka sina kostnader på något sätt.
/M

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Loopia har en "startavgift" på 369 riksdaler så 115 känns ju billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Uppläggningsavgift är nästan alltid en avgift för att täcka (en del av) de administrativa kostnaderna som uppstår för ditt köp. Exempelvis för att hantera dina personuppgifter, sköta betalning/fakturering m.m.
En del tar ut en uppläggningsavgift, en del gör det inte. Vissa tar ett 100kr/år, vissa tar 200kr/år. Allt handlar om prisstrategi då alla aktörer på marknaden (oavsett vilken marknad) måste täcka sina kostnader på något sätt.
/M

Det var denna typ av svar jag ville ha, tack.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dom vill ha betalt för att de tillhandahåller en tjänst, vad fräckt!

One.com duger kanske som webhotell men vill man ha lite avancerade funktioner så är deras DNS rätt bristfällig.

Det tar sig även för one.com, info @ https://www.one.com/en/support/faq/which-dns-records-are-avai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tyvärr, budskapet går mig förbi...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tyvärr, budskapet går mig förbi...

ONE.COM tillåter numera (från 1 Nov) att deras kunder även kan styra över "TXT records" med SPF, "SRV records", "TLSA records" samt "SSHFP records". Saknar dock Dynamic DNS så man får ta hjälp av t.ex. DYN.COM för det. Kan man leva med begränsningarna är det bland de billigare alternativen från de större mer långlivade aktörerna.