Extrem nybörjare vill lära sig koda :)

Permalänk
Medlem

Extrem nybörjare vill lära sig koda :)

Hej

Jag har länge varit intresserad av att börja koda. Men vet inte vad jag ska börja. Kan absolut ingenting. Så vad ska jag börja med?

Permalänk

Tips är att köpa någon litteratur, det är extremt hjälpsamt. Kan rekommendera Starting Out with C++, Early Objects om engelska inte är ett problem.

Permalänk
Medlem

Vad vill du koda?
Program eller hemsidor?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Börja med C++.
Jag gillar den här boken. http://www.bokus.com/bok/9789140677099/programmering-1-c/

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur motiverad du är, Python är ganska rent och itne så svårt att lära sig. Sedan kanske det egentligen är lika bra att börja med ett "riktigt" språk, som C++ eller Java, men det är lite jobbigare. Enligt mig, i alla fall.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Kan personligen rekommendera Python programming for the absolute beginner
Länk:
http://www.bokus.com/bok/9781435455009/python-programming-for...
Används på gymnasieskolor världen över och ger en bra grund i Python.

Du behöver dessutom inte veta mer än skillnaden mellan en mus och ett tangentbord när du börjar med boken.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

codecademy.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

VAD vill du koda? Spel? Hemsidor? Program?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte..... Får väll prova mig fram men gick in på codecademy.com och började med lite Python. Var både kul och ganska enkelt även fast jag knappt kan något.

Permalänk

Har du verktyg och allt för att komma igång med python så föreslår jag att du kör på det.
Annars tycker jag att C ger bra grunder och har rätt enkel struktur men ändå alla grundkoncept som kan bli viktiga senare.
Annat värt att titta på är Go(lang), men har rätt bökig verktygskedja så kanske lätt att man tröttnar innan man har kommit igång.

Ytters smidigt och framförallt gratis verktyg för att komma igång är Code::Blocks.
Väldigt bra editor som jag gärna kör med själv. Bra är även att den ser lika dan ut på alla plattformar, vilket kan vara ett plus.
Stödjer C och C++ samt lite andra språk från grunden, samt har en massa pluggar för annat också.
Men som sagt, titta på något du känner att du tycker är lätt (rent fysiskt) att komma igång med först.
Lite lättare att inte tappa gnistan om man måste tjafsa med verktygskedjan hela tiden, det tyckte i vart fall jag
var det jobbigaste när man började.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Börja med ngt lättare. C# är en bra början. Visual studio express är gratis och det finns gratis video-utbildningar som lär ut grunderna på Microsofts egna websida. Kolla här tex: http://www.microsoftvirtualacademy.com/training-courses/c-fun...

Permalänk
Medlem

Du kan ju mjukstarta med lite javascript. Behövs inga avancerade verktyg elller kompilatorer, bara en webbläsare och en kodeditor. Jämfört med c, c++, c# och många andra språk slipper du bry din hjärna med variabeltyper och annat tråkigt och kan koncentrera dig på sånt som flöden och logik i koden. Och så är det lätt att göra sånt som rör på sig eller ser häftigt ut på annat vis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Du kan ju mjukstarta med lite javascript. Behövs inga avancerade verktyg elller kompilatorer, bara en webbläsare och en kodeditor. Jämfört med c, c++, c# och många andra språk slipper du bry din hjärna med variabeltyper och annat tråkigt och kan koncentrera dig på sånt som flöden och logik i koden. Och så är det lätt att göra sånt som rör på sig eller ser häftigt ut på annat vis...

Kan väl vara vettigt att som nybörjare ha koll på just typer? Även access modifiers.

Jag skulle rekommendera ett starkt typat språk som något av C-språken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har lekt runt lite på codecademy.com och testat lite allt möjligt. Men vilket program ska man ladda ner för att knacka på riktigt utan att vara begränsad av en hemsida som bara vill att man gör vissa grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har lekt runt lite på codecademy.com och testat lite allt möjligt. Men vilket program ska man ladda ner för att knacka på riktigt utan att vara begränsad av en hemsida som bara vill att man gör vissa grejer?

Att du har varit på codeacademy.com säger mig inte om vilket språk du vill "knacka på riktigt". Men är det Python, så ta en sväng förbi python.org. Är det c++ kan jag väl rekomendera devcpp (kanske är bra utdaterad?, längesen jag koda c++ i windows) / gcc om du kör Linux.

Och jag skulle nog rekomendera Python ibörjan för det gör allt mkt roligare snabbt kommer du kunna framställa saker och ting, lite jobbigare med c++ då du knappt kommer göra något utan mer bara försöka lära dig så jädrans mkt annat innan du kan börja framställa något.

Sen om du har brinnande intresse kvar efter läst lite Python så kolla in C/C++ !
lycka till!

Permalänk

Vad vill du göra? Hemsidor? Program?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Enklare program kanske, Vad finns det för roligt att göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

enklare program kanske ??? vad finns det för roligt att göra ???

Ett program som tar bort överflödiga frågetecken och ändrar till stor bokstav vid början av meningar.

Nä "skämt "åsido", http://en.wikipedia.org/wiki/Conway's_Game_of_Life är nog en bra övning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Ett program som tar bort överflödiga frågetecken och ändrar till stor bokstav vid början av meningar.

Nä "skämt "åsido", http://en.wikipedia.org/wiki/Conway's_Game_of_Life är nog en bra övning.

Och vilket program skriver man det i. Hittar inget på doms egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Och vilket program skriver man det i. Hittar inget på doms egna.

Du skriver det i helt valfritt språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Kan väl vara vettigt att som nybörjare ha koll på just typer? Även access modifiers.

Jag skulle rekommendera ett starkt typat språk som något av C-språken.

Visst. Ungefär lika vettigt som att lära ungarna ha koll på verb & substantiv innan de lär sig läsa. Eller ordklasser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Visst. Ungefär lika vettigt som att lära ungarna ha koll på verb & substantiv innan de lär sig läsa. Eller ordklasser...

Varför ska man inte lära sig väsentliga delar inom programmering?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Varför ska man inte lära sig väsentliga delar inom programmering?

Det skrev han inte att han tyckte man inte skulle. Däremot är ju det bra om man lyckas behålla intresset och tycker att det är kul under den tiden man lär sig det mest väsentliga. Här har vi en eventuell blivande programmerare som inte ens kan använda google, då är det inte rimligt att den ska lära sig OOP först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det skrev han inte att han tyckte man inte skulle. Däremot är ju det bra om man lyckas behålla intresset och tycker att det är kul under den tiden man lär sig det mest väsentliga. Här har vi en eventuell blivande programmerare som inte ens kan använda google, då är det inte rimligt att den ska lära sig OOP först.

Självklart ska man behålla intresset och tycka det är roligt och vem har sagt att OO är tråkigt? Jag säger då att man ska lära sig OO först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Självklart ska man behålla intresset och tycka det är roligt och vem har sagt att OO är tråkigt? Jag säger då att man ska lära sig OO först.

Personligen anser jag Java vara ett bra förstaspråk. Gick själv rakt på objektorientering med C++ och det var en tuff start så att säga.

Hade dock bra kurslitteratur:

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har lekt runt lite på codecademy.com och testat lite allt möjligt. Men vilket program ska man ladda ner för att knacka på riktigt utan att vara begränsad av en hemsida som bara vill att man gör vissa grejer?

För Python kan du enkelt ladda ner hela paketet från deras hemsida: [urlhttps://www.python.org/downloads/[/url]. Där finns både IDLE, som är som "direktprogrammering", eller vad man nu ska kalla det (man skriver in ett kommando och det genomförs direkt) och tillräckligt stöd för att skriva egna program i.

Skrivet av Foxmaner:

Enklare program kanske, Vad finns det för roligt att göra ?

Ja, det var ju en bra fråga. Till att börja med, blir det antagligen mycket text i konsolen, självklart kan man ju göra bilder av tecken, men det är fortfarande tecken och text. Men ska vi säga så här då, om du börjar med att bestämma om du vill göra hemsidor eller program, och sedan vilket språk du vill jobba i (som sagt, jag rekommenderar Python), och börjar komma igång och förstå hur man programmerar i Python och grunderna i programmering, sedan kan du börja tänka på vad du kan göra med dina kunskaper. Klart man ska testa och bygga småsaker under lärandets gång, men man måste börja någonstans; utan lite kunskaper, kommer du faktiskt ingenstans (förutom till början, det vill säga, om du fattar vad jag menar).

EDIT: Så vad man kan göra, tja, textbaserade spel, kanske? Textbaserat Conway's Game of Life (rätt tråkigt, men ändå, hur man räknar ut alltsammans är ju poängen)? Jag har själv gjort ett par enkla spel, lite pvp-inspirerat, mest. Och när du lärt dig om objektorientering, ja då kan du göra en hel del, då kan man de viktigaste grunderna och borde kanske gå in på grafik (eller fler språk)?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

följde denna totorialen för att kunna skriva lite java. (ja jag vet inte vad jag snackar om) https://www.youtube.com/watch?v=Y5iUfodednY men nu sitter jag med en cdm som jag tror nu är java kompatibel eller vad jag nu har gjort med den .
men ska man verkligen skriva i den??? eller är den bara för att ´läsa av resultatet´??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

följde denna totorialen för att kunna skriva lite java. (ja jag vet inte vad jag snackar om) https://www.youtube.com/watch?v=Y5iUfodednY men nu sitter jag med en cdm som jag tror nu är java kompatibel eller vad jag nu har gjort med den .
men ska man verkligen skriva i den??? eller är den bara för att ´läsa av resultatet´??

Gissar på att du menar cmd och inte cdm och att du helt enkelt skrivit in "java", eller? För att skriva program, rekommenderar jag dig till att använda dig av en IDE (där man kan skriva själva programmet och "bygga" det (kompilera... right?)). Netbeans är ganska populärt till Java, har jag för mig: https://netbeans.org/

Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt, då jag inte är en expert själv.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag började själv för inte allt för länge sedan med konsollapplikationer i C# för att sedan gå över till WPF-program i samma språk, Visual Studios kan du hämta gratis på Microsofts hemsida. Själv började jag med att låna en bok på biblioteket innan jag köpte en egen. Nu har jag nyligen gett mig på att göra IOS-grejer i Xcode (Objective C). Xcode fungerar dock bara i OS X.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB